Varikkojen laajentaminen

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
HKL:n johtokunnan jäsen Mirva Haltia kertoo blogissaan haltia.blogspot.com, että laajenevan raitioliikenteen varikkotarve tullaan ratkaisemaan joko Koskelan laajennuksena tai sitten aivan uutena varikkona.

Koskelan laajennusmahdollisuuksista käytiin vilkasta keskustelua silloin, kun Vallilan kalliovarikolle etsittiin vaihtoehtoja. Ei siis siitä sen enempää.

Sen sijaan minua kovasti kiinnostaa tämä paikan etsintä kokonaan uudelle varikolle. Mirva kehottaa blogissaan tekemään ehdotuksia, joten tartun tilaisuuteen.

Minusta ratikkavarikolle voisi ja pitäisi löytää paikka Kalasatamasta. Tietysti nämä kantakaupungin ranta-alueet ovat arvokkaita asuinalueina tai työpaikka-alueina, mutta Kalasatamassa ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa

1. Hanasaaren voimalaitos jää paikoilleen pitkäksi aikaa
2. Voimalaitoksen viereen jää siksi "hukkatilaa"
3. Maa alueella on erittäin saastunutta ja sen puhdistaminen niin kallista, ettei se ehkä ole enää järkevää

Viimeisestä oli HS:ssa näyttäviä kirjoituksia jokin aika sitten. En tietenkään muista lukuja enää, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, että puhdistaminen alkoi olla niin hintavaa, että rakentaminen ei välttämättä ole mielekästäkään enää. Muistaako joku?

Alueella toki on kaavoitus käynnissä ja taitaa olla jotain asemakaavoja jo hyväksyttykin, mutta on niitä ennenkin muutettu. En osaa sanoa tarkemmin, minne päin laajaa Kalasataman aluetta varikon voisi sijoittaa, mutta jos Hanasaaren voimalaitoksen "suojavyöhykettä" ei voi tähän tarkoitukseen käyttää, niin eiköhän tilaa löydy pohjoisempaakin.

Alue olisi kantakaupunkia, yhteydet linjaraiteille jäisivät lyhyiksi. Pääosa verkostosta on kantakaupungin itäosissa, joten idän linjoille pääsisi nopeammin kuin Koskelasta. Laajasalon kohdalla ero olisi jopa merkittävä. Jokerista sen sijaan oltaisiin kauempana. Arvioisin kuitenkin, että kokonaisuudessa liikennöintikustannuksissa tulisi säästöä.

Varikko tarvitsee tilaa 10 hehtaaria. Voisiko maanpäällisen varikon tehdä kaksikerroksiseksi? Erikoinen ratkaisu kieltämättä, mutta olisiko se aivan mahdotonta?

Tai voisiko varikko olla maanpäällinen ja yksikerroksinen, ja sen päällä sitten asuinkerrostaloja, mahdollisesti työsuhdeasuntoja? Kunnon meluntorjunnalla voisin hyvin kuvitella, että varikkohallin päällä kiertää 6-kerroksinen kerrostalomuuri, jonka keskelle jää tilaa suurelle ja vehreälle sisäpihalle.
 
Varikko tarvitsee tilaa 10 hehtaaria. Voisiko maanpäällisen varikon tehdä kaksikerroksiseksi? Erikoinen ratkaisu kieltämättä, mutta olisiko se aivan mahdotonta?
Tukholman Söderhallen oli (tai siis rakennushan on edelleenkin olemassa) kaksikerroksinen varikkorakennus, jossa raitiovaunut olivat yläkerroksessa ja bussit alakerrassa. Tosin rakennus taitaa olla rinteessä niin, että molempiin kerroksiin ajettiin "maatasosta".

Vaikka paikalle olisi mahdollista rakentaa vain yksikerroksinen varikko, olisi Hanasaari minusta ehdottomasti paras paikka Helsingissä uudelle spåravarikolle. Parempaa paikkaa raitioverkon keskeisyyden kannalta on vaikea löytää ja jos (kun) aluetta ei voida käyttää asuinrakentamiseen, raitiovarikon sijoittaminen sinne olisi kaikin puolin ideaali ratkaisu. Tietysti jos Hanasaareen tehtäisiin yksikerroksinen varikko, tarvittaisiin jonnekkin mahdollisesti vielä yksi varikko...

Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi?
Jos puhutaan siitä joutomaasta kuvan vasemmalla upolella, niin sehän on kaavoitettu asunnoiksi. Muistaakseni taloja pitäisi olla alueella jo enemmänkin valmiina, mutta taantuma taannutti rakentamista.

Sinällään on järjetöntä, ettei Helsingissä ole kaavoituksessa lainkaan varauduttu raitioliikenteen (tai minkään muunkaan liikenteen) varikoihin. Liikenteeseen tarvittavan kaluston ilmeisesti oletetaan vain ilmestyvän jostain...
 
Sinällään on järjetöntä, ettei Helsingissä ole kaavoituksessa lainkaan varauduttu raitioliikenteen (tai minkään muunkaan liikenteen) varikoihin. Liikenteeseen tarvittavan kaluston ilmeisesti oletetaan vain ilmestyvän jostain...
Ei asia ihan näin ole. Kyllä joukkoliikenteen varikkoasiaa on pohdittu jo vuosia. Aihe vaan tuntuu olevan kovin vaikea. Varikot ovat bussiliikenteelle kilpailutekijöitä. Käytännössä on näet niin, että kilpailut voittaa yleensä se, jolla on varikko edullisesti kilpailtuun liikenteeseen nähden. Siksi liikenöitsijät eivät halua luopua omista varikoistaan. Kaupunki taas näkisi mieluummin sellaisen ratkaisun, että varikot ovat tilaajan määräämässä paikassa.

Kokonaisuudessa on ongelmana se, että arvokkainta maata on sellainen maa, jolla on rakennusoikeutta. Puistojen ja muiden viheralueiden kanssa on jo suunnilleen päästy sellaisen ymmärryksen tasolle, että nekin ovat arvokkaita, koska ilman niitä rakennusoikeuden arvo laskee. Mutta joukkoliikenteen tilan kanssa näin ei ajatella. Tästä syystä esim. metrovarikko Itäkeskuksessa onkin tavattoman arvokkaalla alueella. Vierestähän on jo hävitetty puolet bussivarikosta. Ja toiselle puolelle tehdään entiselle viheralueelle taloja Myllypuron ”puutalokaupunkiin”. Sikäli olen yllättynyt, että valtuusto juuri päätti laajentaa metrovarikkoa Roihupellossa. Kun on ollut puhetta siitä, että varikko pitäisi siirtää kokonaan muualle, ja rakentaa alueelle asuntoja.

Antero
 
Viimeisestä oli HS:ssa näyttäviä kirjoituksia jokin aika sitten. En tietenkään muista lukuja enää, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, että puhdistaminen alkoi olla niin hintavaa, että rakentaminen ei välttämättä ole mielekästäkään enää. Muistaako joku?

En ole ihan ajantasalla näistä, mutta olikos se jotain miljoonia euroja, kenties 7, tuon alueen puhdistus? Ja se, minkä tiedän nyt lähiajoilta, niin B-voimalan alueelle tehtävä puhdistus toi 0,85 M€ lisää. Tuon 0,85 M€ olisi varmaan voinut käyttää ratikkavarikkoonkin.

Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi?

Itse toivoisin, ja olen tainnut pariinkin otteeseen foorumilla mainita, että konepaja-aluelle voisi tehdä ison joukkoliikennemuseon (siis jos muuta käyttöä ei löydy). Ratikat, junat, bussit, lautat ja muut sinne kaikkien pällisteltäväksi. Ja kai sinne voisi viedä kaikkea muutakin teknistä sälää ajan mittaan.
:)
 
vristo, ne vanhat junahallit on sen verran hienoja että niillä kyllä on käyttöä. Muuten hyvä idea.

DF, Hanasaari on ihan mielenkiintoinen ajatus. Tulee niiltä kulmilta mieleen toinenkin tila jolle ei ole keksitty käyttöä, eli Mustikkamaan vanha öljyluola. Viimeksi sitä mietittiin hiilivarastoksi, mutta vaakasäilitys on paloriski hiilellä. En tiedä koosta, maanalaisen yleiskaavasta hyvin karkea silmämääräinen arvio nelisen hehtaaria ja korkeudesta minulla ei ole hajuakaan, mutta ehkä sitä voisi laajentaa. Iso parkkipaikka on valmiiksi vieressä.

Sitten on tietenkin Hietalahden telakka, jonka tulevaisuus on kai vieläkin auki ja jolle mietitään käyttöä. Varsinkin sen altaat ja maanalaiset tilat. Jos niistä ei tarvitsi enää mahtua laivan ulos ja kääntyä niitä voisi ehkä vähän laajentaa, ja maisemoida tekemällä maisema-altaan päälle. Sopisi luontevasti teolliseen historiaan.

Jos louhitaan ihan kokonaan uutta, niin mites Linnanmäen alle?

---------- Viesti lisätty kello 0:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:33 ----------

Vielä yksi uuslouhintapaikka:

Sibeliuksenpuiston alle Töölöön Topeliuksenkadun suuntaisesti. Ei ole taloja päälle joidenka asukkaat valittaa että perustukset hajoaa. Sisäänajotunneleista saa samalla näppärän tunnelin Töölön ali.

---------- Viesti lisätty kello 0:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:45 ----------

Niin ja miksei sitä Koskelan varikkoa voisi laajentaa Koskelantien sillan ali? Tekee uuden rampin Koskelantieltä etälään Kustaa Vaasantielle, ja ottaa sen jättömään siinä keskellä ramppia käyttöön. Muutama hehtaari maata, kartta: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...7149,24.973962&spn=0.002473,0.009645&t=h&z=17

---------- Viesti lisätty kello 1:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:58 ----------

Vielä yksi juttu Koskelasta: Pasilanväylän tunnelin toinen pää on siinä Koskelantien sillan luona, eli jos ja kun se tehdään niin koko silta/Kustaa Vaasankatu siinä kohti (toivottavasti) voi mennä uusiksi.
 
Jos louhitaan ihan kokonaan uutta, niin mites Linnanmäen alle?

VIimeeksi kun sinne suunniteltiin hotellia, vesipuistoa tai jotain vastaavaa niin armeijalta tuli hienovarainen huomautus että unohtakaa koko juttu. Ilmeisesti siellä siis on jotain kaavassa näkymätöntä, joka kuitenkin estää muun käytön.

Kaupungillahan on jossain kartta käyttämättömistä kallioresursseista. Siitä lähtisin ensimmäisenä katsomaan. Yksi oli kätevästi heti Koskelan varikon vieressä siinä Valtimontien toisella puolella. Mutta kaivaminen maksaa.

Mustikkamaan vanha öljyluola

Löytyykö tuosta luolasta muuten mitään tarkempia tietoja? Googlella löytyi vain mainintoja, ei tarkempaa kuvausta paljonko ja minkälaista tilaa siellä on.
 
Jaa, siis niitä kuuluisia valkoisia pisteitä. Ei sitten Linnanmäelle.

Se louhiminen tosiaankin maksaa, ja sen takia sen voisi yhdistää johonkin ratikkatunneliin jos se tulisi ikäänkuin sivutuotteena. Töölö olisi looginen paikka, joka tapauksessa siellä räjäytellään parkkihallia, Pisaraakin..

Löytyykö tuosta luolasta muuten mitään tarkempia tietoja? Googlella löytyi vain mainintoja, ei tarkempaa kuvausta paljonko ja minkälaista tilaa siellä on.
Nihkeästi siitä löytyy tietoa netistä. Maanalaisessa kaavassa näkyy, ja tilavuudeksi löysin 450 000m3, http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/070100199.pdf
 
Minusta ratikkavarikolle voisi ja pitäisi löytää paikka Kalasatamasta. Tietysti nämä kantakaupungin ranta-alueet ovat arvokkaita asuinalueina tai työpaikka-alueina, mutta Kalasatamassa ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa

1. Hanasaaren voimalaitos jää paikoilleen pitkäksi aikaa
2. Voimalaitoksen viereen jää siksi "hukkatilaa"
3. Maa alueella on erittäin saastunutta ja sen puhdistaminen niin kallista, ettei se ehkä ole enää järkevää

Pienenä tarkennuksena, ettei Hanasaari ole Kalasatamassa. Kyllä se minusta on lähinnä Sompasaarta. Raitiovaunuvarikon paikkana se olisi minusta jokseenkin huono. Jos Kalasataman seutua pidetään hyvänä ideana raitiovaunuvarikon paikaksi, niin sitten jonnekni kierrätyskeskuksen liepeille. Ovat vaan kuitenkin sen verran arvokasta maa-aluetta keskellä Helsinkiä, ettei minusta ole mitään mieltä niitä mihinkään tällaiseen käyttää. Vaikka muuten onkin varmasti järkevää, että raitiovaunuvarikot ovat siellä missä vaunut kulkevatkin.
 


Niin ja miksei sitä Koskelan varikkoa voisi laajentaa Koskelantien sillan ali? Tekee uuden rampin Koskelantieltä etälään Kustaa Vaasantielle, ja ottaa sen jättömään siinä keskellä ramppia käyttöön. Muutama hehtaari maata, kartta: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...7149,24.973962&spn=0.002473,0.009645&t=h&z=17
Tiehallinnolla ja kaupungilla taitaa jo olla valmis suunnitelma (2005) tämänkin rampin suoristamiseksi itäpuolen rampin tapaan.
 
Jos haluaa säästää tonttimaata, voisi kalliovarikon rakentaa linjojen alle. 3.linjan ja Hesarin risteyksessä on väestönsuojan sisäänkäynti, joten sieltä löytyy varmasti jo valmista tunnelia. Toinen sisäänkäynti vain toiselle linjalle, niin voisi saada samalla rahalla myös yhteyden 2.linjan kiskoilta hesarille.

Varmasti kallista, mutta niin on myös 10 hehtaaria maata...
 
Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi? Vai oliko alueelle ihan muita suunnitelmia?

Ei hullumpi ajatus. Tosin vähän epäilen, että ikivanhojen konepajahallien muuttaminen nimenomaan nykyaikaiseksi ratikkavarikoksi ei välttämättä onnistu. Tarkoitushan olisi luoda iso ja nykyaikainen varikko, jonka jälkeen Koskela ja mahdollisesti Vallilakin voitaisiin lakkauttaa. Siihen Pasilan tilat eivät taida riittää.

Tukholman Söderhallen oli (tai siis rakennushan on edelleenkin olemassa) kaksikerroksinen varikkorakennus, jossa raitiovaunut olivat yläkerroksessa ja bussit alakerrassa. Tosin rakennus taitaa olla rinteessä niin, että molempiin kerroksiin ajettiin "maatasosta".

Niinhän tavallaan on Koskelassakin, bussihallin alapuolella on ollut rv-tiloja raiteineen. Ei kai pitäisi olla mahdottomuus saada ratikoita kahteen kerrokseen ja vaikka tekorinnettä täyttömaasta.

En ole ihan ajantasalla näistä, mutta olikos se jotain miljoonia euroja, kenties 7, tuon alueen puhdistus? Ja se, minkä tiedän nyt lähiajoilta, niin B-voimalan alueelle tehtävä puhdistus toi 0,85 M€ lisää. Tuon 0,85 M€ olisi varmaan voinut käyttää ratikkavarikkoonkin.

Pitäisi kaivaa niitä artikkeleita esille. Kyllä suuruusluokka mun muistaakseni oli kymmeniä miljoonia. Jos puhdistus maksaisi vaan 7 miljoonaa niin ei se olisi kovin kallista. Voin kyllä muistaa väärinkin.

Pienenä tarkennuksena, ettei Hanasaari ole Kalasatamassa. Kyllä se minusta on lähinnä Sompasaarta.

Jep, mulle koko tuo rakentamaton satama-alueisto on ”Kalasatamaa”, energialaitokselta aina Hermannin rantatielle asti. Mutta ei se tietenkään ole täsmällinen ja oikea nimitys.

Jos Kalasataman seutua pidetään hyvänä ideana raitiovaunuvarikon paikaksi, niin sitten jonnekni kierrätyskeskuksen liepeille. Ovat vaan kuitenkin sen verran arvokasta maa-aluetta keskellä Helsinkiä, ettei minusta ole mitään mieltä niitä mihinkään tällaiseen käyttää.

Entä jos olisi mahdollista toteuttaa varikko niin, että sen päälle saataisiin asuinkerroksia? Ei menisi arvokas maa-ala hukkaan.

Kallioratkaisuihin suhtaudun aika skeptisesti niiden hinnan vuoksi. Johan Vallilan kalliovarikko haudattiin.

Tilan löytäminen Koskelasta olisi minusta myös hyvä ratkaisu eikä sen yhden pistetalon purkaminen (mikä siinä on olevinaan niin arvokasta?) ei saisi olla esteenä. Koskela kun on sikäli ideaali, että maa-aluetta ei kuitenkaan melun takia voi käyttää asumiseen, eli se on periaatteessa arvotonta (työpaikkoja ehkä voisi rakentaakin).
 
Jos haluaa säästää tonttimaata, voisi kalliovarikon rakentaa linjojen alle. 3.linjan ja Hesarin risteyksessä on väestönsuojan sisäänkäynti, joten sieltä löytyy varmasti jo valmista tunnelia. Toinen sisäänkäynti vain toiselle linjalle, niin voisi saada samalla rahalla myös yhteyden 2.linjan kiskoilta hesarille.

Varmasti kallista, mutta niin on myös 10 hehtaaria maata...
Jep. 10 hehtaaria maata suht hyvällä sijainnilla maksaa 50 - 100 miljoonaa euroa.
 
Olen tätä ehdottanut jo monesti, mutta kun Musiikkitalon paikalle ei keksitty mitään pitkiin aikoihin niin tuohonhan olisi voinut rakentaa raitiovaunuvarikon. Ainakin hallireittien tuoma lisäkustannus olisi pienentynyt roimasti.
 
Takaisin
Ylös