Sivu 5 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/133

Viestiketju: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

  1. #61
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun käsittääkseni sinne vietiin vain suomalaivaunuja 1950-luvulla korvanneet Gotha-vaunut, ja ne olivat hyvin uusia kun ne vietiin. Mutta kuvittelisin että niiden joukossa jotka nyt verkon lakkauttamisen vuoksi poistuvat liikenteestä, ei ole enää edes niitä Gothia.

    t. Rainer
    Ei olekaan, eikä ole ollut aikoihin. Gotha-vaunuja käyttää koko entisessä Neuvostoliitossa ainoastaan kaksi ukrainalaisjärjestelmää, Jevpatorija ja Molotshnoje. Ensin mainittu on luopunut äskettäin perävaunuista kokonaan, ja viimeksi mainittu järjestelmä on lyhyt turistiliikenneluontoinen, vain kesäaikaan ajettu kahden vaunun linja. Viipurin viimeiset vaunut (LOWA) eivät varsinaisesti edes olleet Gotha-tyyppiä.

    Kaliningradin raitioteiden nykyinen liikkuva kalusto on esitelty tässä linkissä:
    http://transphoto.ru/show.php?did=152

    ---------- Viesti lisätty kello 9:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:34 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Pitäisikös perustaa uusi ketju "raitiotiejärjestelmien lakkautuksia maailmalla" ja siirtää nuo Venäjää koskevat uutiset sinne? Tässä ketjussa vähän masentavaa luettavaa
    Jotta olisi myönteisempää puhuttavaa, tässä Hampurin ratikkaprojektin sivut:
    http://stadtbahn.hochbahn.de/startseite/

    Projekti etenee nyt vauhdilla, ja Saksan toiseksi suurimmassa kaupungissa ensimmäinen raitiolinja (sitten vuoden 1978) avautuu näillä näkymin Altonan ja Bramfeldin välille vuonna 2014.
    terveisin
    JE

  2. #62
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Tänä vuonna avattuja ja avattavia uusia raitioteitä maailmalla Tramways & Urban Transit -lehden mukaan (No 869 May 2010):

    Vancouver, Kanada 21.1.-21.3.2010 (ehti jo lopettaakin ja lienee palauttanut lainavaununsa Brysseliin)
    Firenze, Italia 14.2.2010
    Austin, Yhdysvallat 22.3.2010
    Bergen, Norja 22.6.2010
    Lyon (RhônExpress), Ranska 9.8.2010
    Toulouse, Ranska 30.11.2010
    Mulhouse (TramTrain), Ranska 13.12.2010
    Gaziantep, Turkki, syksy 2010? (kalustona 15 vaunua Frankfurtista vm. 1972/3)

    Ensi vuodelle viivästyneitä:
    Anger, Ranska 1.2011
    Algiers, Algeria
    Jerusalem, Israel 4.2011
    Dubai, Arabiemiraatit
    Norfolk, VA, Yhdysvallat
    Palermo, Italia

  3. #63
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Vancouverissa kyse oli siis koeliikenteestä museolinjalla, mutta kaupunkiin on suunnitteilla nyt aivan vakinaisen liikenteen raitiotie.

    Austinin järjestelmä ei ole raitiotie, ainakaan siinä mielessä kuin sanaa on totuttu käyttämään katuraitioteistä ja pikaraitioteistä, vaikka T&UT olisikin sitä mieltä. Näin arvioin seuraavista syistä:

    1. rata ei ole sähköistetty
    2. osa radasta on myös tavaraliikenteen käytössä
    3. dieselmoottorijunat ovat täysin rautateiden standardien mukaisia, kalusto on siis selvästi raskaampaa kuin vaikkapa takavuosien lättähatut Suomessa, lisäksi yksikkökoko on esim. Dm12-vaunua suurempi
    4. liikenne radalla on kylläkin päivittäistä, mutta epäsäännöllistä

    Raitiotiehenkistä radassa on toki radan sijoittuminen lyhyehköltä matkalta kaupungin keskustassa kadulle. Ja tärkeästä investoinnista on toki kyse sikälikin, että Austinissa käsittääkseni joukkoliikenne on tähän mennessä ollut hyvin vaatimatonta. Nyt aloitettu liikenne onnistuessaan voinee myöhemmin edesauttaa myös sähköraitiotien perustamista.

    http://allsystemsgo.capmetro.org/cap...etrorail.shtml
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Leander1.jpg
    terveisin
    JE

  4. #64
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Austinin järjestelmä ei ole raitiotie, ainakaan siinä mielessä kuin sanaa on totuttu käyttämään katuraitioteistä ja pikaraitioteistä, vaikka T&UT olisikin sitä mieltä.
    Samaa mieltä. Austinin raitiotie ei täytä eurooppalaista eikä meikäläistä raitiotien määritelmää. Austinissa käytettävät Stadlerin GTW-moottorijunat ovat Euroopassa aivan normaalia paikallisjunakalustoa.

    Yhdysvaltalaisessa katsannossa Austinin järjestelmä on kuitenkin light railia, koska se ei täytä paikallisia rautateiden määräyksiä. Törmäyslujuusvaatimuksethan ovat Yhdysvalloissa erittäin kovat. Muutenkin Yhdysvaltalaiset light rail -järjestelmät ovat luonteeltaan yleensä seudullisia nopeita raideliikennevälineitä. Eurooppalaiset pikaraiotiet taas ovat useammin kaupunkiliikennevälineitä. Osalla on myös nopea seudullinen rooli, mutta useammin nämä yhteydet tarjotaan junilla.

  5. #65
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Näin varmastikin on. Joskus olen nähnyt esim. LRTA:n käyttävän määritelmää "light railway" erinäisille radoille, jotka ovat rautateitä (ennemmin kuin raitioteitä tai metrojärjestelmiä) mutta eivät kuitenkaan osa maansa standardoitua rautateiden rataverkkoa. Pohjoismaissa vastaavaan kategoriaan ehkä voitaisiin lukea Tukholman seudun Saltsjöbanan. Mainittu on toki sähköistetty, mutta monella tapaa päärataverkon standardeista poikkeava (kalusto, sähköjärjestelmä, laiturikorkeus jne.)
    terveisin
    JE

  6. #66
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Vancouverin linja oli siis demonstraatiolinja, joka on osa mahdollista toteutettavaa laajempaa kaupunkiraitiotietä. Tietääkö joku tarkemmin, onko projekti sittemmin edennyt myönteisesti?
    Vancouver fact sheet

    Käsittääkseni tällainen demonstraatiolinja on ollut Barcelonassa osana myöhempää vakinaisen liikenteen linjaa, Tukholman museoraitiotietä voi pitää tällaisena demonstraationa ja käsittääkseni muutamissa USA:n kaupungeissa on museoraitioteitä otettu osaksi myöhempää laajempaa raitiotietä.

  7. #67
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Vancouverin linja oli siis demonstraatiolinja, joka on osa mahdollista toteutettavaa laajempaa kaupunkiraitiotietä.
    "The Transit Museum Society: At this time, the City of Vancouver and Bombardier are using the western part of the museum line for a demonstration project, which will be open to the public during the 2010 Winter Olympics."

    Ja kun olympialaiset ovat nyt jo ohi, niin on esittelyn tarvekin.

  8. #68
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Raitiotieprojektin sivut:

    http://vancouver.ca/engsvcs/transpor...tcar/index.htm

    Ei vaikuta kovinkaan äskettäin päivitetyltä.
    terveisin
    JE

  9. #69

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Austinin raitiotie ei täytä eurooppalaista eikä meikäläistä raitiotien määritelmää. Austinissa käytettävät Stadlerin GTW-moottorijunat ovat Euroopassa aivan normaalia paikallisjunakalustoa. Yhdysvaltalaisessa katsannossa Austinin järjestelmä on kuitenkin light railia, koska se ei täytä paikallisia rautateiden määräyksiä.
    Muistaakseni Austinin raitiotie on Yhdysvalloissa ihan oikea rautatie. Toki se on 'light', sillä se ei täytä yhteensopivien rautateiden määräyksiä. Kuitenkin kyseessä on oikea rautatie, jossa torvea pitää soittaa joka tasoristeyksessä. Ja näitä tasoristeyksiä on kaupungissa 'raitioteillä' paljon!

    Yhdysvalloissa saa ajaa rautatiellä junalla, joka ei täytä törmäyslujuusvaatimuksia. Tällöin muu rautatieliikenne on täysin estettävä.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  10. #70

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    [...]Tukholman museoraitiotietä voi pitää tällaisena demonstraationa[...]
    Toki voidaan, samoin Lidingön raitiotietä, koska kummallakin on ajeltu vuosien ajan lainakalustoa ympäri Eurooppaa. Luultavasti näillä lainoilla avitettiin paljonkin päätöksentekoja, joilla saatiin aluille työt kummankin kaupungin raitiolinjojen modernisointeihin. Helsingissäkin pitäisi olla joka kesä lainassa pitkiä, metromaisia vaunuja, jotta "museoliikennettä" voisi muuttaa pikkuhiljaa 2000-luvun raitiotieksi. Bussiliikenteessäkin näyttää kalustolainat/-kokeilut uppoavan sekä kansaan että päättäjiin, joten toimisi varmasti myös ratikoidenkin kohdalla. Ja kyllähän Crotram taisi vähän säväyttääkin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Raitiotieprojektin sivut:

    http://vancouver.ca/engsvcs/transpor...tcar/index.htm

    Ei vaikuta kovinkaan äskettäin päivitetyltä.
    Alalaidassa lukee kuitenkin:
    "Last Modified: Wednesday, January 20, 2010"

  11. #71
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Alalaidassa lukee kuitenkin:
    "Last Modified: Wednesday, January 20, 2010"
    Eli kuukausia sitten, vaikka projektin pitäisi olla voimissaan. Mutta toki on positiivista että päivitys on tehty tämän vuoden aikana.
    terveisin
    JE

  12. #72

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Eli kuukausia sitten, vaikka projektin pitäisi olla voimissaan.
    Siis tietenkin siinä pitäisi lukea vähintään "March 21, 2010", jolloin demoprojekti päättyi. Mutta tuon sivun päivitys ei kuitenkaan vielä ihan kerro totuutta koko projektin tulevaisuudesta. Viimeinen suuri päätös asiasta on oikeastaan tehty jo 2008 (joka selittää pitkät päivitysintervallit) ja seuraavaa päätöstä saamme luultavasti odottaa lähiaikoina demonstraation jälkimainingissa, ehkäpä jo lähipäivinä. Muualta voi onneksi seurata uudempia uutisia. Tapaus oli kuitenkin kai sen verran suuri hitti, että eiköhän tuossa peukut ole aika paljon kääntyneenä ylös.

  13. #73
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Helsingissäkin pitäisi olla joka kesä lainassa pitkiä, metromaisia vaunuja, jotta "museoliikennettä" voisi muuttaa pikkuhiljaa 2000-luvun raitiotieksi. Bussiliikenteessäkin näyttää kalustolainat/-kokeilut uppoavan sekä kansaan että päättäjiin, joten toimisi varmasti myös ratikoidenkin kohdalla. Ja kyllähän Crotram taisi vähän säväyttääkin.
    Onhan noita koevaunuja silloin tällöin ollut. Intressiä niihin löytyy lähinnä silloin, kun ollaan hankkimassa vaunuja. Sitä tapahtuu vain kovin harvoin, näyttäisi olevan noin 20 vuoden välein. Käytännössä meillä alkaa myös rata rajoittaa koeajoja, kun täällä ajetaan laipan varassa kapeilla pyörillä ja mäetkin ovat ongelma. Ei Crotramillakaan voinut ajaa läheskään koko verkolla, ja siitäkin jouduttiin sorvaamaan pyörät, että ne mahtuivat roudan nostattamien katukivien ja asfaltti- ja betonikannasten väliin.

    Antero

  14. #74
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6710

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Helsingissäkin pitäisi olla joka kesä lainassa pitkiä, metromaisia vaunuja, jotta "museoliikennettä" voisi muuttaa pikkuhiljaa 2000-luvun raitiotieksi.
    Nykyisellä radalla, nykyisillä pysäkeillä ja suojatiejärjestelyillä ei kyllä oikein voi ottaa pitkää vaunua tänne koejoon. Crotram oli muistaakseni 32 metriä pitkä, ja kun verkkoa ei ole tehty näin pitkät vaunut huomioonottaen niin pituudesta aiheutuu ongelmia. Vaikkapa Manskun ryhmittymisraiteet ja suojatie vanhan yo-talon kohdalla ovat sellainen kohde, joka pitäisi korjata, samoin Kauppatorin pysäkit (korjataankin).

    Ihan koevaunuja varten näitä muutoksia ei kuitenkaan kannata tehdä, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että meillä olisi syytä siirtyä pidempiin, ehkä n. 30-metrisiin vaunuihin. Nyt uuden vaunuhankinnan yhteydessä pitäisi uskaltaa tehdä päätös, että uudet vaunut tilattaisiin 30-metrisinä ja sitten ryhdyttäisiin, linja kerrallaan, muokkaamaan katuympäristöä niin, että joskus kun vaunut 2012 lopulla tai 2013 ehtivät linjaliikenteeseen, olisi valmiina ainakin 1-2 linjaa, joilla niitä voisi käyttää.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #75
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Manskun ryhmittymisraiteet ja suojatie vanhan yo-talon kohdalla ovat sellainen kohde, joka pitäisi korjata, samoin Kauppatorin pysäkit (korjataankin).
    Eräs liikennettä jumittava risteys lyhyellä liikennevaloja edeltävällä "jonotusraiteella" on Unioninkadun ja Liisankadun risteys, jossa Siltasaaresta Kruununhakaan kääntyvä vaunu tukkii perässä tulevan asemalle menevän ja tulevan liikenteen. Odotuspaikka on mitoitettu 1950-luvun telivaunuille.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 15:17
  2. Maailmanpolitiikan arkea ja ulkosuomalaisena maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.05.2011, 06:29
  3. Pikku-ruotsalaiset maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.12.2009, 08:14
  4. Laadukasta kaupunkibussiliikennettä maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 22.10.2009, 21:54
  5. ASEAn vaunut maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2006, 23:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •