Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
25.1. iltaruuhka

1A / 151 + 152 +154

Mikäs nyt on radassa Kaarlenkadulla Hakaniemen suuntaan heti myötävaihteen jälkeen, kun kävelyvauhtiakin ajettaessa vaunu vippasi sivuttain ihan kunnolla?
 
Tämmöinen havainto:

Kuin istuin keittiössä ja lueskelin jlfää, ihmettelin kuin viinilasit kaappissa kilissee. Katselin ulos ja siellä oli pysäkkillä vaunu 229. Sitten meni vähän aikaa (aikaa menee aina nopeasti kuin jl-foorumia lukee), ja ne lasit taas alkoivat pitää ääntä. Katselin ulos ja vaunu 229 oli käynyt kaupungissa kääntymässä.

Kyllä ne pyöräntasot hyvin vaikuttaa ylös tänne viidennen kerrokseen. Mitä kuski mahataa tuntua siellä alhaalla vaunussaan.

Linjalla olleet muut vaunut eivät saaneet lasit pitämään ääntä.

Olisko vapaa aikaa sorville?

/Skurubisin
 
Kyllä ne pyöräntasot hyvin vaikuttaa ylös tänne viidennen kerrokseen. Mitä kuski mahataa tuntua siellä alhaalla vaunussaan.

Linjalla olleet muut vaunut eivät saaneet lasit pitämään ääntä.

Olisko vapaa aikaa sorville?

Sorviin on toki yleensä jonoa, mutta ei pahasti lovettunutta vaunua silti pitäisi linjalla ajaa ainakaan montaa päivää.

On kuitenkin mahdollista, varsinkin jos lovi/lovet ovat vaunun takaosassa, ettei kuljettaja kiinnitä niihin huomiota. Erityisesti liukkaaseen aikaan tasot ovat arkipäivää ja niiden kolinaan tottuu. Pyörään tarttunut bituminpala ensimmäisessä telissä saattaa kuljettajan korvaan olla äänekkäämpi kuin paha lovi viimeisessä telissä. Eli jos matkustat vaunulla joka kulkee kolkuttaen, niin asiasta on hyvä ilmoittaa kuljettajalle joka sitten tekee vikalapun mikäli sellaista ei ole jo tehty.

Mikäs nyt on radassa Kaarlenkadulla Hakaniemen suuntaan heti myötävaihteen jälkeen, kun kävelyvauhtiakin ajettaessa vaunu vippasi sivuttain ihan kunnolla?

Kiskojen sisäpinta on mennyt alloille koska kaarteessa on ajettu liian kovaa. Siinä on nyt vaurion takia 5km/h nopeusrajoitus.
 
Tarkoittanet vauriolla Wauriotramia? ;) En kyllä ihmettele jos sillä massalla ja jytinällä palaset kiskosta sinkoavat!

Kyllä noita saa aikaan millä vaan vaunulla, mutta tietenkin Wauriotramilla vähän pienemmällä nopeudella kuin muilla.

Vielä vaunusta #229, kaveri ajoi sillä jonkin aikaa sitten ja huomasi tasot, mutta ei ehtinyt kirjoittamaan vikalappua koska päätepysäkeille ei jäänyt aikaa...
 
Kyllä noita saa aikaan millä vaan vaunulla, mutta tietenkin Wauriotramilla vähän pienemmällä nopeudella kuin muilla.

Vielä vaunusta #229, kaveri ajoi sillä jonkin aikaa sitten ja huomasi tasot, mutta ei ehtinyt kirjoittamaan vikalappua koska päätepysäkeille ei jäänyt aikaa...
Ähäkutti, tiistai-iltana tuo 229 sitten suistui Töölön hallipihalla. :)
 
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...ivän+liukkauden+ja+lumen+vuoksi/1135252453599
Eli ratikat kulkevat torstaina miten sattuvat ehtimään.

Mikähän vaunu siellä 8:lla oli hajonnut? Ei kai vaan välipalanivelessä lisäjarru jumissa? ;)

Kylläpä vain. Itse asiassa Koskelan pihassa on aika monta laihian matalaa joiden jarrut ovat jumittaneet tänään. Yhden tuollaisen suman jälkiseurauksena tuli vielä sähkökatko, kun liikkellelähtevässä vaunujonossa käytettiin liikaa tehoa.
 
Kylläpä vain. Itse asiassa Koskelan pihassa on aika monta laihian matalaa joiden jarrut ovat jumittaneet tänään. Yhden tuollaisen suman jälkiseurauksena tuli vielä sähkökatko, kun liikkellelähtevässä vaunujonossa käytettiin liikaa tehoa.

Oliskohan järkevää pistää seis noiden välipalojen asennus siihen saakka kunnes joku löytää ratkaisun tuohon jarruongelmaan? Kyllä kai nuo kaikki ovat liikenteeseen tarkoitetut eikä vain pajalla seisomaan.
 
Oliskohan järkevää pistää seis noiden välipalojen asennus siihen saakka kunnes joku löytää ratkaisun tuohon jarruongelmaan? Kyllä kai nuo kaikki ovat liikenteeseen tarkoitetut eikä vain pajalla seisomaan.

Mitenkä tuo C-teli nyt sitten eroaa A- ja B-telistä, kun on niin herkkä huonolle ilmalle. Onko lumi syynä vai pakkanen. Uusi harjavaunukin tullee seuraavaksi talveksi.
 
Oliskohan järkevää pistää seis noiden välipalojen asennus siihen saakka kunnes joku löytää ratkaisun tuohon jarruongelmaan? Kyllä kai nuo kaikki ovat liikenteeseen tarkoitetut eikä vain pajalla seisomaan.
Se ongelma on selvillä jo. Ohjelmallista säätöä jarrujen toimintaan. Aikaisemmin ei ole ollut välipalojen aikana tällaista keliä, joten ei ole voitu kokeilla asetusten toimintaa tällaisessa säässä.

Antero
 
Aikaisemmin ei ole ollut välipalojen aikana tällaista keliä, joten ei ole voitu kokeilla asetusten toimintaa tällaisessa säässä.

Mutta mikähän aiheuttaa sen, että ne myös kiihdytyksessä nykivät valtavasti tässä kelissä? Onko se vain vetävien akselin puute suhteessa painoon? Kuljin juuri vaunulla 80 (muistaakseni) 8:lla, ja Lautatarhantieltä pohjoiseen oli vaunulla todella vaivalloisen oloista päästä liikkeelle. Hiekkaakin käytettiin. Ylämäki on kuitenkin siinä aika mitäänsanomaton, vaikka nousua se lieneekin.

Jostain syystä vaunun etukilvessä luki "Hietalahti" ilman numeroa, mutta sisäkilvissä asianmukaisesti "8 Koskelan halli". Kuvittelin, että etukilven ja sisäkilpien tekstit tulevat samasta laitteesta, mutta ilmeisesti sitten eivät.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös