Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Se ei hirveästi lämmitä, jos niitä mainoksettomia pitkiä Manneja vain kouluvaunuina on!

Mistä sitten johtuu tahdon puute ottaa vaunut TOSITOIMIIN?
Ovatko ne sitten huonoja ajaa, servosta huolimatta? Vai juuri servosta johtuen?

Vai onko jotain periaatteellisia syitä? Sellaisia syitähän ei saisi olla.
 
Käsittääkseni nämä välipalamannet hankittiin alunperin paikkaamaan vaunupulaa joka saattaisi syntyä kun NrI:n peruskorjaukset sekä NrII:n välipala-asennukset alkavat mutta näinhän ei käynytkään kun vauriotramit saatiin tehokkaaseen käyttöön. Nyt kun näitä vaunuja 161-166 on kunnostettu ja muutostöitä tehty, mikä ei taida ihan halpaa touhua olla, niin voisihan näitä ihan hyvin laittaa esim kympille jolla nyt ajetaan parhaimmillaan puolet vuoroista NrI-vaunuilla. Toisaalta jos syynä on se ettei vaunuille ole tilaa Töölössä niin laitettaisiin näitä sitten vaikka kutoskasin ruuhkasarjoihin mieluummin kuin NrI-vaunuja.
 
Ovatko ne sitten huonoja ajaa, servosta huolimatta? Vai juuri servosta johtuen?

Mielestäni ajotuntuma ei ainakaan parantunut servottamisen myötä.

Nämä vaunuthan tosiaan hankittiin paikkaamaan vaunupulaa. Diili Bombardierin kanssa on ilmeisesti pitänyt yllättävänkin hyvin, eikä "Manneja" ole juuri tarvittu.
 
Eikö silti kannattaisi seisottaa pätkiä välipalojen sijaan? Seisomakuormia osuu tämän tästä pätkävuoroihin, välipalojen suurempi käyttöaste tekisi niistä piirun verran harvinaisempia. Lisäkapasiteettihan heijastuu ennen pitkää matkustajamääriin.
 
Sillä voi ehkä olla osansa asiaan, että pitkät mannet pysyvät huonoimmin aikataulussa. Oikeastaan vain ruuhka-aikaan ovat ajoajat sellaisia että pitkälläkin saa aikataulua kiinni oikaisematta.

Toivotaan että helmikuun ajoaikaremontissa asia paranee. Mutta pitkälle mannelle tehtyä aikataulua en kyllä haluaisi ajaa lyhyellä nivelvaunulla, se olisi nimittäin aikamoista väkisinhidastelua.

Pitäisi tehdä niin kuin on alun perin suunniteltu eli keskitetään mannet tietyille linjoille jotta ei ole nopeampia vaunuja välissä. Ja manne-ajosarjoja ei sitten myönnetä kouluttamattomille kuljettajille.
 
Diili Bombardierin kanssa on ilmeisesti pitänyt yllättävänkin hyvin, eikä "Manneja" ole juuri tarvittu.
Varioilla on myös alettu ns. ajaa. Tuntuu, että kaarrenopeudet ovat monasti suuremmat kuin nivelillä. Viimeisessä modulissa saa painaa ihan jalkaa lattiaan.
Ja tämähän ei ole valitus!
17.11.: Nähty "Marianne" ja liuta varioita koulutusvaunuina.
 
Jos noita vaunuja on kerta ns. liikaa, niin eikös niitä kannattaisi kohta laittaa esim. esitetylle "viitoslinjalle" Pasilasta Arabiaan? Toki siis A(H1N1)-epidemian mentyä.
 
Jos noita vaunuja on kerta ns. liikaa, niin eikös niitä kannattaisi kohta laittaa esim. esitetylle "viitoslinjalle" Pasilasta Arabiaan? Toki siis A(H1N1)-epidemian mentyä.

Minun mielestäni nimenomaan raitioliikenneyksikön intressi pitäisi olla, että kalusto olisi mahdollisimman tehokkaassa käytössä ja että varikolla seisotettaisiin mahdollisimman vähän ajokuntoisia vaunuja.

Sen sijaan tilaajan eli suunnitteluyksikön (tai vuoden alusta HSL:n) intressi on tietysti tilata mahdollisimman vähän liikennettä, jotta siitä voi myös maksaa mahdollisimman vähän. Se on sikäli lyhytnäköistä, että samat pääomakulut jyvitetään pienemmälle vuoromäärälle, eli mitä enemmän vuoroja on liikenteessä, sitä pienempi on vuorokohtainen liikennöintikustannus.

HKL-Raitioliikenteen intressi olisi kyllä lobata lisävuorojen puolesta, tulee ne sitten nykyisille linjoille tai uudelle Arabia-Pasila -linjalle. En tiedä, tapahtuuko tällaista lobbausta ja jos, niin missä määrin. Toivottavaa se kyllä olisi sekä matkustajapalvelun että kokonaistaloudellisuuden kannalta.
 
16.11. havaitsin, että tuleva HKL 166 on edelleenkin työn alla Vallilassa raiteella 17. Sivulaseja oli ainakin poistettu ja miehiä oli vaunun sisällä töissä.
Osaako kukaan kertoa mitä sille tässä vaiheessa ollaan tekemässä?

166:lle tehdään perusteellisempi remontti ja lisäksi on luvassa erikoisvarustelua. Vaunu tuskin valmistuu kovin pian.

Raitioliikenneyksikön puheista olen ymmärtänyt, että väliosallisia Mannheimiläisiä olisi tarkoitus jatkossa siirtää varavaunujen asemasta aktiivisempaan käyttöön. En osaa sanoa halutaanko tässä odottaa seuraavaa aikataulumuutosta, jossa useimmille linjoille oletettavasti (ja valitettavasti) joudutaan lisäämään ajoaikaa muun muassa ristikkorajoitusten takia. Tilaajan puolelta toivomme tietysti isoa kalustoa käyttöön, jos käyttö vain onnistuu.

Kokonaiskehittämissuunnitelman kalustosuunnitelmassahan lyhyet Mannet eivät ole enää listoilla 2012, mutta pitkät jatkavat vielä vuoteen 2014. Tätäkin on tietysti pidettävä suuntaa-antavana, koska edellytyksenä millekään poistoille tässä tahdissa on käyttöasteen paraneminen.
 
166:lle tehdään perusteellisempi remontti ja lisäksi on luvassa erikoisvarustelua. Vaunu tuskin valmistuu kovin pian.
Kulttuuriratikka. Erikoinen ilmestys kunhan se joskus ilmestyy. Nythän se on myöhässä jo ainakin yli vuoden, mutta varmasti täyttää vaativankin "kulttuurinystävän" makutoiveet sitten joskus. Prognoosi: pitkistä manneista pitkäikäisin ja viimeisin.
 
Raitioliikenneyksikön puheista olen ymmärtänyt, että väliosallisia Mannheimiläisiä olisi tarkoitus jatkossa siirtää varavaunujen asemasta aktiivisempaan käyttöön. En osaa sanoa halutaanko tässä odottaa seuraavaa aikataulumuutosta, jossa useimmille linjoille oletettavasti (ja valitettavasti) joudutaan lisäämään ajoaikaa muun muassa ristikkorajoitusten takia. Tilaajan puolelta toivomme tietysti isoa kalustoa käyttöön, jos käyttö vain onnistuu.
Hidastetaan aikatauluja kun pitäisi nopeuttaa...ristiriitaista...
http://www.vartti.fi/artikkeli/65b8b888-5120-48df-8bc2-35dec067837e

"Valtuusto on patistanut HKL:ää nopeuttamaan ratikoiden kulkua neljällä prosentilla vuoteen 2012 mennessä. Tämä tarkoittaisi 15,5 kilometrin keskituntinopeutta."
 
19.11.09

Vaunussa #91, vuorossa 64, LIVAan nyt ohjelmoituna myös ulosajon hallireitti. Intiankatua ja Paavalin kirkkoa ei ole tuolle reitille ole ohjelmoitu.

Ketjussa http://jlf.fi/f34/4020-hybridibussi-linjakokeiluun-23-11-alkaen/ mainittu Solaris Urbino 18 -hybridinivelbussi seisoskeli aamukahdeksalta Vallilan hallin pihalla.

Hidastetaan aikatauluja kun pitäisi nopeuttaa...ristiriitaista...
http://www.vartti.fi/artikkeli/65b8b888-5120-48df-8bc2-35dec067837e

On tosiaan aikamoinen vastapalloefekti syntynyt, toivottavasti se panee puhtia myös päätöksentekoon. On aivan oikein että on herätty siihen miten linjanopeudet on tähän asti revitty kuljettajien selkänahasta, kaluston ja radan käyttöiästä sekä synkistä kolaritilastoista. Myös matkustajamäärät ja sitä myötä vuoromäärät ovat nousseet ja siksi vanha liikennöintimalli on käynyt hitaaksi.
 
Viimeksi muokattu:
19.11.2009

Nr #43 vuorossa 179 linjalla 7B. Aikataulun mukaan tämä on matalalattiainen vuoro.
 
Livan pysäkkitietoja on myös päivitetty. Marian sairaalan uusi pysäkki I-suunnassa on sijoitettu oikealle paikalle, samoiten kuin Johanneksen kirkon pysäkki I-suunnassa. Tähän asti viimeksi mainittu pysäkki on sijainnut livan mukaan vanhalla paikalla Punanotkonkadulla, vaikka sen siirrosta on jo useampia vuosia. Sen sijaan Bulevardin hieman muuttuneet pysäkkien sijainnit eivät ole vielä ohjelmoitu uusiksi, joten pysäkkinäytöt voivat näytellä omiaan ja valoetuudet toimia huonosti.

Kustaankadun pysäkki on nimetty nyt livaan sen oikealla nimellä, eli enää ei Salmisaaren suuntaan päin ajettaessa tule kahta Helsinginkatu-nimistä pysäkkiä peräjälkeen. Seuraava hyvä toimenpide olisi poistaa koko Kustaankadun pysäkki - eikä pelkästään livasta vaan ihan oikeasti.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös