Mäkelänkadulla 13.6.08 tapahtuneen peräänajon tutkintaselostus

On peräti mielenkiintoista, että OTK tutkii tietyt HKL:n raitiotieonnettomuudet Raideliikenneonnettomuus-kategoriassa.

Saapa nähdä, koska uusi "Liikenteen turvallisuusvirasto" ottaa sääntelyynsä myös sporat.
 
Asia on vakava, mutta kyllä minua naurattaa tämä:
Onnettomuustutkintakeskus sanoi:
Vastaavanlaisten onnettomuuksien välttämiseksi tutkintalautakunta suosittaa, että raitiovaununkuljettajat tulisi kouluttaa jarruttamaan oikealla tavalla.
 
Luin raportin tarkasti läpi. Sinne on puhajtanut ainakin 2 ( KAKSI ) virhettä!.

Toki nämä virheet eivät ole vakavia tai muuta raportin lopputulosta mutta kuitenkin. Tämä on ns "isojen poikien raportti" jossa tapahtumat kuvaillaan tarkasti, ja varsinkin pelastuslaitokseen liittyvät asiat käydään läpi suorastaan puuduttavasti. Silti raportin luonne jää deskriptiiviselle tasolle. Ts. raportti kertoo paperinmakuisesti mitä tapahtui, mihin kellonaikaan ja mitkä yksiköt osallistuivat. Syiden pohtimistakin harjoitetaan mutta paljon täytyy lukea rivien välistä tai omata perustietoja..

Sitten niihin virheisiin; lainaus sivulta 3 "Ensimmäinen tauko kuljettajalla oli Hakaniemen torilla kello 9.14. Kello 9.27 hän jatkoi linjan 7B raitiovaunulla, jolla hän ajoi kello 11.30 asti, jolloin hänellä alkoi lounastauko. Tauko jatkui kello 11.42:een, jonka jälkeen hän ajoi jälleen linja 7B raitiovaunua kello 13.19 saakka."

Lounastauon mitaksi tulee 12 minuuttia, joka ei voi pitää paikkansa :!:

Toinen virhe on vähän edenpänä raportissa, yrittäkääpä löytää :shock:
 
On peräti mielenkiintoista, että OTK tutkii tietyt HKL:n raitiotieonnettomuudet Raideliikenneonnettomuus-kategoriassa.

Onnettomuustutkintakeskus (OTK = Oikeustieteen kandidaatti) ;) tutkii nuo raitiotieonnettomuudet juurikin onnettomuuksien tutkinnasta annetun asetuksen (79/1996) mukaisesti. Sen 6 luvun 22 §:n 4 kohdan mukaan onnettomuuksien tutkinnasta annetun lain mukainen raideliikenneonnettomuuden tutkinta toimitetaan metro- ja raitiotieonnettomuudesta, jossa useita henkilöitä on kuollut tai loukkaantunut tai jonka tutkiminen on muusta syystä perusteltua turvallisuuden lisäämiseksi ja uusien onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Kun pelkät raitiovaunuille aiheutuneet vahingot ovat suuruusluokkaa 60.000 euroa, ja kun edelleen matkustajia on vakavasti loukkaantunut, mainitun asetuksen kriteerit täyttynevät täysimääräisesti.

Ja näemmä tuolla raportin kansilehdellä mainitaankin tutkinnan syy.
 
Ja Onnettomuustutkintakeskus lyhennetään "OTKES" kuten esim. heidän nettisivuiltaan voi huomata.
 
Takaisin
Ylös