Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Lisää 16. 4.: 153 iltaruuhkassa 7B:llä.

Bongasin Berocan klo 16 aikaan Tehtaankadulla, joten oikeassa lienet :) Linjatunnuksia en tosin nähnyt.
Itse bongasin sen 15:30 tienoilla menossa kohti Käpylää ja myöhemmin kääntymässä Unioninkadulta Liisankadulle, mutta enpä nähnyt linjatunnusta minäkään. Todistusaineisto viittaisi tosin vahvasti 1A:n ruunkavuoroon, tuskin ajoivat koulutusajoa ruuhka-aikaan Hakaniemi-Kaisaniemi -akselilla...
 
Kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa Varioiden käyttö linjoilla 4 ja 10 lakkasi kokonaan. Muistan nähneeni niitä säännöllisesti vielä noin (reilu?) kuukausi sitten, ehkä yhden molemmilla linjoilla, mutta sen jälkeen välipalat näyttäisivät korvanneen ne kokonaan.

Välipalavaunun 110 ollessa yhä ainoa madallettu vaunu, jonka keulassa on matalalattiaisuudesta kertova kyltti, vonkuvat jarrut käyvät hyvin kyltin korvaajasta. Kun välipalavaunu jarruttaa Senaatintorin pysäkillä Aleksilla, jarrujen kirskunta kaikuu katukuilussa Stockalle asti, ja lastenvaunujen kanssa ratikkaa odotteleva ilahtuu. :biggrin:

Totta puhuen onhan se aika noloa, kun välipalan jarruttaessa matkustajat irvistelevät tuskissaan ja peittävät korviaan pysäkillä, tai kun vauva herää itkemään vaunuissaan. Jarrumelu korostuu erityisesti Aleksilla, jossa se kaikuu talojen seinistä. Vaunu 91 on erityisen paha.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa Varioiden käyttö linjoilla 4 ja 10 lakkasi kokonaan. Muistan nähneeni niitä säännöllisesti vielä noin (reilu?) kuukausi sitten, ehkä yhden molemmilla linjoilla, mutta sen jälkeen välipalat näyttäisivät korvanneen ne kokonaan.

Töölön hallipihan vaihteisto on niin huonossa kunnossa, ettei Varioita voi muistaakseni ajaa kuin lähimpänä Mannerheimintietä oleville raiteille. Kiskoremontti on tulossa näillä näkymin elokuussa. Toivottavasti sen jälkeen myös Töölössä nähtäisiin ainakin muutamia Varioita.
 
19.4.kuulohavainto: HKL 151 uusi mainosteippaus on valmis. Vaunussa on vielä jotain pientä laittoa. Ajettiin tänään Vallilan maalaamosta Koskelaan. Vaunussa mainostetaan Opera-kuohuviiniä. Ilmeisesti ainakin jotain hyvin tumman punaista on väreissä. Silminnäkijöiden mukaan komein mainosvaunu!
 
19.4.kuulohavainto: HKL 151 uusi mainosteippaus on valmis. Vaunussa on vielä jotain pientä laittoa. Ajettiin tänään Vallilan maalaamosta Koskelaan. Vaunussa mainostetaan Opera-kuohuviiniä. Ilmeisesti ainakin jotain hyvin tumman punaista on väreissä. Silminnäkijöiden mukaan komein mainosvaunu!

Näin 151:n tänään Koskelassa. Voin vahvistaa, että kovin tyylikkään oloinen ainakin sisätiloissa nähtynä. Tummaa viininpunaista ja kuohuviinipulloja kyljessä. Otin pari kuvaakin, mutta en ehdi nyt ladata niitä koneelle. Ehkäpä huomenna SRS-uutisissa, ellei joku muu ehdi ensin?
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
Nonni, se on viimeistä edellinen. Viimeinen ei varmaankaan ole 31. Toivottavasti se edes museoidaan (mutta ehdottomasti HKL:n toimesta).
 
Ehkäpä huomenna SRS-uutisissa, ellei joku muu ehdi ensin?

Eihän nyt sentään tarvitse huomiseen odottaa. SRS-uutisissa siis kuva 151:n uusista teipeistä. http://www.raitio.org/news/uutis10/uutis101.htm

Nonni, se on viimeistä edellinen. Viimeinen ei varmaankaan ole 31. Toivottavasti se edes museoidaan (mutta ehdottomasti HKL:n toimesta).

Minulle riittäisi alkajaisiksi punaharmaa maalaus, kultanumerot ja valkoiset linjanumerorullat. Sisustus voisi olla moderni. Olisi hieno retrotuulahdus. Lentoyhtiöthän näitä retromaalauksia tekevät runsaasti, jopa meidän kotoinen Finnairimme taannoin. Miksipä ei siis myös HKL-Rly?
 
Minulle riittäisi alkajaisiksi punaharmaa maalaus, kultanumerot ja valkoiset linjanumerorullat. Sisustus voisi olla moderni. Olisi hieno retrotuulahdus.

Kannattaisin kyllä. Mutta harmaata voisi puolestani vaikka vähän vaalentaa. Tai sitten tehdä vihreä-keltaista vastaava oranssi-harmaa, eli ikkunoiden alapuoleinen osa oranssiksi ja yläosa harmaaksi. Tällöin oranssi dominoisi kokonaisuutta vähän enemmän. Eikä varmastikaan moni muistaisi eroa alkuperäisessä.

Ne kultanumerothan ei tainnut oikein erottua siitä oranssista. Minulle kävisi valkoisetkin.
 
Retronivel olisi kenties hienoin asia Helsingin raitioverkolla... no, ainakin avoperävaunun jälkeen. ;) Vaikka kultanumerot olivatkin alkuperäiset, ne eivät ainakaan minusta oikein sopineet vaunujen moderniin ulkomuotoon. Tässä olisin valmis tinkimään täysin alkuperäisen mukaisesta museoinnista ja laittaisin kylkiin valkoiset numerot. Siinä asussahan (kai?) vaunuja ajettiin pidempään kuin kultanumeroisina.
 
Vaaleanruskeat vinyylipenkit on ainakin oltava jos jotain retrovaunua ollaan tekemässä.
 
19.4.kuulohavainto: HKL 151 uusi mainosteippaus on valmis. Vaunussa on vielä jotain pientä laittoa. Ajettiin tänään Vallilan maalaamosta Koskelaan. Vaunussa mainostetaan Opera-kuohuviiniä. Ilmeisesti ainakin jotain hyvin tumman punaista on väreissä. Silminnäkijöiden mukaan komein mainosvaunu!

Minun mielestäni oli jo illlalla ihan linjalla. Kurvissa sen bongasin, muttei syystä tai toistesta jäänyt mieleen, oliko seiskalla vaiko 6/8:lla..
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös