Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Brysselin raitiotiet ja PCC-vaunut

  1. #1
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Brysselin raitiotiet ja PCC-vaunut

    Euroopan pääkaupungin raitioteistä täällä ei vielä ole ketjua, joten sellainen aloitettakoon.

    Eilen, 12.2.2010, tuli kaupungissa päätökseen perinteisten PCC-telivaunujen käyttö. Vaunuja oli kaupungissa enimmillään käytössä 172 kappaletta, numerot 7000-7171, ja ne oli valmistettu vuosina 1951-1971.

    Mainittujen vaunujen poiston myötä käytöstä poistuivat viimeiset Euroopan normaalilla raideleveydellä liikennöineet PCC-telivaunut. Metrin raideleveyden PCC-vaunuja on edelleen ajossa Antwerpenissä ja Gentissä. Aiemmin normaalilla raideleveydellä PCC-vaunuja ovat Euroopassa käyttäneet Haag, Marseille ja Madrid, metrin raideleveydellä ainakin Saint-Etienne. Kaikista mainituista vaunut on kuitenkin poistettu, Madridin tapauksessa raitioteiden lakkautuksen yhteydessä jo vuonna 1972.

    Nyt Brysselin liikennelaitoksen raitiovaunukalusto koostuu seuraavista vaunutyypeistä:

    2000-sarja: 51 osamatalaa vaunua vuosilta 1993-1995, valmistajat Bombardier ja Alsthom
    3000-sarja: 159 kokonaan matalalattiaista viisimodulista vaunua vuosilta 2005-2014, valmistaja Bombardier, sarjaa toimitettu 60 vaunua
    4000-sarja: 60 sarjan 3000 kaltaista mutta seitsenmodulista vaunua vuosilta 2006-2013, valmistaja Bombardier, sarjaa toimitettu 19 vaunua
    7500: kuusiakselinen PCC-nivelvaunu vuodelta 1962, valmistajat BN ja ACEC
    7700/7800-sarja: 127 kuusiakselista PCC-nivelvaunua vuosilta 1972-1973, valmistajat BN ja ACEC
    7900-sarja: 61 kahdeksanakselista PCC-nivelvaunua vuosilta 1977-1978, valmistajat BN ja ACEC

    Uusien 3000- ja 4000-sarjojen vaunujen vähitellen tullessa käyttöön modernisoituu kaupungin raitioteiden yleisilme huomattavasti. Viime vuosina telivaunuja oli jäljellä kaikkiaan noin 20 kappaletta, lähinnä viimeisestä, vuosina 1970-1971 valmistuneesta erästä. Tulevina vuosina käytöstä tullaan poistamaan kuusiakseliset PCC-nivelvaunut. Suuri osa 7700-sarjan vaunuista toimitettiin alun alkaen yksisuuntaisina (7500-sarja), mutta muutettiin sittemmin kaksisuuntavaunuiksi. Ainoastaan sarjan prototyyppi, vaunu 7500 on jäljellä yksisuuntaisena, ja on telivaunujen poistuttua kaupungin ainoa yksisuuntavaunu. 7500 tullaan tämänhetkisten suunnitelmien mukaan poistamaan käytöstä viimeistään kesäkuussa, ja tulevina vuosina sama kohtalo odottaa kenties koko 7700/7800-sarjaa.

    Raitiolinjasto kaupungissa on laaja, ruuhka-aikoina liikennöidään 16 eri linjalla. Sotien jälkeisinä vuosikymmeninä kaupungin raitiotietä kehitettiin esimetron suuntaan, ja osa linjoista korvattiin 1970- ja 1980-luvuilla täysmetrolla. Raitioteiden runkolinjat 3 ja 4 kulkevat keskustan halki tunnelissa. Suunnitteilla on kuitenkin lukuisia uusia, maan päälle suunniteltuja linjoja, joista muutama on tarkoitus ulottaa ydinkeskustaan saakka.
    Viimeisin muokkaaja JE; 13.02.2010 kello 12:52.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet vaunut
    kirjoittanut M62 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.11.2017, 07:21
  2. Vaunut.org ja Resiina yhteen
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 18.11.2007, 13:40
  3. Kemijärven vaunut Kolarin junaan
    kirjoittanut jokoskin foorumissa Junat
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 28.02.2007, 11:37
  4. ASEAn vaunut maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2006, 23:07
  5. VR:n siniset vaunut ja Baltian junaliikenne
    kirjoittanut vompatti foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 04.01.2006, 12:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •