Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kutoslinjan kaikki hallilähdöt ajetaan Arabiasta Vallilan hallin kautta Koskelaan, joten pelkät Koskelan halli -kilvet riittävät mainiosti.

Kasilla tilanne on oleellisesti toinen. Halliin ajavien vuorojenkin oletuskilvitys Salmisaaresta on "8 Arabia" ja Töölöntorilla automaatti vaihtaa kilviksi pelkän "Koskelan halli". Tässä ongelmana on kuitenkin se että tarjotaan virheellistä informaatiota pätkän alkupäässä. Tällöin paras kilvitys olisi mielestäni "8 Koskelan halli" ja numeron voisi pudottaa pois juurikin Töölöntorin ja Oopperan välillä.
 
Lauantaina vaunu 154 ajoi suklaafestivaaliajoa etukilvellä Poikkeusreitti - Undantagsrutt sekä ainakin yhden sivun Manskulta Katajanokalle 4T-kilvillä. Matkustajia näytti olevan aika vähän kyydin ilmaisuudesta ja karkkitarjoilusta huolimatta.
Minäkin näin vaunun lauantaina, kyydissä yksi henkilö. Taisi olla suklaiden tarjoilija.

Mutta mistä kukaan tiesi, että Poikkeusreitti-linjalla olevaan vaunuun saa ja voi nousta? Olisin noussut itsekin, jos olisin jotain asiasta tiennyt. Eli että saa nousta ja jos nousee, mihin sitten päätyy.

Jos olen oikein ymmärtänyt, joku neropatti on päättänyt, että erilaiset mainos- ja tilausliikennevaunut ovat HKL:n kanssa kilpailevaa liikennettä, jolla ei ole edes liikennelupaa, joten ei niihin saa ottaa ihmisiä mukaan. Tämän jonkun täytyy olla autoilun ystävä tai muusta syystä raitioliikenteen vihaaja, joka haluaa luoda negatiivista imagoa raitioliikenteelle. Arvaan, että tilausajosta HKL saa paljon paremmat rahat kuin muutamasta kertalippumatkustajasta, jotka pääsisivät suklaavaunullakin ihan ilmaiseksi. Kausilippujen kohdalla talousvaikutusta ei ole. Liikennelupa on HKL:lla, joka on vaunun myynyt, joten ei sekään ole todellinen este. Eikä vaunun vuokraaja harjoita luvatonta joukkoliikennebusinesta, kun kerran mukaan pääsee maksutta.

Niin suomalaista, etten sanoisi.

Antero
 
Kutoslinjan kaikki hallilähdöt ajetaan Arabiasta Vallilan hallin kautta Koskelaan, joten pelkät Koskelan halli -kilvet riittävät mainiosti.

Kas, enpä muistanut/tajunnut tuota. Joltain aikaisemmalta aikataulukaudelta on jäänyt mieleen että on ajettu Hietalahdesta suoraan Koskelaan. Poikkeustilantessa näitä tulee joka tapauksessa silloin tällöin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, joku neropatti on päättänyt, että erilaiset mainos- ja tilausliikennevaunut ovat HKL:n kanssa kilpailevaa liikennettä, jolla ei ole edes liikennelupaa, joten ei niihin saa ottaa ihmisiä mukaan.

Jos ymmärrän tekstisi oikein, niin ei, ei ole mitään kieltoa ajaa tilausvaunulla linjaa ja ottaa matkustajia. Kyllä tilausvaunuilla on ajettu ilmaisia kyytejä linjareiteillä. Viimeisimpänä tulee mieleen kirkollinen mainostempaus diaspåra linjalla 3B/T, jossa itse Jeesus maksoi matkat :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos ymmärrän tekstisi oikein, niin ei, ei ole mitään kieltoa ajaa tilausvaunulla linjaa ja ottaa matkustajia. Kyllä tilausvaunuilla on ajettu ilmaisia kyytejä linjareiteillä. Viimeisimpänä tulee mieleen kirkollinen mainostempaus diaspåra linjalla 3B/T, jossa itse Jeesus maksoi matkat :)
Viime kunnallisvaalien aikaan oli ehdoton kielto. Vain rengasmatkailu oli sallittua, eli ovia ei saanut matkalla avata ennen kuin palattiin sinne, mistä oli lähdetty. Mutta ehkä eri aatteita kohdellaan tasa-arvon merkeissä eri tavoin.

Tämän päivän Hesarissa muuten sattuu olemaan hauska kuva Kino Adlonin rakennuksesta Töölöntorilla. Kuvassa on nimittäin Ludde eli 150 linjalla 8. Kilvitystä on tehostettu etuikkunaan asetetulla linjatunnuksella. 8 erottuu myös varsinaisesta linjanumeronäytöstä. Hesarin kuvasta ei saa selvää siitä, mitä reittikilvessä lukee tai lukeeko mitään.

Antero
 
Tällöin paras kilvitys olisi mielestäni "8 Koskelan halli" ja numeron voisi pudottaa pois juurikin Töölöntorin ja Oopperan välillä.

Nykyisellään halliin menevillä vaunuilla ei näytetä linjanumeroa, koska rullakilvillä olevissa NrI:ssä jäisi silloin pelkkä numero näkyviin eikä tietoa halliin menosta. Jos rullakilvelliset vaunut voidaan joskus esim. keskittää tietyille linjoille, voidaan muilla linjoilla tehdä edistyneempiä hallikilvityksiä.
 
Nykyisellään halliin menevillä vaunuilla ei näytetä linjanumeroa,
23.11. havaintona vario, joka lähti iltaruuhkaan Koskelasta; näytössä Arabia-Arabia, ei linjanumeroa.
Myös vaunu 162 lähti iltaruuhkaan (6/8).
Vallilassa riisuttavana saksanmatkaa varten HKL 65.

---------- Viesti lisätty kello 19:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:50 ----------

Ratikka ajoi toisen perään: 17 loukkaantui, Iltalehti.
Keskustasta päin ajanut raitiovaunu oli pysähtyneenä Kansallismuseon pysäkille, kun takaa tullut toinen vaunu täräytti sen perään. Onnettomuus sattui maanantaina hieman ennen kello viittä iltapäivällä. = Iltalehti
 
Ratikka ajoi toisen perään: 17 loukkaantui, Iltalehti.
Keskustasta päin ajanut raitiovaunu oli pysähtyneenä Kansallismuseon pysäkille, kun takaa tullut toinen vaunu täräytti sen perään. Onnettomuus sattui maanantaina hieman ennen kello viittä iltapäivällä. = Iltalehti

Tulin eilen ratikalla keskustan suunnasta Kansallismuseon pysäkille ja hämmästelin, kun vaunu pysähtyi pysäkkiä ennen oleviin valoihin vaikka nuolivalo paloi. Syynä tähän turhaan pysähdykseen oli kuljettajan keskittymisen herpaantuminen kun hän samaan aikaan puhui kännykkään! Käsittääkseni kännykkään puhuminen ilman handsfree-laitetta ajon aikana on täysin kielletty. En usko että tässä peräänajossa oli kyse tuosta, mutta jokin keskittymistä häiritsevä tekijä on voinut peräänajoon vaikuttaa, kuten esim. lipunmyynti ajon aikana tai matkustajan neuvonta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Keskustasta päin ajanut
Kuvista kyllä näyttää siltä, että keskustaan päin, eikä keskustasta. :D

Ja "havainto":
Aamulla Vario 222:ssa kumit, hytkyi vähemmän kuin ~2 viikkoa sitten. (klo 7:36 tai 7:46) (Vaunuissa 208, 211 ja 222)
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni kännykkään puhuminen ilman fandsfree-laitetta ajon aikana on täysin kielletty!

Ei se täysin kiellettyä ole, koskapa finlex.fi:stä löydämme seuraavaa:

Tieliikennelaki 24 a § sanoi:
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.

... mutta eihän se raitiovaununkuljettajallekaan soveliasta ole.
 
Kuvista kyllä näyttää siltä, että keskustaan päin, eikä keskustasta. :D

Kyllä HS:n kuvasta ainakin voi päätellä että vaunut ovat matkalla Töölön suuntaan, eli siis pois keskustasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiistai 24.11.

6/161 meni n. klo 9:35 Kaisaniemessä etelään päin, mutta kääntyi jo ysin päättäriltä takaisin Arabiaan eikä senkään jälkeen matkanteosta meinannut tulla mitään, kun kolmosovet eli ne väliosan ovet kiukuttelivat lähes joka pysäkillä. Sörnäisissäkin vaunu seisoi ainakin viisi minuuttia...
Milloinkahan on 161 ollut linjalla tätä ennen?

Lisäksi 7B:llä oli hämminkiä samoihin aikoihin, vuoron 177 vaunu 44 kääntyi Vilhonkadun ja Mikonkadun kautta ympäri sekä joku toinen vuoro Hämeentieltä Helsinginkadulle.
 
18.11. Silloin poistui kesken päivän linjalta mm. kiukuttelevien kolmosovien vuoksi.
Kas kas, viikko varikolla lepoa jos ne ovet siitä itsekseen korjautuisivat...
Reilu vuosi sitten oli Helsingissä käymässä pohjoismaisia raitiotieharrastajia ja heitä kyydittiin tällä 161:llä ja silloin meinasi jäädä ajo ajamatta reistaavien ovien takia...
 
25.11

Linjan 3T vaunu 97 tuli viiden jälkeen iltapäivällä vastaan Mannerheimintiellä finlandiatalon kohdalla, suunta oli eläintarhaan päin, olisiko ollut aikataulusta myöhässä jonka takia jätti Kampin ja töölön lenkin ajamatta?
 
25.11.: Klo 13 aikaan HKL H-1 hinasi pressutetun väliosan Koskelasta Vallilaan.
Koskelassa ulkona edelleen vaunut HKL 13 sekä 332.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös