Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/44

Viestiketju: Linjavärit

  1. #1
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Linjavärit

    Helsingissähän tunnetusti käytettiin linjavärejä vuoteen 1954 asti. Tuolloin niiden käytöstä luovuttiin tarpeettomana. Kysymys kuuluukin, olisiko linjavärien käyttöönotossa puoli vuosisataa myöhemmin ideaa? Mielestäni asia on vähintäänkin keskustelun arvoinen, varsinkin kun uusia vaunuja ollaan tilaamassa.

    Linjavärien hyöty asiaa tuntemattomalle on mitätön, mutta paikallisille ihmisille siitä olisi iloa, kun pimeällä näkisi jo kaukaa, että "sieltä se nelonen tulee". Tosin hyvänäkoisille hyöty ei ole niin suuri, mutta uskoisin, että linjaväreillä olisi luoda linjoille omaa imagoa. Nykyisillä tekniikoilla ei liene juurikaan ongelmia värien toteuttamisessa linjakilvissä.

    Kuva, miten Helsingissä voisi olla ja miten Pietarissa on:
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat   
    Näin se nyt vaan menee

  2. #2

    Liittynyt
    21.09.2007
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Linjavärit

    Olen mietinyt samaa itsekin. Linjavärit pysäkeillä ja kartoissa selkeästi numeroon yhdistettynä selkeyttäisivät myös suunnistusta + näyttäisi graafisesti hyvältä. Kannattanee kysellä HKL:ltä, joskin minusta tuntuu, ettei tällaisesta innostuttaisi. Raitiolinjojen brändäys olisi kyllä tarpeen ja uusien vaunujen ja linjojen myötä helppoakin - tutut värit uusiin vaunuihin ja linjavärit käyttöön. Hieman ohi aiheen, mutta toivoisin myös sellaista karttaa, jossa raitio-, lähijuna- ja metrolinjat (kyllä, niitä on kaksi ) olisivat selkeästi yhdessä. tässäkin mielessä väri/numero yhdistelmä olisi hyödyksi.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Metrolinjan lukumäärä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kolmebee Näytä viesti
    ... metrolinjat (kyllä, niitä on kaksi...
    Helsingissä on yksi metrolinja. Se vain haarautuu latvoilla kahteen suuntaan. Se on kansainvälisissäkin yhteyksissä mainittu vain yhtenä linjana. Ja niin tekee HKL:kin.

    Samaan hengenvetoon voisi todeta, että VR:llä on lähiliikennelinjoja kolme: ranta-, Martinlaakson- ja päärata. Ko. linjoilla liikennöidään sitten kysynnän mukaan pidemmillä tai lyhyemmillä vuoroilla.

  4. #4

    Liittynyt
    21.09.2007
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Linjavärit

    No juu, tottahan tuon tiedän, siksi tuo hassunhauska hymiö perässä. muta haarat voisi ilmoittaa M1 ja M2, semminkin, kun länsimetron valmistuttua on myös kaksi päättäriä länsisuunnassa... jos olen oikein ymmärtänyt. Tapiola ja Matinkylä. No, tämä nyt ei liity aiheeseen enää mitenkään! Mainitsin metron vain tuon haavekarttani vuoksi. Miten ikinä metro ja junat merkattaisiinkaan karttaan, niin olisipa ne edes samalla kartalla!

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Metrolinjan lukumäärä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kolmebee Näytä viesti
    No juu, tottahan tuon tiedän, siksi tuo hassunhauska hymiö perässä. muta haarat voisi ilmoittaa M1 ja M2, semminkin, kun länsimetron valmistuttua on myös kaksi päättäriä länsisuunnassa... jos olen oikein ymmärtänyt. Tapiola ja Matinkylä. No, tämä nyt ei liity aiheeseen enää mitenkään! Mainitsin metron vain tuon haavekarttani vuoksi. Miten ikinä metro ja junat merkattaisiinkaan karttaan, niin olisipa ne edes samalla kartalla!
    Silloin kun oli vielä Almex M -laitteet käytössä metrolinjan asemilla, tuon kaksihaaraisen metrolinjan linjatunnus oli 44, siis h44 jlf-kielenkäytössä. VR:n linjoilla ei leimauskoneissa ole ollut linjatunnuksia käytössä, konduktöörien ja rahastajien käsipihteihin sen sijaan on voinut merkitä linjakirjaimen.

  6. #6
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Linjavärit

    Göteborgissa linjavärit on mielestäni toteutettu Pietariakin paremmin, siellä numerokyltin pohjaväri on linjavärin mukainen (kuvia voi katsella esim Wikimedia commonsista: http://commons.wikimedia.org/wiki/Ca..._G%C3%B6teborg), mikä lisää mielestäni huomattavasti selkeyttä kyltitykseen. (Göteborgissahan on yhä käytössä "alkuperäiset" linjavärit, linjavärien käytöstä ei koskaan luovuttu toisin kuin esim. Helsingissä ja Tukholmassa).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Linjavärien hyöty asiaa tuntemattomalle on mitätön, mutta paikallisille ihmisille siitä olisi iloa, kun pimeällä näkisi jo kaukaa, että "sieltä se nelonen tulee".
    Oman kokemukseni nojalla linjaväreistä olisi merkittävää hyötyä myös turisteille. Omaa navigointiani esim. Milanon metrossa helpotti huomattavasti linjavärien olemassaolo ja niiden käyttäminen asemien värimaailmoissa. Myös Helsingissä turistien liikkumista voisi huomattavasti helpottaa jos sporapysäkeillä linjanumeroiden lisäksi olisi selkeästi merkityt linjavärit.

    Jos Helsingissä otetaan käyttöön linjavärit, samassa yhteydessä olisi syytä miettiä myös värien muuttamista nykyisistä reittikartoissa käytettävistä. Nykyisellään linjojen karttavärit ovat kaikki murrettuja ja niitä on vaikeampi erottaa kuin puhtaampia värejä. Lisäksi osa väreistä ei erotu kunnolla toisistaan (erityisesti 1:n vaalea sininen ja 3B:n vaalea vihreä).

  7. #7

    Liittynyt
    04.03.2008
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Linjavärit

    Nykyisinhän ratikkakartoissa linjoilla on värit, joilla ne on karttaan merkitty. Ne olisi kyllä kivannäköisiä myös sporissa - esim. 9:n väri kartalla on tosi hyvän näköinen.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Linjavärit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kuva, miten Helsingissä voisi olla ja miten Pietarissa on:
    Epäilin alkuperäisessä viestissäni linjaväritystä Pietarissa, mutta näkyypä näissä omissa kuvissanikin olevan eri värikoodit eri linjoilla:

    http://jlf.fi/f17/400-uutisia-pietar...html#post46407

    Onkohan jossain määritelty, mikä väri tarkoittaa mitäkin linjaa vai onko vakiomatkustajan vain opittava koodit ajan myötä? Ja on Pietarissa nyt vielä toistaiseksi sen verran linjoja jäljellä, että löytyyköhän kaikille omaa värikoodia?
    Viimeisin muokkaaja TEP70; 19.11.2009 kello 12:17.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  9. #9

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Linjavärit

    Turussa linjavärivalojen käyttö lopetettiin vuonna 1951. Samana vuonna valmistuneessa kymmenen vaunun Nessling-sarjassa oli tosin vielä värivalosylinterit, joita ei siis koskaan käytetty. Linjavärit sivukilvissä olivat liikenteen loppumiseen saakka 1972.

    Linjavärivaloista luopumiseen oli yhtenä syynä viranomaismääräykset siitä mitä valoja eteen ja taakse sai näkyä, ja mahdollinen sekoittaminen liikennevaloihin. Varsinkin pikkuruotsalaisten sarvilyhtyjen halkaisija ja valovoima oli liikennevalojen luokkaa. Helsingin ensimmäisten liikennevalojen valmistuessa Aleksille 1951 siitä ei kulkenut punaista tai vihreätä linjaväriä käyttäviä linjoja, mutta liikennevalojen yleistyessä Helsingissä luovuttiin linjavärivaloista.

    Göteborgin raitiovaunuissa on normaalien valkoisten lamppujen valaisemat rulla- tai vastaavat näytöt, joissa pohjaväri vastaa kutakin linjaa, joten niitä ei voi sotkea liikennevaloihin. Helsingin matriisinäytöissä eri värien käyttäminen voisi olla hankalaa. Kaksivärisillä linjoilla voisi suomen- ja ruotsinkielinen teksti olla eri värein, esim. kasilla sininen Arabia ja valkoinen Arabia.

  10. #10
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.11.2009 kello 18:24. Syy: isot kuvat linkeiksi
    "Juna toisi huumeet."

  11. #11

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Metrolinjan lukumäärä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Samaan hengenvetoon voisi todeta, että VR:llä on lähiliikennelinjoja kolme: ranta-, Martinlaakson- ja päärata. Ko. linjoilla liikennöidään sitten kysynnän mukaan pidemmillä tai lyhyemmillä vuoroilla.
    Muistattekos vielä semmoista aikaa, kun noilla "vuoroilla" oli linjavärit? Aluksi Sm-junien sivukilvissä (samanlaiset kuin siihen aikaan muissakin junissa) oli vain määränpäätekstit. Kun junavuoroille annettiin kirjaintunnukset, niin tuo kirjain oli omanvärisellä pohjallaan osoitekilven vasemmassa reunassa.

    Edessä ei linjavärejä kuitenkaan ollut. Junan etukilpenä oli oikeanpuoleisen etuikkunan alla neliönmuotoinen valkoinen peltikilpi, jossa oli musta kirjain.
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  12. #12
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Linjavärit

    Löysin aivan sattumalta Pietarin raitiolinjojen linjavärien selitykset:

    http://electrotrans.spb.ru/116/page145.html

    Esim. linjalla 49 koodi on sininen-punainen. Noh, kröh, kai tuo vasen valo sitten sininen on.
    Viimeisin muokkaaja TEP70; 23.11.2009 kello 15:12. Syy: Lisätietoa
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  13. #13
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metrolinjan lukumäärä

    Vanha aihe jo, mutta:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Samaan hengenvetoon voisi todeta, että VR:llä on lähiliikennelinjoja kolme: ranta-, Martinlaakson- ja päärata. Ko. linjoilla liikennöidään sitten kysynnän mukaan pidemmillä tai lyhyemmillä vuoroilla.
    Kyllä VR:n lähiliikennelinjoja on niin monta kuin tunnuksiakin, sillä et pääse K-junalla Käpylästä Tapanilaan tai Y-junalla Mankista Ilmalaan. Se on sitten eri asia onko T- ja N-junat tavallaan sama linja, toisella pääsee vähän pitemmälle, mutta samoilla asemilla pysähdytään ja sama reitti on, N-juna jää vain Keravalle. Mutta onko mielestäsi Y- ja ja A-junat sama asia, vaikka yhteisiä pysäkkejä on vain 3 kpl eli 23%.

    Se, että Helsingissä on 1 metrolinja, on mielestäni totta jo senkin takia, että linjakartassa molemmat haarat ovat samalla tunnuksella esitetty. Itse laskisin linjat samaksi jos toinen linja ei ohita toisen asemia ja ero linjojen välillä on pieni tai haara on lyhyt.

  14. #14

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Linjavärit

    Koko ratikkareitistön luettavuudessa on aika lailla toivomisen varaa, kuten ehkä voi odottaakin yli sadan vuoden aikana kertyneeltä systeemiltä. Osui silmiin Human Transit -blogissa seuraava pala:

    http://www.humantransit.org/2010/12/...ll-cities.html

    Kirjoittaja Jarrett Walker kertoo suunnitelleensa useaaan kaupunkiin linjoja, jotka luettavuuden nimissä vaihtavat numeroa jollain pysäkillä. Nimimerkillä Zoltan kirjoittava kommentoija kritisoi Helsingin ratikkalinjaston kieppejä 3 ja 7 mahdollisimman epäloogisesti merkityiksi, ja taidan olla hänen kanssaan samaa mieltä.

    Monessa kaupungissa joukkoliikenteen linjasto on tehty kolmen keskustassa sijaitsevan vaihtoaseman varaan siten, että jokainen linja kulkee niistä kahden kautta ja joka linjalta pääsee vaihtamaan kaikille muille. Tällä foorumilla on joskus esitetty tämmöiseksi Bermudan kolmioksi Helsingissä yhdistelmää Rautatientori - Hakaniemi - Pasila. Nykyisessä raitiolinjastossa kolmio Rautatientori+Lasipalatsi - Hakaniemi - Ooppera melkein täyttää vaatimuksen metrolinjaa myöten, ainoastaan 1 ja 8 kulkevat vain yhden, eivät kahden 'vaihtoaseman' kautta. Ykkösen siirtämistä Kaivokadulle tai Aleksille on esitetty usein, mikä toisi sen ainakin suunnilleen systeemin piiriin. Vikana tietysti on se, että raskasraiteiden kannalta yhden vaihtopaikan pitäisi olla Pasila, ei Ooppera. Pisarassa tosin Oopperan rautatieasema olisi, sitten joskus.

    Ideaalikaupungissa linjavärit voisi tuoda takaisin jonkin sortin suuren linjastoselkiyttämisen ja ratikoiden pidennys-nopeutusrempan yhteydessä ja virittää siinä luettavuuden ja vaihtoyhteydet huippukuntoon. Suunnitelluissa Pasilan rakennushankkeissa ei tosin taida olla luvassa mitään suurta kohennusta kiharaisiin raitioteihin ja pysäkkien sijainteihin.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Linjavärit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Nimimerkillä Zoltan kirjoittava kommentoija kritisoi Helsingin ratikkalinjaston kieppejä 3 ja 7 mahdollisimman epäloogisesti merkityiksi, ja taidan olla hänen kanssaan samaa mieltä.
    Esimerkki: Rautatieaseman raitiovaunupysäkiltä lähtee Kolmosen vaunuja neljään suuntaan (vaunuja 3B-merkinnöillä kahteen täysin eri suuntaan, samoin 3T-merkinnöillä) sekä 6-merkinnöillä kahteen täysin vastakkaiseen suuntaan. Lisäksi 9-merkinnällä liikennöidään yhtäältä yhteen suuntaan ja toisaalta täysin vastakkaiseen suuntaan. Ota nyt Pihtiputaan Mummo noista selvää?

    Rengaslinjoilla 3 ja 7 on lisäksi sekava käytäntö. Kolmosen pysäkeillä on eri suuntiin menevillä "linjoilla" selkeyden vuoksi täysin sama lisäkirjain, mutta Seiskalla vastaavassa tapauksessa pitääkin olla käytössä eri kirjain.

    Ei ihme, jos joku ulkomaalainen, jolla ei ole rasitteena täkäläiset "pohjoiset erityisolosuhteet", saattaa linjanumerointi-insinöörin päätöksiä ihmetellä. Eikä ole hän yksin.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •