Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen

JE sanoi:
Vaunu 9 on toki korjausten valmistuttua tervetullut lisä, kahdeksikko kun on jo hiukan kulunut.
Kuva vaunuista 12 ja 8 Koskelan hallissa. Kyllähän näissä tiettyä pientä eroa on huomattavissa, juu... :wink:
 
339-DF sanoi:
JE sanoi:
Vaunu 9 on toki korjausten valmistuttua tervetullut lisä, kahdeksikko kun on jo hiukan kulunut.
Kuva vaunuista 12 ja 8 Koskelan hallissa. Kyllähän näissä tiettyä pientä eroa on huomattavissa, juu... :wink:
Minun mielestäni HKL #8 on huomattavan siisti siihen nähden, että edellisestä isommasta rempasta on kulunut jo pitkä aika. Kuva lähes päivälleen vuosi sitten.
 
339-DF sanoi:
Mutta jos ajatellaan muutaman vuoden tähtäimellä, niin silloin hoidetun eurooppalaisen kaluston ostaminen (esim. 70-luvun vaunuja) on edullisempi ja nopeampi ratkaisu.
Niin, varmasti niinkin. Mutta asian toinen puoli: Sydäntalvella pakkasten paukkuessa kovimmillaan vaunupulan vaivatessa kipeimmin nämä Keski-Euroopan tulokkaat ensimmäisenä jätetään varikolle huilaamaan. Kesällä niillä kyllä kelpaa ajella, mutta silloin vaunuja riittäisi muutenkin...
Ei kun sarjasta 16 - 30 linjalle kaikki mitä irtoaa..! :wink:
 
Tehdäänpäs pieni yhteenveto aiheesta: Onko HKL:llä vielä jäljellä joku muukin klassikko, kuin 8, 9, 12, 13, 14, 25, 30 ja 332? Mitä kuuluu 11:lle? Spårakoffia ei tietenkään lasketa tähän lukuun...
Vaunuthan ovat aivan uskomattoman vahvoja. Vai tietääkö joku, olisiko jossain joku muu 1950-luvun ajoneuvo yhä, lähes 50-vuotiaana, täysin käyttökelpoinen? Jos Variot pystyvät samaan, ihme...

Klassikot kuuluvat minun mielestäni Helsingin katukuvaan ja niitä pitää kunnostaa nimenomaan sitä varten, että niitä voidaan pitää myös reittiajossa, tilaukset kun eivät ole kaiken kansan liikennettä.
 
Tässä jotain alustavaa listausta

3 - ei liian hyvässä kunnosa - ovenpieli ja vähän etuovikin kolhiintunut
8,12 - ajossa
9 - Tallinnassa
10,11,13 - jäljellä, ei ajokuntoisia?
14 - ajokuntoinen, viimeksi mainosvaununa
25,30 - jäljellä, ei ajokuntoisia?
175 - Spårakoff
332,337,352,362 - jäljellä, ei ajokuntoisia?
339 - Oy Stadin Ratikat Ab
505 - perävaunu, Tallinnassa
 
Vuoden 1959 vaunuista jäljellä ovat seuraavat: 3, 8 - 14, 25, 30 ja 175 (Spårakoff ex 15).
332 ei ole samaan ryhmään kuuluva "klassikko". Muita VTS:iä ovat 331, 337, 339, 352 (ei sisustusta) ja 362. Lisäksi on hengissä H-1. Joku voi halutessaan tarkistaa vaunun alkuperän SRS:n kotisivuilta. VTS:n kanssa samanikäisistä Ratti-Kariosta ovat säästyneet 313 ja 320.
Tukholmassa on käytössä A30- ja A30B- sekä B30- ja B30B-vaunuja ajossa yhä ja ne ovat pääosin 1940-luvulta. Muualla on siis paljon vanhempiakin vaunuja eivätkä Suur-Tukholman yllä kerrotut esimerkit nekään edusta ääripäätä maailmanluokassa. A30.
 
Onhan se hienoa ja nostalgista, että liikenteessä on melkein 50-vuotiaita vaunuja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että liikennöitsijän tehtäviin ei kuulu kaluston museointi. HKL-Raitioliikenne rahoittaa vanhan kaluston mittavat kunnostukset saamistaan liikennöintikorvauksista. Tämä voidaan kääntää niin, että liikennöintikorvaukset on mitoitettu sellaisiksi että niillä voidaan tehdä muutakin kuin tuottaa varsinaista liikennettä mahdollisimman edullisesti. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi bussiliikenne on halvempaa.
 
Odotan edelleen, että joku ystävällinen kertoisi, kuinka paljon vaikkapa se nelosen ratikkalinjan muutos bussiksi maksaisi. Niin että nähtäisiin kuinka käsittämättömän paljon halvempaa se bussileikki oikeastaan on. :twisted:
 
kuukanko sanoi:
Onhan se hienoa ja nostalgista, että liikenteessä on melkein 50-vuotiaita vaunuja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että liikennöitsijän tehtäviin ei kuulu kaluston museointi. HKL-Raitioliikenne rahoittaa vanhan kaluston mittavat kunnostukset saamistaan liikennöintikorvauksista. Tämä voidaan kääntää niin, että liikennöintikorvaukset on mitoitettu sellaisiksi että niillä voidaan tehdä muutakin kuin tuottaa varsinaista liikennettä mahdollisimman edullisesti. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi bussiliikenne on halvempaa.
Parin 1950-luvun raitiovaunun kunnostusrahat ovat tulleet erillisrahoituksena muualta, eivät liikennöintikorvauksista.
 
kuukanko sanoi:
Onhan se hienoa ja nostalgista, että liikenteessä on melkein 50-vuotiaita vaunuja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että liikennöitsijän tehtäviin ei kuulu kaluston museointi. HKL-Raitioliikenne rahoittaa vanhan kaluston mittavat kunnostukset saamistaan liikennöintikorvauksista. Tämä voidaan kääntää niin, että liikennöintikorvaukset on mitoitettu sellaisiksi että niillä voidaan tehdä muutakin kuin tuottaa varsinaista liikennettä mahdollisimman edullisesti. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi bussiliikenne on halvempaa.
HKL on kunnallisena liikelaitoksena pakotettu noudattamaan kaupunginvaltuuston tahtoa. Variot tilattaessa valtuusto päätti, että vanhoja 50-luvun vaunuja pitää paitsi säilyttää niin myös pitää liikennekelpoisena. Tätä päätöstä HKL-RL nyt sitten noudattaa.

Siinä olet ihan oikeassa, että on epäreilua maksattaa HKL-RL:llä tällaisia ydintoimintaan kuulumattomia kustannuksia. Onneksi varoja on saatu tähän myös ulkopuolelta, mutta oikeudenmukaisessa tilanteessa kunnostusvarat toki tulisivat aivan toisesta momentista. Valtuuston pitäisi seistä siinä määrin päätöstensä takana, että myös budjetoisivat niistä aiheutuvat kulut. Juuri kuten sanoit, nyt tämä sivutehtävä rasittaa RL:n taloutta ja saa raitioliikenteen näyttämään todellista kalliimmalta. Mikä tietysti joillekin tahoille sopii...
 
yksi ratkaisu vanhojen vaunujen kunnostukseen voisi olla, että se siirrettäisiin raitioliikennemuseon vastuulle, museon budjetti nostettaisiin sellaiselle tasolle että vuodessa olisi mahdollista kunnostaa 1-3 vaunua. kunnostettavia vaunuja voisi olla esim. vaunut 25, 30, 313, 320, 331, 332 ja 337. ainakin nuo vaunut tulisi säilyttää liikennekelpoisina jos vaikka tulevaisuudessa helsinkiin saataisiin museoraitiovaunuliikennettä esim. kesä-aikana. tämä olisi yksi vaihtoehto, joka tapauksessa vanhojen vaunujen peruskorjausten rahoitus pitäisi eriyttää HKL-raitioliikenteen määrärahoista.
 
Olipas paljon jo tänä keväänä pilkkomolle lähteviä numeroita tuossa listassa.
 
Aiotaanko 1955-59 mallien vaunuja kuutioida? Kyseenalaista toki onkin, mitä tarvetta esim. vaunuille 332, 337, 352 tai 362 enää voisi olla, kun 339 on niin hyvässä jamassa.
 
Compact sanoi:
Olipas paljon jo tänä keväänä pilkkomolle lähteviä numeroita tuossa listassa.
mistä on peräisin tieto että noita vaunuja oltaisiin romuttamassa? harmillista jos näin todellakin on.
 
aki sanoi:
mistä on peräisin tieto että noita vaunuja oltaisiin romuttamassa? harmillista jos näin todellakin on.
Erään lehden yleisöosastolla, lehti taisi olla itse Helsingin Sanomat, yksityishenkilö pohdiskeli, mitä Koskelan pihalla seisoville vanhoille 1950-luvun vaunuille aiotaan tehdä. Melko pian HKL:n tiedottaja vastasi, että pihalla näkyvät vaunut romutetaan. Niitä on viime aikoina ollut neljä (4) kpl: 3, 10, 25 ja 337. Isänpäivänä jo huomasin, että kolmosen ja kaks'viitosen kojelaudoista oli joitakin nappuloita irrotettu, joten niiden hävittäminen oli tavallaan jo aloitettu. Eipä kai kympin ja 337:n poistaminenkaan mitenkään katastrofi olisi. Ihan kaikkea vanhaa ei nyt vain voi alkaa säästää.
 
Takaisin
Ylös