Näin Pariisissa

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Pariisin raitiolinjan T3 rakentaminen etenee. Hankkeella on näyttävät www-sivut http://www.tramway.paris.fr, joilta löytyy lähes kaikki tarpeellinen tieto, niin hyödyllinen kuin hauskakin.

Sivut ovat ranskankieliset, mutta tässä muutama suora linkki:

Valokuvia pysäkeistä ennen ja jälkeen
http://www.tramway.paris.fr/tram.asp?section=D&lapage=ca_change/stations/D4_1.asp
Sivun oikeassa reunassa on lista, josta voi klikata eri pysäkeille tai nuolipainikkein kelata eteenpäin.

Video T3:n ensimmäisen vaunun saapumisesta Pariisiin, kesto alle 2 min.
http://www.tramway.paris.fr/evenements/L7_1.asp
Sivulta voit valita internetyhteytesi nopeuden. "Trés haut débit" on laajakaista.

Video ruohoradan teosta eli ruohomaton levittämisestä radalle, kesto alle 2 min
http://www.tramway.paris.fr/tram.asp?section=D&lapage=ca_change/D6.asp

Linja T3 rakennetaan Pariisin eteläpuolelle itä-länsisuuntaisena kehärataosana. Sille rakennetaan myös yhteys nykyisen T2:n eteläpäähän. T3:n toisessa päässä on messukeskus.

Pariisissa on yksi maailman parhaista metroverkoista ja lisäksi tiheä lähijunaverkko, mutta siitä huolimatta keskustan ulkopuolelle rakennetaan raitioteitä. Perussyynä on yksinkertaisesti raha, mutta samalla saadaan kohennetuksi kaupunkikuvaa.

Pariisista on lyhyehkö artikkeli kirjassani "Raitiovaunu tulee taas". Sieltä selviää mm. että Pariisin kaupungissa on asukkaita 2,13 miljoonaa ja väestötiheys 24.000 asukasta neliökilometrille. Talousalueella on asukkaita 9,7 miljoonaa ja asukastiheys 3500 (Helsingissä 3000, pk-seudulla 400).

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Pariisin raitiolinjan T3 rakentaminen etenee. Hankkeella on näyttävät www-sivut http://www.tramway.paris.fr, joilta löytyy lähes kaikki tarpeellinen tieto, niin hyödyllinen kuin hauskakin.
Moi

Miten pitkästä linjasta on kyse yhteensä? Sivustosta aukeavasta kartasta saa sen käsityksen että aika lyhyestä on kyse. Ymmärsin että Pariisissa on ennestään linjat T1 ja T2, ja kun tämä T3 valmistuu, niin täysympyrä ei ole ihan valmis silloinkaan. Mikä se heidän filosofiansa on, että rakennetaan lyhyitä pätkiä sinne sun tänne? Onko Pariisissa kehämuotoista metroa tai paikallisjunarataa ennestään?

Rakennustavasta täytyy sanoa että kuvien perusteella vaikuttaa aika jykevältä, eli vie aika paljon tilaa sivusuunnassa. Kartan mukaan linja on myös lähes viivansuora, eli kaikki mahdolliset hidasteet lienee karsittu pois.

Kuvista ja jutuista (en osaa erityisen hyvin ranskaa) saa sen käsityksen että nimenomaan ulkonäköpuoleen sekä kaikenlaiseen turvallisuutta korostavaan elektroniikkaan on panostettu paljon.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Miten pitkästä linjasta on kyse yhteensä? Sivustosta aukeavasta kartasta saa sen käsityksen että aika lyhyestä on kyse. Ymmärsin että Pariisissa on ennestään linjat T1 ja T2, ja kun tämä T3 valmistuu, niin täysympyrä ei ole ihan valmis silloinkaan. Mikä se heidän filosofiansa on, että rakennetaan lyhyitä pätkiä sinne sun tänne? Onko Pariisissa kehämuotoista metroa tai paikallisjunarataa ennestään?
Näyttää olevan hieman lyhyempi kuin T2. Pariisissa idea on rakentaa kehäyhteyksiä metojen ja paikallisjunien säteittäisten haarojen välille. Metro kattaa suunnilleen Ile de Paris -alueen, eli ydinkeskustan, jota lännessä rajaa Seine-joen mutka. Itään tämä ydinalue on suunnilleen saman suuruinen, mutta ilman joen rajaa.

Metroverkko on ydinalueella hyvin tiheä, mutta loppuu kuin veitsellä leikaten - kuten aikanaan koko kaupunkikin. Uloimman rengasmaisen linjan muodostavat linjat 2 ja 6. Muuten linjaverkosto muodostaa useiden eri linjojen avulla poikittaisia yhteyksiä, koska verkosto ei ole tähtiverkko. Kokonaiskuva metro- ja paikallisjunaverkosta esim. http://www.webscapades.com/france/paris/metro.htm

Tässä kartassa ei näy ratikkalinjoja. Ne ovat T1 välillä Gare St Denise (vain RER-junia), joka on linjan 13 pohjoispään lähellä ja Noisy-le-Sec linjan 5 pohjoispään lähellä. T2 ajaa väliä La Defence linjan 1 länsipäästä Icy val de Seinelle, joka puolestaan on linjan 8 eteläpään lähellä. Tässäkin ratikan pääteasema on RER-juna-asema.

Pariisin liikennelaitoksen RATP:n kartta, jossa näkyvät myös ratikat, on osoitteessa http://www.ratp.info/orienter/plans.php# josta klikataan kartan kuvaa Plan du Métro.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Pariisin liikennelaitoksen RATP:n kartta, jossa näkyvät myös ratikat, on osoitteessa http://www.ratp.info/orienter/plans.php# josta klikataan kartan kuvaa Plan du Métro.
On vähän selkiintynyt sitten 70-luvun kun metrokartta oli painettu tavallisen kaupungin kartan pohjalle eikä siitä saaanut kukaan ulkopaikkakuntalainen selville. Nykyisissä kartoissa on taas hankalaa se, että piitää plärätä eri karttojen välillä kun joka raidekulkuneuvotyypillä on omat karttansa.

Helsingissä voisi minun puolestani, kun verkko ei todellakaan ole mikään tavattoman iso, tehdä yhteinen kaaviomainen kartta jossa näkyisi omina linjoinaan sekä lähijunat, metro että raitiovaunut.

t. Rainer
 
Helsingin linjakartan suurin puute on se, että siinä ei näytetä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kaupungin rajan ylittäviä bussilinjoja Helsingin alueella. Kuitenkin lipputariffissa saa käyttää seutubusseja myös Helsingin sisäisessä liikenteessä.

Pohjakartta voisi olla yksinkertaisempaa mallia, mutta kuitenkin mittakaavassa, ja sellaisia pohjia on kyllä olemassa.

Kiskoliikennekartta olisi sitten vasta seuraavaksi tärkein uudistus.
 
Compact sanoi:
Helsingin linjakartan suurin puute on se, että siinä ei näytetä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kaupungin rajan ylittäviä bussilinjoja Helsingin alueella. Kuitenkin lipputariffissa saa käyttää seutubusseja myös Helsingin sisäisessä liikenteessä.

Pohjakartta voisi olla yksinkertaisempaa mallia, mutta kuitenkin mittakaavassa, ja sellaisia pohjia on kyllä olemassa.

Kiskoliikennekartta olisi sitten vasta seuraavaksi tärkein uudistus.
Samaa mieltä.

Pitäisi olla seudullinen bussikartta, jossa näkyisivät kaikki YTV-alueen bussit. Nythän seutubusseilla on oma kartta ja Helsingin sisäisillä oma. Rautatiet ja metro ja niiden asemat näytettäisiin tällä kartalla pelkkinä viivoina ja pisteinä kuten nyt. Bussien linjanumerointia voisi muuttaa niin että päällekkäisiä eri kaupungeista johtuvia numeroita ei olisi. Tällaisen seudullisen kartan tekemisessä olisi tietenkin työsarkaa, mutta lopputulos helpottaisi suunnistamista. Helsingin keskustan sisäinen bussi- ja raitiovaunukartta säilytettäisiin entisellään.

Metrokarttaa muistuttava kaaviomainen raideliikennekartta olisi sellainen joka olisi teipattuna kaikkien raidekulkuneuvojen sisällä sekä asemilla. Sellaisen teettäminen ei meidän "valtavan raideliikenneverkoston" kohdalla liene ylivoimaisen hankalaa, ja voisi ottaa käyttöön vaikka heti.

t. Rainer
 
Minäkin kannatan ideaa!

Tukholmassa on julkaistu jo yli kaksikymmentä vuotta kaupungin ja läänin linjakarttoja. Kaupungin karttaan on merkitty myös kuntarajan ylittävät linjat, lääninkartassa on pikkukarttoina alueen isoimmat taajamat yksityiskohtaisemmin.
 
PK-seudun raideliikennekartta

Entisellä metropla.net-sivustolla, nykyään www.urbanrail.net oli tällainen yhdistelmäkartta, koska täällä oli vain yksi metrolinja. Valitettavasti nyt siellä näyttää olevan vain metro+junat. Ja jotta kartta ei näyttäisi niin tyhmältä, sinne on piirretty myös länsimetron suunniteltu rata.

Pitäisi varmaan antaa palautetta ylläpidolle, kun esim. Ruhrin alueelta on yksinkertaisesti ratikkakartat.

Antero
 
Re: PK-seudun raideliikennekartta

Antero Alku sanoi:
Pitäisi varmaan antaa palautetta ylläpidolle, kun esim. Ruhrin alueelta on yksinkertaisesti ratikkakartat.
Onko siellä siis ennen ollut Helsingin kohdalla myös raitiotiet mukana samassa kartassa?

t.Rainer
 
Re: PK-seudun raideliikennekartta

R.Silfverberg sanoi:
Onko siellä siis ennen ollut Helsingin kohdalla myös raitiotiet mukana samassa kartassa?
Kyllä vaan. Tätä oli selitetty nimenomaan sillä, että tekijän mielestä yksi metrolinja on kovin suppea kuva Helsingin joukkoliikenteestä, ja ratikka ja lähijunat yhdessä metron kanssa muodostavat raideliikenteen verkon ja yhtenäisen järjestelmän.

Minusta tekijä oli täysin oikeassa, joten ihmettelen nykyistä nihilististä esitystä.

Antero
 
Re: PK-seudun raideliikennekartta

Antero Alku sanoi:
Minusta tekijä oli täysin oikeassa, joten ihmettelen nykyistä nihilististä esitystä.
Ihmettelen sikäli, kun sivusto muuten on aika tarkkaan tehty ja esittelee metrot ja muun julkisen raideliikenteen eri kaupungeissa varsin hyvin.

Onko siinä jokin sellainen logiikka, että vain kaupungeissa joilla ei ole varsinaista raskasmetroa, esitellään myös raitiotiet. Ja että raitioteiksi kelpaavat yleisesti vain sellaiset jotka on luokiteltu pikaraitioteiksi, tai joiden päätepiste on esikaupungeisssa. Mutta tässäkin logiikka ontuu, koska esim Riika, jolla on laaja ratikkaverkko esikaupunkeihin asti, on jätetty pois kokonaan kaupunkien joukosta.

t. Rainer
 
Urbanraililla ainakin yksi tärkeä kriteeri taitavat olla kaksisuuntavaunut ja/tai multippeliajo, joita ilman harvaa rataa kelpuutetaan enää karttoihin.
 
JE sanoi:
Urbanraililla ainakin yksi tärkeä kriteeri taitavat olla kaksisuuntavaunut ja/tai multippeliajo, joita ilman harvaa rataa kelpuutetaan enää karttoihin.
Miksi ei Helsingissä harrasteta multippeliajoa? Asettaako tieliikennelaki jotain rajoituksia raitiovaunun pituudelle Suomessa? Joillakin vuoroilla on niin kova tungos että tarvetta kokonaisille junille olisi. Eivät kaikki matkustajat jaksa jäädä odottamaan sitä seuraavaa vaunua jonka saapumisesta ei ole varmaa tietoa, vaan sisään ängetään aina jo valmiiksi täyteen vaunuun.

t. Rainer
 
Kuljettajarahastuksesta luopuminen muuttanee tilannetta, ja multippeliajolta katoaa yksi tärkeä este. En silti tiedä, onko asiaa edes harkittu.
 
Onko ainoa syy?

JE sanoi:
Kuljettajarahastuksesta luopuminen muuttanee tilannetta, ja multippeliajolta katoaa yksi tärkeä este. En silti tiedä, onko asiaa edes harkittu.
Mun mielestäni kuljettajarahastus on aika kaukaa haettu syy.
Lähijunissakin myydään lippuja vain yhdessä junarungossa.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös