Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään bongasin välipalavaunun 110 keulassa matalalattiaisuudesta kertovan merkinnän –– Oli hämärää ja vaunu tuli nopeasti vastaan, joten en ehtinyt nähdä yksityiskohtia, mutta olin erottavinani lastenvaunujen ja pyörätuolin symbolit, sekä vaunun sivuprofiilia esittävän kuvan, jossa näkyi matalampi väliosa.

Erotit ihan oikeat symbolit. Päivänvalossa kyltti näyttää tältä:
 

Liitetiedostot

  • Kuva(101).jpg
    Kuva(101).jpg
    13.2 KB · Lukukerrat: 113
Näppärä kyltti, tosin symbolirypäs erottuisi selkeämmin, jos värit olisivat toisin päin eli keltainen kyltti vihreillä symboleilla.
 
Näppärä kyltti, tosin symbolirypäs erottuisi selkeämmin, jos värit olisivat toisin päin eli keltainen kyltti vihreillä symboleilla.
Ehkäpä se olisi silloin liian räikeä?
Hyvä, että edes jotenkin ohjeistetaan, kun on näkynyt hyökkäysvaunuja nostettavan välipalaniveleen kakkosovista! :) :(
 
Ehkäpä se olisi silloin liian räikeä?
Hyvä, että edes jotenkin ohjeistetaan, kun on näkynyt hyökkäysvaunuja nostettavan välipalaniveleen kakkosovista! :) :(

Liian monta kertaa olen tuon nähnyt. Sivuovien kohdalla pitäisi olla iso kyltti, jossa on lastenvaunun kuva ja nuoli kohti keskiovea.

Toisaalta miksi niin usein se ratikkakuski on sokea ja mykkä? Kai se kuski tietää, että ajaa välipalavaunua, joten ihan hyvin varmaan voisi kuuluttaa, että siellä on keskellä ihan matala osakin. Olen vuosien varrella tasan kerran tehnyt havainnon, kun 3T:n kuski ilmoitti lastenvaunuja sisään tuovalle naiselle, että älä siitä ovesta tuo vaunuja vaan täältä edempää. Ja odotti sitten rauhassa, että vaunut tulivat sisään fiksummasta paikasta.

Varioissa on yksi ainoa ovi, josta ei mahdu vaunuilla sisään (tai oikeastaan kaksi, takaovella on myös ahdasta). Kun se lastenvaununappulan puuttuminen ei riitä ymmärrykselle, niin miksei noiden kohdalla voi olla kylttiä, jossa on punaiset rastit lastenvaunujen päällä? Miksi informaation antaminen pitää olla niin vaikeaa?
 
Liian monta kertaa olen tuon nähnyt. Sivuovien kohdalla pitäisi olla iso kyltti, jossa on lastenvaunun kuva ja nuoli kohti keskiovea.

Toisaalta miksi niin usein se ratikkakuski on sokea ja mykkä? Kai se kuski tietää, että ajaa välipalavaunua, joten ihan hyvin varmaan voisi kuuluttaa, että siellä on keskellä ihan matala osakin. Olen vuosien varrella tasan kerran tehnyt havainnon, kun 3T:n kuski ilmoitti lastenvaunuja sisään tuovalle naiselle, että älä siitä ovesta tuo vaunuja vaan täältä edempää. Ja odotti sitten rauhassa, että vaunut tulivat sisään fiksummasta paikasta.

Varioissa on yksi ainoa ovi, josta ei mahdu vaunuilla sisään (tai oikeastaan kaksi, takaovella on myös ahdasta). Kun se lastenvaununappulan puuttuminen ei riitä ymmärrykselle, niin miksei noiden kohdalla voi olla kylttiä, jossa on punaiset rastit lastenvaunujen päällä? Miksi informaation antaminen pitää olla niin vaikeaa?

Se on aivan sama kuulutatko vai et, kun ne kuitenkin tulevat juuri siitä ovesta sisään mistä on päättäneetkin. Olen useasti tällaisessa tilanteessa laittanut sekä ulko- että sisäkuulutuksen päälle ja selkeästi kuuluttanut helpommasta tavasta päästä sisään. Joskus olen jopa huikannut muille matkustajille, että sanovat ko. henkilölle matalasta väliosasta, turhaan.
Sama homma, kun ihmiset nostavat kärryjä "väärinpäin" eli kuomu edelle kyytiin, niin että mukula varmasti tipahtaa kyydistä. Kuulutan että nostakaa toisin päin ettei lapsi putoa, mutta mitä turhia neuvomaan kun ihmiset tietävät tämä asiat itse paremmin.:mad:
Tai jos tiedät joutuvasi oikaisemaan parin pysäkin jälkeen ja tiedät takana tulevan vaunun olevan waurio. Huomaan pysäkillä vanhuksen / lastenvaunut kuulutan sekä sisä- että ulkokuulutuksilla selkeästi, että tämä vaunu lähtee poikkeusreitille ja takana tuleva matalalattiavunu menee normaalia reittiä. Silti könytään kyytiin ja kiitokseksi saa haukut tai mulkoillaan vihaisesti kun ilmoitan hetken päästä että todella olen lähdössä poikkeusreitille ja kaikki ulos vaunusta!
 
Se on aivan sama kuulutatko vai et, kun ne kuitenkin tulevat juuri siitä ovesta sisään mistä on päättäneetkin.

Saatan hyvin kuvitella, vaikka en itse olekaan tämmöiseen tilanteeseen osunut. Ihminen kun lähtee liikkeelle, niin se ei sen jälkeen keskimäärin näe eikä kuule mitään, varsinkaan ns. kiireessä. Ovitilanteeseen ei taida auttaa muu kuin pysäkille opetusvideo, jota saa katsella rauhassa ennen vaunun tuloa. VR:n kaksikerroksissa IC-vaunuissakin opetetaan käyttämään vessaa.

Täysin aiheen vierestä: joskus muinoin kirjoitin käyttöohjeita korkeakoulutason opiskelijoille siitä, miten käyttää tietokoneluokassa useamman käyttöjärjestelmän sisältäviä koneita. Ohjeen ensimmäisessä versiossa luki ensin, että käyttöjärjestelmä valitaan käynnistysvaiheessa ja että systeemistä toiseen pääsemiseksi kone täytyy käynnistää uudelleen. Seuraava lause oli, että älä sammuta konetta virtanapista, vaan aja se alas nätisti. Mitäpä tekee ensimmäinen koekaniiniopiskelija: lukee ensimmäisen virkkeen ja tökkää sormellansa virtanappulaa ennen kuin vieressä seisonut assistentti ehti avata suutaan. Lukee sitten seuraavan lauseen ja punastuu voimakkaasti. Ohjeen seuraava versio alkoi sitten komennolla, että älä koskaan sammuta virtanapista. Tässä oli siis kyse luonnontieteellisen alan opiskelijoista, joiden olisi pitänyt olla tottuneita lukemaan perin monimutkaisia labratöiden ohjeita kokonaisuudessaan ennen kuin ryhtyvät häsäämään.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / N/A
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Vaunu 80 tuli vastaan nelosella tänään illalla. Siitä puuttuu kokonaan järjestysnumero ei-ovisivulta. Aika outoa, koska vaunussa kuitenkin oli järjestysnumero kun se välipalaksi valmistui. Onkohan sivua (kolari)maalattu?
 
Tai jos tiedät joutuvasi oikaisemaan parin pysäkin jälkeen ja tiedät takana tulevan vaunun olevan waurio. Huomaan pysäkillä vanhuksen / lastenvaunut kuulutan sekä sisä- että ulkokuulutuksilla selkeästi, että tämä vaunu lähtee poikkeusreitille ja takana tuleva matalalattiavunu menee normaalia reittiä. Silti könytään kyytiin ja kiitokseksi saa haukut tai mulkoillaan vihaisesti kun ilmoitan hetken päästä että todella olen lähdössä poikkeusreitille ja kaikki ulos vaunusta!

No niinpä, kyse olikin kuuroista matkustajista eikä mykistä kuskeista. Eipä tuo oikeastaan ihmetytä, ihan vastaavaan pöllöilyyn sitä on matkustajanakin törmännyt: jos on ollut liikennehäiriö ja tulee kaksi saman linjan vaunua peräkanaa pysäkille, niin tottakai sitä pitää tunkea siihen etummaiseen ja täysinäiseen vaikka jälkimmäisessä olisi tilaa vaikka kuinka. Ja kumpikohan noista lähteekään poikkeusreitille tarvittaessa?

Veikkaisin, että kun tuo nivelsarja on pääosin lisäpalalla varustettu, niin josko ihmiset sitten jo tottuisivat noihin. On noita suhteessa aika vähän linjoilla vielä.

Oikeastaan HKL voisi muistuttaa jonkinlaisella mainoskampanjalla ihmisiä asiasta - ainakin sitten kun koko satsi on keskimatalaa.
 
"Koko satsi" on keskimatalaa vasta kun NrI-vaunut saadaan pääasiassa pois linjalta -- tai keskimatalaksi nekin. Ovat kuitenkin matkustajan kannalta identtisiä uudemman sarjan kanssa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös