Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
22 Marraskuu 2007
Viestit
817
Viime yönä jopa kaksi (2) harjavaunua (2120 ja ilmeisesti 2123) liikkeellä! En moista ole koko talvena aiemmin nähnyt.
 
Perjantai 05.03:
"X-Factor" eli Manne #151 linjalla 1A ainakin iltaruuhkassa
 
Perjantai 05.03, noin klo 19:35

"Marianne", eli HKL154 havaittu Manskulla pohjoisen suuntaan, linjalla h10

Hieman myöhemmin "Berocca-Manne" tuli vastaani seiskalla (samaten Manskulla) ja aika välittömästi perässään normaali Nr-vuoro.

Myöskin havainto "Elisa-Mannesta" (olikos HK162?) linjalla 8 ja mielenkiinnolla huomasin, että siinähän on vielä alkuperäinen, kaksipolvinen, mannheimilainen virroitin (sellainen hieman Sr1-mallinen) tallessa ja käytössäkin.
 
Myöskin havainto "Elisa-Mannesta" (olikos HK162?) linjalla 8 ja mielenkiinnolla huomasin, että siinähän on vielä alkuperäinen, kaksipolvinen, mannheimilainen virroitin (sellainen hieman Sr1-mallinen) tallessa ja käytössäkin.
Myös vaunussa HKL 161.
 
Perjantai 05.03, noin klo 19:35

"Marianne", eli HKL154 havaittu Manskulla pohjoisen suuntaan, linjalla h10

Hieman myöhemmin "Berocca-Manne" tuli vastaani seiskalla (samaten Manskulla) ja aika välittömästi perässään normaali Nr-vuoro.

Myöskin havainto "Elisa-Mannesta" (olikos HK162?) linjalla 8 ja mielenkiinnolla huomasin, että siinähän on vielä alkuperäinen, kaksipolvinen, mannheimilainen virroitin (sellainen hieman Sr1-mallinen) tallessa ja käytössäkin.

Uudet kuljettajat päässeet kurssillaan matkustajaharjoitteluun. Ainakin Marianne ja Elisa olivat perjantaina päässeet oppilaiden käsiin.

Kuinka usein muuten manneja Töölön linjoilla näkee?
 
Sattui koulutusajo työmatkalle (vaunu 159 linjalla 8 Ruoholahden suuntaan). Siinä oli jotain pientä häikkää Kurvissa ja odotettiin ylimääräinen valokierto. Kouluttaja sitten jakoi elämänviisautta: "Matkustajat ei lopu odottamalla".

Ja niinhän se on, jos odotetaan yhtä ratikkaan juoksijaa 5s, niin sata kyydissä olevaa odottaa yhteensä 500s. Jos ei odoteta, niin se juoksija odottaa seuraavaa ratikkaa 8min, eli 480s (paitsi tässä tapauksessa vähemmän, koska seuraava vaunu oli jo ottanut vähän kiinni)
 
Sattui koulutusajo työmatkalle (vaunu 159 linjalla 8 Ruoholahden suuntaan). Siinä oli jotain pientä häikkää Kurvissa ja odotettiin ylimääräinen valokierto. Kouluttaja sitten jakoi elämänviisautta: "Matkustajat ei lopu odottamalla".

Ja niinhän se on, jos odotetaan yhtä ratikkaan juoksijaa 5s, niin sata kyydissä olevaa odottaa yhteensä 500s. Jos ei odoteta, niin se juoksija odottaa seuraavaa ratikkaa 8min, eli 480s (paitsi tässä tapauksessa vähemmän, koska seuraava vaunu oli jo ottanut vähän kiinni)
Kouluttajan pointti on aivan oikea, sillä sitä yhtä juoksijaa seuraa helposti toinen ja kolmaskin juoksija. Kohta ollaan sitten oikeasti myöhässä ja seuraava vuoro takana. Kaupunkiympäristössä työskentelevän joukkoliikenneammattilaisen yksi perusomimaisuuksia on juuri pelisilmä, joka huomioi niin matkustajat kuin muunkin liikenteen, sopivassa suhteessa. Sekin täytyy ymmärtää, että juuri se yksittäinen kuljettaja ei vilkkaassa ja tiheässä liikenteessä voi palvella kaikkia, vaan siksi hänellä on samaan aikaan runsaasti kolleegoita tekemässä sitä samaa työtä.
 
Olisikohan ollut 59 ilman satasta. Vanha Valmetti ilman välipalaa joka tapauksessa.
Jos vaunu näytti uuden veroiselta. Kuuluu Saksassa peruskorjattuihin vaunuihin. Havaintoja linjaliikenteestä korjauksen jälkeen siitä ei taida vielä olla.

Minä olenkin sitä sukupolvea, jolle vanha Valmet tarkoittaa vaunusarjaa 331-375.
Tokihan se sopii NrI -sarjallekin nykyään.
 
Minä olenkin sitä sukupolvea, jolle vanha Valmet tarkoittaa vaunusarjaa 331-375.
Tokihan se sopii NrI -sarjallekin nykyään.

Minulle ne ovat puolestaan pikku-Valmeteja. Nuo VTS:t. Isoja ovat sitten 1-15.

Eikös ne uudet 70-80-lukujen nivelvaunut olekaan neuvostoliittolaisia? ;)
 
Sattui koulutusajo työmatkalle

Tänään myös koulutusajo, tällä kertaa vaunu 35. Ovatko nuo juuri kasilla kaikki koulutukset nyt vai onko minulla vaan tuuria?

Selvisti tavallista hitaampaa kyllä tänäänkin kuljettiin; johtuneekohan siitä että vaihteisiin hidastetaan oikeasti siihen 10km/h vai pidentyneistä pysäkkiajoista vai mistä. Lähtökin saattoi olla myöhässä, kun Urheilutalon jälkeen jo näkyi seuraava vaunu heti perässä.

Kouluttajien viisautta en valitettavasti voi tänään jakaa, kun istuin aivan perällä. Oli muuten todella täysi vaunu.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös