Liikennevaloetuudet

Liittynyt
22 Marraskuu 2007
Viestit
817
Käsittääkseni nykyisilläkään etuuksilla ei kovin hyviin tuloksiin ole keskustassa päästy.

Ongelma johtuu pääosin siitä, että nykyiset "etuudet" ovat itkettävän ja säälittävän rajamailla. Valoetuuksia tulisi kehittää järkevämpään suuntaan siten, että niistä olisi ihan oikeasti jotain hyötyä. Hyvänä alkuna se, että valot tulisivat aikaisemmin, ettei niihin tarvitsisi edes hidastaa. Tähän voi käyttää myös vaunun tunnistamista silmukalla tai ilmajohdosta. Tällöin valot voisivat tulla heti, eikä niitä tarvitsisi odottaa valokiertoa samalla kuin etuusvalo vilkkuu tärkeän näköisenä. Myös jalankulkuvalojen muuttaminen saksalaistyylisiksi vilkkuvaloiksi olisi merkittävä asia. Eikä keinot lopu siihen.

Hyvä kysymys on myös, että onkohan missään tajuttu sitä, että kaikille uusille raitioteille tulisi toteuttaa nollaviive-etuudet? Linjan 9 kokemukset kun eivät anna kovin hohkaisevaa kuvaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Hyvänä alkuna se, että valot tulisivat aikaisemmin, ettei niihin tarvitsisi edes hidastaa.

Valojen itsessään ei tarvitse vaihtua aikaisemmin, vaan kuljettajalle pitää tulla jokin opaste, joka kertoo valojen vaihtuvan siihen mennessä kun suurinta sallittua nopeutta käyttämällä vaunu saavuttaa valot.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Valojen itsessään ei tarvitse vaihtua aikaisemmin, vaan kuljettajalle pitää tulla jokin opaste, joka kertoo valojen vaihtuvan siihen mennessä kun suurinta sallittua nopeutta käyttämällä vaunu saavuttaa valot.
Juuri näin; ja sitten heti taas takaisin "S"' kun vaunu on ohittanut valon ja taas muu liikenne kulkee. Ei mene montaa sekuntia.

Sama tekniikka myös bussien etuuksille, missä se on tarpeen. Göteborgista olen kuullut näin olevan; joukkoliikenne-etuudet ovat vahvat, oli se ratikka tai bussi.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Valojen itsessään ei tarvitse vaihtua aikaisemmin, vaan kuljettajalle pitää tulla jokin opaste, joka kertoo valojen vaihtuvan siihen mennessä kun suurinta sallittua nopeutta käyttämällä vaunu saavuttaa valot.

Pitää kuitenkin huomioida, että täyttä vauhtia risteykseen ajava vaunu tarvitsee huomattavasti tavallista pidemmän suoja-ajan. Jos ajatellaan vaikka skenaariota, että taksi ajaa risteävältä kadulta keltaisilla risteykseen katsomatta että reitti on vapaa risteyksestä ulos ja pysähtyy kiskoille, niin viittäkymppiä kulkeva ratikka ei saa olla neljääkymmentä metriä lähempänä risteystä (hyvällä kelillä). Ja miksi ei sitten tätä vaadittua pitkää suoja-aikaa voisi saman tien antaa raitiovaunulle nuolivaiheena, se kuitenkin viimekädessä parantaa turvallisuutta ja helpottaa kuljettajan työtä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Juuri näin; ja sitten heti taas takaisin "S"' kun vaunu on ohittanut valon ja taas muu liikenne kulkee. Ei mene montaa sekuntia.
Tässä on kuvattu se, miten valoetuudet normaalisti keskieurooppalaisissa järjestelmissä toimivat. Se, että ne toimivat näin, ei mitenkään estä riittäviä poikkiajavan liikennevirran suoja-aikoja. Kysymys on vain siitä, että saapuva vaunu tunnistetaan riittävän ajoissa.

Tänne foorumille oli joskus linkitettynäkin videoita Strasbourgista. Niissä näkyi, miten etuus toimii siellä. Ratikan opastintolpan ylimmäisenä on sininen pystyviiva, joka palaa kun saapuva vaunu on tunnistettu ja sille on varattu aja-opaste kun vaunu on risteyksen kohdalla. Tarvittaessa tämä sama sininen viivaopaste on esiopastimena ennen risteystä, jos näkyvyys risteykseen asti on rajoitettu.

Sinisen viivaopasteen merkitys siis on ”aja hiljentämättä”. Meillä vilkkuledin merkitys on ”saat jossain vaiheessa aja-opasteen”. Eli meidän vilkkuledillä ei ole oikeastaan muuta merkitystä kuin että se kertoo, ettei ratikan aja-opastetta ole jätetty valokierrosta tarpeettomana pois. Tällä tiedolla ei ole mitään arvoa raitioliikenteen sujuvoittamisen kanssa, koska asiallisesti ottaen vilkkuledillä sanotaan, että henkilöautoliikenteen sujuvoittaminen kytketään hetkeksi pois päältä.

Antero
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Meillä vilkkuledin merkitys on ”saat jossain vaiheessa aja-opasteen”. Eli meidän vilkkuledillä ei ole oikeastaan muuta merkitystä kuin että se kertoo, ettei ratikan aja-opastetta ole jätetty valokierrosta tarpeettomana pois.

Meillä valopilkun tarkoituksena ei ole opastaa kuljettajaa etuuden toteutumisesta vaan kertoa kuljettajalle ja huoltohenkilökunnalle laiteviasta. Lainaus Helsingin kaupungin sivuilta:
Helsingin Heili sanoi:
Valopilkku osoittaa liikennevalojen huoltohenkilökunnalle ja joukkoliikenteen kuljettajille liikennevalojen etuuden toteutumisen. Sen avulla on helppo varmistaa, että pyyntö- ja kuittausilmaisut lähtevät oikealta etäisyydeltä. Samoin huoltohenkilökunta voi valojen toimintaa silmämääräisesti seuratessaan erottaa etuuden vaikutuksen muista mahdollisesta toimintahäiriöistä kuten esimerkiksi liikennevalojen synkronointivirheistä. Joukkoliikenteen kuljettajat voivat vastaavasti ilmoittaa säännöllisesti toteutumatta jäänneistä pyyntöilmaisuista liikenteenohjauskeskuksen
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Siis vilkkuledillä ei ole mitään merkitystä joukkoliikenteen sujuvoittamiselle.

Ei, vaikka harjaantunut kuljettaja voi tunnistaa liikennevalokierron eri vaiheet ja päätellä vilkkuledistä, että etuuspyyntö on onnistunut ja raitiovaunun tai bussin ajolupa tulee tietyn vaiheen jälkeen. Tällöin kuljettaja voi sovittaa nopeutensa niin, että vaunu tai bussi saattaa päästä pysähtymättä risteyksen yli. Ledi helpottaa kuljettajaa ajamaan ennakoivasti ja siten se myös parantaa joukkoliikenteen sujuvuutta.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Nuo ledit vilkkuvat joskus "ikuisesti", mutta silti valotilaus ei ole mennyt läpi. Joskus taas ne eivät vilku ollenkaan ja silti valon saa normaalisti. Itse olen käsittänyt liikennevaloetuisuudet niin että niiden avulla valot ylipäätään vaihtuvat. Joissakin risteyksissä, mikäli tilaus ei mene läpi, valo pysyy S-vaiheessa kunnes liikenteenohjauksen kautta koko risteys laitetaan ns. vilkulle (keltaista autoille ja viivaa ratikoille). Toinen vaihtoehto on että raitiovaunu ajaa S-opastinta päin "omassa vaiheessaan", siis silloin kun nuolivalo tulisi normaalisti. Tämähän toki on laitonta.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Toinen vaihtoehto on että raitiovaunu ajaa S-opastinta päin "omassa vaiheessaan", siis silloin kun nuolivalo tulisi normaalisti. Tämähän toki on laitonta.

Nähty on, ja on aivan oikein mielestäni. Jos valosysteemi on kökkö, ei kymmenien matkustajien tarvitse jäädä risteykseen. Raitiovaunua väistetään kuitenkin lähes aina, jopa silloin, kun sillä ajetaan ässää päin, joten tämä pikainen ratkaisu on mielestäni oikea eikä suinkaan tulisi olla laiton.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Nähty on, ja on aivan oikein mielestäni. Jos valosysteemi on kökkö, ei kymmenien matkustajien tarvitse jäädä risteykseen. Raitiovaunua väistetään kuitenkin lähes aina, jopa silloin, kun sillä ajetaan ässää päin, joten tämä pikainen ratkaisu on mielestäni oikea eikä suinkaan tulisi olla laiton.
Ymmärrän kuljettajan ja matkustajien tuskan, mutta tätä ei pitäisi hyväksyä eikä tähän ryhtyä. Sillä kun sille tielle lähdetään, villi länsi vain villiintyy eikä todelliseen ongelmaan koskaan tule ratkaisua. Eli tämä on juuri sitä autoilijoiden omavaltaisuutta, minkä vuoksi autoilussa ei ole mitään kuria eikä järjestystä. Kun henki on, että liikennesäännöt (ja -valot) on tehty vain vapaan autoilun kiusaksi.

Oikea ratkaisu minusta on, että vaunu seisoo mieluumin vaikka tunnin, niin alkaa jo kiinnostaa autopuolueen poliitikkoakin. Ja hän suostuu siihen, että vika - on se sitten järjestelmän systemaattinen vika tai tekninen vika - oikeasti korjataan.

Tosin voihan siinä käydä toisinkin päin, Pietarin tapaan. Autopuolue toteaa, että eihän se ratikka toimi ollenkaan, seisoo vaan ruuhkassa tuntikausia (kuten autotkin), joten lopetetaan koko touhu. :(

Antero
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Oikea ratkaisu minusta on, että vaunu seisoo mieluumin vaikka tunnin, niin alkaa jo kiinnostaa autopuolueen poliitikkoakin. Ja hän suostuu siihen, että vika - on se sitten järjestelmän systemaattinen vika tai tekninen vika - oikeasti korjataan.

Tarkoitinkin sitä, että vikaan puututtaisiin ja tehtäisiin jonkinlainen mahdollinen vararatkaisu, esim. kuskille nappi, josta kutsun liikenteenohjauskeskukseen saisi välittömästi.
Jäi vain kirjoittamatta. :redface:

Tosiaan, liikennerikkomuksia parempi keino olisi ensin saada ihmiset ymmärtämään, mistä on kyse, eli antaa odottaa vaikka maailmanloppuun saakka. Tässä on sitten varjopuolena taas se henkilöautoihin siirtyminen. Näinhän ratikkaverkon systemaattisen hidastamisenkin takia on käymässä. Jotenkin ihmisille pitää osoittaa, että liikennevaloissa seisominen ei johdu raitioliikenteen, vaan poliitikkojen heikkoudesta.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Jotenkin ihmisille pitää osoittaa, että liikennevaloissa seisominen ei johdu raitioliikenteen, vaan poliitikkojen heikkoudesta.

Eikö ole oikein olemassa poliitikkojen päättämä tavoite raitioliikenteen nopeuttamisesta. On todella poliitikkojen heikkoutta, että tavoite ei toteudu. Virkamiehistähän tämä hidastusongelma on kiinni, käsittääkseni heiltä puuttuu tahto. Virkamiehethän niistä liikennevalo-ohjelmointien käytännöistä päättävät.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Nuo ledit vilkkuvat joskus "ikuisesti", mutta silti valotilaus ei ole mennyt läpi. Joskus taas ne eivät vilku ollenkaan ja silti valon saa normaalisti.

Eikö sovi unohtaa Apollonkadun suojatievaloa, jossa vilkkuu helmi-valo silloinkin kun liikennevalot ovat pimeänä! :)

Raitioliikenteen nopeuttamistavoitteen taustalla en välttämättä näe mitään suurta poliittista tahtoa etuuksien parantamiselle. Enemmänkin kai poliitikot ovat heittäneet vain pitkän päätyyn toivoen että HKL:ltä löytyisi vielä jotain löysiä mitä voisi ottaa pois. Toisekseen tuo nykyinen nopeutustavoite ei ole kunnianhimoisimmasta päästä eikä Helsingin raitioteiden tarvitse nousta vielä läheskään huippunykyaikaiselle tasolle saavuttaakseen tavoitteen. Mutta toivottavasti tämän varovaisen alun jälkeen näkyisi selvä positiivinen muutos matkustajaluvuissa ja -tyytyväisyydessä, joka ruokkisi halua lisäremontille.

Virkamiehet ovat vain väliporras. Jos poliitikoilta löytyy halua, niin heidät vaihdetaan sopivampiin. Mutta löytyykö Helsingistä ja seudulta tarpeeksi äänestäjiä joilla on raitiomyönteiset arvot...?
 
Täsmennyksenä sanottakoon, että nuolta ei tarvitse tietenkään turhaan näyttää, mutta silloin toki vaunut, jossa ei ole etuuslaitteita (tai se on epäkunnossa), ovat pulassa. Se tosin on melko marginaalinen ongelma.

Kuitenkin vaikkapa Liisankadun kaltaisissa paikoissa valoa on roikutettava pitkään, jotta autojonon saa välistä pois. Muissa paikoissa etuuset voi ilmaista lisäopastimella, jotta kuljettaja voi ajaa hiljentämättä ja värit tärähtävät vasta kun vaunu alkaa olla kohdalla, kuten vaikkapa Freiburgissa.

Kuvassa ylhäällä oleva piste on syttynyt vaunun ollessa n. 150m päässä valoista. Viiva on juuri syttymässä, vaunu on selän takana n. 20m päässä:
 

Liitetiedostot

  • IMG_0632.jpg
    IMG_0632.jpg
    146.1 KB · Lukukerrat: 403
Takaisin
Ylös