Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/37

Viestiketju: Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen

  1. #16
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Vaunu 9 on toki korjausten valmistuttua tervetullut lisä, kahdeksikko kun on jo hiukan kulunut.
    Kuva vaunuista 12 ja 8 Koskelan hallissa. Kyllähän näissä tiettyä pientä eroa on huomattavissa, juu...

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Vaunu 9 on toki korjausten valmistuttua tervetullut lisä, kahdeksikko kun on jo hiukan kulunut.
    Kuva vaunuista 12 ja 8 Koskelan hallissa. Kyllähän näissä tiettyä pientä eroa on huomattavissa, juu...
    Minun mielestäni HKL #8 on huomattavan siisti siihen nähden, että edellisestä isommasta rempasta on kulunut jo pitkä aika. Kuva lähes päivälleen vuosi sitten.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Mutta jos ajatellaan muutaman vuoden tähtäimellä, niin silloin hoidetun eurooppalaisen kaluston ostaminen (esim. 70-luvun vaunuja) on edullisempi ja nopeampi ratkaisu.
    Niin, varmasti niinkin. Mutta asian toinen puoli: Sydäntalvella pakkasten paukkuessa kovimmillaan vaunupulan vaivatessa kipeimmin nämä Keski-Euroopan tulokkaat ensimmäisenä jätetään varikolle huilaamaan. Kesällä niillä kyllä kelpaa ajella, mutta silloin vaunuja riittäisi muutenkin...
    Ei kun sarjasta 16 - 30 linjalle kaikki mitä irtoaa..!

  4. #19

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus

    Tehdäänpäs pieni yhteenveto aiheesta: Onko HKL:llä vielä jäljellä joku muukin klassikko, kuin 8, 9, 12, 13, 14, 25, 30 ja 332? Mitä kuuluu 11:lle? Spårakoffia ei tietenkään lasketa tähän lukuun...
    Vaunuthan ovat aivan uskomattoman vahvoja. Vai tietääkö joku, olisiko jossain joku muu 1950-luvun ajoneuvo yhä, lähes 50-vuotiaana, täysin käyttökelpoinen? Jos Variot pystyvät samaan, ihme...

    Klassikot kuuluvat minun mielestäni Helsingin katukuvaan ja niitä pitää kunnostaa nimenomaan sitä varten, että niitä voidaan pitää myös reittiajossa, tilaukset kun eivät ole kaiken kansan liikennettä.

  5. #20
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tässä jotain alustavaa listausta

    3 - ei liian hyvässä kunnosa - ovenpieli ja vähän etuovikin kolhiintunut
    8,12 - ajossa
    9 - Tallinnassa
    10,11,13 - jäljellä, ei ajokuntoisia?
    14 - ajokuntoinen, viimeksi mainosvaununa
    25,30 - jäljellä, ei ajokuntoisia?
    175 - Spårakoff
    332,337,352,362 - jäljellä, ei ajokuntoisia?
    339 - Oy Stadin Ratikat Ab
    505 - perävaunu, Tallinnassa
    terveisin
    JE

  6. #21
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Vuoden 1959 vaunuista jäljellä ovat seuraavat: 3, 8 - 14, 25, 30 ja 175 (Spårakoff ex 15).
    332 ei ole samaan ryhmään kuuluva "klassikko". Muita VTS:iä ovat 331, 337, 339, 352 (ei sisustusta) ja 362. Lisäksi on hengissä H-1. Joku voi halutessaan tarkistaa vaunun alkuperän SRS:n kotisivuilta. VTS:n kanssa samanikäisistä Ratti-Kariosta ovat säästyneet 313 ja 320.
    Tukholmassa on käytössä A30- ja A30B- sekä B30- ja B30B-vaunuja ajossa yhä ja ne ovat pääosin 1940-luvulta. Muualla on siis paljon vanhempiakin vaunuja eivätkä Suur-Tukholman yllä kerrotut esimerkit nekään edusta ääripäätä maailmanluokassa. A30.

  7. #22
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus

    Onhan se hienoa ja nostalgista, että liikenteessä on melkein 50-vuotiaita vaunuja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että liikennöitsijän tehtäviin ei kuulu kaluston museointi. HKL-Raitioliikenne rahoittaa vanhan kaluston mittavat kunnostukset saamistaan liikennöintikorvauksista. Tämä voidaan kääntää niin, että liikennöintikorvaukset on mitoitettu sellaisiksi että niillä voidaan tehdä muutakin kuin tuottaa varsinaista liikennettä mahdollisimman edullisesti. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi bussiliikenne on halvempaa.

  8. #23
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Odotan edelleen, että joku ystävällinen kertoisi, kuinka paljon vaikkapa se nelosen ratikkalinjan muutos bussiksi maksaisi. Niin että nähtäisiin kuinka käsittämättömän paljon halvempaa se bussileikki oikeastaan on.
    terveisin
    JE

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Onhan se hienoa ja nostalgista, että liikenteessä on melkein 50-vuotiaita vaunuja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että liikennöitsijän tehtäviin ei kuulu kaluston museointi. HKL-Raitioliikenne rahoittaa vanhan kaluston mittavat kunnostukset saamistaan liikennöintikorvauksista. Tämä voidaan kääntää niin, että liikennöintikorvaukset on mitoitettu sellaisiksi että niillä voidaan tehdä muutakin kuin tuottaa varsinaista liikennettä mahdollisimman edullisesti. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi bussiliikenne on halvempaa.
    Parin 1950-luvun raitiovaunun kunnostusrahat ovat tulleet erillisrahoituksena muualta, eivät liikennöintikorvauksista.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Onhan se hienoa ja nostalgista, että liikenteessä on melkein 50-vuotiaita vaunuja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että liikennöitsijän tehtäviin ei kuulu kaluston museointi. HKL-Raitioliikenne rahoittaa vanhan kaluston mittavat kunnostukset saamistaan liikennöintikorvauksista. Tämä voidaan kääntää niin, että liikennöintikorvaukset on mitoitettu sellaisiksi että niillä voidaan tehdä muutakin kuin tuottaa varsinaista liikennettä mahdollisimman edullisesti. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi bussiliikenne on halvempaa.
    HKL on kunnallisena liikelaitoksena pakotettu noudattamaan kaupunginvaltuuston tahtoa. Variot tilattaessa valtuusto päätti, että vanhoja 50-luvun vaunuja pitää paitsi säilyttää niin myös pitää liikennekelpoisena. Tätä päätöstä HKL-RL nyt sitten noudattaa.

    Siinä olet ihan oikeassa, että on epäreilua maksattaa HKL-RL:llä tällaisia ydintoimintaan kuulumattomia kustannuksia. Onneksi varoja on saatu tähän myös ulkopuolelta, mutta oikeudenmukaisessa tilanteessa kunnostusvarat toki tulisivat aivan toisesta momentista. Valtuuston pitäisi seistä siinä määrin päätöstensä takana, että myös budjetoisivat niistä aiheutuvat kulut. Juuri kuten sanoit, nyt tämä sivutehtävä rasittaa RL:n taloutta ja saa raitioliikenteen näyttämään todellista kalliimmalta. Mikä tietysti joillekin tahoille sopii...

  11. #26
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus

    yksi ratkaisu vanhojen vaunujen kunnostukseen voisi olla, että se siirrettäisiin raitioliikennemuseon vastuulle, museon budjetti nostettaisiin sellaiselle tasolle että vuodessa olisi mahdollista kunnostaa 1-3 vaunua. kunnostettavia vaunuja voisi olla esim. vaunut 25, 30, 313, 320, 331, 332 ja 337. ainakin nuo vaunut tulisi säilyttää liikennekelpoisina jos vaikka tulevaisuudessa helsinkiin saataisiin museoraitiovaunuliikennettä esim. kesä-aikana. tämä olisi yksi vaihtoehto, joka tapauksessa vanhojen vaunujen peruskorjausten rahoitus pitäisi eriyttää HKL-raitioliikenteen määrärahoista.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Olipas paljon jo tänä keväänä pilkkomolle lähteviä numeroita tuossa listassa.

  13. #28
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Aiotaanko 1955-59 mallien vaunuja kuutioida? Kyseenalaista toki onkin, mitä tarvetta esim. vaunuille 332, 337, 352 tai 362 enää voisi olla, kun 339 on niin hyvässä jamassa.
    terveisin
    JE

  14. #29
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Olipas paljon jo tänä keväänä pilkkomolle lähteviä numeroita tuossa listassa.
    mistä on peräisin tieto että noita vaunuja oltaisiin romuttamassa? harmillista jos näin todellakin on.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki
    mistä on peräisin tieto että noita vaunuja oltaisiin romuttamassa? harmillista jos näin todellakin on.
    Erään lehden yleisöosastolla, lehti taisi olla itse Helsingin Sanomat, yksityishenkilö pohdiskeli, mitä Koskelan pihalla seisoville vanhoille 1950-luvun vaunuille aiotaan tehdä. Melko pian HKL:n tiedottaja vastasi, että pihalla näkyvät vaunut romutetaan. Niitä on viime aikoina ollut neljä (4) kpl: 3, 10, 25 ja 337. Isänpäivänä jo huomasin, että kolmosen ja kaks'viitosen kojelaudoista oli joitakin nappuloita irrotettu, joten niiden hävittäminen oli tavallaan jo aloitettu. Eipä kai kympin ja 337:n poistaminenkaan mitenkään katastrofi olisi. Ihan kaikkea vanhaa ei nyt vain voi alkaa säästää.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sinisten vaunujen korvaaminen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 27.12.2012, 05:57
  2. Vanhojen vaunujen romuttaminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 01.12.2011, 09:19
  3. Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 30.07.2008, 23:23
  4. Jenkki-vaunujen esikuva?
    kirjoittanut Piirka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 05.05.2006, 19:52
  5. Vaunujen jako
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 13:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •