Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-53/53

Viestiketju: Liikennevaloetuudet

  1. #46

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    295

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Iämä liikennevalojuttu on omituinen kun sitä ei meillä saada toimimaan. Vai eikö halutakaan kun se haittaisi yksityisautoilua? Esim. Göteborgissa etuisuudet toimivat jo 1970-luvulla.
    Valoetuudet haittaavat kaikkea muutakin autoilua kuin ykstityisautoilua, mukaan lukien myös muut kuin Hsl:n ajossa olevat bussit. Haittaa on myös jalankulkijoille. Helsingissä on siis onnistuttu aiheuttamaan ainakin haittaa muille, kuten liikennevalojen asetuksilla muutenkin.
    Ja sen lisäksi siis nyt kerrot vielä, että valoetuudet eivät edes toimi.

  2. #47
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    758

    oletus Vs: Tvärbanan

    Eihän kysymys ole haitasta, jos yleisesti ymmärretään että 150 henkilöä kuljettava laite menee ensin, sitten muut. Yhteisesti sovittu ajojärjestys ei ole siis haitta.

  3. #48

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    295

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Eihän kysymys ole haitasta, jos yleisesti ymmärretään että 150 henkilöä kuljettava laite menee ensin, sitten muut. Yhteisesti sovittu ajojärjestys ei ole siis haitta.
    Kyllä se haitta ja kokonaisuutena valtava haitta. Se on kuitenkin hyväksyttävä (koska joukkoliikenteen pitää sujua) haitta, jos se tehdään järkevästi. Koko ajan kuitenkin tulee viestiä, että se ei toimi (valoetuuksellisten) joukkoliikennevälineiden kannalta ja aiheuttaa silti haittaa muille. Mitä järkeä tässä on?

  4. #49
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    758

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Kyllä se haitta ja kokonaisuutena valtava haitta. Se on kuitenkin hyväksyttävä (koska joukkoliikenteen pitää sujua) haitta, jos se tehdään järkevästi. Koko ajan kuitenkin tulee viestiä, että se ei toimi (valoetuuksellisten) joukkoliikennevälineiden kannalta ja aiheuttaa silti haittaa muille. Mitä järkeä tässä on?
    Missä paikoissa Helsingissä valoetuudet toimivat haitallisesti ? Sellaisen haitan kyllä tiedän, että valoetuuksia ei ole laisinkaan ja vaunu joutuu siksi odottamaan liian pitkään.

  5. #50

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    295

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Missä paikoissa Helsingissä valoetuudet toimivat haitallisesti ? Sellaisen haitan kyllä tiedän, että valoetuuksia ei ole laisinkaan ja vaunu joutuu siksi odottamaan liian pitkään.
    Ala-asteen matematiikalla voi päätellä, että valoetuus on muille haitallinen. Mutta koskapa valoetuuksia siis tarvitaan, en vastusta niitä sinänsä. Kysymys on hyväksyttävästä haitta-asteesta, joka pitää määritellä ja johon on sitten valojen ohjauslogiikan taivuttava.

    Monessa paikassa valoetuus toimii typerästi, koska koko risteys ei ole sumealla (oikeammin joustavalla) logiikalla ohjattu, koska rahapula estää tällaisten risteysten yleistymisen. Silti ohjelmoinnilla voitaisiin tehdä nykyistä enemmän. Pahin paikka on kuitenkin Pasilassa Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteys. Busseja ja ratikoita lykkää joka suunnasta. Monesti ehtii evässämpylän syödä omaa vihreää odottaessa. Se on toki hankala risteys muutenkin, paljon risteävää liikennettä ja jalankulkijoita.

  6. #51
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    758

    oletus Vs: Tvärbanan

    Tuo risteys tosiaan on vaikeampi, koska joukkoliikennevälineitä tulee joka suunnalta. Istuin usein 23:n bussissa odottaen pääsemista Pasilan aseman eteen. Kestää usein kauan, mutta ymmärrän tilanteen ja otan rauhallisesti, koska tällaisessa risteyksessä "etuus" on vähämerkityksempi sanan sisältönä.

    Mutta päinvastainen esimerkki on Länsilinkin pysäkki Ruoholahdessa. Vaunu 7 pysäkiltä lähtiessään ajaa suoraan risteyksen yli. Näin on saatu sujuva yhteys satamaan. Myös Ruoholahdenkadun valojärjestelyt tukevat vaunun sujuvaa kulkua.

  7. #52

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    635

    oletus Vs: Tvärbanan

    Hämeentiellä ei juuri koskaan pääse suoraan niinkään pientä väliä kuin Väino Tannerin kenttä - Hakaniemi. Aina seistään jossain, esimerkiksi III linjan valoissa.

  8. #53
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    758

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Hämeentiellä ei juuri koskaan pääse suoraan niinkään pientä väliä kuin Väino Tannerin kenttä - Hakaniemi. Aina seistään jossain, esimerkiksi III linjan valoissa.
    Perustuu liikennevalomatematiikkaan, joka tässä tapauksessa säätelee sieltä tulevan liikenteen hämeentien sekaan. Liikennevaloista voisikin muuten olla oma ketjunsa. Ehkä sellainen joka niiden ohjelmistoja suunnittelee, voisi aloittaa ketjun.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen uudet liikennevaloetuudet
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 22.02.2008, 09:10
  2. Miten ratikoiden 100% liikennevaloetuudet mahdollistetaan?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2005, 23:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •