Viimeiset Tatra-kolmivaunujunat

Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Viestit
115
Hei!

Tatra-vaunu on ollut monessa "itäblokkilaisessa" kaupungissa tyypillinen näky. Moni kuljettaja oli ylpeä saadessaan ajaa kolmivaunuisia junia, ainakin näin olen kuullut Dresdenissä olleen. Täällä ei ole vuosiin ollut enää kolmesta vaunusta koottuja junia ja kahdesta vaunusta koostuvat junat ovat käyneet vähiin. Niitä näkee arkisin vielä linjalla 8 ja joskus linjalla 10.

Tänä syksynä lukuvuosi alkoi yllätyksellä: pääosin ruuhka-aikaan opiskelijoita varten ajavan E3-linjan vuorot ovat entisen kahden vaunun sijasta nyt kolmivaunuisia. Yleensä kolmivaunuiset Tatra-junat ovat olleet kahdesta moottorivaunusta ja yhdestä perävaunusta koostuvia, mutta nyt kaikki kolme ovat moottorivaunuja, joskin yleensä yksi vaunuista on "sokea lehmä" tai "Dummy", eli entinen moottorivaunu, joka on muutettu eräänlaiseksi moottoroiduksi perävaunuksi.

Uusia 45m pitkiä Bombardierin vaunuja saapuu kuitenkin jatkuvasti lisää, joten jos haluaa vielä napata Dresdeniläisestä Tatra-junasta hyvän kuvan, suosittelen kiirehtimään. Alla vielä luentojen välillä nopeasti tehty kuva. Pyydän toleroimaan heikkoa laatua..
 

Liitetiedostot

  • P1020771.jpg
    P1020771.jpg
    41.4 KB · Lukukerrat: 230
Krakovassa ei ole Tatroja, mutta Konstal 105N:stä koottuja kolmivaunujunia näkyy ainakin linjoilla 4 ja 13 arkipäivisin. Varsovasta ne lopetettiin jo kauan sitten, mutta hatara muistini kertoo myös Gdanskissa nähneensä kolmivaunuisia Konstal-letkoja 90-luvulla; en tiedä mikä on nykytilanne.
 
Minulla on muistikuva, että Budapestissä ajetaan tai ajettiin ainakin pari vuotta sitten 3-vaunuisia Tatra-junia. Tosin vaunut olivat uudempaa kulmikasta korimallia.

Antero
 
Minulla on muistikuva, että Budapestissä ajetaan tai ajettiin ainakin pari vuotta sitten 3-vaunuisia Tatra-junia. Tosin vaunut olivat uudempaa kulmikasta korimallia.
Ajetaan vieläkin. Ja tosi siistikuntoisia ovat!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Dresdenin tilanteesta oli aukeaman artikkeli uusimmassa SM:ssa, Tatrat häviävät ja ne todennäköisimmin romutetaan kun Itä-Eurooppaankaan niitä ei enää osteta niin innokkaasti - vaikka saksalaisten kunnostama/uudistma Tatra on kyllä varmasti parempi vaihehto kuin esim. ex-neukkulan tuotos KTM5. Itäisessä Saksassa oli oma toinenkin kolmivaunuajoerikoisuus, nimittäin erfurtilainen tapa käyttää KT4D-kolmiajoa. Budapestissä tosiaan ajetaan edelleen linjoja 1,1A ja 14 kolmivaunuisin T5C5 Tatroilla, ne ovat aivan uskomattoman tehokkaita junia ja pääosin oikein hyvässä kunnossa.
 
Viime toukokuussa matkustin kolmen vaunun Konstal-junassa Varsovan linjalla 17.
Oho :eek: Olen jostain sikäläiseltä sivulta nimittäin lukenut, että niistä luovuttiin jo vuosia sitten. Syynä tähän olisi se, että kaksi kahden vaunun junaa mahtuu kivasti pysäkille, mutta jos siellä onkin kolmivaunujuna, niin ei toinen vuoro enää mahdukaan. En muista myöskään nähneeni kolmivaunujunia Varsovassa piiiiitkään aikaan. Mutta ilmeisesti jotain poikkeustilanteita silti sattuu...
 
Minä kävin Varovassa elokuussa ja silloinkin liikkui kolmevaunuisia ratikkajunia siellä.
Kuvia löytyy vaunut.orgista.
 
Minä kävin Varovassa elokuussa ja silloinkin liikkui kolmevaunuisia ratikkajunia siellä.
Kuvia löytyy vaunut.orgista.
Kävin katsomassa (haku: Puola, raitiovaunu) ja kuviasi sieltä kyllä löytyy, mutta kaikki Krakovasta.

Siellä näkyi olevan kuva kolmivaunujunasta keskustassa ns. Bagatelan vaihteessa, jossa suurena ongelmana ovat jatkuvat kiskoilta suistumiset. Siinä vaihdettiin koko ristikkokin muistaakseni lokakuun alussa, mutta jälleen 27.10. on vaunu mennyt kiskoilta. Vaihteesta lähtee koko kaupungin vilkkain Bronowicen raitiotie, jonne ajavat linjat 4 (vuoroväli arkena 10 min), 8 (10 min), 12 (20 min), 13 (10 min), 14 (10 min) ja 24 (ruuhkalinja, 20 min) eli iltaruuhkassa 30 junaa tunnissa molempiin suuntiin.

Krakovan liikenteestä paljon tietoa löytyy sivustosta http://www.komunikacja.krakow.pl/
 
No voi per...
Ei se pää aina toimi niin kuin se pitäisi.
En olekaan käynyt Varsovassa vaan Krakovassa.

Ajatukset meni jostain syystä Krakovaan vaikka siinä luki Varsova.
 
Dresdenin tilanteesta oli aukeaman artikkeli uusimmassa SM:ssa, Tatrat häviävät ja ne todennäköisimmin romutetaan kun Itä-Eurooppaankaan niitä ei enää osteta niin innokkaasti - vaikka saksalaisten kunnostama/uudistma Tatra on kyllä varmasti parempi vaihehto kuin esim. ex-neukkulan tuotos KTM5.

Artikkelin julkaisun jälkeenhän Tatrojen käyttösuunnitelmat uusittiin perusteellisesti ja tulos ovat nuo yllättävät kolmivaunujunat. Kaksivaunujunia on liikenteessä kuljettajan kertoman mukaan vielä kaksi. Eilen tiistaina näin sellaisen Wasaplatz:illa linjalla 9, mikä oli myös yllätys.

Dresdenin Tatroja ei uusittu yhtä perusteellisesti kuin esim Leipzigin tai Berliinin vaunuja. Ruoste on tehnyt temppunsa ja niinpä ostajia ei taida löytyä.
 
Takaisin
Ylös