Sivu 8 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456789101112 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/189

Viestiketju: Raitiolinjan 8 kehittäminen

  1. #106

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raitiolinjan 8 kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Kaikki bussilinjat eivät millään mahtuisi pysähtymään siinä puiston kohdalla olevalla pysäkillä, busseja kun tulee yleensä useita peräkkäin, tästä syystä suurin osa linjoista pysähtyy vasta viidennen linjan jälkeisellä pysäkillä.
    No voihan sitä pidentää, ei se edes tarvitse minusta pysäkkitaskua.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Jos kutosen ja seiskan pysäkit siirrettäisiin samalle kohdalle jossa on keskustaan päin menevä bussipysäkki niin sehän tarkoittaisi yhden autokaistan poistamista siltä kohtaa, pitäisikö h-autojen sitten kiertää siinä kohtaa bussikaistan kautta? Mielestäni ratikoiden liikkumista voisi sujuvoittaa helpoimmin esim. aikatauluttamalla vuoroja siten ettei vaunut tule samaan aikaan pysäkille ja tietenkin antamalla parempia valoetuuksia ratikoille.
    Juuri tuota tarkoitan, ja väitän että tuo sujuvoittaisi bussien liikkumista. Pointti on se että nyt Hakaniemen suunasta tulevalle liikenteelle on valot joissa seistään vaihtuvia aikoja. Tuon jälkeen voitaisiin tehdä niin että:
    a) Hesarilta suoraan Hämeentielle pohjoiseen jatkava liikenne ja Hämeentieltä etelästä tuleva liikenne ajavat samaan aikaan koska tuosta Hämeentietä etelästä tulevasta kaistasta tulisi ikäänkuin liittymä.
    b) Kun jalankulkijoiden kannalta olisi kyseessä olisi vain yhden kaistan ylitys johon varsinkin henkilöautot hidastaa kun joutuvat vaihtamaan kaistaa, niin minusta tuossa ei tarvitsisi edes jalankulkijavaloja.

    Eli kaistalle vaihtavat henkilöautot, joilla on väistämisvelvollisuus, toki ehkä vähän hidastavat mutta tuo liikennevalon poisto nopeuttaa enemmän. Ja samalla saadaan tilaa ratikkapysäkille.

  2. #107

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Raitiolinjan 8 kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Niin kauan kun meillä ei ymmärretä sitä, että kaduilla pitää olla erilaiset roolit, vaan yritetään survoa joka kujalle kaikki mahdolliset liikennemuodot, niin sumpussa ollaan.
    Toinen vähän samaan asiaan liittyvä ongelma on se, että kaikkialta on päästävä joka suuntaan. Jokaiseen risteykseen on pakko laittaa liikennevalot ja niihin tulee väkisin miljoona ja neljä valovaihetta, koska joka suunnasta on saatava kääntyä vasemmalle. Muuten joutuisi kiertämään. Tuo takaa tehokkaasti sen, että mistään ei pääse sujuvasti mihinkään. Vaiheet ovat lyhyitä ja varoajat seisottavat kaikkia.

    Kasiin liittyen, Hesarilla pitäisi estää läpiajo. Lähinnä kaupunkikuvallisista syistä, mutta kyllähän raitiovaunuliikennekin siitä hyötyisi. Kadun voisi laittaa autoliikenteeltä poikki Kaarlen- ja Fleminginkadun väliltä. Tämä ei vaikeuttaisi käytännössä ollenkaan alueella asuvien liikkumista autolla, mutta tappaisi läpiajon täysin. Matka Hesaria pitkin Lintsiltä Kurviin ei vie minnekään, mihin Sturenkatua ja Teollisuuskatua ei pääsisi.

  3. #108
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinjan 8 kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Toinen vähän samaan asiaan liittyvä ongelma on se, että kaikkialta on päästävä joka suuntaan. Jokaiseen risteykseen on pakko laittaa liikennevalot ja niihin tulee väkisin miljoona ja neljä valovaihetta, koska joka suunnasta on saatava kääntyä vasemmalle. Muuten joutuisi kiertämään. Tuo takaa tehokkaasti sen, että mistään ei pääse sujuvasti mihinkään. Vaiheet ovat lyhyitä ja varoajat seisottavat kaikkia.
    Täsmälleen samaa mieltä. Sopivien liittymien kääntymiskiellot ja valojen poistot saattaisivat nopeuttaa kaikkien matkantekoa, vaikka ajometrejä tulisikin enemmän.

    Minua hirvittää jo valmiiksi esimerkiksi Tyynenmerenkadun ratikka, kun katuun liittyy valtava määrä pieniä tonttikatuja, ja niiltä kaikilta saa kääntyä myös vasemmalle. No, ne kääntyjät ryhmittyvät sitten ratikkakiskoille odottamaan laivaruuhkien purkautumista. Ei hyvä.

    Suuntaisliittymiä, eli sellaisia, joissa sallitaan vain pääväylän ajo suoraan ja kääntymiset kaikilta oikealle, voisi kyllä lisätä. Esim. juuri Hesarilla, myös Manskulla, tulevalla Topeliuksella, Tukholmankadulla...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #109
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Raitiolinjan 8 kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suuntaisliittymiä, eli sellaisia, joissa sallitaan vain pääväylän ajo suoraan ja kääntymiset kaikilta oikealle, voisi kyllä lisätä. Esim. juuri Hesarilla, myös Manskulla, tulevalla Topeliuksella, Tukholmankadulla...
    Pietarin keskustassa ei vasemmalle saa kääntyä juuri missään, edes isoissakaan risteyksissä. Ilman tätä konstia liikenne varmaankin olisi vielä puuroisempaa kuin nykyään. Haluamaansa suuntaanhan pääsee kiertämällä korttelin oikean kautta.

  5. #110

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raitiolinjan 8 kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suuntaisliittymiä, eli sellaisia, joissa sallitaan vain pääväylän ajo suoraan ja kääntymiset kaikilta oikealle, voisi kyllä lisätä. Esim. juuri Hesarilla, myös Manskulla, tulevalla Topeliuksella, Tukholmankadulla...
    Mielenkiintoinen isompi risteys tuon kannalta kasin reitillä on Hesarin ja Manskun risteys. En minä nyt oikein tiedä mitä karmeaa siitä seuraisi jos Hesarilta ei saisi kääntyä Manskullle keskustaan päin, pääseehän niihin samoihin paikkoihin Runeberginkadun kauttakin. Jos saisi vielä kolmosen Topeliuksenkadulle niin tuosta saisi ihan selkeän kaksivaiheisen risteyksen ja Hesarilta voisi itäpuolelta ottaa kaistan pois, kaksi jos oikealla kääntyminen olisi Mäntymäentien kautta.

  6. #111
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on ensi viikolla tilannekatsaus. Listateksti
    Samalta esityslistalta löytyvät myös seuraavat asiat: Runeberginkadun liikennesuunnitelma välillä Tykistönkatu Mannerheimintie ja Helsinginkadun pyörä- ja raitiotiejärjestelyt.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.02.2013 kello 22:06. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  7. #112

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Ei sattuisi olemaan jossain netin syövereissä piirrustuksia noista, jotka on mainittu liitteinä? Itseä kiinnostaisi ainakin Helsinginkadun suunnitelmat, sillä viime kesänä tuli pyörittyä niillä kulmin ja muutama raitioteihin ja pyöräilyyn liittyvä järjestely herätti ihmetystä. Olisi hauska nähdä, onko suunnitelmissa kiinnitetty huomioita juuri näihin asioihin.
    Ville

  8. #113
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ei sattuisi olemaan jossain netin syövereissä piirrustuksia noista, jotka on mainittu liitteinä?
    Käy katsomassa netistä esityslista, sieltä löytyy linkit liitteisiinkin.

  9. #114
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Käy katsomassa netistä esityslista, sieltä löytyy linkit liitteisiinkin.
    Tässä linkki esityslistaan.

  10. #115
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Tässä linkki esityslistaan.
    Ymmärsinkö Helsinginkadun suunnitelman oikein, että siinä olisi pysäkki Brahen kentän päässä ja sitten uudelleen heti risteyksen jälkeen, mutta sitä seuraava pysäkki vasta Kurvissa?

  11. #116
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ymmärsinkö Helsinginkadun suunnitelman oikein, että siinä olisi pysäkki Brahen kentän päässä ja sitten uudelleen heti risteyksen jälkeen, mutta sitä seuraava pysäkki vasta Kurvissa?
    Ihan oikein ymmärsit.

  12. #117

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Ihan oikein ymmärsit.
    No onpas sitten harvinaisen turha pysäkki! Senkö takia tuo tuohon jätetään, että tenukepit pääsevät Hesarin Alkoon vähemmällä könyämisellä? Vai onko tuossa se ajatus, että kasi pysähtyy Saukonpaateen mennessään myös tuossa ysin pysäkillä? Näin on sitten ikäänkuin parilliset pysäkit joka kohdalla. Tietysti tuo Brakun päähän laitettu pysäkki helpottaa vaihtoa ykköseen ja kolmoseen, joka ei minusta nytkään mikään ongelma ole ollut. Ei tuosta ainakaan mitään nopeutusta synny.

  13. #118
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Alueella sikin sokin sijaitsevien pysäkkien yhdistäminen yhdeksi kunnolliseksi pysäkkialueeksi Brahen kentän päähän on juuri sellainen toimenpide, jota olen odotellut jo pidemmän aikaa. Samalla uusi pysäkkialue selkeyttää ja erottaa nykyistä paremmin autokaistat rv-kaistasta. Varsinkin talvisin Brahen kentän pään rv-kaista on lähinnä pelkkä vitsi. Lopullinen nopeutus riippuu paljolti Kaarlenkadun risteyksen toimivuudesta. Mielestäni tästä risteyksestä pitäisi poistaa kokonaan autojen kääntymismahdollisuus rv-kiskojen ylitse. Toisin sanoen kääntyminen Helsinginkadulta vasemmalle etelään Kaarlenkadulle poistetaan, samoiten Kaarlenkadulta tulevat autot voivat kääntyä vain oikealle kohti Kurvia. Tällöin Rv-kaistat keskellä katua voitaisiin säilyttää korotettuina läpi risteyksen ja mikä tärkeintä liikennevalot voitaisiin poistaa kokonaan. Ainoa jäljelle jäävä autojen kanssa risteävä ajosuunta varustettaisiin jokerivaloilla. Nopeutus rv-liikenteelle olisi merkittävä ilman merkittävää haittaa autoliikenteelle. Ajoyhteydet Kallioon ovat aivan riittävät Fleminginkadun ja Kirstinkadun kautta.

    Pysäkkijärjestelyjen suhteen kasi on pieni väliinputoaja, vaikka täysin turha Kustaankadun pysäkki saadaankin pois. Ysin takia Helsinginkadun pysäkkiä ei voi oikein kokonaan poistaakaan, ainakaan suunnasta II. Olisiko ysin pysäkin sijoittaminen mahdollista myös tässä suunnassa Fleminginkadulle nykyistä I-suunnan pysäkkiä vastapäätä? Paikallahan on vanha bussipysäkki, jonka päälle korokkeen voisi rakentaa.

  14. #119
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Pysäkkijärjestelyjen suhteen kasi on pieni väliinputoaja, vaikka täysin turha Kustaankadun pysäkki saadaankin pois. Ysin takia Helsinginkadun pysäkkiä ei voi oikein kokonaan poistaakaan, ainakaan suunnasta II. Olisiko ysin pysäkin sijoittaminen mahdollista myös tässä suunnassa Fleminginkadulle nykyistä I-suunnan pysäkkiä vastapäätä? Paikallahan on vanha bussipysäkki, jonka päälle korokkeen voisi rakentaa.
    Tässä varmaankin parkkipaikkojen menetys olisi liikaa.
    "Juna toisi huumeet."

  15. #120

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Mielestäni tästä risteyksestä pitäisi poistaa kokonaan autojen kääntymismahdollisuus rv-kiskojen ylitse. Toisin sanoen kääntyminen Helsinginkadulta vasemmalle etelään Kaarlenkadulle poistetaan, samoiten Kaarlenkadulta tulevat autot voivat kääntyä vain oikealle kohti Kurvia.
    Keskuspelastusaseman toinen ajoreitti kulkee Kaarlenkatua ja siitä Hesaria kumpaan suuntaan vaan tarvitaankaan. Siksi tuota risteystä ei voi tehdä ihan miten tahansa. En kyllä tiedä tarkemmin, kuinka paljon tämä rajoittaa: jos korotukset ovat matalia, paloautolla pääsee niistä yli.

    Sen Hesari-Flemari pysäkkiparin suurin syy taitaa olla vaihdot kasin ja ysin välillä. Tuo on linjojen ainoa yhteinen kohta, ja siksi siinä on pysäkki jolla vaihtaa. Kasin kannaltahan tuo on todellakin muutoin vähän turhan lähellä Braahenkenttää.

    Ja kannattaa huomata, että nyt on toteutukseen menossa vain osuus Flemarilta itään. Kaikki nämä tärkeimmät uudistukset odottavat siis vielä vuoroaan, ja ovat mukana nyt vain esittelynä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjan 1 kehittäminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 227
    Viimeisin viesti: 15.04.2012, 22:00
  2. HKL: Raitiolinjan 4 myöhäisvuorot poikkeusreitillä ke ja to
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 09:20
  3. HKL: Raitiolinjan 4 myöhäisillan vuorot poikkeusreitillä 10. - 19.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.08.2009, 10:44
  4. HKL: Kiskovaurio vei raitiolinjan 1A poikkeusreitille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.05.2009, 13:50
  5. Aikataulukirjan kehittäminen
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 06.03.2006, 22:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •