Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Lisää välipalauutisia 13.1.2010: #98:ssa on nyt toimivat mainos/tiedotenäytöt. #91 on palannut Koskelan puolelle.
 
14.1.2010

Taas kalustoa asfaltilla: Vaunu #41 vuorossa 75, linjalla 7A, oli klo 10 aikoihin oikaissut Hesarin kautta ja kääntymässä Kurvissa Hämeentielle, kun toinen teli suistui. Linja 8 Arabian suuntaan kulki Sturenkadun kautta noin tunnin ajan, ja Salmisaaren suuntaan hieman lyhyemmän aikaa. Puoli kahdeltatoista ajettiin Koskelasta korvaajaksi vaunu #62.
 
14.01. iltapäivän Manne-havaintoja:
  • HKL 151 iltaruuhkaan 6/8
  • HKL 152 Koskelan huoltoon
  • HKL 153 iltaruuhkaan 1A
  • HKL 154 iltaruuhkaan 7B
  • HKL 161 linjalla 6/8
  • HKL 165 iltaruuhkaan 1A
 
13.1.

Harjavaunu 2123 liikkeellä ~18.00 aikaan Kaisaniemessä matkalla keskustan suuntaan.
 
14. tammikuuta

Havainnoin HKL 161:sen vielä klo. 21 jälkeenkin Runeberginkadulla kääntymässä Caloniuksenkatulle, edelleenkin siis linjalla h8.
 
Itsekin huomasin tuon aamulla hakaniemessä noin 9.25, vaunua 112 työnsi NrII 81, mikä näissä välipalavaunuissa on ongelmana kun usein hajoavat linjalle?
Välttämättä ei juuri välipalavaunuissa ole mitään vikaa. Välipalan mukana on nimittäin tullut ainoastaan jarrullinen juoksuteli ja yksi ovi lisää, eikä kumpikaan vikaantuessaan edellytä vaunun työntämistä. Ovi voidaan kytkeä pois käytöstä kuten vikaantuva jarrukin. Jos jarru menee jumiin, se vapautetaan, ja vaunu voi ajaa itsenäisesti varikolle.

Työntämisen tarve edellyttää sitä, etteivät vaunun ajomoottorit tai niiden ohjaus taikka jarrut kokonaisuudessaan toimi lainkaan. Nämä asiat eivät riipu siitä, onko vaunu varustettu välipalalla vai ei, vaan kyse on vioista perusvaunussa. Ne ovat samoja ongelmia kuin muissakin Nr-sarjan vaunuissa.

Antero
 
Harjavaunu kurvin pysäkiltä Hämeentielle kohti Hakaniemeä ja Kaisaniemeä eilen 12.1. klo. 18:14. Eli Kaisaniemen putkirikon korjaus oli edennyt siihen vaiheeseen, että raitioliikenne keskustan suuntaan voitiin palauttaa.

Ei ollut vielä tuossa vaiheessa valmis, vaan harjavaunu ajettiin paikalle odottamaan valmistumista. Tulin itse rautatieaseman pysäkille puoli seitsemän maissa ja jäin siihen ohjaamaan pois niitä matkustajia, jotka eivät olleet menossa 3T:n kyytiin. Poikkeusreittien päättymisennuste oli kello seitsemän, mutta hiukan seitsemän jälkeen tuli uusi häiriötiedote puoli kahdeksaan asti. Harjavaunu tuli sitten pysäkin ohi hiukan puoli kahdeksan jälkeen, jos oikein muistan.

---------- Viesti lisätty kello 0:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:05 ----------

Lisää välipalauutisia 13.1.2010: #98:ssa on nyt toimivat mainos/tiedotenäytöt.

Totta puhuen takimmainen näyttö on päällä, vaikka ei pitäisi olla, ja syypää kirjoittelee tässä viestiä :) Eivät ole sitten oikeita tarjouksia, joita näytöllä esitellään. Hyvin pian pitäisi tulla pariin vaunuun testinäyttöjä pyörimään ihan suunnitellustikin.

#98:n näytöt eivät tottele etäohjausta, koska vaunun wlan-tukiasema on päivittämättä eivätkä näytöt siksi pääse verkkoon. Vaunu kun oli välipala-asennuksessa piilossa tukiasemien päivittäjiltä. Kaksi etummaista näyttöä oli pimennetty valmiiksi vaunuun vietäessä. Takimmainen oli valaistuna ja se herää saadessaan jonkun läheltä kulkevan vaunun langattoman verkon kautta hetkeksi yhteyden palvelimeen.
 
15.1.
161 6/8:lla, jäi myöhään ruuhkan (varsinkin liian lähelläolevien autojen vuoksi) kuin muistakin syistä, joten kääntyi kuutoseksi Paavalin kirkolla.

18.1.
152 /1A
 
Joku Wauriotram on kuulema suistunut kiskoilta Kurvissa. Onko kenelläkään lisätietoja?

Kyllä vain, sattui kurssikaverille tuo nakki tällä kertaa. Eli vuoro oli 74, vaunu #228. Oltiin tekemässä siis oikaisua Eläintarha-Hesari-Hämeentie ja tuo tuttu kenkkuvaihde käänsi sitten vaunusta keskitelin suorille.

Kaveri ajoi vaihteen maineen tuntien noin 5km/h muttei kuitenkaan huomannut suistumista heti, vaan vasta kun koko vaunu oli mennyt vaihteesta läpi. Keskitelin suistumisesta huolimatta takateli oli ohjautunut oikealle, eli kielet olivat kääntyneet vaunun alla edes-takaisin. Vaunussa ei havaittu vikaa ja se jatkoi vuoronsa loppuun. Hallista se otettiin myöhemmin vielä vaihtovaununa vuoroon 73.
 
20.1

3B,T / Saneeraamaton NrI 47 Ja saneerattu NrI 32 peräkkäisissä vuoroissa, suunta oli Töölöstä Eläintarhaan eli ex-3T.
 
22.1.: Viikolla ovat Mannet (GT6) olleet ahkerasti liikkeellä, eli kuljettajakurssilaisten kynsissä. Kolmenkin vaunun havaitseminen oli aivan tavanomaista. Silti niitä on nähty linjaliikenteessäkin. Eräänäkin päivänä "Marianne" tuli iltapäivällä koulutusajosta Koskelaan ja ehti vielä iltaruuhkaan!

MLNRV HKL 77 koeajolla.
HKL 152, Alepa, jo uusi mainosversio: Uudet aukioloajat.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös