Sivu 7 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456789 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/133

Viestiketju: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

  1. #91
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Rabat-Salén ratikkaan mahtuu 500 matkustajaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    ... joista 118 istuu ja 382 seisoo, kertoo TAUT-lehti kesäkuun numerossaan. Montakohan seisovaa matkustajaa tämä tarkoittaa neliömetrillä? Lehden mukaan Rabat-Salén raitiotiellä tulee kulkemaan double configuration Citadis units, mitä se sitten tarkoittaakaan.
    Rabat-Saléssa kuten muutenkin Pohjois-Afrikan ranskalaisperäisillä järjestelmillä aiotaan ajaa kahden noin 30 metrin Citadiksen puolikiinteitä junia. Vaunuissa on ovet molemmilla puolilla, mutta ohjaamot vain yhdessä päässä. Leveys taitaa olla 2,4 metriä.

    Eurooppalaisella neljä henkeä neliölle -normilla yhdessä tuollaisessa vaunussa on yleensä 180-200 henkilön kapasiteetti eli junassa pitäisi olla vajaa 360-400. Veikkaan mitoitusperusteen olevan kuusi seisojaa neliölle. Algerian SNTF:n Flirtithän on laskettu peräti kahdeksan mukaan, mutta nuo luvut eivät ole sillä tasolla.

  2. #92

    Liittynyt
    09.11.2005
    Viestejä
    138

    oletus Australian Gold Coastilla

    Australian Gold Coastilla aloittivat pikaraitiotien rakentamisen
    http://www.abc.net.au/news/video/2010/08/01/2970310.htm
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.08.2010 kello 09:13. Syy: otsikko mukaan tekstiin

  3. #93
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Australian Gold Coastilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Madmax Näytä viesti
    Australian Gold Coastilla aloittivat pikaraitiotien rakentamisen
    http://www.abc.net.au/news/video/2010/08/01/2970310.htm
    Reitin varrella sijaitsee mm. paikka nimeltä Surfers Paradise. Aiotaankohan matkustajien mukanaan kuljettamista (mahdollisesti isokokoisista) surffausvälineistä periä matkatavaramaksua?

  4. #94

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Australian Gold Coastilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Reitin varrella sijaitsee mm. paikka nimeltä Surfers Paradise. Aiotaankohan matkustajien mukanaan kuljettamista (mahdollisesti isokokoisista) surffausvälineistä periä matkatavaramaksua?
    Ehkä ratikoissa on tasan kolme lukittavaa pantillista lautapaikkaa.

  5. #95

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    SVT:n jutussa viime viikolta sivutaan mahdollisia uusia raitioteitä Ruotsissa. Maininnan, ja muutaman ohikulkijan sanan aiheesta, saa myös raidekerroin.

    Videon saa katsottuna isompana esimerkiksi painamalla tästä.

  6. #96
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Mielenkiintoinen tuo SVT:n juttu. Linköpingissä sanotaan joukkoliikenteen olevan luonnollinen osa kaupunkisuunnittelua ja olleen jo 20 vuotta myös koko Euroopassa. Linköpingin kokoinen Oulu tuntuu kuitenkin sijaitsevan tässä suhteessa jossain muualla kuin Euroopassa. Missä muuten viipyy YLE:n vastaava juttu? En ole itse nähnyt.

  7. #97
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Tässä ei ole kyse uudesta kokonaisesta järjestelmästä, mutta sopivampaakaan ketjua en löytänyt.

    Krakovassa otetaan huomenna 19.11.2010 käyttöön 4,2 km mittainen uusi pikaraitiotiestandardin mukainen raitiotie (oheisessa kartassa vihreällä värillä). Uudella osuudella on 7 pysäkkiä ja se kulkee täysin omilla kaistoillaan liikennevaloetuuksin. Uuden linjan kääntösilmukka on ensimmäinen myötäpäivään kierrettävä Krakovassa. Lähteville vaunuille on vain yksi pysäkki ja sen vieressä on bussien jättöpysäkki. Saapuville vaunuille on kaksi raidetta.

    Uudelle osuudelle suuntaavat linja 20, joka ajaa sieltä rautatieaseman kautta Bronowiceen (10 min vuoroväli), ja linja 11, jolla taas pääsee keskustan eteläosiin, Kazimierzin vanhaan juutalaiskaupunginosaan ja edelleen Łagiewnikin kääntösilmukalle (20 min vuoroväli). Linjoja todennäköisesti lisätään jatkossa tarpeen mukaan.

    Seuraavaksi Krakova ryhtyy rakentamaan linjaa keskustan lounaispuolelle Ruczaj-nimiselle alueelle, jossa sijaitsee muunmuassa yliopistokampus.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Max; 18.11.2010 kello 09:29. Syy: sekoilu ilmansuunnissa

  8. #98
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Keskipuolalainen Płock (126 000 as.) on avannut tarjouskilpailun ensimmäisen raitiolinjansa rakentamisesta ja 10 raitiovaunusta.

    Linjan pituus on 10 km ja sille tulee 19 pysäkkiä. Vaunuiksi halutaan uusia n. 30 metriä pitkiä kaksisuuntaisia matalalattiavaunuja 1435 mm raideleveydellä.

    http://www.infotram.pl/text.php?from=main&id=36376

  9. #99
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Keskipuolalainen Płock (126 000 as.) on avannut tarjouskilpailun ensimmäisen raitiolinjansa rakentamisesta ja 10 raitiovaunusta.
    Heh. Płockissa pidettiin pormestarinvaalit, johto vaihtui ja raitiotiehanke pantiin jäihin pari viikkoa tarjouskilpailun avaamisesta

  10. #100
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Bernin metrinen raitiotiejärjestelmä ei toki ole uusi, mutta äskettäin mittavasti laajentunut. Sunnuntaina otettiin käyttöön uusia linjaosuuksia, perustettiin uudet linjat 6, 7 ja 8 sekä lakkautettiin linjat 5 ja G.

    Lisätietoa on täällä: http://www.bernmobil.ch/Seiten/fahrp...anwechsel-2010 ja taustoja, karttoja ym. täällä: http://trambernwest.ch/
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #101
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Ei uusi järjestelmä, mutta potentiaalisesti merkittävä olemassaolevan laajennus kuitenkin:

    Berliinissä suunnitellaan edelleen raitiotietä Potsdamer Platzille ja Kulturforumille, aivan kaupungin ydinkeskustaan entisen Itä- ja Länsi-Berliinin rajan ylitse. Aiempien suunnitelmien mukaan radan piti valmistua viimeistään vuonna 2005, mutta projekti on sittemmin ollut vuosikausia jäissä. Nyt puhutaan rakennustöiden uudelleenaloittamisesta vuonna 2015.

    http://www.berlinonline.de/berliner-...040/index.html

    Ennen vuotta 2015 toteutumassa on kaksi laajennusta: linjojen M6 ja M8 ohjaaminen uutta rataa pitkin kaupungin päärautatieasemalle (valmis 2014, 12 vuotta aikataulusta myöhässä) ja linjojen 60 ja 61 jatkaminen Adlershofista Wissenschaftstadtiin. Tämä jälkimmäinen laajennus on jo rakenteilla ja valmistuu optimistisimman arvion mukaan vielä tänä vuonna.

    Potsdamer Platzin laajennuksen ohella pitemmän aikavälin suunnitelmia ovat päärautatieaseman linjan jatkaminen Turmstrasselle, Wissenschaftstadtin linjan jatkaminen Schöneweideen ja linjan 62 päätepysäkin siirto Mahlsdorfissa.

    Laajennukset ovat kaupungin kokoon nähden kenties vähäisiä ja niiden toteutus epätoivoisen takkuista. Tuntien liikennelaitoksen raideliikennekielteisyys ja toisinaan esitetyt ehdotukset paitsi raitioliikenteen karsimiseksi, myös erinäisten metrolinjojen lakkauttamiseksi, voidaan raitioteiden laajennusten jatkumista pitää vähintään torjuntavoittona.

    Lopuksi: paikallisten joukkoliikenneaktiivien sivusto:

    http://www.protramberlin.de/protramberlin.html
    terveisin
    JE

  12. #102

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Zaragozan raitiotien ensimmäinen vaihe otetaan käyttöön ensi vuonna.
    Käyttöönotto tapahtui eilen 19.4. linjan 1 osuudella Mago de Oz - Gran Vía. Vuoden 2013 puolessavälissä on tarkoitus avata jatko-osuus Gran Vía - Academia General Militar.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  13. #103
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Angers (157 00 as.) Ranskassa on ottanut käyttöön uuden raitiotiejärjestelmänsä ensimmäisen linjan 25.6.2011. Linjan pituus on 12 km.

  14. #104
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Siltä varalta että kiinnostusta tällaista kohtaan on, listasin täydellisen listan kokonaan uusista raitioteistä EU/EFTA-maissa. Lista alkaa vuodesta 1981. Mukana eivät ole uudet linjat kaupungeissa, joissa jo ennestään on ollut toimiva raitiotie (vaikka se olisikin esimerkiksi eri raideleveydellä tai eri yhtiön liikennöimä). Museo- ja turistiradat puuttuvat listasta. Juridisesti rautateiksi koko pituudeltaan luokitellut järjestelmät puuttuvat listasta. Erilaiset metrotyyppiset systeemit ovat mukana, jos ne edes jollakin osuudella verkkoa ovat tieliikennelainsäädännön piirissä (eivätkä siten täytä metron perinteistä teknistä määritelmää eristetystä rautatiestä). Tämä siis varoituksena, ennen kuin tästä poikii toisinto jo legendaariselle Porto-keskustelulle.

    EU:n ja EFTA:n nykyisiin jäsenmaihin avatut uudet raitiotiet 1981-2011

    1983
    Utrecht, Alankomaat

    1984
    Constanta, Romania (lakkautettu 2008)

    1985
    Nantes, Ranska

    1987
    Grenoble, Ranska
    Brasov, Romania (lakkautettu 2006)
    Cluj-Napoca, Romania
    Craiova, Romania
    Ploiesti, Romania

    1988
    Resita, Romania

    1991
    Lausanne, Sveitsi
    Botosani, Romania

    1992
    Manchester, Britannia
    Pariisi ja ympäristö, Ranska

    1994
    Sheffield, Britannia
    Rouen, Ranska
    Strasbourg, Ranska

    1996
    Oberhausen, Saksa (yhteydessä Mülheimin raitiotiehen)

    1997
    Saarbrücken, Saksa (duoraitiotie)

    1999
    Birmingham, Britannia
    València, Espanja (paikallinen kapearaiderautatie kunnallistettu ja siirretty tunneliin pikaraitiotie/metrotyyppisesti jo 1980-luvulla)

    2000
    Lontoo Croydon, Britannia
    Lyon, Ranska
    Montpellier, Ranska
    Orléans, Ranska

    2001
    Heilbronn, Saksa (duoraitiotie, rautatien kautta yhteys Karlsruheen)
    Houten, Alankomaat (väliaikainen linja, lakkautettu 2008)

    2002
    Porto, Portugali (ns. metro; aiemmalla raitiotielle edelleen laajamittaista turisti/museoliikennettä)
    Bilbao, Espanja

    2003
    Bad Wildbad, Saksa (duoraitiotie, rautatien kautta yhteys Karlsruheen)
    Wörth, Saksa (duoraitiotie, rautatien kautta yhteys Karlsruheen)
    Bordeaux, Ranska
    Alicante, Espanja
    Messina, Italia

    2004
    Nottingham, Britannia
    Dublin, Irlanti
    Barcelona, Espanja
    Ateena, Kreikka

    2006
    Mulhouse, Ranska
    Valenciennes, Ranska
    Vélez-Malaga, Espanja
    Sassari, Italia

    2007
    Naumburg, Saksa (vuonna 1991 lakkautetun raitiotien uudelleenavaus vakinaiselle kaupalliselle liikenteelle)
    Aulnay-Bondy, Ranska (duoraitiotie)
    Le Mans, Ranska
    Nizza, Ranska
    Almada, Portugali
    Madrid, Espanja
    Murcia, Espanja
    Parla, Espanja
    Santa Cruz de Tenerife, Espanja
    Sevilla, Espanja

    2008
    Vitoria, Espanja
    Cagliari, Italia

    2009
    Bérgamo, Italia

    2010
    Bergen, Norja
    Toulouse, Ranska
    Firenze, Italia

    2011
    Angers, Ranska
    Reims, Ranska
    Jaén, Espanja
    Zaragoza, Espanja

    Lista on toivottavasti täydellinen, mutta jos puutteita tai virheitä löytyy, ilman muuta kannattaa huomauttaa. Listasta puuttuvat Strausberg (2006) ja Lidingö (2009), joissa aiemmin muodollisesti rautatieksi luokiteltu rata muuttui virallisesti raitiotieksi, koska kummassakaan muutos ei vaikuttanut lainkaan liikenteen järjestämiseen. Johtopäätöksinä voitaneen sanoa, että järjestelmien määrä on ajanjaksolla lisääntynyt alueella kaikkiaan noin viidelläkymmenellä (jolloin on poisluettava listasta Naumburg ja Porto, joissa oli raitiotie sekä tarkastelujakson alussa että lopussa sekä Brasov ja Constanta, joiden raitiotiet on paitsi avattu, myös purettu ajanjaksolla). Vanhempia järjestelmiä on lakkautettu ajanjaksolla vain viisi, yksi Romaniassa äskettäin ja neljä Länsi-Saksassa 1982-1987.
    terveisin
    JE

  15. #105
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla

    Kiitos JE:lle listasta. Sain yhteisluvuksi 58 uutta raitiotiejärjestelmää.

    Listasta taitaa puuttua Trondheim, jonka vaikutus tosin on +-0 eli lakkautus 1988 ja uudelleenaloitus 1990.

    Lisäksi on toki tulkinnanvaraisuuksia, kuten Karlsruheen liittyvät järjestelmät sekä se, miten esimerkiksi Pariisin ympäristön järjestelmät lasketaan. Käsittääkseni T1, T2, T3 ja T4 eivät ole fyysisesti toisiinsa yhteyksissä ja sijaitsevat osin eri kunnissa.

    ---------- Viesti lisätty kello 13:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:32 ----------

    Hyvä jatkokysymys on: kuinka monta raitiotiejärjestelmää on EU / EFTA - alueella joko:

    A) Rakenteilla
    B) Toteutus päätetty ja suunnitteilla (esimerkiksi Århus)
    C) Suunnitteilla virallisessa suunnittelussa, eli suunnitteluun on sitouduttu mutta varsinaista toteutuspäätöstä ei ole (esimerkiksi Tampere ja Turku)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 15:17
  2. Maailmanpolitiikan arkea ja ulkosuomalaisena maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.05.2011, 06:29
  3. Pikku-ruotsalaiset maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.12.2009, 08:14
  4. Laadukasta kaupunkibussiliikennettä maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 22.10.2009, 21:54
  5. ASEAn vaunut maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2006, 23:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •