Katsaus IVY-maiden uusiin raitiovaunuihin

Mitäs vaihtoehtoja tarjoaa Riian VaunuTehdas RVR?

Tämähän kuuluu johonkin muuhun ketjuun kuin IVY-maiden tuotantoa esittelevään.

Ei minusta, koska aikoinaan ennen IVY:ä RVR:kin on kuulunut samaan repertuaariin. Nykytuotantoa voi tarkastella RVR:n omilta sivuilta. Englanninkieliset sivut ovat suurimmaksi osaksi "currently under construction", mutta venäjäksi ja latviaksi toimivat. Ketkä eivät ymmärrä, niin vähäiset kuvat ovat sentään suomeksi...
 
Nykytuotantoa voi tarkastella RVR:n omilta sivuilta. Englanninkieliset sivut ovat suurimmaksi osaksi "currently under construction", mutta venäjäksi ja latviaksi toimivat. Ketkä eivät ymmärrä, niin vähäiset kuvat ovat sentään suomeksi...
Sinällään RVR ei kuulu tähän ketjuun, koska se ei ole tehnyt yhtäkään raitiovaunua lähes 20 vuoteen. Viimeisin vaunuhan taitaa olla tämä TR-2 vuodelta 1994. Virallisilla sivuilla oleva RVR:n ratikka on tähän mennessä nähty vain piirustusten tasolla:http://transit.parovoz.com/muralista/pg_view.php?&ID=1316&LNG=EN
Riikahan päätyi ostamaan ainakin alkuun uuden kaluston Skodalta, mutta kova hinta (2,6 milj.euroa) voi lopulta vaikuttaa tuleviin hankintoihin. Nykyinen ehto 100% matalalattiaisuudesta rajoittaa tiettyjen ratkaisujen ja valmistajien mahdollisuuksia osallistua kilpailuun.
 
Jos otsikossa puhutaan IVY-maiden uusista raitiovaunuista, RVR ei kuulu tähän ketjuun.

Otsikkoa täytynee muuttaa, koska Latvia ei varmasti liity IVYyn. ;)
 
Belkommunmashin toinen 84300M raitiovaunu näki jokin aika sitten päivänvalon. Ulkoapäin kehitystä verrattuna edelliseen vaunuun ei ole paljon tapahtunut jos punaista väriä ei sellaiseksi lasketa. Sisustuksen osalta kehitys on ollut positiivista. Vaunun sisäpinnat ovat vallitsevan tyylin mukaisesti vaaleat, lattia harmaa ja otetangot teräksen väriset eli hyvin pitkälti samoja elementtejä käytössä kuin vaikkapa M200 tai Sm5:ssa. Vaunu alkaa olla pikkuhiljaa varsin tyylikäs.

Ulkopuoli:
Vanhempi:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/157depo.jpg/800px-157depo.jpg
Uudempi:http://www.ons-industry.com/_images/tram/tram_red1.jpg

Sisäpuoli:
Vanhempi: http://s45.radikal.ru/i109/0908/03/ec05bdbcc419.jpg
Uudempi: http://tf1.mosfont.ru/photo/02/94/71/294713.jpg

Sinänsä mielenkiintoinen yksityiskohta: Raitiovaunua EU-alueella edustava ON's Industry Germany Holding Ltd. & Co. KG jätti tarjouksen viime syksynä Helsingin ratikoiden tarjouskilpailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Belkommunmashin toinen 84300M raitiovaunu näki jokin aika sitten päivänvalon. Ulkoapäin kehitystä verrattuna edelliseen vaunuun ei ole paljon tapahtunut jos punaista väriä ei sellaiseksi lasketa. Sisustuksen osalta kehitys on ollut positiivista.

Minusta nuo kuvat näyttävät ihan varteenotettavilta. Hyvä vaihtoehto varsinkin siltä kannalta että se tukee oletettavasti valmiiksi 1520/1524 mm raideleveyttä? Onko mitään käsitystä siitä, onko tämä vaihtoehto hinnaltaan joko suunnilleen linjassa länsieurooppalaisten vaihtoehtojen kanssa tai sitten huomattavan kilpailukykyinen? Jos jälkimmäinen, ja jos vielä ominaisuudet ja huollettavuus ovat kunnossa, niin en panisi pahakseni jos näkisin näitä tulevaisuudessa Suomessakin, lähinnä kai Tampereella ja Turussa.
 
Tuosta Belkommunmashin mallista 84300M löytyi ainakin vähän lisätietoa täältä.

Harmillista kyllä tuossa näyttäisi olevan joitakin ominaisuuksia, jotka eivät ole aivan ideaalisia:

  • pituus vain 24,8 m (eikä 30 m)
  • kolme oviparia kummallakin puolella (minusta saisi olla neljä)
  • matkustajamäärä 66 istumassa + 176 seisomassa = 242 matkustajaa kuulostaa OK:lta mutta perustuu 8 hlö/m2 tiheydelle -- jos tämä muunnetaan länsimaiseen "standardiin" 4 hlö/m2 tiheydelle eli 66 istumassa + 88 seisomassa = 154 matkustajaa kuulostaakin jo hieman alimittaiselta

No, tuo kuitenkin perustuu 1524 mm raideleveyteen, huippunopeus on 100 km/h ja näyttääkin ihan kohtuulliselta, joten siinä mielessä se tuskin mitenkään huono vekotin on. Olisi kiva hahmottaa miten tämän hinta suhtautuu länsimaiseen tarjontaan. Joitakin osia näyttää tulevan mm. saksalaisilta firmoilta, joten tuskin tämä ihan eri planeetalta kuitenkaan on. Riittävän halvalla hinnalla jotkut kompromissit voisivat olla hyväksyttävissä (kuten esim. se että 2 x 30 m = 60 m kokonaisuuden sijasta voitaisiinkin ajaa jopa 3 x 25 m = 75 m raitiojunilla eikä 2 x 25 m = 50-metrisellä), mutta toisaalta kun käyttöikä saattaa hyvinkin olla jopa 40-60 vuotta, niin ihan mikä tahansa vaatimus ei liene tingittävissä pois.

Tässä muuten vielä yksi Googlella löydetty kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Harmillista kyllä tuossa näyttäisi olevan joitakin ominaisuuksia, jotka eivät ole aivan ideaalisia

Eiköhän Belkommunmash tekisi pidemmän version, jos sellaista tarvitaan. Nykyinen pituus perustunee yhden tai useamman todennäköisen asiakkaan kapasiteetti- ja ratageometriavaatimuksiin. Samalla rakenteellisella peruskonseptilla pitäisi syntyä myös 30 metrin vaunu ja sellaiseen saa 4 ovea kummallekin puolelle telien väliin.

Olin taannoin mukana keskustelemassa johdinautoista Belkommunmashin edustajien kanssa. Vaikka silläkin puolella esitellään tiettyjä vakiomalleja kuvastossa, räätälöintiä oltiin valmiita tekemään niin paljon kuin on tarvis. Mitään ei tosin sillä kertaa oltu vielä ostamassa, vaan kartoitettiin tarjontaa, kun tilaisuus tarjoutui.
 
Hinnasta ei todellakaan ole tarkkaa tietoa. Keskustelupalstoilla on heitelty 1,7 miljoonan dollarin hintaa, mutta tämä ei kovinkaan luotettava tieto. Länsi-Eurooppalaisiin tuotteisiin vertailukohdan löytäminen on hankalaa. On kuitenkin syytä muistaa että 84300M matalalattiaosuus on 80% eli molemmat vaunun päädyt ovat keskiosaa korkeammalla. Vastaavia löytyy esim. Bombardierin viime aikoina toimittamista raitiovaunuista, mutta Alstom ei sellaisia ole viime aikoina valmistanut.

Eiköhän Belkommunmash tekisi pidemmän version, jos sellaista tarvitaan.
Oikeastaan tuota on helppoa pidentää vain keskimmäistä vaunua venyttämällä, laittamalla siihen 2 juoksuteliä ja tehoja hieman nostamalla. Tämä ratkaisu ei kuitenkaan toimi jos jokaisen telin oltava vetävä.

Keskeisintä näissä vaunuissa mielestä se että täälläkin mainittua 25kpl tilausta 1524mm telin suunnittelukulujen kattamiseksi ei välttämättä tarvita. Tällöin pienimuotoisempiakin raitiohankkeita on mahdollista toteuttaa esimerkiksi ilman vaunujen yhteistilausta. 25 vaunua on kuitenkin lopulta suuri investointi. Esim. Bergenin Bybanen aloittaa vain 12 vaunulla.
 
Jotain uutta itärintamalta:

Pietarilainen Vagonmash/PTMZ toimittaa Volgogradin metroraitiotielle (Stadtbahn/Premetro) seitsemän 32 metristä LVS-2008 (71-154) raitiovaunua lisää jo toimitettujen kahden lisäksi. Kaksi vaunua on tarkoitus valmistaa tämän vuoden aikana ja loput viisi ensi vuonna. Toinen suuri valmistaja, UKVZ on lobannut keskeneräisen Tšeljabinskin metron muuttamista metroraitiotieksi ja ilmeisesti heidän uusin malli (71-624) on suunniteltu myös metro käyttöön. Joten tälläkin rintamalla jotain odotettavissa?

http://www.vagonmash.ru/en_index.htm Uutinen Volgogradin tilauksesta
http://s39.radikal.ru/i083/1003/7e/f085d2a04aa5.jpg Esite UKVZ:n uudesta vaunusta
 
Viimeksi muokattu:
Jatkan yksinpuhelua Venäjän raitiovaunumarkkinoista:

Ensimmäiset vaunut Volgogradin satsista ovat valmistumassa Pietarissa:
http://transphoto.ru/photo/03/94/35/394352.jpg
http://transphoto.ru/photo/03/94/35/394353.jpg
http://transphoto.ru/photo/03/94/35/394354.jpg

Mukavaa katsoa kuvia keskeneräisistä vaunuista ja paikoista joita ei muuten näe. Suurien länsivalmistajien esim. Alstomin ja Bombardierin runkoratkaisuista en ole kuvia netissä nähnyt. Ilmeisesti liikesalaisuuksia.

Aikaisemmin tänä vuonna on jo lähetetty kaksi uutta vaunua V:gradiin. Ensimmäinen niistä tässä:
http://transphoto.ru/vehicle/178808/

Enemmänkin metroketjuun:
Vagonmashilta muuten lähti juuri testeihin Pietarin metroon Skodan kanssa yhteistyössä tehty NeVa-metrojuna. Keulan muotoilu ainakin minun mieleeni.
http://www.vagonmash.ru/img/neva_otgr_1.jpg
 
UKVZ on valmistanut kuusiakselisen vaunun 71-631. Vaunu on testeissä Zlatoustissa, joka sijaitsee Tšeljabinskista 160km länteen. Kaikille raitiotieharrastajille varmasti siis tuttu kaupunki :) Testiajojen jälkeen vaunun pitäisi lähteä Kiovaan. Ottaen kuitenkin huomioon Kiovan aiemmat sekoilut, olen epäileväinen lisätilausten suhteen.

Teknisiä tietoja:
Pituus, 28 050mm
Leveys 2 500mm
Matalalattiaosuus 65%

Tässä muutama kuva:
http://transphoto.ru/vehicle/194631/

Mielenkiintoinen vaunu ja osoitus kehityksestä. Nivelvaunujen käyttöönotto on Venäjälläkin väistämätöntä jos halutaan kehittää liikennettä. Harrastajan kannalta on myös hyvä että vaunuvalmistajien kirjo pysyy laajana eivätkä esim. Citadikset valtaa kaikkia maailman kaupunkeja. Ja toisaalta ulkomaisten vaunujen ostaminen ei ole Venäjällä edes käytännössä mahdollista, koska kaupungit ovat tottuneet maksamaan uusista neliakselisista vaunuista 200.000-300.000 euroa. Ja edes tällä hintatasolla kaikilla seuduilla ei varaa uusiin vaunuihin.
 
Veikeän näköinen ja pirteän värinen. Minkä verran tämä mahtaa maksaa, jos 4-akselinen on sen 200-300 000 e?
 
Mielestäni kylläkin pikemminkin äklö kuin pirteä, mutta makuasioistahan sopii kiistellä.

Ei tuo kaunis ole, mutta kun tavallinen IVY-väritys on likaisenvalkoinen ja pilalle mennyt punainen, niin onhan tämä piristävä poikkeus siitä. En mä usko, että meidän tarvii kovin paljon kiistellä kuitenkaan. :)
 
Neonvihreä ja taivaansininen eivät ehkä ole se kaikkein onnistunein väriyhdistelmä, mutta olisin samaa mieltä DF:n kanssa siitä, että tuo on ihan virkistävä poikkeus (ex-)itäblokkimaiden yleisestä väriteemasta. Eikä vaunu ole muotoilunsakaan puolesta ruma. Kuvista myös sellainen huomio, että on muuten komeaa nurmirataa Zlatoustissa (vai mistä kuvat ikinä ovatkaan).
 
Takaisin
Ylös