Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tässä kuva Mikonkadulta 25.2. Edellinen ratikka on mennyt noin 5 minuuttia sitten. Hyvin on kisko peittynyt.

Pahasti peittynyttä kiskoa ei tosin ole peittänyt pyry, vaan kumipyöräliikenne. Tämä onkin taas yksi syy rakentaa raitiotiet muusta liikenteestä erilleen niin laajasti kuin mahdollista. Usein tukkeutuvista vaihteistakin suurin osa on varmasti muulle liikenteelle alttiita.
 
Viime viikolla oli raitioliikenne kahdesti vuorokauden sisällä jumissa Kaisaniemen ja Hakaniemen välillä, kun joidenkin nivelraitiovaunujen peräpäät olivat suistuneet kiskoilta (osuten vastaantulevaan vaunuun). [...]Mä olen nähnyt tänä talvena raitioliikennettä niin paljon pulassa, että on alkanut arveluttamaan sen kaavaillut laajentamiset. Jopa niin, että se olisi tiettyjen alueiden "nopeaa" runkoliikennettä.

Muutama päivä sitten kirjoitit itse, miten hankalaa oli ajaa bussia pahimmilla talvikeleillä, kun mm. väärinpysäköidyt autot jumittivat bussiliikenteen. Ja olikos se viime viikolla, kun 550:a seisoi pitkät jonot jonkun aura-auton tai vastaavan jämähdettyä. Niin että kyllä nämä kelit ovat olleet hankalat busseillekin. Sanoisin, että näitä yksittäistapauksia sattuu kaikille liikennemuodoille, mutta jotkut liikennemuodot kiinnostavat mediaa enemmän kuin toiset.

Erikoista on se, että metro kärsii tässä eniten, jokainen vartin metroviivästyminen kun tavataan uutisoida Hesarissa. Metroa harvemmin käyttävä jää helposti siihen uskoon, että metro vasta epäluotettava onkin, kun lehdet jatkuvasti kirjoittelevat metroliikenteen häiriöistä, vaikka totuus onkin toinen.

---------- Viesti lisätty 3.3.2010 kello 0:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 2.3.2010 kello 23:56 ----------

Omasta mielestäni tärkein tehtävä juuri nyt Helsingin joukkoliikenteessä, oli kulkuneuvo mikä hyvänsä, on niiden luotettavuuden ja sujuvuuden parantaminen. Nykytilanne ei oikein palvele ketään ja olen itse kokenut, että asiakkaillamme on jo melkoisen pessimistinen kuva joukkoliikenteen hoidosta Helsingin alueella ("ei se kuitenkaan kulje").

Niinpä. Eikä AKT:n lakko ainakaan paranna asiaa. VR ei ole koko talvena saanut juniaan kulkemaan kunnolla, nyt vielä puolet bussiliikenteestäkin on poissa pelistä. Ja rv-liikenne on helmikuun alusta hidastunut uusien aikataulujen myötä paikoin ihan älyttömäksi. Mikähän mahtaa olla aikataulunmukainen keskinopeus Pikku Huopalahdesta Tarkk'ampujankadulle? Taitaa olla niin säälittävä luku, etten uskalla edes laskea.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös