Matalalattiainen keskiosa tulee nimenomaan sarjaan NrII, ei NrI-vaunuihin ollenkaan. Myös muut modernisointityöt tulevat liittymään kakkossarjaan, NrI jää entiselleen. Ratkaisevaa tässä on, että molempien sarjojen käyttöikä on arvioitu jokseenkin samaksi, toisin sanoen kymmenisen vuotta vanhempi NrI-sarja myös poistetaan vuosikymmen NrII:sia ennen.
Seuraava uusien ratikoiden hankinta on seuraajien hankinta NrI-sarjalle. Raitioliikenteeen kehittämissuunnitelman lopputulemasta riippuu hankinnan suuruus, saattaa olla jopa 50 vaunua. Ennen NrI-sarjaa poistetaan toki Mannheimin ostokset sekä neliakseliset Karia-vaunut.
NrII on pohjimmiltaan NrI-sarjan modifioitu versio. Muutamat yksityiskohdat erottavat vaunusarjoja, mm. katon tilpehööreissä on eroja. Tekninen ratkaisu on silti identtinen, moottorit ja niiden säätö (tyristorit) ovat samat.