Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Laitetaanpa ennakkotietona jos jotakuta huomenna kiinnostaa bongata 60-luvun raitiovaunu/paikallisbussi Helsingissä. Eli raitiotieseuran ja Lahden rautatieharrastajat Topparoikka ry:n yhteinen kevätretki. Lähtö kello 12 Koskelasta, Salmisaari noin 13.00, Meilahden
Kuusitie noin 13.40 ja Hietalahti 14.10 jälkeen.

Kalustona raiteilla Keppi-Karia vaunu, sekä perävaunu
Kumipyörillä Oy Liikenne Ab:n väreissä Volvo B635 Wiima vuosimalli 1966

Retki on tarkoitettu vain Topparoikan ja Raitiotieseuran jäsenille
 
Kävelin tänään noin klo 18:45 Brahen kentän kohdalla ja katselin samalla, kun ysi kääntyi Hesarilta Kaarlenkadulle. Mietin, miten oudolta vieläkin näyttää, kun ratikassa on linjatunnuksena 9 ja mietin sitten, että kauankohan mahtaa kestää, ennen kuin siihen tottuu. Seuraavaksi ajatus kääntyi sitten siihen, että numerot 2 ja 5 puuttuvat ja mietin, kauanko mahtaa kestää ennen kuin sellaisia saa (taas) nähdä liikenteessä. No, ei mennyt kauaa. Siinä samassa nimittäin Kaarlenkadulta tulee vaunu 90, jonka kilvissä lukee 2 Eläintarha Djurgården. Jokaisessa kilvessä tämä sama teksti, takana tietysti pelkkä 2. Hetken kyllä mietin, että mitä sieniä on tullut syötyä :) Mahtoiko joku muu nähdä tämän vaunun? Kuljettajan lisäksi vaunussa oli ohjaamon vierellä toinenkin sinipukuinen herra. En tiedä, oliko kolleega vai kouluttaja. Matkustajia kuitenkin oli kyydissä, ja reittinä 3(B). Ehkäpä tunnus muuttui Eltsussa oikeaksi?
 
Tuolla perusteella ei ysillä saisi käyttää myöskään nauhakilpisiä NrI:iä. ;) Kovasti niitä siellä on... !sillöM

Tässä on vain se vissi ero, ettei nauhakilpisissä NrI-vaunuissa ole mitään määränpääkilpeä, joka voisi ammottaa rumasti tyhjänä toisin kuin Mannheim-vaunuissa. Mielestäni mannet eivät sovi linjalla 9 juuri siitä syystä, että määränpääkilvissä loistaa repaleista taustanauhaa tai loisteputkivalo näkyy (osa tyhjistä taustoista on toki hyvässäkin kunnossa). Vaunun ulosannista tulee nuhjuinen.
 
Tässä on vain se vissi ero, ettei nauhakilpisissä NrI-vaunuissa ole mitään määränpääkilpeä, joka voisi ammottaa rumasti tyhjänä toisin kuin Mannheim-vaunuissa. Mielestäni mannet eivät sovi linjalla 9 juuri siitä syystä, että määränpääkilvissä loistaa repaleista taustanauhaa tai loisteputkivalo näkyy (osa tyhjistä taustoista on toki hyvässäkin kunnossa). Vaunun ulosannista tulee nuhjuinen.
Voi hirveää.
Eipä meikäläistä haittaa moinen yhtään. Ja harva noita määränpäätekstejä kaipaakaan.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Voi hirveää.
Eipä meikäläistä haittaa moinen yhtään. Ja harva noita määränpäätekstejä kaipaakaan.

Jos määränpäätekstit ovat tarpeettomia, herää kysymys, miksi HKL ylipäätänsä käyttää rahaa uusien kilpilaitteiden asentamiseen nivelvaunuihin. Sinun puolesta nekin voisi näyttää vain pelkkää numeroa ja tekstikentät mustaa. Se tuskin olisi järkevää, vaan asennettuja ominaisuuksia on syytä käyttää. Samoiten manneja pitäisi sijoittaa sellaisille linjoille, joissa vaunun kaikkia suunniteltuja ominaisuuksia voidaan käyttää.
 
Jos määränpäätekstit ovat tarpeettomia, herää kysymys, miksi HKL ylipäätänsä käyttää rahaa uusien kilpilaitteiden asentamiseen nivelvaunuihin. Sinun puolesta nekin voisi näyttää vain pelkkää numeroa ja tekstikentät mustaa. Se tuskin olisi järkevää, vaan asennettuja ominaisuuksia on syytä käyttää. Samoiten manneja pitäisi sijoittaa sellaisille linjoille, joissa vaunun kaikkia suunniteltuja ominaisuuksia voidaan käyttää.

Pitkissä vaunuissahan on mahdollisuus "4T/Terminaali" -kilvitykseen. Niitähän voisi siis käyttää täysin esteettä nelosella.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Yllä listattujen 19 ensimmäisen pidennetyn tai pidennykseen otetun vaunun joukossa ei ole vieläkään yhtään "lippavaunua" (nrot 72, 95 ja 109). Mikäli välipalavaunut olisivat valikoituneet täysin sattumanvaraisesti kaikista 42 NrII-sarjan vaunuista, näiden 19 ensimmäisen joukkoon olisi tullut vähintään yksi lippavaunu todennäköisyydellä 0,846. :tongue:

Onko kukaan nähnyt matalalattiaisuudesta kertovaa symbolia vielä minkään muun vaunun kuin 110 keulassa?
 
Jos määränpäätekstit ovat tarpeettomia, herää kysymys, miksi HKL ylipäätänsä käyttää rahaa uusien kilpilaitteiden asentamiseen nivelvaunuihin. Sinun puolesta nekin voisi näyttää vain pelkkää numeroa ja tekstikentät mustaa. Se tuskin olisi järkevää, vaan asennettuja ominaisuuksia on syytä käyttää. Samoiten manneja pitäisi sijoittaa sellaisille linjoille, joissa vaunun kaikkia suunniteltuja ominaisuuksia voidaan käyttää.

No ne nykymuotoiset kilpilaitteet ovat lähinnä säälittäviä huonon näkyvyytensä takia. Vaunussa 87:hän oli aiemmin led-taulut, niitä olisin toivonut muihinkin. Nykyiset ovat lähinnä rahanhaaskausta.

(Toisaalta 1A-kilvetkin on tunnetusti väärin Manneissa...)
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • ...
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • ...

Nähty linjalla 4 Katajanokalla tänään 27.4.2010 n. klo 21.30. Havainto tehty vastaan tulleesta vaunusta, joten liikkeestä ja hämärästä johtuen havaintoon liittyy aavistus epävarmuutta. Mikäli vaunu todellakin oli linjalla, on se toistaiseksi nopeimmin muutostöistä valmistunut.
 
27.4.2010

HKL-RL #208 @ Pasilan konepaja. Toinen pilttuu oli tyhjänä.

Josko tästä nyt otetaan vihdoin ne "kumibufferit" pois.
 
Yllä listattujen 19 ensimmäisen pidennetyn tai pidennykseen otetun vaunun joukossa ei ole vieläkään yhtään "lippavaunua" (nrot 72, 95 ja 109). Mikäli välipalavaunut olisivat valikoituneet täysin sattumanvaraisesti kaikista 42 NrII-sarjan vaunuista, näiden 19 ensimmäisen joukkoon olisi tullut vähintään yksi lippavaunu todennäköisyydellä 0,846. :tongue:

Alkuperäisen suunnitelman mukaan lipat poistetaan välipala-asennuksen yhteydessä. Ehkäpä sen takia lippavaunut ovat asennusjonossa hännillä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös