Ledit kiskoihin

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Ihan hauska idea, kai tuo toimiikin jos se ledi on kiskon ulkosivulla:
Helsingin Sanomat 30.3.2010 sanoi:
Mattolaitureille tansseja, kiskoille ledejä
Muotoilupääkaupunkivuodeksi etsittiin uusia ideoita piristämään kaupunkilaisten arkea.

... kuusikolta Salla Hoppu, Johanna Iivonen, Maria Isotupa, Päivi Kaartinen, Pia Kilpinen ja Leila Koivulehto.

Tämä iloisten naisten joukko työskentelee kaupunkisuunnitteluvirastossa ja voitti viraston ideakilpailun siitä, miten kaupunkiympäristöä elävöitetään ja parannetaan, kun Helsingistä tulee muotoilupääkaupunki vuonna 2012.

...

Vuoden 2012 muotoilupääkaupunki-hanketta vetävän kulttuurijohtaja Pekka Timosen mielestä laiturit ovat juuri sitä, mitä vuodelta halutaan, eli parantaa kaupunkilaisten arkea. Alustavasti rahaakin hankkeille voisi löytyä.

Saman

työryhmän ehdotusta asentaa led-valot ratikkakiskoihin hän pitää myös mainiona. Jokaisella linjalla olisi oma värinsä.

"Se olisi omiaan nostamaan joukkoliikenteen asemaa esiin", Timonen kiittelee...
Voisikohan noille keksiä visuaalisen piristyksen lisäksi jotain hyötykäyttöäkin? Vilkkuu punaisena jos auto on pysäköity liian lähellä kiskoja, vaatisi tosin jonkin tunnistimen? Väri kirkastuu sen mukaan mitä lähempänä ratikka on?

---------- Viesti lisätty kello 7:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:18 ----------

Niin ja linkki unohtui, http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupun...ille+tansseja++kiskoille+ledejä/1135255752807

Vaatii lukuoikeuden digilehteen, paperiversiossa toki sama juttu.
 
Pysäkeillä voisi olla jokaiselle linjalle omat värinsä, jotka alkaisivat vilkkumaan aina ratikan saapuessa. Monen linjan kesken jaetuilla pysäkeillä riittäisi pelkästään valkoinen väri. Voisihan ne omatkin värit tehdä, mutta se maksaa eikä taida olla teknisesti ihan helppoakaan toteuttaa toimimaan sataprosenttisesti. Nämä vilkkuledit voisi toki olla laitureillakin, mutta melkein veikkaisin asennuksen kiskoihin (mahdollisen korjaustyön yhteydessä luonnollisesti) olevan halvempaa. Huono puoli on, että talvella nämä ei ole aina näkyvissä.

Ja muuten: tästä alkaisi uusi linjavärikausi!
 
Johdonmukainen käyttö linjavärien esittämiseen kyllä eellyttäisi, että jaetuilla pysäkeillä välkytettäisiiin aina juuri saapuvan linjan mukaan. Tai että kaikki värit palaisivat ja saapuva voimakkaimpana. Siellähän niistä linjaväreistä olisi suurin hyöty missä menee montaa eri linjaa.

Tuo saattaisi jäädä pelkäksi kuriositeetiksi, mutta on myös mahdollista, että se oikeasti nostaisi linjojen käyttöä. Yhtenä raidekertoimen selittävänä tekijänähän on pidetty sitä, kuinka linja näkyy katukuvassa ja sen olemassaolo ja reitti on helppo ymmärtää.
 
Jos kaikki vaunut saadaan varustettua asianmukaisella laitteistolla, on toki mahdollista toteuttaa jaetuille pysäkeille väritunnistus. Ajattelin värikoodausta vain sekundaarisena seikkana, mutta jos siitä halutaan hyötykin, niin mikä jottei! :smile:
 
Liikkuvat valot ajojohtopylväässä

Jos ledit muka saa raitioradalle rakennettua, niin mielestäni voisi myös ryhtyä kokeilemaan Nurmiradan rakentamista. Siis nykyisten betonisten vihernappula- ja reikäkiviratojen sijaan. Kipataan oikeaa mustaamultaa kuorma-autolla raiteen ympäristöön ja kylvetään ruohonsiementä perään. Autoilla ajo kielletään.

Asiasta toiseen: tuo ledivalojuttu lienee jotain taiteen nimissä tehtävää. Se vain hautautuu nopeasti lumihankeen ja risaantuu pimeäksi. Kuinka moni muistaa tämän raitiotaideteoksen? Japanilaisen lasitaiteilija Kazushi Nakadan installaation ajojohtopylväässä. Taideteoksen nimi on Light X.

Ote selosteesta: Teoksen voi nähdä majakkana, joka ohjaa liikennöivät raitiovaunut turvallisesti kotiin. Hiljalleen liikkuvan sinertävän valon liike kuvastaa vuorokautista pimeän ja valoisan ajan vaihtelua. Teos yllyttää näkymättömän ja näkyvän piilomerkitysten tutkimiseen, siinä on todellisuuden ja mielikuvituksen voimakas rinnakkaiselo. Teoksen kyljissä olevista peililaseista kuvastuu ympäristön kerrostalojen valoja ja muotoja.

Tuttu paikka meille kaikille hyvästä taiteesta ja ratikoista kiinnostuneille. Vai?
 
Vs: Liikkuvat valot ajojohtopylväässä

Asiasta toiseen: tuo ledivalojuttu lienee jotain taiteen nimissä tehtävää. Se vain hautautuu nopeasti lumihankeen ja risaantuu pimeäksi. Kuinka moni muistaa tämän raitiotaideteoksen? Japanilaisen lasitaiteilija Kazushi Nakadan installaation ajojohtopylväässä. Taideteoksen nimi on Light X.
Taide julkisissa tiloissa:
teoksen nimi: Light X
teoksen sijainti: Kaj Franckin aukio
valmistumisvuosi: 2005
rakennuttaja/tilaaja: Helsingin kaupungin liikennelaitos
 
Vs: Liikkuvat valot ajojohtopylväässä

Tuttu paikka meille kaikille hyvästä taiteesta ja ratikoista kiinnostuneille. Vai?

On varmasti tuttu. :smile:

Tuo teos ei vaan ole raitioliikenteen kannalta hyödyllinen. Siksi ajattelinkin, että taiteen nimissä voisi ottaa samalla pienenpienen hyödyn irti. Pienet ledit ovat varmaan kestävyydeltään melko riittäviä eikä montaakaan välttämättä tarvitsisi vuosittain vaihtaa.
 
Pysäkeillä voisi olla jokaiselle linjalle omat värinsä, jotka alkaisivat vilkkumaan aina ratikan saapuessa. Monen linjan kesken jaetuilla pysäkeillä riittäisi pelkästään valkoinen väri. Voisihan ne omatkin värit tehdä, mutta se maksaa eikä taida olla teknisesti ihan helppoakaan toteuttaa toimimaan sataprosenttisesti. Nämä vilkkuledit voisi toki olla laitureillakin, mutta melkein veikkaisin asennuksen kiskoihin (mahdollisen korjaustyön yhteydessä luonnollisesti) olevan halvempaa. Huono puoli on, että talvella nämä ei ole aina näkyvissä.

Ja muuten: tästä alkaisi uusi linjavärikausi!
Mitäs sitten tehdään kun tulee kaksi linjaa yhtäaikaa, disko päälle:) Mut joo tuo, värikoodaus voisi olisi hyvä.

Semmoinen efekti voisi olla ihan hieno että valot rupeavat sykkimään raitiovaunun lähestyessä ja syke kiihtyy mitä lähempänä se on. Voisihan tuosta olla käytännön hyötyäkin, jalankulkija näkisi pimeällä milloin ratikka on tulossa ihan kiskoistakin katsomalla.
 
Höpöä rahantuhlausta jo ajatuksena.
Eiköhän se meille riitä, että pysäkkien näyttötaulut saadaan varmatoimisiksi ja niistä voi katsoa tuloajan ja mahdolliset poikkeusliikennetiedoitukset.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kiskoon asennettuna ledit eivät välttämättä kestä, mutta oiva asennuspaikka ledeille voisikin olla kiskojen viereen jyrsitty matala ura, joka on myös muistakin syistä perusteltu ;)
 
Ajatus ledeistä kuulostaa hauskalta, mutta epäilen hieman homman taloudellisuutta. Sinänsä perusajatus siitä, että nostetaan ratikkarataa jotenkin esille kadusta on hieno, erityisesti jos pystytään konkretisoimaan hieman mikä linja / mitkä linjat siinä radalla kulkevat.

Tässäpä hieman jatkojalostettu versio: mitä jos ratikkakiskojen väliin säännöllisin välein, esim. pysäkkien lähelle ja risteysten jälkeen maalattaisiin katuun (mahdollisesti linjan tunnusvärillä?) ympyrä jonka keskelle linjan numero? Esimerkiksi risteyksessä jossa linja haarautuu kahteen suuntaan olisi välittömästi risteyksen jälkeen kummankin haaran alussa selkeästi esillä oikea linjanumero, jonka kadulla satunnaisesti kävelevä ihminen pystyisi (kesäaikana) helposti havainnoimaan.

Tiedän että linjojen numerot näkee pysäkkikilvistä, mutta kun rupesin tätä ajattelemaan, kokisin vielä konkreettisempana osoituksena linjojen kulusta sen, jos suoraan katuun olisi maalattu näitä linjanumeroita. Eipä tuo paljon ottaisi jos ei antaisikaan. Kulut maalauksista olisivat todennäköisesti aika pienet eikä homma olisi teknisestikään vaikea toteuttaa. Nykyäänhän bussilinjoilla lukee kadussa hieman tylsästi "BUS". Ihan sama jos ratikkalinjoilla olisi linjanumerot.

En muuten tiedä onko tällaista toteutettu ikinä missään. Tietääkö kukaan?
 
Tuskin ne ledit nyt kauheasti maksaa. Tuo linjamaalaus ei ole minusta yhtään hullumpi idea, senkin voisi ehkä tehdä valoilla, eli ampuu spotilla semmoisen kuvion jossa linjatunnus on varjostettu.

Ylipäänsä minusta Helsingissä voisi olla enemmän ulkovaloja, ei ne nykyaikaiselle tekniikalla nyt niin kauheasti sähköä syö. Asun nyttemmin taas lähiössä ja kaipaan kovasti kaupungin valoja talvella, ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Höpöä rahantuhlausta jo ajatuksena.
Eiköhän se meille riitä, että pysäkkien näyttötaulut saadaan varmatoimisiksi ja niistä voi katsoa tuloajan ja mahdolliset poikkeusliikennetiedoitukset.

Samaa mieltä. Olen usein hämmästellyt kahta asiaa noista raitiovaunupysäkkien näyttötauluista: ensiksi sitä, että poikkeustiedotteet toimivat erittäin huonosti. Toiseksi taas sitä, minkä ihmeen takia nuo on rakennettu täysin aataminaikaisella periaatteella, jossa jokaisella vuorolla on tasan oma tuolle vuorolle omistettu näyttöruutu? Olisiko sellainen ratkaisu, jossa olisi ollut iso taulu, jossa kiertäisivät jokaisen vuoron saapumisajat samassa taulussa sitten niin kallis, ettei sitä voinut toteuttaa? Nythän tuo ratkaisu vaatii aina linjoja muutettaessa käsityötä, että saadaan uudet linjat näkyviin. Joo, eihän tuota tietysti joka päivä tapahdu, mutta siitä huolimatta.

Toisaalta ohjelmoitavassa näyttötaulussa voisi jopa järjestelmän niin salliessa toteuttaa senkin, että siinä näkyisi myös poikkeusreitillä olevien vaunujen kulku poikkeusreitti-ilmoituksella varustettuna tietenkin. En tiedä, mitä kaikkea dataa järjestelmästä saa irti, joten en ole varma, onko tuollainen mahdollista. Joka tapauksessa tämä mahdollistaisi paljon laajemman informaation.
 
Olisiko sellainen ratkaisu, jossa olisi ollut iso taulu, jossa kiertäisivät jokaisen vuoron saapumisajat samassa taulussa sitten niin kallis, ettei sitä voinut toteuttaa?

Itse pidän enemmän näistä kiinteistä. Voin esimerkiksi katsoa kutosesta sisältä helposti kurvissa onko kasi tulossa kaukana perässä, kun tiedän monentenako se tauluissa on. Tai vilkaista sitä toiselta puolelta katua että tiedän aknnattaako mennä pysäkille vai kävellä kaksi väliä.

Rullaavasta taulusta olisi paljon työläämpi etsiä oikea rivi ja tarkistaa se, joutuisi käytännössä menemään lähemmäs katselemaan tai pysähtymään siristelemään.

Osittain kiinteys on myös sitä raitioliikenteen pysyvyyttä: tässä linja menee, eikä sitä kevyin perustein siirretä pois. Niin kauan kun linjoja on melko vähän (ja niitä ei siirrellä kevyin perustein pois), homma toimii näillä tauluilla ihan hyvin.

Mutta poikkeustilanteiden hoidossa kieltämättä kyllä on parantamisen varaa.
 
Rullaavasta taulusta olisi paljon työläämpi etsiä oikea rivi ja tarkistaa se, joutuisi käytännössä menemään lähemmäs katselemaan tai pysähtymään siristelemään.

Näyttötaulussa voi olla myös useampi rivi. Silloin siihen voisi mahtua vaikka jokaiselle linjalle oma rivi. Ei tarvitsisi rullailla. Ihan hyvin se voisi olla tällainen:

Linja
6 5 min 15 min
7A 6 min 17 min
1A 3 min (poikkeusreitti)
 
Takaisin
Ylös