Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/37

Viestiketju: Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Meillähän esim. sarjasta 16-30 ei ehkä pelastu yksikään.
    Kyllä pitäisi pelastua.

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Kyllä pitäisi pelastua.
    Hyvä niin. Nähtävästi minulla on ollut väärää tai vanhentunutta tietoa.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Kai se pelastuu HKL:n tilausliikennevaunuksi tai Stadin Ratikat Oy:lle? Muutenhan se ei pelastu, vaan päätyy hiljaiseen kuolemaan.

    Antero

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Helsingin kaupunginmuseon Raitioliikennemuseokin saattaa olla yhden koti. Joskohta toisen koti voi olla HKL?

  5. #5
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus

    kahden jäljelläolevan vaunun numerot ovat ilmeisesti 25 ja 30

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kyllä, ja käsittääkseni vaunu 30 on se hyväkuntoisempi.
    terveisin
    JE

  7. #7

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus

    Taloudellisessa ja toiminnallisessa tarkastelussa "Museoraitiotie Kauppatori-Martinsilta-Turun Linna-Satama" mainitaan mm.: "HKL on tarjonnut käytöstä poistettavia 1959 valmistuneita moottorivaunuja edullisesti Turun museoraitiotien käyttöön."

  8. #8
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Vaunut 25 ja 30 olisivat tietysti "Aave-yhteensopivien" teliensä vuoksi ihanteellisia ostoksia Turkuun.
    terveisin
    JE

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Kyllä, ja käsittääkseni vaunu 30 on se hyväkuntoisempi.
    Aivan hiljattain on vaunu 30 siirretty Koskelassa säilytyshallin sisätiloihin. Toivotaan siis sille valoisaa tulevaisuutta.

  10. #10
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus

    Tämä nyt ei varsinaisesti koske vaunusarjaa 16 - 30 mutta tämän päivän HKL-linjalla artikkelissa mainittiin että nyt peruskorjauksessa oleva vaunu 9 olisi tarkoitus sijoittaa ensi syksynä linjalle 1 kuten jo aiemmin peruskorjattu vaunu 12. Olisi hienoa jos myös vaunu 8 peruskorjattaisiin. Jälkimmäisestä sarjasta toivoisin korjattavan vaunun 25 tai 30 jotta edes yksi tämän vaunusarjan edustaja jäisi jäljelle, ihanneratkaisu tietenkin olisi että kummatkin vaunut kunnostettaisiin.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki
    Tämä nyt ei varsinaisesti koske vaunusarjaa 16 - 30 mutta tämän päivän HKL-linjalla artikkelissa mainittiin että nyt peruskorjauksessa oleva vaunu 9 olisi tarkoitus sijoittaa ensi syksynä linjalle 1 kuten jo aiemmin peruskorjattu vaunu 12. Olisi hienoa jos myös vaunu 8 peruskorjattaisiin. Jälkimmäisestä sarjasta toivoisin korjattavan vaunun 25 tai 30 jotta edes yksi tämän vaunusarjan edustaja jäisi jäljelle, ihanneratkaisu tietenkin olisi että kummatkin vaunut kunnostettaisiin.
    "Onneksi" artikkelissa jätettiin mainitsematta ne perimmäiset ja pakottavat syyt, miksi 46-vuotiaita raitiovaunuja kunnostetaan ajokuntoisiksi Tallinnassa. Sopivasti tulkiten artikkelista voisi myös saada sellaisen kuvan, että vaunu 9 olisi tulossa linjalle yhdessä perävaunun 505 kanssa. No ehkä luin kyseistä artikkelia kuin piru raamattua ja sen johdosta tämä saivartelu.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  12. #12
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    En tahdo laittaa sanoja kenenkään suuhun, mutta en usko HKL:n olevan kovinkaan innokas lisäämään sarjan 1-15 vaunujen käyttöä linjaliikenteessä. Vaunu 9 on toki korjausten valmistuttua tervetullut lisä, kahdeksikko kun on jo hiukan kulunut. Perävaunuliitäntä vaunussa 9 ei ole nähdäkseni mikään ihmeellinen asia. Liitäntöjä on käyttökuntoisina ollut jäljellä vain vaunuissa 14 ja 332 - nyt 14 on mainosvaunu ja 332 pois käytöstä (vaikka käsittääkseni muodollisesti kirjoilla), joten on vain ymmärrettävää että kunnostettuun vaunuun tahdotaan siirtää toiset liitännöistä.

    Vaunusarjojen säästämisestä: aiemmin 50-luvun telivaunusarjoista kaupunginmuseo on museoinut yhden kutakin lajia, HKL säilyttänyt yhden tai useamman.
    terveisin
    JE

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Jatkossa taitaa mennä niin, että museolle ja HKL:lle ei enää säästetä päällekkäisiä malleja. Touhulle ei riitä säilytystilaa kerta kaikkiaan enää mistään. Näin ollen vaunu #30 ehkä säästettäneen HKL:n toimesta, mutta museolle ei toista samanlaista varattane.
    Perävaunuliitännöistä sen verran, että museovaunun #331 takapäässä pitäisi olla täydellinen Compact, koska #521 sen perässä niin uskollisesti yleensä on viihtynyt. Asiasta on muuten olemassa näyttöä...

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    HKL Linjalla -sivun juttuihin ei kannata luottaa sokeasti. Niitä ei laadita, eikä aina tarkistuteta, Raitioliikenneyksikössä, vaan ne laatii viestintäosasto, joka hallitsee aivan toisentyyppisiä asioita kuin näitä vaunujuttuja.

    Vaunu 9 tulee aivan varmasti liikenteeseen ykköselle valmistuttuaan. Vielä ei voi arvioida, korvaako se vaunun 8 vai tuleeko sen lisäksi. Emme edes tiedä, koska vaunu 9 on tulossa.

    Myös vaunu 14 on täysin ajokelpoinen, mutta mainosteippausten jäljiltä toki ruma. Se tarvitsisi maalauksen, mutta kelpaisi muuten linjalle.

    Perävaunuja ei linjalle tule, sanoi HKL Linjalla sitten mitä hyvänsä. Perävaunua ei modernisoida siten, että pärjättäisiin ilman rahastajaa. Vaunuun 9 kyllä tulee perävaununvetokytkimet tilausajoja varten.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    "Onneksi" artikkelissa jätettiin mainitsematta ne perimmäiset ja pakottavat syyt, miksi 46-vuotiaita raitiovaunuja kunnostetaan ajokuntoisiksi Tallinnassa.
    Itse asiassa vaunuja kunnostetaan valtuuston aikanaan tekemän ponnen vuoksi. Matalalattiavaunuja tilattaessa HKL velvoitettiin säilyttämään liikennekelpoisena myös 1950-luvun kalustoa.

    Jos ajatellaan vaunutilannetta tänä päivänä, niin korvaavia vaunuja saisi halvemmalla käytettynä Keski-Euroopasta. Vaunujen kunnostaminen Tallinnassa ikälopuista, lähes parikymmentä vuotta huoltamattomina olleista Karia-vaunuista ei ole halpaa lystiä.

    Lyhyellä tähtäimellä kannattaisi ottaa Helsingissä seisovat 1959-vaunut kyllä ajokäyttöön esim vähän pintamaalaamalla tuota mainitsemaani vaunua 14. Mutta jos ajatellaan muutaman vuoden tähtäimellä, niin silloin hoidetun eurooppalaisen kaluston ostaminen (esim. 70-luvun vaunuja) on edullisempi ja nopeampi ratkaisu.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sinisten vaunujen korvaaminen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 27.12.2012, 05:57
  2. Vanhojen vaunujen romuttaminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 01.12.2011, 09:19
  3. Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 30.07.2008, 23:23
  4. Jenkki-vaunujen esikuva?
    kirjoittanut Piirka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 05.05.2006, 19:52
  5. Vaunujen jako
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 13:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •