Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/79

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

  1. #16
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Mikäs virtahäiriö Munkassa on ollut, kun nelonen on kulkenut koko iltaruuhkan Kuusitielle? Tiilimäen kohdalla jotain. Ajolangat alhaalla?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #17
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mikäs virtahäiriö Munkassa on ollut, kun nelonen on kulkenut koko iltaruuhkan Kuusitielle? Tiilimäen kohdalla jotain. Ajolangat alhaalla?
    Itse syytä tai vian kestoa en tiedä, mutta muuten pääsin tapahtuneen johdosta toimimaan ajamallani bussilla (h58) "raitiovaunua korvaavan bussin"-merkityksessä.

    Sillä kun olin kääntymässä Manskulta Tukholmankadulle siiten Tullinpuomin pysäkille, havaitsin sen yllättäen "mustanaan" väkeä, mikä on melkoisen epätavallista ko. pysäkille. En ollut vielä tietoinen tuosta nelosen häiriöstä tuossa vaiheessa, vaan totesin, että nyt olen ja juuri tulossa asian keskelle. No, pysähdyin pysäkille ja ovet auki. Kyytiin alkoi nousta hieman epätavallista porukkaa ollakseen vain normi-bussimatkustajia ja aika nopeastihan se selvisi, että he olivat ratikkamatkustajia, joita oli neuvottu matkamaan Munkkiniemen suuntaan bussilla (mm. h58). Monet heistä olivat, aivan luonnollisesti, hankkineen nimenomaan raitioliikenteeseen tarvittavia lipputuotteita (teksti, ratikka, yms-lippuja) ja kun sitten tulivat epätietoisina minun bussiini, niin kyselivät, että tarviiko ostaa uudet lipputuotetteet tässä tilanteessa, kun osalla niillä ei voinut suorittaa bussivaihtoa ratikasta. Oli vanhaa pariskuntaa, huonosti liikkuvaa herraa ja rouvaa. Omalla kohdallani en epäröinyt hetkeäkään, etteikö olisi voinut hyväksyä niitä vaan päästin kaikki raitikkamakustajat mahdollisimman joustavasti bussiini ja matka jatkui kohti heidän seuraavaa päämääräänsä Munkkiniemeä. Nyt siis h58:na, joka korvasi osan matkaansa raitiovaunua.

    Hienoahan se oli bussiratikkaa hetken ajaa, mutta pääasiahan olivat matkustajat, ja se, että he olivat lopulta aivan tyytyväisiä näihin erityisratkaisuihin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Monet heistä olivat, aivan luonnollisesti, hankkineen nimenomaan raitioliikenteeseen tarvittavia lipputuotteita (teksti, ratikka, yms-lippuja) ja kun sitten tulivat epätietoisina minun bussiini, niin kyselivät, että tarviiko ostaa uudet lipputuotetteet tässä tilanteessa, kun osalla niillä ei voinut suorittaa bussivaihtoa ratikasta. Oli vanhaa pariskuntaa, huonosti liikkuvaa herraa ja rouvaa. Omalla kohdallani en epäröinyt hetkeäkään, etteikö olisi voinut hyväksyä niitä vaan päästin kaikki raitikkamakustajat mahdollisimman joustavasti bussiini ja matka jatkui kohti heidän seuraavaa päämääräänsä Munkkiniemeä.
    Minusta toimit tässä aivan oikein. Mutta miten mahtoivat kolleegasi toimia? Tällaisessa tilanteessa odottaisi, että 58:n kuljettajille annettaisiin ohje nimenomaan hyväksyä rv-lipputuotteet tuolla osuudella. Matkalla Munkasta tuo on vaikeampaa, kun 0-lippua ei saa ostettua, mutta tekstarilippu pitäisi hyväksyä silloinkin, sehän on ostettu pysäkillä ennen kuin edes tietää, ettei ratikkaa tulekaan.

    Nyt on muuten hyvä, että saatiin Tullinpuomiin bussipysäkit. Vaihto nelosesta Manskulta sujui kätevästi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #19

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Hienosti toimittu VRISTO. Näkee kenellä joukkoliikenne on sydämmen asia.

    Poikkeusliikennetiedoituksia kyllä tuli monen tunnin ajan sähköpostiin, mutta se ei helpota pysäkillä odottajia. Infotauluja lisää näille loppupysäkeille.

    Onko todella niin kankeata, ettei liikennejärjestelijät voi radiolla ilmoittaa esim. bussi 58 ja 53 kuljettajille poikkeusliikenteestä, että ajaisivat reittinsä varrella olevien rayiovaunupysäkkien kautta.

    Ennen hyvänä aikana olisi kyllä saatu 4x bussejakin reitille.

  5. #20

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    #84 14.4 linjalla 6/8 (ainakin iltaruuhkassa)

  6. #21

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
    • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
    • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
    • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
    • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
    • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
    • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
    • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
    • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
    • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
    • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
    • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
    • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
    • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
    • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
    • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
    • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
    • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
    • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8


    Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
    • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
    • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
    • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
    • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
    • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
    • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
    • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
    • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
    • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
    • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
    • 59 / 14.9.2009 v.51 @6 / N/A
    • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
    • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
    • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
    • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8


    Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
    • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
    • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
    • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
    ------ rvk1249 ------

  7. #22
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Mannehavaintoja

    14. 4.:

    164 (Berocca) linjalla (6/)8, havainto Arabiasta 20:30 aikaan.

    15. 4.:

    153 (Pilsner) linjalla 6(/8)
    164 koulutusajossa Mäkelänkadulla iltapäivällä, sama vaunu ilmeisesti myös iltaruuhkassa 1A:lla.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minusta toimit tässä aivan oikein. Mutta miten mahtoivat kolleegasi toimia? Tällaisessa tilanteessa odottaisi, että 58:n kuljettajille annettaisiin ohje nimenomaan hyväksyä rv-lipputuotteet tuolla osuudella. Matkalla Munkasta tuo on vaikeampaa, kun 0-lippua ei saa ostettua, mutta tekstarilippu pitäisi hyväksyä silloinkin, sehän on ostettu pysäkillä ennen kuin edes tietää, ettei ratikkaa tulekaan.
    Mä toimin niinsanotusti "terveen järjen" ja "kohtuuden" mukaan, kun näin, että Munkan mummelit (ja muutkin) alkoivat kaivaa rahapussejaan kun pelkäsivät, ettei ratikka- tai tekstiliput kelpaakaan "tiukkiksille" bussikuskeille. Totta puhuen, mäkin olin vielä pysäkille saapuessani hieman epätietoinen tapahtuneesta, kunnes joku vanhempi herrasmies kertoi, ettei nelosia ole mennyt Munkkaan päin vaan jättivät Töölön tullin pysäkille porukan.

    Mutta, koska liikenteentilaajalta eli HSL:ltä ei luonnollisesti tule mitään poikkeusinfoa bussikuskeille, puhumattakaan siitä, että joidenkin lipputuotteiden kelpoisuuksia muutettaisiin yllättäen normaaleilla bussilinjoilla (ei siis virallisesti ratikkaa korvaava bussi), toimintani oli täysin "sooloilua". Bussinkuljettaja, joka ei noita vain raitiovaunuissa sekä tietyillä bussilinjoilla kelpaavia lipputuotteita hyväksynyt tuossa tilanteessa, toimi täysin oikein ja toimintaohjeiden mukaisesti, niin nuijaa kuin se matkustajan eli asiakkaan näkökulmasta onkin.

    Omasta mielestäni joukkoliikenteen tehtävä Helsingin kaupungin kokoisessa kaupungissa on kuitenkin, paitsi rahan tuottaminen tilaajan ja liikennöitsijän kirstuihin, tietyn urbaanin peruspalvelutason tuottaminen kaupunkilaisten tarpeisiin. Jälkimmäinen tehtävä on mielestäni jopa asian ydin. Tällaisen poikkeustilanteen hoitaminen järkevästi ja asiakaslähtöisesti on yksi sellaisia tekijöitä, joka on omiaan kasvattamaan joukkoliikenteen suosioita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt on muuten hyvä, että saatiin Tullinpuomiin bussipysäkit. Vaihto nelosesta Manskulta sujui kätevästi.
    Hieman siinä oli tosin sitä, että ryntäiltiin ratikkapysäkiltä kadun yli bussipysäkille kun nähtiin, että bussi tulee. Mutta muutenhan se on omiaan juuri tuollaisen poikkeustilanteen hoitamiseen ja ko. pysäkki (Munkkaan päin) onkin normaalisti enemmäkin jättöpysäkki ja nousijoita on kohtuu vähän.

    ---------- Viesti lisätty kello 22:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:38 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Onko todella niin kankeata, ettei liikennejärjestelijät voi radiolla ilmoittaa esim. bussi 58 ja 53 kuljettajille poikkeusliikenteestä, että ajaisivat reittinsä varrella olevien rayiovaunupysäkkien kautta.
    Eri liikennöitsijöillä ei ole mitään sellaista yhteinäistä infojärjestelmää, että asianomaisille bussinkuljettajille saataisiin edes jotain infoa tapahtuneesta, saati sitten, että jotain poikkeusreittejä ruvettaisin tuollaisella nopealla aikataululla määräilemään. Valitettavasti liikennöitsijöitäkin kiinnostavat tänäpäivänä enemmän liikennöintikorvaukset kuin sujuva ja luotettava joukkoliikenne kaupunkiympäristössä, joten valmiuksia ei sieltäkään suunnalta ole odotettavissa. Ainakaan vielä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #24

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?

  10. #25
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?
    Joo, HKL:n LOK eli liikenteenohjauskeskus Lasipalatsilla hoiti ennen niin HKL:n raitio- kuin bussiliikenteenkin ohjauksen ja määräisi mm. poikkeukset. Silloin voitiin mm. kuuluttaa tiettyjen linjojen tai linjaryhmien kuljettajille. Myös matkustajainfo tuli sieltä. LOK:n paikka oli siellä, missä nyt Lasipalatsissa on se hieno ravintola ja siellä tehtiin töitä kolmivuorossa eli paikalla oli aina joku liikennetarkastaja tai -mestari.

    Tässä Lasipalatsin kuvassa näkyvien isojen ikkunoiden takana oli LOK:in päävalvomo:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...asipalatsi.jpg

    ---------- Viesti lisätty kello 23:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:13 ----------

    Lisään vielä, että tuo LOK:in toiminta koski siis vain HKL:n hoitamaa liikennettä ja sopimusliikenne (mm. STA, LOY, Metsälän Linja jne.) oli omien järjestelmiensä kanssa tuolloinkin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #26

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä.
    Ehdotan ryhmätekstiviestijärjestelmää.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Vielä mielenkiintoinen asia jonka havainnoin noita ratikkamatkustajia kyytiin ottaessani. He olivat todellakin hieman eri porukkaa kuin vaikkapa h58:n normimatkustajat. Oli lierihattuista hienoa rouvaa ja huopahattuista arvokkaanoloista herraa ja muutenkin tuo porukka näytti edelleenkin siltä, joka matkasi aikanaan "hienoilla Munkkiniemen raitiovaunuilla". Kaikella hyvällä minä tätä pohdin ja tervetuloa vaan jatkossakin tavalliseen bussinin, "Te, Munkkiniemen parempi herrasväki, jotka matkaatte niillä hienoilla ratikoillamme".
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #28
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    15. 4.:

    153 (Pilsner) linjalla 6(/8)
    164 (Berocca) koulutusajossa Mäkelänkadulla iltapäivällä, sama vaunu ilmeisesti myös iltaruuhkassa 1A:lla.
    Bongasin Berocan klo 16 aikaan Tehtaankadulla, joten oikeassa lienet Linjatunnuksia en tosin nähnyt.

  14. #29

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?
    Eikö tuo pitäisi olla yhtenevä koko HSY:n alueella

  15. #30
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

    16.4.: HKL 65 on tuotu takaisin Saksasta. Siellä lienevät kuutoset loppuneet . Keulassa oli vain "5".
    Kaiketi viime maanantaina HKL 56 lähetettiin Saksaan.
    Edellinen saapunut, HKL 59, on yhä pelkkä "kuori", mutta kaunis sellainen.
    16.4.: HKL 150 oli liikkeellä. Ajettiin 15 aikaan Koskelaan.
    Vaunua HKL 162 (Rekorderlig) pidetään ahkerasti liikkeellä. Lähdettiin koulutusajoon jopa tungosaikana.
    Vaunun HKL 332 raato on edelleen surullisena muistomerkkinä Koskelassa aivan moottoritien vieressä.
    Vaunut HKL 13 ja 14 olivat syksyn ja talven ja edelleenkin ulko"säilytyksessä" Koskelassa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2011
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 29.04.2011, 09:06
  2. Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 85
    Viimeisin viesti: 01.05.2009, 12:04
  3. Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2008
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 25.04.2008, 14:16
  4. Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2007
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 30.04.2007, 21:54
  5. Raitiovaunuhavaintoja maalis - huhtikuu 2006
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 64
    Viimeisin viesti: 03.05.2006, 21:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •