Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Pieni raportti Norrköpingistä

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Pieni raportti Norrköpingistä

    Norrköpingissä (Ruotsi) on tällä hetkellä (todennäköisimmin lokakuun loppuun saakka) vain toinen linja kahdesta käytössä; linja 2 on kokonaan korvattu linja-autolla Nygatanin kiskotuksen muutostöiden takia. Ainoa raitiovaunuin liikennöitävä linja on siis linja 3 Vidablick - Resecentrum - Klockaretorpet.
    Keskiviikkona 5.10. linjalla 3 liikkui päivällä täysmatalat vaunut 21 - 23 sekä entiset duisburgilaiset M97-vaunut 61, 65, 66, 67 ja 69. Aamulla oli lisäksi ajossa vaunu 70, mutta se vaihdettiin aamupäivällä M98:aan nro 23.
    Koulutusvaununa liikkui M67K nro 84. Tämä oli samalla niitä harvoja näkyjä, kun esim. Trädgårdsgatanilla tai Östra Promenadenilla pystyi näkemään raitiovaunun (koska kakkonen siis ajettiin busseilla). Toki kaikki hallireittiajot hoidettiin myös kyseistä katuyhteyttä pitkin molempiin suuntiin. Lehtikelin ongelmia torjuttiin työvaunulla, joka veti perässään erillistä puhdistusyksikköä. Vetävä työvaunu on entinen M67B 93, joka oli alkujaan M67 41. Sen sisaret M67B nro 92 ja nro 94 ovat yhä vaunuvarikolla hätävarakalustona. Niille ei todellisuudessa löydy mitään käyttöä. Vaunu 92 halutaan säilyttää museovaununa ja 94 puolestaan mitä todennäköisimmin päätyy Göteborgiin Ringlinien-seuran käyttöön. Vaunuvarikolla seisoo myös joutilaana mm. M67 40 (ex 140) ja se on tällä hetkellä uhanalaisin vaunu. Sille ei ole mitään järkevää käyttöä. Kun uudet täysmatalat vaunut tulevat ensi vuonna, vähintään 5 vanhaa joudutaan poistamaan. Erittäin todennäköisesti puolet 1990-luvun puolessavälissä kunnostetuista M67K-vaunuista saa lähtöpassit. Itse asiassa jo nyt vaunu 81 seisoo tilassa "avställd".
    Norrköpingissä menee tavallaan "hyvin". Linjan 3 kaikki lähdöt hoidetaan kalustolla, jossa vähintään yksi moduuli on matalalattiainen. Poikkeusjärjestelyn aikana linjan 2 kaikki lähdöt ajetaan matalalattiabussilla. Normaalitilanteessa kakkosen yksi vuoro ajetaan suunnitellusti matalalla ratikalla, loput M67K:illa.
    Raporttiin liittyvää kuvamaterilaalia näkynee verkossa lähitulevaisuudessa.

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Muistan lukeneeni jonkin raportin että Flexity Classic -vaunujen tullessa vaunu 94 päätyisi kuutioiksi. No, aina parempi että jaksavat Ruotsissa museoida vaunujaan. Meillähän esim. sarjasta 16-30 ei ehkä pelastu yksikään.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Käsittääkseni Ringilinien haluaa sen (94) itselleen (jo toiseen kertaan). Tämä vaunuhan oli vaununa nro 51 jo yhden kerran Göteborgissa. Norrköping halusi sen takaisin, koska heidän vaununsa M67B nro 91 tuhoutui pahassa yhteenajossa kuorma-auton kanssa. 91:n tilalle hommattiin vaunu 51 takaisin ja sille tehtiin kevyt saneeraus, jolloin numero muuttui 94:ksi. Neliakselisia vaunuja Norrköping tosiaan tarvitsee varsin vähän uusien vastikään tilattujen vaunujen ollessa täysilukuisesti ajossa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Pieni raportti Norrköpingistä

    Tänään keskiviikkona 26.4.2006 linjan 2 vaunut olivat 68, 82, 84, 86 ja 87. Kolmosen matkustajia vietiin päivällä vaunuilla 22, 61, 62, 63, 65, 66, 67 ja 70. Ainoa täysmatala vaunu oli siis 22. Kaikki muut ovatkin sitten alkuperäisvuosimalleiltaan 1966 - 67. Toki kaikkia on uudistettu voimakkaasti pääasiassa 1990-luvun jälkipuoliskolla. JNo-kuvia on luvassa toiseen ketjuun kuluvan viikon lopulla...

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Pieni raportti Norrköpingistä

    Voi kunpa olisit paikanpäällä myös ensi kuussa, kun siellä on se Citadis kokeiltavana. Siitä olisi hienoa saada kuvia! Käsittääkseni duolla tullaan ajamaan myös Norrköpingin kaupunkiraitioteillä junaratojen lisäksi.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Pieni raportti Norrköpingistä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Voi kunpa olisit paikanpäällä myös ensi kuussa, kun siellä on se Citadis kokeiltavana. Siitä olisi hienoa saada kuvia! Käsittääkseni duolla tullaan ajamaan myös Norrköpingin kaupunkiraitioteillä junaratojen lisäksi.
    Luulen, että foorumin lukijoiden ja kirjoittelijoiden joukossa on henkilöitä, jotka aikovat Itä-Göötanmaan duoraitiovaunua käydä katsomassa ja kokeilemassa.

    Duo-ratikan koeajothan ajoittuvat seuraavasti:
    8.-9.5. Linköping - Åtvidaberg
    15.-10.5. Linköping - Kisa
    22.-23.5. Norrköpingin katuraitiotie

    Åtvidabergiin ajetaan päivittäin kolme edestakaista vuoroa ja Kisaan kaksi edestakaista vuoroa.
    --
    Lauri Räty

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Pieni raportti Norrköpingistä

    Lisättäköön vielä, että SS:n foorumilla on kirjoiteltu aiheesta melko säännöllisesti:
    - yleistä keskustelua
    - valokuvia vaunun laivaamisesta

    Vielä Corren.se:n uutinen aiheesta
    --
    Lauri Räty

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Pieni raportti Norrköpingistä

    Nyt on enemmän tietoa tarjolla projektista vastaavan VTI:n verkkosivuilla: www.vti.se/duo. Sivuilla on mm. koeajojen aikataulut. Koeajoille pääsee matkustamaankin, jopa ilman matkalippua...
    Viimeisin muokkaaja Lauri Räty; 27.04.2006 kello 22:32.
    --
    Lauri Räty

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Raitiovaunulla Kemiralle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty
    Duo-ratikan koeajothan ajoittuvat seuraavasti:
    8.-9.5. Linköping - Åtvidaberg
    15.-10.5. Linköping - Kisa
    22.-23.5. Norrköpingin katuraitiotie

    Åtvidabergiin ajetaan päivittäin kolme edestakaista vuoroa ja Kisaan kaksi edestakaista vuoroa.
    Alkää unohtako tätä: Raitiovaunulla Kemiralle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uusissa Volvoissa liian pieni lastenvaunutila
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 12.01.2009, 19:50
  2. Sosiaalisesti kestävä liikennejärjestelmä -raportti
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.09.2006, 11:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •