Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/39

Viestiketju: Varikkojen laajentaminen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Varikkojen laajentaminen

    HKL:n johtokunnan jäsen Mirva Haltia kertoo blogissaan haltia.blogspot.com, että laajenevan raitioliikenteen varikkotarve tullaan ratkaisemaan joko Koskelan laajennuksena tai sitten aivan uutena varikkona.

    Koskelan laajennusmahdollisuuksista käytiin vilkasta keskustelua silloin, kun Vallilan kalliovarikolle etsittiin vaihtoehtoja. Ei siis siitä sen enempää.

    Sen sijaan minua kovasti kiinnostaa tämä paikan etsintä kokonaan uudelle varikolle. Mirva kehottaa blogissaan tekemään ehdotuksia, joten tartun tilaisuuteen.

    Minusta ratikkavarikolle voisi ja pitäisi löytää paikka Kalasatamasta. Tietysti nämä kantakaupungin ranta-alueet ovat arvokkaita asuinalueina tai työpaikka-alueina, mutta Kalasatamassa ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa

    1. Hanasaaren voimalaitos jää paikoilleen pitkäksi aikaa
    2. Voimalaitoksen viereen jää siksi "hukkatilaa"
    3. Maa alueella on erittäin saastunutta ja sen puhdistaminen niin kallista, ettei se ehkä ole enää järkevää

    Viimeisestä oli HS:ssa näyttäviä kirjoituksia jokin aika sitten. En tietenkään muista lukuja enää, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, että puhdistaminen alkoi olla niin hintavaa, että rakentaminen ei välttämättä ole mielekästäkään enää. Muistaako joku?

    Alueella toki on kaavoitus käynnissä ja taitaa olla jotain asemakaavoja jo hyväksyttykin, mutta on niitä ennenkin muutettu. En osaa sanoa tarkemmin, minne päin laajaa Kalasataman aluetta varikon voisi sijoittaa, mutta jos Hanasaaren voimalaitoksen "suojavyöhykettä" ei voi tähän tarkoitukseen käyttää, niin eiköhän tilaa löydy pohjoisempaakin.

    Alue olisi kantakaupunkia, yhteydet linjaraiteille jäisivät lyhyiksi. Pääosa verkostosta on kantakaupungin itäosissa, joten idän linjoille pääsisi nopeammin kuin Koskelasta. Laajasalon kohdalla ero olisi jopa merkittävä. Jokerista sen sijaan oltaisiin kauempana. Arvioisin kuitenkin, että kokonaisuudessa liikennöintikustannuksissa tulisi säästöä.

    Varikko tarvitsee tilaa 10 hehtaaria. Voisiko maanpäällisen varikon tehdä kaksikerroksiseksi? Erikoinen ratkaisu kieltämättä, mutta olisiko se aivan mahdotonta?

    Tai voisiko varikko olla maanpäällinen ja yksikerroksinen, ja sen päällä sitten asuinkerrostaloja, mahdollisesti työsuhdeasuntoja? Kunnon meluntorjunnalla voisin hyvin kuvitella, että varikkohallin päällä kiertää 6-kerroksinen kerrostalomuuri, jonka keskelle jää tilaa suurelle ja vehreälle sisäpihalle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi? Vai oliko alueelle ihan muita suunnitelmia?

    http://www.raitio.org/news/uukuva08/0908/df1.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    ...kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi?
    Kävisi varmasti. Ja ratikoitahan sieltä löytyykin jo!

  4. #4
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Varikko tarvitsee tilaa 10 hehtaaria. Voisiko maanpäällisen varikon tehdä kaksikerroksiseksi? Erikoinen ratkaisu kieltämättä, mutta olisiko se aivan mahdotonta?
    Tukholman Söderhallen oli (tai siis rakennushan on edelleenkin olemassa) kaksikerroksinen varikkorakennus, jossa raitiovaunut olivat yläkerroksessa ja bussit alakerrassa. Tosin rakennus taitaa olla rinteessä niin, että molempiin kerroksiin ajettiin "maatasosta".

    Vaikka paikalle olisi mahdollista rakentaa vain yksikerroksinen varikko, olisi Hanasaari minusta ehdottomasti paras paikka Helsingissä uudelle spåravarikolle. Parempaa paikkaa raitioverkon keskeisyyden kannalta on vaikea löytää ja jos (kun) aluetta ei voida käyttää asuinrakentamiseen, raitiovarikon sijoittaminen sinne olisi kaikin puolin ideaali ratkaisu. Tietysti jos Hanasaareen tehtäisiin yksikerroksinen varikko, tarvittaisiin jonnekkin mahdollisesti vielä yksi varikko...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi?
    Jos puhutaan siitä joutomaasta kuvan vasemmalla upolella, niin sehän on kaavoitettu asunnoiksi. Muistaakseni taloja pitäisi olla alueella jo enemmänkin valmiina, mutta taantuma taannutti rakentamista.

    Sinällään on järjetöntä, ettei Helsingissä ole kaavoituksessa lainkaan varauduttu raitioliikenteen (tai minkään muunkaan liikenteen) varikoihin. Liikenteeseen tarvittavan kaluston ilmeisesti oletetaan vain ilmestyvän jostain...

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Sinällään on järjetöntä, ettei Helsingissä ole kaavoituksessa lainkaan varauduttu raitioliikenteen (tai minkään muunkaan liikenteen) varikoihin. Liikenteeseen tarvittavan kaluston ilmeisesti oletetaan vain ilmestyvän jostain...
    Ei asia ihan näin ole. Kyllä joukkoliikenteen varikkoasiaa on pohdittu jo vuosia. Aihe vaan tuntuu olevan kovin vaikea. Varikot ovat bussiliikenteelle kilpailutekijöitä. Käytännössä on näet niin, että kilpailut voittaa yleensä se, jolla on varikko edullisesti kilpailtuun liikenteeseen nähden. Siksi liikenöitsijät eivät halua luopua omista varikoistaan. Kaupunki taas näkisi mieluummin sellaisen ratkaisun, että varikot ovat tilaajan määräämässä paikassa.

    Kokonaisuudessa on ongelmana se, että arvokkainta maata on sellainen maa, jolla on rakennusoikeutta. Puistojen ja muiden viheralueiden kanssa on jo suunnilleen päästy sellaisen ymmärryksen tasolle, että nekin ovat arvokkaita, koska ilman niitä rakennusoikeuden arvo laskee. Mutta joukkoliikenteen tilan kanssa näin ei ajatella. Tästä syystä esim. metrovarikko Itäkeskuksessa onkin tavattoman arvokkaalla alueella. Vierestähän on jo hävitetty puolet bussivarikosta. Ja toiselle puolelle tehdään entiselle viheralueelle taloja Myllypuron ”puutalokaupunkiin”. Sikäli olen yllättynyt, että valtuusto juuri päätti laajentaa metrovarikkoa Roihupellossa. Kun on ollut puhetta siitä, että varikko pitäisi siirtää kokonaan muualle, ja rakentaa alueelle asuntoja.

    Antero

  6. #6

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Viimeisestä oli HS:ssa näyttäviä kirjoituksia jokin aika sitten. En tietenkään muista lukuja enää, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, että puhdistaminen alkoi olla niin hintavaa, että rakentaminen ei välttämättä ole mielekästäkään enää. Muistaako joku?
    En ole ihan ajantasalla näistä, mutta olikos se jotain miljoonia euroja, kenties 7, tuon alueen puhdistus? Ja se, minkä tiedän nyt lähiajoilta, niin B-voimalan alueelle tehtävä puhdistus toi 0,85 M€ lisää. Tuon 0,85 M€ olisi varmaan voinut käyttää ratikkavarikkoonkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi?
    Itse toivoisin, ja olen tainnut pariinkin otteeseen foorumilla mainita, että konepaja-aluelle voisi tehdä ison joukkoliikennemuseon (siis jos muuta käyttöä ei löydy). Ratikat, junat, bussit, lautat ja muut sinne kaikkien pällisteltäväksi. Ja kai sinne voisi viedä kaikkea muutakin teknistä sälää ajan mittaan.

  7. #7

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    vristo, ne vanhat junahallit on sen verran hienoja että niillä kyllä on käyttöä. Muuten hyvä idea.

    DF, Hanasaari on ihan mielenkiintoinen ajatus. Tulee niiltä kulmilta mieleen toinenkin tila jolle ei ole keksitty käyttöä, eli Mustikkamaan vanha öljyluola. Viimeksi sitä mietittiin hiilivarastoksi, mutta vaakasäilitys on paloriski hiilellä. En tiedä koosta, maanalaisen yleiskaavasta hyvin karkea silmämääräinen arvio nelisen hehtaaria ja korkeudesta minulla ei ole hajuakaan, mutta ehkä sitä voisi laajentaa. Iso parkkipaikka on valmiiksi vieressä.

    Sitten on tietenkin Hietalahden telakka, jonka tulevaisuus on kai vieläkin auki ja jolle mietitään käyttöä. Varsinkin sen altaat ja maanalaiset tilat. Jos niistä ei tarvitsi enää mahtua laivan ulos ja kääntyä niitä voisi ehkä vähän laajentaa, ja maisemoida tekemällä maisema-altaan päälle. Sopisi luontevasti teolliseen historiaan.

    Jos louhitaan ihan kokonaan uutta, niin mites Linnanmäen alle?

    ---------- Viesti lisätty kello 0:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:33 ----------

    Vielä yksi uuslouhintapaikka:

    Sibeliuksenpuiston alle Töölöön Topeliuksenkadun suuntaisesti. Ei ole taloja päälle joidenka asukkaat valittaa että perustukset hajoaa. Sisäänajotunneleista saa samalla näppärän tunnelin Töölön ali.

    ---------- Viesti lisätty kello 0:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:45 ----------

    Niin ja miksei sitä Koskelan varikkoa voisi laajentaa Koskelantien sillan ali? Tekee uuden rampin Koskelantieltä etälään Kustaa Vaasantielle, ja ottaa sen jättömään siinä keskellä ramppia käyttöön. Muutama hehtaari maata, kartta: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF...09645&t=h&z=17

    ---------- Viesti lisätty kello 1:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:58 ----------

    Vielä yksi juttu Koskelasta: Pasilanväylän tunnelin toinen pää on siinä Koskelantien sillan luona, eli jos ja kun se tehdään niin koko silta/Kustaa Vaasankatu siinä kohti (toivottavasti) voi mennä uusiksi.

  8. #8

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Jos louhitaan ihan kokonaan uutta, niin mites Linnanmäen alle?
    VIimeeksi kun sinne suunniteltiin hotellia, vesipuistoa tai jotain vastaavaa niin armeijalta tuli hienovarainen huomautus että unohtakaa koko juttu. Ilmeisesti siellä siis on jotain kaavassa näkymätöntä, joka kuitenkin estää muun käytön.

    Kaupungillahan on jossain kartta käyttämättömistä kallioresursseista. Siitä lähtisin ensimmäisenä katsomaan. Yksi oli kätevästi heti Koskelan varikon vieressä siinä Valtimontien toisella puolella. Mutta kaivaminen maksaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mustikkamaan vanha öljyluola
    Löytyykö tuosta luolasta muuten mitään tarkempia tietoja? Googlella löytyi vain mainintoja, ei tarkempaa kuvausta paljonko ja minkälaista tilaa siellä on.

  9. #9

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Jaa, siis niitä kuuluisia valkoisia pisteitä. Ei sitten Linnanmäelle.

    Se louhiminen tosiaankin maksaa, ja sen takia sen voisi yhdistää johonkin ratikkatunneliin jos se tulisi ikäänkuin sivutuotteena. Töölö olisi looginen paikka, joka tapauksessa siellä räjäytellään parkkihallia, Pisaraakin..

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Löytyykö tuosta luolasta muuten mitään tarkempia tietoja? Googlella löytyi vain mainintoja, ei tarkempaa kuvausta paljonko ja minkälaista tilaa siellä on.
    Nihkeästi siitä löytyy tietoa netistä. Maanalaisessa kaavassa näkyy, ja tilavuudeksi löysin 450 000m3, http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunki.../070100199.pdf

  10. #10

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minusta ratikkavarikolle voisi ja pitäisi löytää paikka Kalasatamasta. Tietysti nämä kantakaupungin ranta-alueet ovat arvokkaita asuinalueina tai työpaikka-alueina, mutta Kalasatamassa ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa

    1. Hanasaaren voimalaitos jää paikoilleen pitkäksi aikaa
    2. Voimalaitoksen viereen jää siksi "hukkatilaa"
    3. Maa alueella on erittäin saastunutta ja sen puhdistaminen niin kallista, ettei se ehkä ole enää järkevää
    Pienenä tarkennuksena, ettei Hanasaari ole Kalasatamassa. Kyllä se minusta on lähinnä Sompasaarta. Raitiovaunuvarikon paikkana se olisi minusta jokseenkin huono. Jos Kalasataman seutua pidetään hyvänä ideana raitiovaunuvarikon paikaksi, niin sitten jonnekni kierrätyskeskuksen liepeille. Ovat vaan kuitenkin sen verran arvokasta maa-aluetta keskellä Helsinkiä, ettei minusta ole mitään mieltä niitä mihinkään tällaiseen käyttää. Vaikka muuten onkin varmasti järkevää, että raitiovaunuvarikot ovat siellä missä vaunut kulkevatkin.

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti


    Niin ja miksei sitä Koskelan varikkoa voisi laajentaa Koskelantien sillan ali? Tekee uuden rampin Koskelantieltä etälään Kustaa Vaasantielle, ja ottaa sen jättömään siinä keskellä ramppia käyttöön. Muutama hehtaari maata, kartta: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF...09645&t=h&z=17
    Tiehallinnolla ja kaupungilla taitaa jo olla valmis suunnitelma (2005) tämänkin rampin suoristamiseksi itäpuolen rampin tapaan.

  12. #12

    Liittynyt
    05.01.2008
    Viestejä
    29

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Jos haluaa säästää tonttimaata, voisi kalliovarikon rakentaa linjojen alle. 3.linjan ja Hesarin risteyksessä on väestönsuojan sisäänkäynti, joten sieltä löytyy varmasti jo valmista tunnelia. Toinen sisäänkäynti vain toiselle linjalle, niin voisi saada samalla rahalla myös yhteyden 2.linjan kiskoilta hesarille.

    Varmasti kallista, mutta niin on myös 10 hehtaaria maata...

  13. #13
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Alla olevan alueen ohi ajaessani, mieleeni on tullut ihan ehkäpä hassu ajatus, että kävisikö ehkäpä se raitiovaunuvarikoksi? Vai oliko alueelle ihan muita suunnitelmia?
    Ei hullumpi ajatus. Tosin vähän epäilen, että ikivanhojen konepajahallien muuttaminen nimenomaan nykyaikaiseksi ratikkavarikoksi ei välttämättä onnistu. Tarkoitushan olisi luoda iso ja nykyaikainen varikko, jonka jälkeen Koskela ja mahdollisesti Vallilakin voitaisiin lakkauttaa. Siihen Pasilan tilat eivät taida riittää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Tukholman Söderhallen oli (tai siis rakennushan on edelleenkin olemassa) kaksikerroksinen varikkorakennus, jossa raitiovaunut olivat yläkerroksessa ja bussit alakerrassa. Tosin rakennus taitaa olla rinteessä niin, että molempiin kerroksiin ajettiin "maatasosta".
    Niinhän tavallaan on Koskelassakin, bussihallin alapuolella on ollut rv-tiloja raiteineen. Ei kai pitäisi olla mahdottomuus saada ratikoita kahteen kerrokseen ja vaikka tekorinnettä täyttömaasta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    En ole ihan ajantasalla näistä, mutta olikos se jotain miljoonia euroja, kenties 7, tuon alueen puhdistus? Ja se, minkä tiedän nyt lähiajoilta, niin B-voimalan alueelle tehtävä puhdistus toi 0,85 M€ lisää. Tuon 0,85 M€ olisi varmaan voinut käyttää ratikkavarikkoonkin.
    Pitäisi kaivaa niitä artikkeleita esille. Kyllä suuruusluokka mun muistaakseni oli kymmeniä miljoonia. Jos puhdistus maksaisi vaan 7 miljoonaa niin ei se olisi kovin kallista. Voin kyllä muistaa väärinkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Pienenä tarkennuksena, ettei Hanasaari ole Kalasatamassa. Kyllä se minusta on lähinnä Sompasaarta.
    Jep, mulle koko tuo rakentamaton satama-alueisto on ”Kalasatamaa”, energialaitokselta aina Hermannin rantatielle asti. Mutta ei se tietenkään ole täsmällinen ja oikea nimitys.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Jos Kalasataman seutua pidetään hyvänä ideana raitiovaunuvarikon paikaksi, niin sitten jonnekni kierrätyskeskuksen liepeille. Ovat vaan kuitenkin sen verran arvokasta maa-aluetta keskellä Helsinkiä, ettei minusta ole mitään mieltä niitä mihinkään tällaiseen käyttää.
    Entä jos olisi mahdollista toteuttaa varikko niin, että sen päälle saataisiin asuinkerroksia? Ei menisi arvokas maa-ala hukkaan.

    Kallioratkaisuihin suhtaudun aika skeptisesti niiden hinnan vuoksi. Johan Vallilan kalliovarikko haudattiin.

    Tilan löytäminen Koskelasta olisi minusta myös hyvä ratkaisu eikä sen yhden pistetalon purkaminen (mikä siinä on olevinaan niin arvokasta?) ei saisi olla esteenä. Koskela kun on sikäli ideaali, että maa-aluetta ei kuitenkaan melun takia voi käyttää asumiseen, eli se on periaatteessa arvotonta (työpaikkoja ehkä voisi rakentaakin).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #14

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jaywarp Näytä viesti
    Jos haluaa säästää tonttimaata, voisi kalliovarikon rakentaa linjojen alle. 3.linjan ja Hesarin risteyksessä on väestönsuojan sisäänkäynti, joten sieltä löytyy varmasti jo valmista tunnelia. Toinen sisäänkäynti vain toiselle linjalle, niin voisi saada samalla rahalla myös yhteyden 2.linjan kiskoilta hesarille.

    Varmasti kallista, mutta niin on myös 10 hehtaaria maata...
    Jep. 10 hehtaaria maata suht hyvällä sijainnilla maksaa 50 - 100 miljoonaa euroa.

  15. #15
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Olen tätä ehdottanut jo monesti, mutta kun Musiikkitalon paikalle ei keksitty mitään pitkiin aikoihin niin tuohonhan olisi voinut rakentaa raitiovaunuvarikon. Ainakin hallireittien tuoma lisäkustannus olisi pienentynyt roimasti.
    "Juna toisi huumeet."

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin ratikkaverkon laajentaminen
    kirjoittanut late- foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 155
    Viimeisin viesti: 01.12.2017, 19:39
  2. YTV-alueen laajentaminen edelleen
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.05.2007, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •