Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Raitiovaunujen varikkotoimintojen yhdistäminen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Raitiovaunujen varikkotoimintojen yhdistäminen

    Jlk:n esityslista 6.10.2005:
    Bussi- ja raideliikenteen varikkojen jatkokehittämisessä on myös lähivuosina monia selvittelykohteita. Metroliikenteen laajentaminen, raitioliikenteen varikkotoimintojen yhdistämistarve ja bussivarikkojen yleiskaavaan sisältyvien ratkaisumallien jatkoselvittelyt ovat osin jo lähivuosien asioita.

    Mitä ihmettä tuo tarkoittaa käytännössä? Uusien Jätkäsaaren ja Kalasataman ratojen myötä vaunukalusto kasvaa noin parillakymmenellä vaunulla, mikä jo luo paineita Koskelassa. Ollaanko tässä nyt lakkauttamassa Töölön varikkoa, vai mistä on kyse? Minnehän ne vaunut aiotaan sijoittaa?

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Vuosia sitten kuulin ideasta rakentaa kokonaan uusi ratikkavarikko sekä Töölön että Koskelan tilalle, esimerkiksi entisen Pasilan konepajan alueelle. En tiedä, oliko asia pelkkää spekulaatiota vai jotakin muutakin. Kaiken järjen mukaan nyt kyseeseen tulisi laajennus Koskelassa, siis siinä tapauksessa että tahdotaan yhdellä varikolla selviytyä.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Eiköhän se ole niin, että jos tästä vielä vaunumäärä lisääntyisi, niin entisten tilojen lisäksi pitäisi siis saadaa lisätilaa johonkin. Eikä siis hävittää jo jotain olemassa olevaa. Koskelan tontilta voisi luulla löytyvän raidetilaa, jos "rataosaston" toimintoja siirrettäisiin muualle. Hehän kulkevatkin lähinnä kumipyörillä eli rto:n siirto ei tuottaisi tuskaa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    Kuinkahan paljon Koskelassa on kapasiteettia? Ainakin siellä "takapihalla" luulisi olevan tilaa isommallekin säilytyshallille, jos jopa Kruunuvuoren ratikka ja Jokeri joskus toteutuvat.

    Töölö on pieni, mutta esim nelosen ja kympin hoitaminen Koskelasta lisää jo liikennöintikulujakin. Töölön säilytyshalli lienee joka tapauksessa suojeltu, eikä sille niin vaan löydy uutta käyttöä.

    Sikäli kun Kruunusta ja Jokerista joskus tulee todellisuutta, niin ei ehkä olisi mahdoton ajatus tehdä metrovarikosta yhdistetty metro- ja ratikkavarikko. En tiedä, voisivatko toiminnot siellä tukea toisiaan mitenkään, mutta sijainti olisi hyvä uusia ratoja ajatellen. Kruunuvuorestakin on aika pitkä matka Koskelaan.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Varikkoasia oli meillä kaupunkisuunnittelulautakunnassakin taannoin. Lähinnä on kyse bussivarikoista. Muiden varikoiden kohdalla ei ole vakavasti otettavia tarpeita. Virallisesti raitiotiet eivät ole laajenemassa vaan pikemminkin niitä haluttaisiin supistaa. Metrovarikon kohdalla kiinnostava ajatus on peittää nykyinen maanalaiseksi. Tästä kun on tullut suosittu tonttimaan luomisen keino (vrt. Kulosaari ja Kehä 1 Otaniemessä).

    Pasilan konepajan alue on liian kallista maata mihinkään varikkotoimintoihin.

    Antero

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    Luulisi, että aika kalliiksi tulee varikon päälle rakentaminen. Mutta miksei, jos maksumiehiä löytyy.

    Raitiolinjaston laajentamisen tai supistamisen osalta keskustelua kannattanee käydä vasta ensi vuoden puolella...

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Raitiolinjaston laajentamisen tai supistamisen osalta keskustelua kannattanee käydä vasta ensi vuoden puolella...
    Joo. Syksyllä kaikki on toisin. Oliko se joku TV-sarjan nimi 25 vuotta sitten?

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 229
    Viimeisin viesti: 12.10.2013, 15:56
  2. h39 ja h45 yhdistäminen
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.11.2010, 23:21
  3. Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 24.11.2010, 15:39
  4. Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 12:45
  5. Pendolinojen yhdistäminen loppuu
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 23.09.2007, 00:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •