Linjavärit

Seiskalla toimisi, muttei kolmosella. Sillä kun pitää lennossa vaihtaa kyltit. Tosin tuottaisi se kuitenkin mahdollisesti selvemmän ratkaisun kuin nuo kirjaimet.

Oma mielipiteeni on edelleen se, että kolmosen siirto Mikonkadulle oli kohtuullisen huono. Seiska olisi toiminut paremmin.
Seiskallahan tuota ei tarvittaisi ollenkaan, kolmosella jako toimisi esimerkiksi siten, että 3T:stä tulisi kolmonen ja 3B:stä 13. Siinä ei ole mitään tavatonta että sama vaunu vaihtaa kesken matkan linjanumeroaan, vastaava käytäntö on ollut vuosikausia käytössä esimerkiksi Oslossa.
 
Seiskallahan tuota ei tarvittaisi ollenkaan, kolmosella jako toimisi esimerkiksi siten, että 3T:stä tulisi kolmonen ja 3B:stä 13. Siinä ei ole mitään tavatonta että sama vaunu vaihtaa kesken matkan linjanumeroaan, vastaava käytäntö on ollut vuosikausia käytössä esimerkiksi Oslossa.
Ja vaihtaahan kolmonen nykyisinkin numeroa kesken matkan (3B -> 3T -> 3B)
 
Seiska olisi toiminut paremmin.

Totta kai olisi, mutta Länsi-Pasilalaiset vastustivat keskustayhteytensä hidastamista. Ja kyllä sen ymmärtää, kun poikittaisliikenteeseen tarkoitetusta ympyrälinjasta on päässyt tulemaan heidän ensijainen keskustayhteytensä. Jos ysi olisi jatkettu ensin ja saatu tarpeeks nopeaksi, sitten seiskan vieminen Töölön sisään olisi ollut palvelun parantamista Länsi-Pasilaankin.

---------- Viesti lisätty kello 8:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:29 ----------

Ja vaihtaahan kolmonen nykyisinkin numeroa kesken matkan (3B -> 3T -> 3B)

Ja kutonen kasiksi päättärillä. Joskus poikkeusliikenteessä näkee niitä sitten tosin väärillä numeroilla, mutta aka harvinaista se on. Kerran lumikaaoksessa tuli kasi Stokkan pysäkillä ja jatkoi kutosen reittiä.
 
Puhekielessäkin mennään aina vain "seiskalla". Moni ei edes muista tai ajattele, kumpi kirjain menee mihinkin suuntaan, koska sillä tiedolla ei tee mitään.

Keksitty keskustelu:
- "Millä ratikalla pääsen suoraan Lasipalatsilta Yliopiston apteekille?"
- "Nelosella, seiskalla ja kympillä."
- "Kummalla seiskalla?"

Miksi ei kysytä: "kummalla nelosella" tai "kummalla kympillä"?

Kysymys on huono, koska oikea vastaus tuohon on "et tarvitse ratikkaa, vaan jalkojasi"... :D

Sitäpaitsi tietämätön voi kyllä kysyä, että "kumpaan suuntaan nelosella", joka on usein aika tärkeä kysymys...

---------- Viesti lisätty kello 12:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:18 ----------

Toisaalta kolmonen tarjoaa arvokkaan yhteyden Olympiaterminaalilta paitsi rautatie- myös linja-autoasemalle. Tuo yhteys on ymmärtääkseni aika käytetty.

Ei tuo ollut ennenkään ongelma: esim. rautatientorilta pääsi Olympiaterminaaliin joko kävelemällä Lasipalatsin pysäkille taikka sitten ajamalla Eiran kautta.

Eikä se Lasipalatsin pysäkki ole edelleenkään kovin kaukana linja-autoasemasta.
 
Kysymys on huono, koska oikea vastaus tuohon on "et tarvitse ratikkaa, vaan jalkojasi"... :D

Unohtui tarkentaa, että Taka-Töölön YA:sta oli kyse... No, voihan sinnekin kävellä.


Sitäpaitsi tietämätön voi kyllä kysyä, että "kumpaan suuntaan nelosella", joka on usein aika tärkeä kysymys...

Juuri näin, se oli osa juttuni pointtia. Eli miksi nelosen ja kympin annetaan pärjätä ilman suuntakirjaimia, jos kerran seiska jostain syystä sen tarvitsee.
 
Ja kutonen kasiksi päättärillä. Joskus poikkeusliikenteessä näkee niitä sitten tosin väärillä numeroilla, mutta aka harvinaista se on. Kerran lumikaaoksessa tuli kasi Stokkan pysäkillä ja jatkoi kutosen reittiä.
Näin on, mutta kutos-kasi-muutoksessa vaunu yhtä kaikki lähtee samaa reittiä takaisin. Se ei siis ole matkustajan kannalta olennainen numeronvaihto, koska ei kukaan matkusta esimerkiksi Hakaniemestä Oopperalle tai takaisin yhdessä vaunussa kutoskasilla. Viittaukseni Osloon perustui siihen, että siellä numeromuutoksia tapahtuu Majorstuenilla ilman että vaunu ensin palaa jonkin matkaa samaa reittiä takaisin.
 
Siten, että Pasilan aseman pysäkki on ainoa renkaan varrella, josta lähtiessä molempien suuntien vaunuilla on sama määränpääteksti ("Senaatintori").

Myös Hallituskadun pysäkillä seiskoilla on sama määränpääteksti kumpaankin suuntaan ("Pasila").
 
Myös Hallituskadun pysäkillä seiskoilla on sama määränpääteksti kumpaankin suuntaan ("Pasila").

Kiitos korjauksesta. Olin jostain syystä harhakuvitelman vallassa, että tekstit vaihtuisivat pysäkkien Hallituskatu ja Senaatintori välillä. Hakkua oikeastaan että vaihtuvat juuri Hallituskadulla kun linjan virallinen päämäärä on Senaatintori.
 
Voisihan seiskallakin ottaa käyttään 3B/3T-tyyppisen systeemin, jos se on nykyistä helpompi. 7S Sörkan puolella ja 7T Töölön puolella. Tunnustenvaihdot sitten "päätepysäkeillä". Mutta enpä tiedä, mitä tuo nyt auttaisi. Seiska on seiska, harvemmin kuulee kenenkään puhuvan aasta ja beestä. Yksinkertainen rengas on melko helppo hahmottaa ja kaupunkia tunteva osaa kyllä mennä oikean suunnan vaunuun ihan ilmansuuntien perusteella.

Kolmonen on omalla tavallaan sekava nyt, mutta siihen on historialliset syynsä. Kun ennen B ja T merkitsivät suuntaa, nyt ne merkitsevät ikään kuin ihan eri linjoja. Jos kahdeksikon muotoista kolmosta ei olisi ennen ollut, ja Kampin myötä olisi tällainen kahdeksikko perustettu ensi kertaa, se olisi varmaankin saanut kaksi eri numeroa, vaikka 2 ja 3, jolloin se koettaisiin jo paljon vähemmän sekavaksi.

Topeliuksenkadun raitiotie, jos 7 ohjataan sinne 3T:n seuraksi, antaa tietysti mahdollisuuden järjestellä rengaslinjoja uudelleen. Vaan muuttuuko kokonaisuus siitä selkeämmäksi? Menetetäänkö nyt saavutettuja tärkeitä yhteyksiä, jos luodaan uusia?
 
Voisihan seiskallakin ottaa käyttään 3B/3T-tyyppisen systeemin, jos se on nykyistä helpompi. 7S Sörkan puolella ja 7T Töölön puolella. Tunnustenvaihdot sitten "päätepysäkeillä". Mutta enpä tiedä, mitä tuo nyt auttaisi. Seiska on seiska, harvemmin kuulee kenenkään puhuvan aasta ja beestä. Yksinkertainen rengas on melko helppo hahmottaa ja kaupunkia tunteva osaa kyllä mennä oikean suunnan vaunuun ihan ilmansuuntien perusteella.

Tällainen olisi minusta suoraan sanottuna typeryyden huippu ilman pienintäkään järjen hiventä. Nykyinen systeemi, jossa kirjain kertoo kiertosuunnan (A myötä- ja B vastapäivään), on erittäin hyvä.

Pasilan aseman päättäri esimerkiksi on varmasti sellainen paikka, josta tullaan usein junan kyydistä ja jatketaan seiskalla. Siinä on paha opastaa maalaisserkkua, että ota siitä se Hallituskadulle menevä seiska, jolla tulet meille ja jäät Vilhonvuoren pysäkillä pois. Saattaa tulla vähän turhan pitkä kierros.
 
Tällainen olisi minusta suoraan sanottuna typeryyden huippu ilman pienintäkään järjen hiventä.

Joo, ei tuo mun viesti siis ollut mikään ehdotus. Enemmänkin vastaus niille, jotka sinänsä aiheellisesti kummeksuvat sitä, että kahdella eri rengaslinjalla kirjainten merkitys on erilainen. Erilaisuus on tietysti hämäävää, mutta samanlaisuuteen eli tähän 7T/7S-systeemiin meneminen ei olisi sen parempi ratkaisu.
 
Joo, ei tuo mun viesti siis ollut mikään ehdotus. Enemmänkin vastaus niille, jotka sinänsä aiheellisesti kummeksuvat sitä, että kahdella eri rengaslinjalla kirjainten merkitys on erilainen. Erilaisuus on tietysti hämäävää, mutta samanlaisuuteen eli tähän 7T/7S-systeemiin meneminen ei olisi sen parempi ratkaisu.
5/7 -systeemi olisi jo aika paljon parempi ratkaisu, ei noita kirjaimia erota toisistaan kuin asiantuntija...
 
Takaisin
Ylös