- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Connaissance du Rail lehden numéro spécial Décembre 2009 - Janvier 2010 No 344-345 esittelee Ranskan raitiotiet otsikolla Les tramways francais en 2009. Sivun 2 kartassa on merkittynä 28 kaupunkia. Niistä 16:ssa on toimiva raitiotie (Bordeaux, Grenoble, Le Mans, Lille, Lyon, Marseille, Montpellier, Mulhouse, Nantes, Nice, Orleans, Paris et Île-de-France, Rouen, Saint-Etienne, Strasbourg ja Valeciennes), kolmessa se on rakenteilla (Angers, Reims ja Toulouse), kuudessa suunnitteilla (Besancon, Brest, Dijon, Le Havre, Lens et Béthune ja Tours) ja kolme on merkitty selityksellä réseau de tramway sur pneu ou TVR en fonctionnement. Näitä ovat Clermont-Ferrand, Caen ja Nancy. Erikoisnumero esittelee niistä vain Clermont-Ferrandin, jossa näyttäisi raitiovaunu kulkevan kumipyörillä (Michelinin painostuksesta, kertoo lehti) ja jonkinlaisen ohjauskiskon määrätessä kulkutien. Onkohan Caenissa ja Nancyssa samanlainen?
Rakenteilla olevista kokonaan uusista raitioteistä muutama sana. Angersissa on rakenteilla linja A ja B ja C ovat suunnitteilla. Linjan A pituudeksi kerrotaan 12,8 km ja sille tulee 26 asemaa. Linjalle tulee kolmeen kohti yhteensä 1515m APS eli Alimentation Par le Sol, jolla tarkoitetaan raitiotietä ilman sähkölankaa Bordeaux'n malliin. Tosin nyt on tulossa akkuratkaisu Nicen (Nizza) malliin. Matkustajamäärän ennustetaan tulevan 30000 ja 36000 välille päivässä. Liikenne alkaisi 2011. Ratakilometrin hinnaksi kerrotaan 21,72 miljoonaa euroa. Lehti kertoo reitit myös linjoille D, E, F, mutta ne eivät ole kartassa.
Reimsiin on tulossa kaksi linjaa, 1 ja 1B, jotka kulkevat suurimman osan samaa reittiä. Linjan 1 pituudeksi kerrotaan 11,2 km ja asemien määräksi 22. Linjan 1B reitti on Gare Champagne-Ardenne TGV - Gare de Reims eli se yhdistää suurnopeusjunien aseman tavallisten junien asemaan. Reimsin historialliseen keskustaan tulee APS-osuus Bordeaux'n malliin. Matkustajatavoite on 45000 päivässä. Ratakilometrin hinnaksi kerrotaan 27,2 milj. euroa. Liikenne alkaa virallisesti 18.4.2011. Hyvä kevätmatkakohde?
Toulousessa A ja B ovat metrolinjoja, C ja D esikaupunkiratoja ja nyt on rakenteilla E sekä suunnitteilla G. E on jonkinlainen jokerirata, joka ei kulje kaupungin keskustan kautta. Pituutta 10,8 km, 18 asemaa, matkustajatavoite 35000 päivässä, kilometrin hinta 22,7 milj.euroa, kaupallisen liikenteen alku 3.11.2010. Linja G ylittää Garonne-joen, josta linjatunnus. Pituutta 3,8km, 7 asemaa, matkustajatavoite 30000, kilometrihinta 30,3 milj. euroa. Ainakin nämä Toulousen kilometrihinnat sisältävät liikkuvan kaluston. Lehti kertoo vielä linjasta F sekä muutamasta muustakin, tosin ilman linjatunnuksia. Linjalle E on tulossa 1,5km "oksa" lentoasemalle tällä tietoa 2013. Toulousen linjakarttoja Wikipediassa:http://commons.wikimedia.org/wiki/Categoryublic_transport_maps_of_Toulouse
Näihin kolmeen kaupunkiin tulee liikkuvaksi kalustoksi Alstomin Citadis 302 TORA (= Toulouse, Orleans, Reims, Angers). Pituutta 32m, leveyttä 2,40m, kapasiteetti 212, hinta 2,74 milj. euroa Toulousessa, Angersissa 32,4m, 206, 2765000 eur. Reimsin vaunujen kapasiteetti on 205 ja niiden keulan muotoilun on tarkoitus tuoda mieleen sampanjalasi. Vaunuja tulee Angersiin 17, Reimsiin 18 sekä Toulouseen 18 linjalle E ja 6 linjalle G.
Erikoisnumero kertoo myös Réunion-saaren tram-train-hankkeesta. Lyhyesti kerrotaan muutamasta mannerranskalaisesta tram-train-hankkeesta. Pitempi juttu kertoo raitiovaunun (viimeaikaisesta) kehityksestä TFS:stä tulevaisuuden raitiovaunuun ja päätyy arvioon, että viimeistä sanaa ei ole vielä sanottu.
Kielitaidon vähyys on tehnyt erikoisnumeron lukemisesta työlästä mutta palkitsevaa. Samasta syystä yllä olevassa voi olla epätäsmällisyyksiä. Kiinnostuneet voivat tilata tämän (kielimuurista huolimatta suositeltavan) erikoisnumeron täältä.
Rakenteilla olevista kokonaan uusista raitioteistä muutama sana. Angersissa on rakenteilla linja A ja B ja C ovat suunnitteilla. Linjan A pituudeksi kerrotaan 12,8 km ja sille tulee 26 asemaa. Linjalle tulee kolmeen kohti yhteensä 1515m APS eli Alimentation Par le Sol, jolla tarkoitetaan raitiotietä ilman sähkölankaa Bordeaux'n malliin. Tosin nyt on tulossa akkuratkaisu Nicen (Nizza) malliin. Matkustajamäärän ennustetaan tulevan 30000 ja 36000 välille päivässä. Liikenne alkaisi 2011. Ratakilometrin hinnaksi kerrotaan 21,72 miljoonaa euroa. Lehti kertoo reitit myös linjoille D, E, F, mutta ne eivät ole kartassa.
Reimsiin on tulossa kaksi linjaa, 1 ja 1B, jotka kulkevat suurimman osan samaa reittiä. Linjan 1 pituudeksi kerrotaan 11,2 km ja asemien määräksi 22. Linjan 1B reitti on Gare Champagne-Ardenne TGV - Gare de Reims eli se yhdistää suurnopeusjunien aseman tavallisten junien asemaan. Reimsin historialliseen keskustaan tulee APS-osuus Bordeaux'n malliin. Matkustajatavoite on 45000 päivässä. Ratakilometrin hinnaksi kerrotaan 27,2 milj. euroa. Liikenne alkaa virallisesti 18.4.2011. Hyvä kevätmatkakohde?
Toulousessa A ja B ovat metrolinjoja, C ja D esikaupunkiratoja ja nyt on rakenteilla E sekä suunnitteilla G. E on jonkinlainen jokerirata, joka ei kulje kaupungin keskustan kautta. Pituutta 10,8 km, 18 asemaa, matkustajatavoite 35000 päivässä, kilometrin hinta 22,7 milj.euroa, kaupallisen liikenteen alku 3.11.2010. Linja G ylittää Garonne-joen, josta linjatunnus. Pituutta 3,8km, 7 asemaa, matkustajatavoite 30000, kilometrihinta 30,3 milj. euroa. Ainakin nämä Toulousen kilometrihinnat sisältävät liikkuvan kaluston. Lehti kertoo vielä linjasta F sekä muutamasta muustakin, tosin ilman linjatunnuksia. Linjalle E on tulossa 1,5km "oksa" lentoasemalle tällä tietoa 2013. Toulousen linjakarttoja Wikipediassa:http://commons.wikimedia.org/wiki/Categoryublic_transport_maps_of_Toulouse
Näihin kolmeen kaupunkiin tulee liikkuvaksi kalustoksi Alstomin Citadis 302 TORA (= Toulouse, Orleans, Reims, Angers). Pituutta 32m, leveyttä 2,40m, kapasiteetti 212, hinta 2,74 milj. euroa Toulousessa, Angersissa 32,4m, 206, 2765000 eur. Reimsin vaunujen kapasiteetti on 205 ja niiden keulan muotoilun on tarkoitus tuoda mieleen sampanjalasi. Vaunuja tulee Angersiin 17, Reimsiin 18 sekä Toulouseen 18 linjalle E ja 6 linjalle G.
Erikoisnumero kertoo myös Réunion-saaren tram-train-hankkeesta. Lyhyesti kerrotaan muutamasta mannerranskalaisesta tram-train-hankkeesta. Pitempi juttu kertoo raitiovaunun (viimeaikaisesta) kehityksestä TFS:stä tulevaisuuden raitiovaunuun ja päätyy arvioon, että viimeistä sanaa ei ole vielä sanottu.
Kielitaidon vähyys on tehnyt erikoisnumeron lukemisesta työlästä mutta palkitsevaa. Samasta syystä yllä olevassa voi olla epätäsmällisyyksiä. Kiinnostuneet voivat tilata tämän (kielimuurista huolimatta suositeltavan) erikoisnumeron täältä.
Viimeksi muokattu: