Raitiovaunujen varikkotoimintojen yhdistäminen

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,163
Jlk:n esityslista 6.10.2005:
Bussi- ja raideliikenteen varikkojen jatkokehittämisessä on myös lähivuosina monia selvittelykohteita. Metroliikenteen laajentaminen, raitioliikenteen varikkotoimintojen yhdistämistarve ja bussivarikkojen yleiskaavaan sisältyvien ratkaisumallien jatkoselvittelyt ovat osin jo lähivuosien asioita.

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa käytännössä? Uusien Jätkäsaaren ja Kalasataman ratojen myötä vaunukalusto kasvaa noin parillakymmenellä vaunulla, mikä jo luo paineita Koskelassa. Ollaanko tässä nyt lakkauttamassa Töölön varikkoa, vai mistä on kyse? Minnehän ne vaunut aiotaan sijoittaa?
 
Vuosia sitten kuulin ideasta rakentaa kokonaan uusi ratikkavarikko sekä Töölön että Koskelan tilalle, esimerkiksi entisen Pasilan konepajan alueelle. En tiedä, oliko asia pelkkää spekulaatiota vai jotakin muutakin. Kaiken järjen mukaan nyt kyseeseen tulisi laajennus Koskelassa, siis siinä tapauksessa että tahdotaan yhdellä varikolla selviytyä.
 
Eiköhän se ole niin, että jos tästä vielä vaunumäärä lisääntyisi, niin entisten tilojen lisäksi pitäisi siis saadaa lisätilaa johonkin. Eikä siis hävittää jo jotain olemassa olevaa. Koskelan tontilta voisi luulla löytyvän raidetilaa, jos "rataosaston" toimintoja siirrettäisiin muualle. Hehän kulkevatkin lähinnä kumipyörillä eli rto:n siirto ei tuottaisi tuskaa.
 
Kuinkahan paljon Koskelassa on kapasiteettia? Ainakin siellä "takapihalla" luulisi olevan tilaa isommallekin säilytyshallille, jos jopa Kruunuvuoren ratikka ja Jokeri joskus toteutuvat.

Töölö on pieni, mutta esim nelosen ja kympin hoitaminen Koskelasta lisää jo liikennöintikulujakin. Töölön säilytyshalli lienee joka tapauksessa suojeltu, eikä sille niin vaan löydy uutta käyttöä.

Sikäli kun Kruunusta ja Jokerista joskus tulee todellisuutta, niin ei ehkä olisi mahdoton ajatus tehdä metrovarikosta yhdistetty metro- ja ratikkavarikko. En tiedä, voisivatko toiminnot siellä tukea toisiaan mitenkään, mutta sijainti olisi hyvä uusia ratoja ajatellen. Kruunuvuorestakin on aika pitkä matka Koskelaan.
 
Varikkoasia oli meillä kaupunkisuunnittelulautakunnassakin taannoin. Lähinnä on kyse bussivarikoista. Muiden varikoiden kohdalla ei ole vakavasti otettavia tarpeita. Virallisesti raitiotiet eivät ole laajenemassa vaan pikemminkin niitä haluttaisiin supistaa. Metrovarikon kohdalla kiinnostava ajatus on peittää nykyinen maanalaiseksi. Tästä kun on tullut suosittu tonttimaan luomisen keino (vrt. Kulosaari ja Kehä 1 Otaniemessä).

Pasilan konepajan alue on liian kallista maata mihinkään varikkotoimintoihin.

Antero
 
Luulisi, että aika kalliiksi tulee varikon päälle rakentaminen. Mutta miksei, jos maksumiehiä löytyy.

Raitiolinjaston laajentamisen tai supistamisen osalta keskustelua kannattanee käydä vasta ensi vuoden puolella...
 
339-DF sanoi:
Raitiolinjaston laajentamisen tai supistamisen osalta keskustelua kannattanee käydä vasta ensi vuoden puolella...
Joo. Syksyllä kaikki on toisin. Oliko se joku TV-sarjan nimi 25 vuotta sitten? :wink:

Antero
 
Takaisin
Ylös