Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen

Kai se pelastuu HKL:n tilausliikennevaunuksi tai Stadin Ratikat Oy:lle? Muutenhan se ei pelastu, vaan päätyy hiljaiseen kuolemaan.

Antero
 
Helsingin kaupunginmuseon Raitioliikennemuseokin saattaa olla yhden koti. Joskohta toisen koti voi olla HKL?
 
Vaunut 25 ja 30 olisivat tietysti "Aave-yhteensopivien" teliensä vuoksi ihanteellisia ostoksia Turkuun.
 
JE sanoi:
Kyllä, ja käsittääkseni vaunu 30 on se hyväkuntoisempi.
Aivan hiljattain on vaunu 30 siirretty Koskelassa säilytyshallin sisätiloihin. Toivotaan siis sille valoisaa tulevaisuutta.
 
Tämä nyt ei varsinaisesti koske vaunusarjaa 16 - 30 mutta tämän päivän HKL-linjalla artikkelissa mainittiin että nyt peruskorjauksessa oleva vaunu 9 olisi tarkoitus sijoittaa ensi syksynä linjalle 1 kuten jo aiemmin peruskorjattu vaunu 12. Olisi hienoa jos myös vaunu 8 peruskorjattaisiin. Jälkimmäisestä sarjasta toivoisin korjattavan vaunun 25 tai 30 jotta edes yksi tämän vaunusarjan edustaja jäisi jäljelle, ihanneratkaisu tietenkin olisi että kummatkin vaunut kunnostettaisiin.
 
aki sanoi:
Tämä nyt ei varsinaisesti koske vaunusarjaa 16 - 30 mutta tämän päivän HKL-linjalla artikkelissa mainittiin että nyt peruskorjauksessa oleva vaunu 9 olisi tarkoitus sijoittaa ensi syksynä linjalle 1 kuten jo aiemmin peruskorjattu vaunu 12. Olisi hienoa jos myös vaunu 8 peruskorjattaisiin. Jälkimmäisestä sarjasta toivoisin korjattavan vaunun 25 tai 30 jotta edes yksi tämän vaunusarjan edustaja jäisi jäljelle, ihanneratkaisu tietenkin olisi että kummatkin vaunut kunnostettaisiin.
"Onneksi" artikkelissa jätettiin mainitsematta ne perimmäiset ja pakottavat syyt, miksi 46-vuotiaita raitiovaunuja kunnostetaan ajokuntoisiksi Tallinnassa. Sopivasti tulkiten artikkelista voisi myös saada sellaisen kuvan, että vaunu 9 olisi tulossa linjalle yhdessä perävaunun 505 kanssa. No ehkä luin kyseistä artikkelia kuin piru raamattua ja sen johdosta tämä saivartelu. :twisted:
 
En tahdo laittaa sanoja kenenkään suuhun, mutta en usko HKL:n olevan kovinkaan innokas lisäämään sarjan 1-15 vaunujen käyttöä linjaliikenteessä. Vaunu 9 on toki korjausten valmistuttua tervetullut lisä, kahdeksikko kun on jo hiukan kulunut. Perävaunuliitäntä vaunussa 9 ei ole nähdäkseni mikään ihmeellinen asia. Liitäntöjä on käyttökuntoisina ollut jäljellä vain vaunuissa 14 ja 332 - nyt 14 on mainosvaunu ja 332 pois käytöstä (vaikka käsittääkseni muodollisesti kirjoilla), joten on vain ymmärrettävää että kunnostettuun vaunuun tahdotaan siirtää toiset liitännöistä.

Vaunusarjojen säästämisestä: aiemmin 50-luvun telivaunusarjoista kaupunginmuseo on museoinut yhden kutakin lajia, HKL säilyttänyt yhden tai useamman.
 
Jatkossa taitaa mennä niin, että museolle ja HKL:lle ei enää säästetä päällekkäisiä malleja. Touhulle ei riitä säilytystilaa kerta kaikkiaan enää mistään. Näin ollen vaunu #30 ehkä säästettäneen HKL:n toimesta, mutta museolle ei toista samanlaista varattane.
Perävaunuliitännöistä sen verran, että museovaunun #331 takapäässä pitäisi olla täydellinen Compact, koska #521 sen perässä niin uskollisesti yleensä on viihtynyt. Asiasta on muuten olemassa näyttöä... :wink:
 
HKL Linjalla -sivun juttuihin ei kannata luottaa sokeasti. Niitä ei laadita, eikä aina tarkistuteta, Raitioliikenneyksikössä, vaan ne laatii viestintäosasto, joka hallitsee aivan toisentyyppisiä asioita kuin näitä vaunujuttuja.

Vaunu 9 tulee aivan varmasti liikenteeseen ykköselle valmistuttuaan. Vielä ei voi arvioida, korvaako se vaunun 8 vai tuleeko sen lisäksi. Emme edes tiedä, koska vaunu 9 on tulossa.

Myös vaunu 14 on täysin ajokelpoinen, mutta mainosteippausten jäljiltä toki ruma. Se tarvitsisi maalauksen, mutta kelpaisi muuten linjalle.

Perävaunuja ei linjalle tule, sanoi HKL Linjalla sitten mitä hyvänsä. Perävaunua ei modernisoida siten, että pärjättäisiin ilman rahastajaa. Vaunuun 9 kyllä tulee perävaununvetokytkimet tilausajoja varten.
 
SD202 sanoi:
"Onneksi" artikkelissa jätettiin mainitsematta ne perimmäiset ja pakottavat syyt, miksi 46-vuotiaita raitiovaunuja kunnostetaan ajokuntoisiksi Tallinnassa.
Itse asiassa vaunuja kunnostetaan valtuuston aikanaan tekemän ponnen vuoksi. Matalalattiavaunuja tilattaessa HKL velvoitettiin säilyttämään liikennekelpoisena myös 1950-luvun kalustoa.

Jos ajatellaan vaunutilannetta tänä päivänä, niin korvaavia vaunuja saisi halvemmalla käytettynä Keski-Euroopasta. Vaunujen kunnostaminen Tallinnassa ikälopuista, lähes parikymmentä vuotta huoltamattomina olleista Karia-vaunuista ei ole halpaa lystiä.

Lyhyellä tähtäimellä kannattaisi ottaa Helsingissä seisovat 1959-vaunut kyllä ajokäyttöön esim vähän pintamaalaamalla tuota mainitsemaani vaunua 14. Mutta jos ajatellaan muutaman vuoden tähtäimellä, niin silloin hoidetun eurooppalaisen kaluston ostaminen (esim. 70-luvun vaunuja) on edullisempi ja nopeampi ratkaisu.
 
Takaisin
Ylös