Raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
2.12. HKL 151 saanut "uudet vaatteet" eli uuden teippauksen: Tällä kertaa mainostuksen aiheena mtv 3 ja X FACTOR

Tänään 8.12 klo 17.30 aikoihin, törmäsivät raitiovaunu ja pikkubussi Mäkelänkadulla Mäkelänrinteen kohdalla, törmäyksen voimasta pikkubussi kaatui kyljelleen, poliisin mukaan vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin. IL:n kuvan perusteella turmavaunu on juuri "uudet vaatteet" saanut HKL 151.
 
Tänään 8.12 klo 17.30 aikoihin, törmäsivät raitiovaunu ja pikkubussi Mäkelänkadulla Mäkelänrinteen kohdalla, törmäyksen voimasta pikkubussi kaatui kyljelleen, poliisin mukaan vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin. IL:n kuvan perusteella turmavaunu on juuri "uudet vaatteet" saanut HKL 151.
Satuin olemaan paikalla.
Itse törmäystä en nähnyt vaan kuulin Mannen hätäjarruttavan ja samassa kuului rikkoutuvan lasin ja pikkubussin kaatumisen aiheuttama iloinen rytinä. Käännyin ympäri ja siellä Velodromin kohdalla (ei siis Mäkelänrinteen) se TJP-Linesin tilataksi/pikkubussi Mersu Sprinter BJI-313 näkyi käyneen kyljelleen nukkumaan Mannen nukuttamana. TJP-Linesin kuljettaja oli ilmeisesti hyvin turvavöissä ja pääsi omin avuin autosta pois ollen luonnollisesti täysin !sillöM. :) Matkustajia TJP:llä ei ilmeisesti ollut.

Eli Manne 151 1A:lla oli matkalla Käpylään ja TJP-Lines kääntyi suoraan ratikan eteen osuen ratikan oikeaan etukulmaan. Manneen tuli vaatimaton kolhu peltiin ja taustapeili tuhoutui. Sen sijaan TJP-lines Sprinter tuhoutui siinä määrin, että voipi olla lunastuksessa. Manne säilyi ajokunnossa! Edes oikea ajovalo ei pimentynyt. :) No, sehän onkin kunnon teräsvaunu eikä mikään lasikuituroskis!

Noin kolmen vartin kuluttua tapaus alkoi olla ohi, TJP-Lines nostettu nukkumasta Pelastuslaitoksen toimesta taas pyörilleen ja hinausauto oli jo saapunut paikalle. Ykkösen viimeiset lähdöt toki jäivät väliin.

http://www.tjplines.fi/
Kun kuljetuspalvelun laatu ratkaisee! :)

Taksifoorumilla on juttelua ko. firmasta.
http://forum.taksikuski.net/viewtopic.php?t=328&postdays=0&postorder=asc&start=360
 
Viimeksi muokattu:
Taksifoorumilla on juttelua ko. firmasta.

Ei tunnu TJP olevan kovin korkeassa huudossa taksifoorumilla. Eipä silti, taksien pelti tuntuu rämisevän yhä useammin muillakin firmoilla. Ja kyydissäkin tuntuu usein siltä, että menneiden aikojen laatu on kyllä kaukana nykyisestä taksitouhusta.

IS:n lukijakuvien perusteella tuo 151:n uusi teippaus on kyllä aika synkkä, vaunu ei pimeällä kovin hyvin erotu. Se ei kuitenkaan ole mikään puolustus, ei sinne ratikan alle kannata itseään änkeä vaikka olisi minkävärinen ratikka kyseessä.
 
Kyllä, päivän veretseuisauttavan tyylikäs vastaantulija oli HKL 12 :p . Vaunu oli ruuhkassa, 8.04 hän kääntyi Mäkelänkadulta Sturenkadulle. Pohjolanaukiolta hän lähti 9.13 kohti Koskelaa. Hatunnosto jo 50-vuotiaalle veteraanille! :redface:

Kaunis kumarrus täältäkin veteraanille, soisi tällaisen toistuvan useamminkin. Veteraanikin pysyy vetreänä kun sitä välillä ulkoiluttaa. Haikailempa vain vaikka myöhäistä onkin, sen perään että tuotteen elinkaariajattelun, kestävän kehityksen ja veromarkkojen järkevän käytönkin näkökulmasta olisi vaunujen 1-30 maalliseen matkaan voinut antaa paljon lisävuosia varustamalla ne matalalattiaisilla perävaunuilla. Näin olisi saatu ratkaistua kerralla kapasiteetti ja esteettömyys ongelmat. Vastaavia on toteutettu muualla euroopassa mutta synkässä pohjolassa sellaiset väripilkut jäivät haaveeksi. Toivoa täytyy että jäljellä olevat "laihialaiset" löytäisivät jostain raitiotieverkoston varrelta tallipaikan mistä näyttää pitkää nenää Kuusakosken ahnaalle kidalle ollen silti valmiina jos heidän palveluksiaan kaivataan. Ehkäpä näemme resurssien salliessa vielä laihialainen+perävaunu yhdistelmän tai jopa BS replikan vaikkapa jonkin teeman puitteissa ykkösellä tai kesäsunnuntaisella museolinjalla lintsille muiden huvitusten pariin, tosin malttaako sellaisesta kyydistä astua pois :) ...toisaalta toivoisi että museoliikenteessäkin olisi mahdollista samaan tapaan kuin Tukholmassa matkustaa vaikka vain yksi pysäkinväli jos se tuntuu mieleiseltä.
Ajokuntoisen "museokaluston" kanssa puljaaminen on myös kulttuurillinen juttu, toisissa raitiovaunukaupungeissa erinomaisesti hoidettuna ja suuressa laajuudessa, toisaalla taas jotain ihan muuta. Jos vanhan ajokuntoisen kaluston ylläpito/säilytys/käyttö on operaattorille suuri rasite, niin kaupunkihan halutessaan sellaista kulttuuria katukuvassa ylläpitää voisi tämän palvelun tuottamisen selkeästi erikseen operattorilta ostaa.
Kaikesta huolimatta kumarran myös niitä päättäjiä jotka vallinneessa tilanteessa toivat Mannhaimilaisia Helsingin katukuvaan, melkoinen päätös sinänsä kun ajattelee miten asioita HKL:ssä on yleensä hoidettu. En juurikaan perusta uusien tuotteiden valmistamisesta kun vanhoja koeteltuja laitteitakin voitaisiin hyvin peruskorjata ja jalostaa mutta olen silti peukut pystyssä sille että uusien vaunujen tilaus menee kotimaahan ja saadaan kunnolliset viimeiseen asti Helsingin tarpeisiin suunnitellut perilliset nykyiselle raitiovaunukannalle.
 
Viimeksi muokattu:
9.12.09

#112 linjoilla 6&8 vuorossa 63.

Mulla on havainto jo edelliseltä päivältä samasta laitteesta. Tuli neljän jälkeen vastaan Kaivokadulla, ei siis vuorohavaintoa.

---------- Viesti lisätty kello 11:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:56 ----------

IS:n lukijakuvien perusteella tuo 151:n uusi teippaus on kyllä aika synkkä, vaunu ei pimeällä kovin hyvin erotu. Se ei kuitenkaan ole mikään puolustus, ei sinne ratikan alle kannata itseään änkeä vaikka olisi minkävärinen ratikka kyseessä.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Kun tuollainen pimeä ja musta Manne ajelee pimeässä jossain puiden katveessa, niin ei sitä oikeasti erota. Noissa kun on vielä lisäksi oikeasti huonot ajovalot eikä edes linjakilpi loista kauas, niin enpä ihmettele, että kolisee. Hämmästelin jo aikoinaan sitä yhtä L'Oreal-mainostakin ihan samasta syystä. Miksi pitää pimeään talveen teipata ihan tarkoituksella tummia vaunuja?
 
Miksi pitää pimeään talveen teipata ihan tarkoituksella tummia vaunuja?

Miksi pitää sitten antaa vanhojen, huonoilla ajovaloilla varustettujen tummien autojen liikennöidä? Autothan voivat ajaa lähes missä vaan, mutta se tumma ratikka on sidottu kiskoihinsa.
 
Kuinkas yleistä tuo laihialaisten käyttö linjaliikenteessä on? Eihän noita vaunujakaan enää montaa ole.. iltaruuhkassa 1A:lla HKL 162
 
Kuinkas yleistä tuo laihialaisten käyttö linjaliikenteessä on?
Nyt tulee puhtaasti muistipohjalta, mutta kuitenkin... viimeeksi taisi olla laihilaisista linja-ajossa 14 viime syksynä. Jos näin on niin 12:n visiitti ykköselle oli vuoden ensimmäinen (ja todennäköisesti viimeinen) laihialaisen linja-ajo!
 
9.12

3B / 58, PK:sta vastavalmistunut vaunu tuli vastaan kaisaniemessä matkalla Eläintarhaan, kylkinumerot samalla uudella fontilla kuin peruskorjatussa vaunussa 52.
 
Miksi pitää sitten antaa vanhojen, huonoilla ajovaloilla varustettujen tummien autojen liikennöidä? Autothan voivat ajaa lähes missä vaan, mutta se tumma ratikka on sidottu kiskoihinsa.

Niinpä. Mun spontaani ensireaktio oli, että onpas synkkä ja tumma vaunu. Mutta mitä todennäköisimmin tuo kolari olisi tapahtunut täsmälleen samalla tavalla vaikka vastassa olisi ollut Sun Light -manne tai joku muu paremmin erottuva.

Onko mannejen ajovalojen tehot selkeästi heikommat kuin Nr-nivelten? En ole itse kiinittänyt asiaan huomiota.
 
Tänään puolestaan raitiovaunu ja henkilöauto kolaroivat Hämeentiellä, Sturenkadun risteyksen tuntumassa, kolari tapahtui iltapäivällä n. klo 14.40 aikaan, kummatkin kulkupelit olivat matkalla keskustan suuntaan, raitiovaunussa ja H-autossa oli ainoastaan kuljettajat eikä henkilövahinkoja syntynyt. Kyseessä oli kuvasta päätellen jokin Nr?-vaunu.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös