Liikennevaloetuudet

Vs: Tvärbanan

Iämä liikennevalojuttu on omituinen kun sitä ei meillä saada toimimaan. Vai eikö halutakaan kun se haittaisi yksityisautoilua? Esim. Göteborgissa etuisuudet toimivat jo 1970-luvulla.

Valoetuudet haittaavat kaikkea muutakin autoilua kuin ykstityisautoilua, mukaan lukien myös muut kuin Hsl:n ajossa olevat bussit. Haittaa on myös jalankulkijoille. Helsingissä on siis onnistuttu aiheuttamaan ainakin haittaa muille, kuten liikennevalojen asetuksilla muutenkin.
Ja sen lisäksi siis nyt kerrot vielä, että valoetuudet eivät edes toimi.
 
Vs: Tvärbanan

Eihän kysymys ole haitasta, jos yleisesti ymmärretään että 150 henkilöä kuljettava laite menee ensin, sitten muut. Yhteisesti sovittu ajojärjestys ei ole siis haitta.
 
Vs: Tvärbanan

Eihän kysymys ole haitasta, jos yleisesti ymmärretään että 150 henkilöä kuljettava laite menee ensin, sitten muut. Yhteisesti sovittu ajojärjestys ei ole siis haitta.

Kyllä se haitta ja kokonaisuutena valtava haitta. Se on kuitenkin hyväksyttävä (koska joukkoliikenteen pitää sujua) haitta, jos se tehdään järkevästi. Koko ajan kuitenkin tulee viestiä, että se ei toimi (valoetuuksellisten) joukkoliikennevälineiden kannalta ja aiheuttaa silti haittaa muille. Mitä järkeä tässä on?
 
Vs: Tvärbanan

Kyllä se haitta ja kokonaisuutena valtava haitta. Se on kuitenkin hyväksyttävä (koska joukkoliikenteen pitää sujua) haitta, jos se tehdään järkevästi. Koko ajan kuitenkin tulee viestiä, että se ei toimi (valoetuuksellisten) joukkoliikennevälineiden kannalta ja aiheuttaa silti haittaa muille. Mitä järkeä tässä on?

Missä paikoissa Helsingissä valoetuudet toimivat haitallisesti ? Sellaisen haitan kyllä tiedän, että valoetuuksia ei ole laisinkaan ja vaunu joutuu siksi odottamaan liian pitkään.
 
Vs: Tvärbanan

Missä paikoissa Helsingissä valoetuudet toimivat haitallisesti ? Sellaisen haitan kyllä tiedän, että valoetuuksia ei ole laisinkaan ja vaunu joutuu siksi odottamaan liian pitkään.

Ala-asteen matematiikalla voi päätellä, että valoetuus on muille haitallinen. Mutta koskapa valoetuuksia siis tarvitaan, en vastusta niitä sinänsä. Kysymys on hyväksyttävästä haitta-asteesta, joka pitää määritellä ja johon on sitten valojen ohjauslogiikan taivuttava.

Monessa paikassa valoetuus toimii typerästi, koska koko risteys ei ole sumealla (oikeammin joustavalla) logiikalla ohjattu, koska rahapula estää tällaisten risteysten yleistymisen. Silti ohjelmoinnilla voitaisiin tehdä nykyistä enemmän. Pahin paikka on kuitenkin Pasilassa Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteys. Busseja ja ratikoita lykkää joka suunnasta. Monesti ehtii evässämpylän syödä omaa vihreää odottaessa. Se on toki hankala risteys muutenkin, paljon risteävää liikennettä ja jalankulkijoita.
 
Vs: Tvärbanan

Tuo risteys tosiaan on vaikeampi, koska joukkoliikennevälineitä tulee joka suunnalta. Istuin usein 23:n bussissa odottaen pääsemista Pasilan aseman eteen. Kestää usein kauan, mutta ymmärrän tilanteen ja otan rauhallisesti, koska tällaisessa risteyksessä "etuus" on vähämerkityksempi sanan sisältönä.

Mutta päinvastainen esimerkki on Länsilinkin pysäkki Ruoholahdessa. Vaunu 7 pysäkiltä lähtiessään ajaa suoraan risteyksen yli. Näin on saatu sujuva yhteys satamaan. Myös Ruoholahdenkadun valojärjestelyt tukevat vaunun sujuvaa kulkua.
 
Vs: Tvärbanan

Hämeentiellä ei juuri koskaan pääse suoraan niinkään pientä väliä kuin Väino Tannerin kenttä - Hakaniemi. Aina seistään jossain, esimerkiksi III linjan valoissa.
 
Vs: Tvärbanan

Hämeentiellä ei juuri koskaan pääse suoraan niinkään pientä väliä kuin Väino Tannerin kenttä - Hakaniemi. Aina seistään jossain, esimerkiksi III linjan valoissa.

Perustuu liikennevalomatematiikkaan, joka tässä tapauksessa säätelee sieltä tulevan liikenteen hämeentien sekaan. Liikennevaloista voisikin muuten olla oma ketjunsa. Ehkä sellainen joka niiden ohjelmistoja suunnittelee, voisi aloittaa ketjun.
 
Ratikan sujuvuus tulee siis paljon riippumaan valoetuisuuksien ohjelmoinnista ja tämähän ei perinteisesti ole ollut Helsingissä kovin hyvällä tolalla.
Siihen voi päästä nyt vaikuttamaan omakätisesti: Helsingin kaupunki hakee projektipäällikköä, joka vastaa raitioliikenteen liikennevaloetuuksien toiminnan auditoinnista, kehittämisperiaatteiden määrittelystä ja joka seuraa seuraa joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien toimintaa.
 
Siihen voi päästä nyt vaikuttamaan omakätisesti: Helsingin kaupunki hakee projektipäällikköä, joka vastaa raitioliikenteen liikennevaloetuuksien toiminnan auditoinnista, kehittämisperiaatteiden määrittelystä ja joka seuraa seuraa joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien toimintaa.

No tämä oli kyllä jo melkein parempi uutinen kuin Mäkelänkadun peruskorjaus tai Ilmalan ratikka. Mainiota! Toivottavasti tuohon työhön löytyy ammattitaitoinen henkilö, jolla on sen verran auktoriteettiakin, että saa hommaan liikettä.
 
Siihen voi päästä nyt vaikuttamaan omakätisesti: Helsingin kaupunki hakee projektipäällikköä, joka vastaa raitioliikenteen liikennevaloetuuksien toiminnan auditoinnista, kehittämisperiaatteiden määrittelystä ja joka seuraa seuraa joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien toimintaa.

Kelpoisuusvaatimuksena insinööriys, jolla kyllä rajataan tehokkaasti projektiosaajien paremmasta päästä suuri osa pihalle.
 
Työhaastattelussa voi kysyä että suorittaako hakija omat matkansa joukkoliikenteellä, pyörällä ja jalan. Se olisi tehtävässä eduksi.
 
Työhaastattelussa voi kysyä että suorittaako hakija omat matkansa joukkoliikenteellä, pyörällä ja jalan. Se olisi tehtävässä eduksi.

Miten niin? Ei kai tehtävään haeta fillarikommunistia? Eduksi olisi laaja kokemus kaikesta liikenteestä, myös autoilusta. Lisäksi tehtävään valitun pitää valintansa jälkeen perehtyä kunnolla kaikkien ammattikuljettajien työnkuvaan. (ratikka-, bussi-, kuorma-auto-, paku-, ja taksikuskit.)

Hyvät valoetuudet eivät olennaisesti haittaa muuta liikennettä, jotta päästöt ja aikahäviöt eivät lisäänny tarpeettomasti. Toivottavsti tehtävään valittavalla on oikea asenne tähän puoleen.
 
Alkaa kuulostaa siltä, että viisas ihminen pysyy mahdollisimman kaukana tästä työpaikasta.

Kovaa paineensietokykyä tuossa ainakin vaaditaan ja aikamoista luovimistaitoa, jotta saa tehtyä ja myytyä onnistuneita kompromisseja, joista toki harva kiittää. Toisaalta eipä pääse ainakin tylsistymään liian helpoissa hommissa. ;-)
 
Takaisin
Ylös