Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/64

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

  1. #1

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Oli taas lumi yllättänyt autoilijat. Tänään yhdeksän jälkeen oli Hämeentie Kurvin pohjosipuolella (etelään päin) ihan tukossa autoja, ja tietenkin niin, että joku aina tukkii ratikkakiskot. Kutonen ja kasi köröttelivät peräkkäin Vallilan Varikon kohdalta Lautatarhankadulle niin, että puolet ajasta seistään jonkun oman elämänsä sankarin takana ja toinen puoli ajetaan 10km/h kun autot ovat niin lähellä että pitää ottaa senttiohitukset varovasti.

    Selvästi kaikki autotien keskellä menevät kiskot pitäisi korottaa irti ajoradasta niin, ettei niitä vahingossa tukita, kun tämä tapahtuu joka kerta kun tulee lunta. Paljonhan tuota on jo tehty, mutta ainakin Hämeentie Sturenkadulta Kurviin, Hesarin Kallion osuus ja Itämerenkatu vielä kaipaavat korotusta. Ja muitakin taitaa olla vaikkei nyt tule mieleen.

    No, onneksi ratikka-wlan toimii hyvin, että tässä istuskellessa voi hyvin purkaa ärsytystä tänne teidänn iloksenne.

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Selvästi kaikki autotien keskellä menevät kiskot pitäisi korottaa irti ajoradasta niin, ettei niitä vahingossa tukita, kun tämä tapahtuu joka kerta kun tulee lunta.
    Lumen tultua korotuskaan ei auta. Esim. Aleksis Kiven kadulla voi käydä katsomassa, kuinka lumi on pakkaantunut autokaistan ja korotuksen reunakiven kohdalle niin, että ratikka- ja autokaistat eivät enää erotu toisistaan. Lumen takia kadun reunaan pysäköidyt autot on pysäköity niin keskelle, että autojen pitääkin ajaa osittain ratikkakaistalla.

  3. #3
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Itämerenkatu - vaikkei siellä korotettuja joukkoliikennekaistoja olekaan - on oiva esimerkki kadusta, joka taitaa talvisaikaan olla ihan virallisesti nelikaistaisen sijasta kaksikaistainen. Jos korotuksia tehdään, saisivat ne olla vähintään 10 senttiä korkeita. Esim. viime vuonna Mannerheimintielle tehdyt korotetut raitiovaunukaistat ovat yhtä tyhjän kanssa, sillä ne kohoavat asvaltin tasosta vain muutaman sentin. Sellainen töyssy ei ole autoilijalle este edes kesäkelillä.

  4. #4

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Itämerenkatu - vaikkei siellä korotettuja joukkoliikennekaistoja olekaan - on oiva esimerkki kadusta, joka taitaa talvisaikaan olla ihan virallisesti nelikaistaisen sijasta kaksikaistainen. Jos korotuksia tehdään, saisivat ne olla vähintään 10 senttiä korkeita. Esim. viime vuonna Mannerheimintielle tehdyt korotetut raitiovaunukaistat ovat yhtä tyhjän kanssa, sillä ne kohoavat asvaltin tasosta vain muutaman sentin. Sellainen töyssy ei ole autoilijalle este edes kesäkelillä.
    Korokkeen kohdalla pitää olla parimetriset tolpat jotka kolahtavat leveästi ajavan auton peiliin, ennen kuin ehtii tulla kolari ratikan kanssa.

  5. #5
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Itämerenkatu on lumien sulattuakin kaksikaistainen sillä sulkuviiva on kulunut oikeastaan täysin pois.
    "Juna toisi huumeet."

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Mikä mahtaa olla päivän välipalatilanne? Tänään voimaan tulleen liikennesuunnitelman mukaan välipaloja pitäisi olla kulussa 10 kpl, kaikki Töölön linjoilla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Tänään yhdeksän jälkeen oli Hämeentie Kurvin pohjosipuolella (etelään päin) ihan tukossa autoja, ja tietenkin niin, että joku aina tukkii ratikkakiskot. Kutonen ja kasi köröttelivät peräkkäin Vallilan Varikon kohdalta Lautatarhankadulle niin, että puolet ajasta seistään jonkun oman elämänsä sankarin takana ja toinen puoli ajetaan 10km/h kun autot ovat niin lähellä että pitää ottaa senttiohitukset varovasti.

    Selvästi kaikki autotien keskellä menevät kiskot pitäisi korottaa irti ajoradasta niin, ettei niitä vahingossa tukita, kun tämä tapahtuu joka kerta kun tulee lunta.
    Olin samaan aikaan menossa autolla Hämeentietä keskustaan päin. En ihan usko, että tuo ratikkakiskoille poukkoileminen pelkästä lumesta johtui. Autoilijoiden välinpitämättömyyttä näkee kyseisellä katuosuudella kesät talvet: tehdään u-käännöksiä sulkuviivojen poikki, ei pysähdytä jalankulkijan ollessa suojatiellä, koulun kohdalla oleva nopeusrajoitus on monille autoilijoille ihan ilmaa, samoin linja-autokaistan merkki.

    Tänä aamuna liikennettä ruuhkautti myös erityisen pahasti se, kun "elämän sankarit" ajoivat joka suunnasta moneen kertaan Hämeentien ja Mäkelänkadun risteyksen tukkoon. Ei liikkuneet bussikaistat eikä autokaistat eikä mitkään. Ja sitten "sankarit" rupesivat peruuttelemaan ja tunkemaan kiskoille ja tekemään ties mitä akrobatiaa.

    Kannatan lämpimästi vähintään kynnystä, mutta mieluummin vaikka aitaa, raitiovaunukaistan ja autokaistan väliin.

    Mutta mikä olisi sellainen fyysinen este, joka estäisi ajamasta autoa risteykseen, jos siitä ei pääse läpi?

    Ehkä olen kulkenut Hämeentietä (niin ratikalla, bussilla, autolla kuin jalkaisin) aina eri aikaan kuin liikennettä valvovat poliisit. Minua on kummastuttanut, kun radiossa ja muualla viikko sitten kovasti höyryttiin, kuinka poliisi muka oikein tehostetusti valvoo linja-autokaistoja. Viime viikolla näin kahtena päivänä poliisin valvonta-auton Kustaa Vaasan tien ja Valtimontien risteyksessä, mutta pahemmissa tukkopaikoissa (esim. Hämeentien sillalla, jonka bussikaistat ovat päivittäin henkilöautojen valtaamia molempiin suuntiin) en ole nähnyt minkäänlaista valvontaa (enkä koskaan aikaisemminkaan).
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  8. #8
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mikä mahtaa olla päivän välipalatilanne? Tänään voimaan tulleen liikennesuunnitelman mukaan välipaloja pitäisi olla kulussa 10 kpl, kaikki Töölön linjoilla.
    Välipalahavaintoja iltaruuhkasta:
    Linja 4: 86, 91, 102, 110 ja 111 (lisäksi matalakalustona Vario 211).
    Linja 7A: 99.
    Linja 10: 85, 112.
    Todennäköisesti muitakin välipaloja oli liikenteessä, vaikka en sattunutkaan näkemään niitä.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Välipalahavaintoja iltaruuhkasta:
    Linja 4: 86, 91, 102, 110 ja 111 (lisäksi matalakalustona Vario 211).
    Joista 102:sesta havainto myös tältä aamulta suuntanaan Katajanokka (tuli vastaan Paciuksenkadulla), linjakilvissään pelkästään määränpääteksti, eikä linjanumeroa missään.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #10

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Kyllä munkin mielestä voisi raitsikkakaistat korottaa sen verran korkeiksi, että pitäisi olla vähintäin traktori, että voisi väärinkäyttää niitä. Mutta oli puhetta Hämeentien sillan bussikaistan käytöstä, on Hämeentiellä Arabian kauppakeskusristeyksen ja Sturenkadun välillä vähän epäselvää, milloin saa ryhmittyä oikeanpuoleiselle kaistalle jos maalta tullessa aikoo kääntyä Sturenkadulle ja päinvastaisessa suunnassa jos haluaa ajaa Arabiaan päin.
    antti

  11. #11

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Hämeentien ympäristö on sitäpaitsi niin avara, että bussikaistan ja pysäkit voisi melko huokealla siirtää tien keskelle. Tien yli vasemmalle kääntyminen vaikuttaisi olevan tällä välillä sen verran kevyttä ja vähäistä kiertoa aiheuttavaa, että se lienee mahdollista varata vain busseille -- muiden kuin bussien ryhmittyminen bussikaistalla poistuisi kokonaan.

  12. #12
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Raitiotiet on erotettava katutilasta kunnolla, ei siis Hämeentien tai Aleksis Kiven kadun tyyliin, jossa on vain muutaman sentin korotus, mikä ei käytännössä estä raitioliikenteen häirintää.

    Jos Hämeentie olisi Sakassa, se olisi sepelirataa pölkyillä.

    Ohessa kuva Mannheimista linjan 3 radalta lähellä Sandhofenia. (Hetki ennen kuvan ottamista oli rautatien tasoristeys).
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Näin se nyt vaan menee

  13. #13

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Kyllä munkin mielestä voisi raitsikkakaistat korottaa sen verran korkeiksi, että pitäisi olla vähintäin traktori, että voisi väärinkäyttää niitä.
    Mielestäni riittävä korotus on sama kuin jalkakäytävillä. Siis sellaiset 10 -20 cm. Se ei estä kaistalle siirtymistä mutta pakottaa ensin käytännössä pysäyttämään auton. Ja tätähän liikennesäännöistä piittamaton autoilija ei tee kuin vain viimeisessä hädässä Mutta juuri näin estevaikutus pitää mitoittaa: sen täytyy 'rankaista' väärinkäyttäjää sen verran, että väärinkäyttö ei ole enää mielekästä, mutta se ei saa olla kohtuuton haitta niille, joiden on oikeasti tarpeen ylittää este. Kuten nyt vaikka juuri näille talvikunnossapidon traktoreille.

    Myöskin erilaisten pylväiden, siis liikennemerkkitolppien, valaisimien ja muuten vain tolppien lisäily ajoradan ja raitiotiekaistan väliin vähentää kummasti koukkimista: taas kerran, pääsyä raitiotiekaistalle ei ole oikeastaan estetty, mutta sitä ei oikein viitsi tehdä täydessä vauhdissa.
    Ville

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Jos Hämeentie olisi Sakassa, se olisi sepelirataa pölkyillä
    Vaikka autoilu on hankalaa pölkkyradalla, ei se vaikuta olevan Saksassakaan tapa erottaa autoliikenne ja raitioliikenne toisistaan tiiviissä kantakaupungissa. Kuvasi Mannheimistahan on jostain esikaupungista ja ratateknisesti tuo voisi olla sovelia tapa perustaa rata meilläpäin esimerkiksi Paciuksenkadulla.
    --
    Lauri Räty

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Vaikka autoilu on hankalaa pölkkyradalla, ei se vaikuta olevan Saksassakaan tapa erottaa autoliikenne ja raitioliikenne toisistaan tiiviissä kantakaupungissa.
    Saksa on iso maa, ja siellä on raitioliikennettä / kevyttä raideliikennettä yli 50 kaupungissa. Näin ollen sinne mahtuu monenlaisia tapoja järjestää raitioliikenne. Kuva Münchenin kantakaupungista varsin läheltä suurkaupungin ydintä. Kölnin kivikaupungin alueella on mm. tällaisia näkymiä, mutta toki löytyy tällaistakin rataa.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011
    kirjoittanut ratikkakuski foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 01.03.2011, 00:39
  2. Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2010
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 138
    Viimeisin viesti: 28.02.2010, 20:40
  3. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2009
    kirjoittanut risukasa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 27.02.2009, 14:57
  4. Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2008
    kirjoittanut NS foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 29.02.2008, 21:55
  5. Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2007
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 01.03.2007, 04:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •