Sivu 3 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/133

Viestiketju: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

  1. #31
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Riippuu esimerkiksi siitä, lasketaanko Heilbronn erilliseksi järjestelmäksi (liikennöidään osana Karlsruhen systeemiä, vaikka onkin siihen yhteydessä vain duovaunuilla liikennöidyn rautatien kautta), ja toisaalta, lasketaanko Mannheim, Ludwigshafen ja Heidelberg erillisiksi järjestelmiksi vaiko yhdeksi nyt, kun kaupunkien liikennelaitokset ja käytetty kalusto on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi.
    Suomen metrokaupunkien lukumääräkin on siis kasvamassa kahdeksi, kun saadaan Espoon metro käyttöön. Kertokaapa ulkomaan tilastoja seuraavat, onko jo näkynyt mainintaa, että "uusi metro rakenteilla uuteen kaupunkiin, Espoohon."

    Tuon "viisaan" CD-tiedoston mukaan on Suomessa siis ollut vain kaksi raitiovaunukaupunkia, ja kohta meillä on kaksi metrokaupunkia.

    Viipuria ei ole koskaan ollutkaan...

  2. #32
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Niin, en tiedä miten Saksan luku on laskettu, koska tuollaisia tulkinnanvaraisuuksia on suuressa maassa useita. Tiukimmalla laskutavalla sain tulkinnaksi 54 järjestelmää. Mutta jos Strausberg hyväksytään lakitekstistä riippumatta raitiotieksi, Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg ja mahdollisesti vielä OEG ja Rhein-Haardt-Bahn erillisiksi järjestelmiksi (jossa tapauksessa kaksi jälkimmäistä tosin pitäisi kyllä tulkita rautateiksi, vaikka kapearaiteisia ovatkin) ja Heilbronn samoin Karlsruhesta erilliseksi, lukumäärä pomppaa luonnollisesti nopeasti.

    Tilastot ovat tilastoja, ne saa tulkinnasta riippuen näyttämään monenlaista. Järjestelmien kokonaismäärä korreloi toisinaan hyvin huonosti sen kanssa, miten paljon raidejoukkoliikennettä kehitetään. Esimerkiksi Tukholman seudulla on viime vuosina tulkinnan mukaan ollut 1-3 metrojärjestelmää (riippuen siitä, lasketaanko sininen, punainen ja vihreä linja yhdeksi systeemiksi vai kolmeksi), 1-2 raitiotiejärjestelmää (riippuen siitä, lasketaanko Tvärbana ja Nockeby erikseen vai yhteen) ja peräti neljä erilaista rautatietä, joilla on paikallista henkilöliikennettä (valtion rataverkko, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, vuoteen 2009 saakka rautatieksi luokiteltu Lidingöbanan). Eli järjestelmiä vaikka millä mitalla. Ja kun huomioidaan kuntarajat, saadaan vielä ainakin Solnasta, Sundbybergistä, Huddingesta ja Botkyrkasta metrokaupunkeja. Silti esimerkiksi Tukholman keskusta on ollut kokonaan vailla säännöllisen liikenteen raitiotietä.
    terveisin
    JE

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Tilastot ovat tilastoja, ne saa tulkinnasta riippuen näyttämään monenlaista. Järjestelmien kokonaismäärä korreloi toisinaan hyvin huonosti sen kanssa, miten paljon raidejoukkoliikennettä kehitetään.
    Nämä tulkinnat ovat toki mielenkiintoisia, mutta sen kannalta turhia, että tulkinnat eivät muuta sitä tosiasiaa, että suljetut ja eristetyt metrojärjestelmät ovat maantieteellisesti marginaali-ilmiö ja avoimet raideliikennejärjestelmät ovat valtavirta.

    Olennaista ei ole, onko nimi raitiotie, LRT, metro liégro tms. vaan se, että kalusto toimii myös avoimessa kaupunkiympäristössä. Se on avain siihen, että järjestelmä voi kattaa laajoja alueita ja hyvin erilaisia rakennettuja ympäristöjä. Tästä lähtökohdasta ketjussa esitetyt tulkinnat lukea ”raitioteiksi” käytännössä kaikki muut kuin suljetut metrot on täysin oikea.

    Hallinnollinen näkökulma on toinen. Siinä soveltaisin samaa periaatetta kuin joukkoliikenteen palvelualueen määrittelyssä. Eli päätetään ensin, minkälainen palvelutaso hyväksytään kaupunkiseudulliseksi joukkoliikenteeksi. Sen jälkeen todetaan, mitä kuntarajoista riippumatta yhdellä yhtenäisellä tällaisella alueella on. Jos samat vaunut kulkevat seutujen välisenä liikenteenä kahden seudun välillä, mutta palvelevat seutujen sisällä sisäistä liikennettä, kyse on kahdesta järjestelmästä, joilla on yhteys keskenään. Ja näin riippumatta siitä, onko operoiva firma sama.

    Verrattakoon edellistä vaikka siihen, että Koiviston auto ajaa paikallisbusseja Lahdessa ja Jyväskylässä sekä linjaliikennettä kaupunkien välillä. Eihän kukaan väitä, että Lahti ja Jyväskylä ovat yksi bussiliikennejärjestelmä, vaan kaikki hyväksyvät, että Lahdessa on yksi ja Jyväskylässä toinen kaupunkijoukkoliikennejärjestelmä.

    Antero

  4. #34
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Suomen metrokaupunkien lukumääräkin on siis kasvamassa kahdeksi, kun saadaan Espoon metro käyttöön. Kertokaapa ulkomaan tilastoja seuraavat, onko jo näkynyt mainintaa, että "uusi metro rakenteilla uuteen kaupunkiin, Espoohon."

    Tuon "viisaan" CD-tiedoston mukaan on Suomessa siis ollut vain kaksi raitiovaunukaupunkia, ja kohta meillä on kaksi metrokaupunkia.

    Viipuria ei ole koskaan ollutkaan...
    Worlds Database laskee erillisiä liikennejärjestelmiä eikä välitä kaupunkien rajoista.

    ---------- Viesti lisätty kello 12:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:07 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Esimerkiksi Tukholman seudulla on viime vuosina tulkinnan mukaan ollut 1-3 metrojärjestelmää (riippuen siitä, lasketaanko sininen, punainen ja vihreä linja yhdeksi systeemiksi vai kolmeksi), 1-2 raitiotiejärjestelmää (riippuen siitä, lasketaanko Tvärbana ja Nockeby erikseen vai yhteen) ja peräti neljä erilaista rautatietä, joilla on paikallista henkilöliikennettä (valtion rataverkko, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, vuoteen 2009 saakka rautatieksi luokiteltu Lidingöbanan). Eli järjestelmiä vaikka millä mitalla.
    Worlds Databasen mielestä Tukholmassa on yksi metro ja yksi sähköraitiotie. Niiden lisäksi olisi liikennemuodossa Interurban(Electric) kolme järjestelmää: Roslagsbanan, Saltsjöbanan ja Södra Lidingö.

    Worlds Database sisältää myös funikulaarit, joita se kertoo Tukholmassa toimivan neljä. Lisäksi muualla Ruotsissa näyttäisi sellainen toimivan paikassa nimeltä "Are", raideleveytenä 1092mm.

    ---------- Viesti lisätty kello 13:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:36 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Niin, en tiedä miten Saksan luku on laskettu, koska tuollaisia tulkinnanvaraisuuksia on suuressa maassa useita. Tiukimmalla laskutavalla sain tulkinnaksi 54 järjestelmää. Mutta jos Strausberg hyväksytään lakitekstistä riippumatta raitiotieksi, Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg ja mahdollisesti vielä OEG ja Rhein-Haardt-Bahn erillisiksi järjestelmiksi (jossa tapauksessa kaksi jälkimmäistä tosin pitäisi kyllä tulkita rautateiksi, vaikka kapearaiteisia ovatkin) ja Heilbronn samoin Karlsruhesta erilliseksi, lukumäärä pomppaa luonnollisesti nopeasti.
    Worlds Database laskee Strausbergin, Mannheimin, Ludwigshafenin, Heidelbergin ja Heilbronnin erillisiksi raitioteiksi.

    Oberrheinische Eisenbahn ja Rhein-Haardt-Bahn näyttäisivät löytyvän kohdasta Interurban(Electric).

    Seuraavissa kaupungeissa näyttäisi olevan sekä metri- että normaalileveyksinen raitiotie: Bochum-Gelsenkirchen, Essen, Muelheim an der Ruhr.

  5. #35

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Worlds Database sisältää myös funikulaarit, joita se kertoo Tukholmassa toimivan neljä. Lisäksi muualla Ruotsissa näyttäisi sellainen toimivan paikassa nimeltä "Are", raideleveytenä 1092mm.
    Åressa on Bergbanan, josta tässä on kerrottuna sen tekniset tiedot. Tämän mukaan kyseessä on 790 metriä pitkä rata, joka nousee 398 metrin korkeudesta 556 metrin korkeuteen ja jonka raideleveydeksi ilmoitetaan 1090 millimetriä. Tästä YouTube-pätkässä matkustetaan kyseisellä välineellä. Ruotsinkielisestä Wikipediasta löytyý hyvä artikkeli asiasta.

    Åresta löytyy vielä tämmöinen iso hiihtohissijärjestelmä, Kabinbana. Kabinbanalla voi matkata 2900 metrin pituisen matkan ja korkeuseroa pääteasemien välillä on 853 metriä. Tässä YouTube-pätkä aiheesta.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Worlds Database sisältää myös funikulaarit
    Onkos siellä Kolin funikulaari mainittuna?

  7. #37

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Kolin funikulaarista löytyy ainakin Funiculars.net-sivustosta tällainen datasivu. Funikulaareista on olemassa täällä Joukkoliikennefoorumilla myös myös oma ketjunsa, jossa Kolin funikulaaria on käsitelty ja annettu linkki Vaunut.org-sivustolle, jossa löytyy funikulaarista kuvakin.

    Tuolta Funicular.netistä löytyy muutenkin vaikka mitä mielenkiintoista, kuten vaikka tällainen artikkeli Skanssenin Bergbanasta

  8. #38
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Seuraavissa kaupungeissa näyttäisi olevan sekä metri- että normaalileveyksinen raitiotie: Bochum-Gelsenkirchen, Essen, Muelheim an der Ruhr.
    Mülheim on aika erikoinen sikälikin, että 1435 mm:n raideleveydelle rakennetut raitiotiet (tai pikemminkin Stadtbahnit) ovat yhteisiä naapurikaupunkien kanssa. Länsipuolella linja 901 johtaa Duisburgiin. Itäpuolella linja U18 taas vie Esseniin. Kapearaiteisista (1000 mm) linjoista 104 ulottuu sekin Essenin puolelle, joskaan linja ei yllä Essenin keskustaan. Linja 112 johtaa tunnetusti Oberhauseniin. Mutta onpa Mülheimissa sentään jokunen sisäinenkin ratikkalinja.

  9. #39
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Onkos siellä Kolin funikulaari mainittuna?
    Ei näytä olevan Suomesta yhtään funikulaaria.
    Monien maiden kohdalla sivutolkulla funikulaareja.

    ----
    Mikä muuten on Light Railin määritelmä? Worlds Database siteeraa tällaista:

    Light Rail is the child of a streetcar mother and a rapid transit
    father. It is a nephew to an interurban line, a cousin to commuter rail, and
    a step-brother to a bus (definition Jim Seamon).

  10. #40
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Firenzessä on avattu liikenteelle ensimmäinen raitiolinja 14.2.2010. Kaksi seuraavaa on rakenteilla.

  11. #41
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Firenzessä on avattu liikenteelle ensimmäinen raitiolinja 14.2.2010. Kaksi seuraavaa on rakenteilla.
    Käänsin linkatun sivun googlella: "Kaikki pysäkit ovat suuret telakat. ..."
    Mistä Google keksi kääntää: emettitrici di biglietti > Junamaatti ?

    En löytänyt käännöksestä liikenteen avaamisen päivämäärää - olisiko sen pitänyt olla siellä?

    Worlds Database kertoo, että Firenzessä oli sähköraitiotie 1890 - 1958. Raideleveydeksi kerrotaan 1445mm. Trolleybusseja kulki 1937 - 1973.

  12. #42

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    En löytänyt käännöksestä liikenteen avaamisen päivämäärää - olisiko sen pitänyt olla siellä?
    Ei sitä näytä jutussa olevan. Wikipedian italiankielisestä artikkelista näkee päivämäärän.

  13. #43

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Streetfilms.org:in video (4 min 19 s) Seattlen uudesta light railista, joka on avattu männä kesänä. Tunnelia ja siltaa ja hienon näköisiä asemia on näemmä sen verran, että hinta on suht kova (15,5 mailia, 13 pysäkkiä ja 2,4 miljardia taalaa). Katuosuuksiakin videossa näkyy.

    http://www.streetfilms.org/seattles-...something-big/

  14. #44

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tunnelia ja siltaa ja hienon näköisiä asemia on näemmä sen verran, että hinta on suht kova (15,5 mailia, 13 pysäkkiä ja 2,4 miljardia taalaa). Katuosuuksiakin videossa näkyy.
    Kyllä se silti taitaa suhteessa reippaasti Länsimetroa halvempi olla. Ei vaan kelvannut kenellekään. Maasto Seattlessa on ymmärtääkseni aika rikkonaista, josta suolainen hinta johtunee.

    Mutta komea on, ei voi muuta väittää. Ja näyttää kulkevan kuitenkin paljon kaupunkialueella huolimatta.siitä, että järjestelmä on kuitenkin melko raskas. Vaikuttaa aika helposti saavutettavalta ja hyvin kaupunkikuvaan istutetulta. Tunneliasematkin näyttäisi sijaitsevan lähellä maan pintaa.

  15. #45

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Kyllä se silti taitaa suhteessa reippaasti Länsimetroa halvempi olla.
    Milläköhän laskutavalla?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 15:17
  2. Maailmanpolitiikan arkea ja ulkosuomalaisena maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.05.2011, 06:29
  3. Pikku-ruotsalaiset maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.12.2009, 08:14
  4. Laadukasta kaupunkibussiliikennettä maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 22.10.2009, 21:54
  5. ASEAn vaunut maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2006, 23:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •