NR I / NR II

Liittynyt
31 Elokuu 2005
Viestit
700
Selvästi on havaittu, että NRII sarjaa on nykyaikaistettu kovasti ja nyt on suunnitelmissa lisäpalojen asennus NRII sarjaan.
Onkohan käymässä niin, että vanhempaa sarjaa NRI ei enää uudisteta samalla tarmolla.
Onhan varmaan selväkin asia, että nivelpaloja ei kaikkiin niveliin laitetakkaan.
Eli onko seuraavana romutusvuorossa NRI sarja, no ei nyt kyllä vielä pitkään aikaan. Hyvässähän kunnossa nuo ovat.
Onko noissa sarjoissa suuriakin eroja luetettavuuden ja ajomukavuuden kannalta.

Jussi
 
Matalalattiainen keskiosa tulee nimenomaan sarjaan NrII, ei NrI-vaunuihin ollenkaan. Myös muut modernisointityöt tulevat liittymään kakkossarjaan, NrI jää entiselleen. Ratkaisevaa tässä on, että molempien sarjojen käyttöikä on arvioitu jokseenkin samaksi, toisin sanoen kymmenisen vuotta vanhempi NrI-sarja myös poistetaan vuosikymmen NrII:sia ennen.

Seuraava uusien ratikoiden hankinta on seuraajien hankinta NrI-sarjalle. Raitioliikenteeen kehittämissuunnitelman lopputulemasta riippuu hankinnan suuruus, saattaa olla jopa 50 vaunua. Ennen NrI-sarjaa poistetaan toki Mannheimin ostokset sekä neliakseliset Karia-vaunut.

NrII on pohjimmiltaan NrI-sarjan modifioitu versio. Muutamat yksityiskohdat erottavat vaunusarjoja, mm. katon tilpehööreissä on eroja. Tekninen ratkaisu on silti identtinen, moottorit ja niiden säätö (tyristorit) ovat samat.
 
Nr I -sarja on tänään keskimäärin jo yli 30-vuotias. Rattikariat poistettiin tämänikäisinä, viimeiset VTS:t 32-vuotiaina (vanhimmat Nr I:t ovat nyt 32-vuotiaita!). Kuitenkin Nr I:t on peruskorjattu huolellisesti 90-luvulla. Uskon, että ne ovat liikenteessä vielä 2020-luvun alussakin, ehkä kauemminkin. Plussaushan tehtiin "puolimatkan korjauksena", eli siitä ennustaen vaunut olisivat käytössä tuonne 2015 kieppeille. Nr I:t ovat edelleen erittäin hyväkuntoisia, luotettavia ja toimintavarmoja. Ne eivät hyydy 35 asteen pakkasessakaan.

Epäilen, että tuo 50 saattaa hyvinkin olla seuraavan vaunuhankinnan kokoluokka. Hankinnalla korvataan Nr I:t (40 kpl) ja toteutetaan Jätkäsaaren linjasto (6 ja 8 pidennykset, mahdollisesti kolmaskin linja). Lisäksi seuraavaan hankintaan vaikuttaa se, kuinka luotettaviksi Variot osoittautuvat korjauksen jälkeen, eli mikä niiden käyttöaste jatkossa on.

Mannet ja viimeiset laihialaiset korvautuvat tietenkin Varioilla, kunhan ne saadaan ajoon. Näin ollen niitä ei pitäisi olla liikenteessä enää ysin aloittaessa. Pannaanko veto pystyyn? :D
 
Baselissa Nr I - vastaavia vaunuja käytetään BLT - linjoilla 10 ja 11 Nr II + jatkopala - vastaavien vaunujen perävaunuina. Tällainen yhdistelmä voisi olla kova sana esimerkiksi Viikin pikaraitiotien liikenteeseen.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Baselissa Nr I - vastaavia vaunuja käytetään BLT - linjoilla 10 ja 11 Nr II + jatkopala - vastaavien vaunujen perävaunuina. Tällainen yhdistelmä voisi olla kova sana esimerkiksi Viikin pikaraitiotien liikenteeseen.
Ehdottoman totta, kunhan vaunut vain saataisiin multippeliajokelpoisiksi.

Toimivuuden puolesta NrI-sarjalle olisi luvassa käyttövuosia vielä parikymmentä vuotta. Jos katoavat aiemmin, johtuu se matalan lattian puutteesta. Joissain Saksan kaupungeissa 1970-luvun Düwageja poistetaan jo vauhdilla, mutta näissä kaupungeissa vanha kalusto tahdotaan myydä hyvällä hinnalla uusiokäyttöön. Samaa voisi sanoa NrI-sarjasta. Eli jos eivät pysy Helsingissä vähintään 2010-luvun puoliväliin, myydään ne varmuudella käyttökuntoisina toisaalle.
 
HKL:llä taidetaan harkita jopa välipalan asentamista myös Nr I -sarjaan. Jlk:n esityslista 1.12.05: "Välipalan suunnittelu mahdollistaa saman prosessin tekemisen vanhempaankin 70- luvulla rakennettuun vaunusarjaan. Tämän asian ratkaisu jää myöhempään ajankohtaan"
 
Vaunujen vanhenemisesta

Nr-sarja kokonaisuudessaan alkaa kuulua luokkaan "ikuiset". Toisin sanoen tyristorikäytön ansiosta vaunujen kuluvien ja huollettavien osien määrä on laskenut niin vähäiseksi, ettei käyttöikä enää nostakaan ylläpitokuluja.

Nr-sarjoja edeltäneet 4-akseliset vielä vanhenivat. Niiden mekaaninen tehonsäätö sisälsi kuluvia osia, joita ei ollut suunniteltu huollettaviksi vaan "ikuisiksi". Vaunujen lattia oli puuta, joka ajan myötä lahosi. Korirakenteessa oli ruostumiselle alttiita kohtia. Toisin sanoen siellä 30 vuoden käytön jälkeen tuli vastaan korjaustarpeita, joita ei aikaisemmin vielä ollut, joten vaunun käyttöiän jatkaminen tuli kalliiksi. Kun vaunu samalla käy teknisesti vanhanaikaiseksi, ei korjaaminen enää kannata. 339:n ja 12:n korjaaminen ei nyt kumminkaan maksanut yhtä paljon kuin uusi vaunu, mutta eipä näitä tarkoitetakaan päivittäiseen käyttöön.

Nr1-sarjassa voi olla korissa korroosiovaurioita. Myös teleissä voi olla korroosiolle alttiita kohtia. Nämä ehkä ovat niitä syitä, joiden perusteella vaunun käytön jatkaminen tulee joskus kannattamattomaksi. Elektroniikalle ominaista on, ettei se kulu. Mutta vikoihin tarvitaan varaosia, joiden saanti vaikeutuu ajan myötä voimakkaasti. Tämä tilanne ratkaistaan nykyään moduulirakenteella, eli tehdään toiminnallisesti samanlainen osa, joka on kuitenkin koottu nykyisin tuotannossa olevista komponenteista. Mutta tällainenkin uusiminen on tietenkin kalliimpaa kuin normaali huolto.

Olennaisin syy vaunuista luopumiseen lienee aikanaan kuitenkin korkea lattia. Vaunu siis ei vanhene teknisesti, vaan käyttötarkoituksen vuoksi.

Variot eivät varmasti tule olemaan pitkäikäisiä, koska niiden rakenne merkitsee kallista ylläpitoa. Jos minä päättäisin, pyrkisin myymään ne mahdollisimman nopeasti sellaiselle raitiotielaitokselle, jolla on mahdollisimman vähän ja loivia kaarteita. Siellä vaunut kestävät ja niiden ylläpito on kohtuuhintaista. Tilalle hankkisin rakenteeltaan meidän radallemme sopivaa kalustoa. Tällaisen tempun ajankohta on silloin, kun joka tapauksessa hankitaan lisää vaunuja ja on löydettävä radallemme soveltuva malli. Samalla tilauksella sitten korvaajat Varioille myös. No, yhden jättäisin HKL:n museovaunuksi (huom, en Kaupunginmuseolle).

Antero
 
Itse asiassa 339 on kunnostettu niin huolellisesti, että se kestäisi linja-ajossakin parikymmentä vuotta. Jos sillä linjaa ajettaisiin, tarvittaisiin tietysti ajan mittaan varaosia, joita olisi saatavilla Vallilan uskomattomista varastoista sekä ennen kaikkea Koskelassa seisovista sisarvaunuista.

339 oli ennen entisöintiä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin 12, jolla on ajettu linja-ajoa 13 vuotta pidempään ja jonka poistamista suunniteltiin jo 90-luvun alussa, minkä seurauksena vaunua ei ole viiteentoista vuoteen huollettu asianmukaisesti. Vain välttämättömimmät työt tehtiin, mikä oli ymmärrettävää senhetkisen tiedon valossa.

12 on huolellisesti kunnostettu linjaliikennekelpoiseksi, mutta en osaa ennustaa, kuinka pitkä käyttöikä sillä on edessään (linjavaununa). Varaosiahan siihenkin saa tarvittaessa sisarvaunuista.

Varioiden tulevaisuuden ennustaminen on kiehtovaa ja vaikeaa. Antaisinpa paljon, kun saisin tietää, miten niiden käy. Kun päätös tuli siitä, että vaunut lähetetään Saksaan, kuvittelin, että nyt saatiin varmuus vaunujen säilymisestä Helsingissä. Ensimmäinen Saksan-reissun tehnyt Vario ei kuitenkaan ole vieläkään tullut takaisin, ja alkuperäinen aikataulu vaunujen korjaamisesta vuoden 2007 loppuun mennessä alkaa tuntua yhä optimistisemmalta. Itse asiassa alan olla jotenkin epäuskoinen koko projektin suhteen, ja alan epäillä, jäävätkö vaunut loppujen lopuksi tänne vai käykö juuri niin kuin Antero esitti.
 
Antero Alku sanoi:
Nr-sarja kokonaisuudessaan alkaa kuulua luokkaan "ikuiset". Toisin sanoen tyristorikäytön ansiosta vaunujen kuluvien ja huollettavien osien määrä on laskenut niin vähäiseksi, ettei käyttöikä enää nostakaan ylläpitokuluja.
Kolmivaihemoottoreilla varustettuna ja matalalattiavälipalalla vaunut olisivat täydelliset.

Antero Alku sanoi:
339:n ja 12:n korjaaminen ei nyt kumminkaan maksanut yhtä paljon kuin uusi vaunu, mutta eipä näitä tarkoitetakaan päivittäiseen käyttöön.
Päivittäisessä käytössähän vaunun 12 pitäisi vähän aikaa tosin olla. Ratkaisevaa näiden vaunujen suhteen on niiden pieni kapasiteetti, joka tekee tämän koon vaunun käytön Helsingissä erityisen kannattamattomaksi.

Melkein kyllä sanoisin 50-luvun vaunujakin ikuisiksi, mutta ongelma oli lähinnä ett niitä ei sellaisina aiemmin pidetty: Vario-hankinnan tietyt vastoinkäymiset eivät kymmenen vuotta sitten olleet tiedossa, ja silloin vaunujen kunnossapitoon ei ehkä panostettu ihan samalla tavalla kuin "ikuisen käyttöiän" periaate edellyttäisi.

Jos protovälipaloiteltu vaunu osoittautuu onnistuneeksi, pitäisin hyvänä kaikkien Nr-vaunujen pidennystä. Paitsi että kaikki kalusto olisi matalalattiaista ainakin osaksi, linjojen 4 ja 10 äärimmäisimmät ruuhkahuiput (3-4 min vuorovälit) voitaisiin korvata 5 minuutin vuorovälillä palvelun lainkaan kärsimättä. Nythän liikenteen puuroutumisen vaara on tietyssä mielessä läsnä jos vuoromäärää vielä jouduttaisiin lisäämään.

Vario-projektista: olen iloinen että Bombardier on vihdoin myöntämässä ongelmat. Vaunuista ei kuitenkaan ikinä saa toimivia samassa mielessä kuin HKL:n muusta kalustosta. Parhaassa tapauksessa ne muodollisesti täyttävät hankintasopimuksen vaatimukset ja ovat ajossa ehkä vuosikymmenen ennen kuin HKL kyllästyy liiaksi ja myy ne.

Edit (x2): Sen verran rohkenen Anteron argumenttia kyseenalaistaa, että mielestäni Kaupunginmuseo nimenomaan sopisi Varion museoijaksi. Helsingin tapauksessa laitteen parhaat ominaisuudet kun eivät liikkumiseen liity... :lol:

Manneilla ja viimeisillä sarjan 1-15 vaunuilla lienee vielä linjakäyttöä edessään Helsingissä ainakin pari vuotta.
 
Taidettiin JE kirjoittaa samaan aikaan ja lukea toistemme ajatuksia :)

Mitä tulee linjojen 4 ja 10 vuoroväleihin, lisäkapasiteetti tulee tosiaankin tarpeeseen näillä linjoilla, mutta en kuitenkaan menisi lyhentämään vuoroväliä, sillä tungos on nykyisissä vaunuissa ja nykyisellä vuorovälillä sellainen, että lisäväljyys tulee tosi tarpeeseen.

Miten on, ovatko Variot vielä liikenteessä hitaampia kuin nivelet? Jos ovat, niin silloinhan Variot voisi siirtää pois Töölöstä kokonaan, kun välipaloja saadaan tarpeeksi. Linjat 4 ja 10 hoidettaisiin (kuten 50-luvulla) suurikokoisilla ja nopeilla vaunuilla eli tässä tapauksessa välipaloilla ja Variot voisivat kulkea linjoilla 3 ja 6. Varioiden poistuminen Töölön suunnalta vähentäisi häiriöalttiutta vaikka vuoroväli olisikin nykyisenlainen. Oman ongelmansa tähän toki tuo se, että 3 ollaan mahdollisesti siirtämässä Mannerheimintielle ja 7 Töölöön, ja seiskalle Varioita taas ei voi laittaa.
 
339-DF sanoi:
Mitä tulee linjojen 4 ja 10 vuoroväleihin, lisäkapasiteetti tulee tosiaankin tarpeeseen näillä linjoilla, mutta en kuitenkaan menisi lyhentämään vuoroväliä, sillä tungos on nykyisissä vaunuissa ja nykyisellä vuorovälillä sellainen, että lisäväljyys tulee tosi tarpeeseen.
Taitaa tosiaan olla, ettei pelkkä välipala riitä vuorovälin kasvattamiseen. Multippeliajo olisi sitten ihan eri juttu. Ihmisten olisi myös hyvä muistaa seiskan olemassaolo Mannerheimintiellä...

339-DF sanoi:
Miten on, ovatko Variot vielä liikenteessä hitaampia kuin nivelet? Jos ovat, niin silloinhan Variot voisi siirtää pois Töölöstä kokonaan, kun välipaloja saadaan tarpeeksi.
Kyllä ne ovat :) Kolmosella menee niin, että nivelellä normaalivauhtia ajaessani olen helposti minuutin-kaksi, jopa kolmekin etuajassa kierroksen jälkeen. Variolla taas minuutin-pari myöhässä... Nopeusero johtuu lähinnä hitaammista ovitoiminnoista, minkä lisäksi Vario on (päinvastoin kuin luulisi) hitaampi kiihtymään kuin Nivel.

339-DF sanoi:
Oman ongelmansa tähän toki tuo se, että 3 ollaan mahdollisesti siirtämässä Mannerheimintielle ja 7 Töölöön, ja seiskalle Varioita taas ei voi laittaa.
Väitän että seiskalle voidaan laittaa Variot heti, kun Länsi-Pasilassa rata oikaistaan Palkkatilanportilta suoraan Pasilan sillalle.
 
Vaunujen vanhenemisesta

339 ja 12 ovat tällä hetkellä "uuden veroisia", eli ne on korjattu perusteellisemmin, kuin jos ne olisivat kaupallisessa liikenteessä. Mutta tekniikkaratkaisujensa vuoksi niillä ei olisi normaaliliikenteessä edessään pidempää käyttöikää kuin uusinakaan, ennen kuin vastaava korjaustarve tulisi eteen uudelleen. Nykyaikaisella hyvällä konstruktiolla odotettavissa oleva käyttöikä on pidempi, siinä ero.

Sen sijaan vähennetyllä käytöllä tilaus- ja edustusvaunuina molemmat ovat nyt ikuisia. Osa vanhenemisesta johtuu kulumisesta, ja sitä ei nykykäytöllä enää juuri tule. Toinen osa vanhenemista on aikariippuvaista, kuten lattian lahoaminen tai korin ruostuminen. Kun vaunut kuitenkin asuvat sisätiloissa, näistäkään ei enää tule ongelmaa. Asuivathan vaunut sisällä ennenkin, mutta käytön vuoksi olivat enimmän osan elämästään ulkosalla, jossa rapa roiskui.

Varion ongelmat ovat rakenteessa, jota takuukorjauksessa ei muuteta. Pettäviä paikkoja vain vahvistetaan, jotta rakenteet eivät repeäisi ainakaan yhtä nopeasti kuin alun perin. Varioitten poistuminen tulee aikanaan tapahtumaan sen perusteella, että paremman vaunun käyttökustannukset ovat niin paljon pienemmät kuin Variolla, että tietyssä ajassa tulee halvemmaksi ostaa uusi vähemmän ylläpitorahaa tarvitseva vaunu kuin käyttää kalliilla Varioita.

Käytännössä tulee tapahtumaan niin, että uusien vaunujen saapuessa Helsinkiin Varioiden käyttö vähenee. Niillä ajetaan vain silloin, kun kaikki muut vaunut loppuvat (= ruuhkavuoroissa). Koska viimeiseksi otetaan käyttöön se vaunu, jonka kilometri maksaa eniten.

Antero
 
Nr I?

70-luvulla rakennetut raitiovaunut kunnostetaan.
HKL:n noin 40 raitiovaunua puretaan runkoa myöten paljaiksi, hiekkapuhalletaan ruosteettomiksi ja rakennetaan lattiasta kattoon uudestaan. Kirjoitti Metro-lehti viime perjantaina.
Nr-ykkösethän rakennettiin 70-luvulla.
Jos tämä nyt olleenkaan on totta ja otetaan sananmukaisesti niin ykköset ovat tuon käsittelyn jälkeen "uusia vaunuja" ja 30-vuotta käyttöikää edessä. Vai onko?
 
Jos yhtään oikein olen ymmärtänyt HKL:n suunnitelmia vaunujen suhteen, NrI-uudistus on hoidettu parin vuoden kuluessa ja vaunuilla on sen jälkeen käyttöä edessä jonnekin vuoden 2020 tienoille saakka. En usko että ihan lattiasta kattoon uudelleen rakennetaan, mutta loppujen lopuksi vuonna 2020 vaunuista vanhimmilla on ikää jo 47 vuotta. Myös matalalattiapalan rakentaminen vaunuihin lienee mahdollista, mutta minkäänlaista päätöstä tai rahoitussuunnitelmaa liioin ei ole tehty.
 
Takaisin
Ylös