Ranskan uusista raitioteistä

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Connaissance du Rail lehden numéro spécial Décembre 2009 - Janvier 2010 No 344-345 esittelee Ranskan raitiotiet otsikolla Les tramways francais en 2009. Sivun 2 kartassa on merkittynä 28 kaupunkia. Niistä 16:ssa on toimiva raitiotie (Bordeaux, Grenoble, Le Mans, Lille, Lyon, Marseille, Montpellier, Mulhouse, Nantes, Nice, Orleans, Paris et Île-de-France, Rouen, Saint-Etienne, Strasbourg ja Valeciennes), kolmessa se on rakenteilla (Angers, Reims ja Toulouse), kuudessa suunnitteilla (Besancon, Brest, Dijon, Le Havre, Lens et Béthune ja Tours) ja kolme on merkitty selityksellä réseau de tramway sur pneu ou TVR en fonctionnement. Näitä ovat Clermont-Ferrand, Caen ja Nancy. Erikoisnumero esittelee niistä vain Clermont-Ferrandin, jossa näyttäisi raitiovaunu kulkevan kumipyörillä (Michelinin painostuksesta, kertoo lehti) ja jonkinlaisen ohjauskiskon määrätessä kulkutien. Onkohan Caenissa ja Nancyssa samanlainen?

Rakenteilla olevista kokonaan uusista raitioteistä muutama sana. Angersissa on rakenteilla linja A ja B ja C ovat suunnitteilla. Linjan A pituudeksi kerrotaan 12,8 km ja sille tulee 26 asemaa. Linjalle tulee kolmeen kohti yhteensä 1515m APS eli Alimentation Par le Sol, jolla tarkoitetaan raitiotietä ilman sähkölankaa Bordeaux'n malliin. Tosin nyt on tulossa akkuratkaisu Nicen (Nizza) malliin. Matkustajamäärän ennustetaan tulevan 30000 ja 36000 välille päivässä. Liikenne alkaisi 2011. Ratakilometrin hinnaksi kerrotaan 21,72 miljoonaa euroa. Lehti kertoo reitit myös linjoille D, E, F, mutta ne eivät ole kartassa.

Reimsiin on tulossa kaksi linjaa, 1 ja 1B, jotka kulkevat suurimman osan samaa reittiä. Linjan 1 pituudeksi kerrotaan 11,2 km ja asemien määräksi 22. Linjan 1B reitti on Gare Champagne-Ardenne TGV - Gare de Reims eli se yhdistää suurnopeusjunien aseman tavallisten junien asemaan. Reimsin historialliseen keskustaan tulee APS-osuus Bordeaux'n malliin. Matkustajatavoite on 45000 päivässä. Ratakilometrin hinnaksi kerrotaan 27,2 milj. euroa. Liikenne alkaa virallisesti 18.4.2011. Hyvä kevätmatkakohde?

Toulousessa A ja B ovat metrolinjoja, C ja D esikaupunkiratoja ja nyt on rakenteilla E sekä suunnitteilla G. E on jonkinlainen jokerirata, joka ei kulje kaupungin keskustan kautta. Pituutta 10,8 km, 18 asemaa, matkustajatavoite 35000 päivässä, kilometrin hinta 22,7 milj.euroa, kaupallisen liikenteen alku 3.11.2010. Linja G ylittää Garonne-joen, josta linjatunnus. Pituutta 3,8km, 7 asemaa, matkustajatavoite 30000, kilometrihinta 30,3 milj. euroa. Ainakin nämä Toulousen kilometrihinnat sisältävät liikkuvan kaluston. Lehti kertoo vielä linjasta F sekä muutamasta muustakin, tosin ilman linjatunnuksia. Linjalle E on tulossa 1,5km "oksa" lentoasemalle tällä tietoa 2013. Toulousen linjakarttoja Wikipediassa:http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:public_transport_maps_of_Toulouse

Näihin kolmeen kaupunkiin tulee liikkuvaksi kalustoksi Alstomin Citadis 302 TORA (= Toulouse, Orleans, Reims, Angers). Pituutta 32m, leveyttä 2,40m, kapasiteetti 212, hinta 2,74 milj. euroa Toulousessa, Angersissa 32,4m, 206, 2765000 eur. Reimsin vaunujen kapasiteetti on 205 ja niiden keulan muotoilun on tarkoitus tuoda mieleen sampanjalasi. Vaunuja tulee Angersiin 17, Reimsiin 18 sekä Toulouseen 18 linjalle E ja 6 linjalle G.

Erikoisnumero kertoo myös Réunion-saaren tram-train-hankkeesta. Lyhyesti kerrotaan muutamasta mannerranskalaisesta tram-train-hankkeesta. Pitempi juttu kertoo raitiovaunun (viimeaikaisesta) kehityksestä TFS:stä tulevaisuuden raitiovaunuun ja päätyy arvioon, että viimeistä sanaa ei ole vielä sanottu.

Kielitaidon vähyys on tehnyt erikoisnumeron lukemisesta työlästä mutta palkitsevaa. Samasta syystä yllä olevassa voi olla epätäsmällisyyksiä. Kiinnostuneet voivat tilata tämän (kielimuurista huolimatta suositeltavan) erikoisnumeron täältä.
 
Viimeksi muokattu:
kolme on merkitty selityksellä réseau de tramway sur pneu ou TVR en fonctionnement. Näitä ovat Clermont-Ferrand, Caen ja Nancy. Erikoisnumero esittelee niistä vain Clermont-Ferrandin. Onkohan Caenissa ja Nancyssa samanlainen?
On! Nämä "sekasikiöt" luokittelee ainakin arvovaltainen Blickpunkt Strassenbahn johdinautoiksi!
 
Romua Nancyssa ja Caenissa

On! Nämä "sekasikiöt" luokittelee ainakin arvovaltainen Blickpunkt Strassenbahn johdinautoiksi!

Today's Railways Europe -lehti kirjoittaa tammikuun numerossaan Nancyn ja Caenin "sekasikiöistä" otsikolla Fake trams cause real problems. Nancyssa ollaan hyvin tyytymättömiä Bombardierin toimittamaan järjestelmään, jonka ylläpito maksaa enemmän kuin tavallisen raitiotien. Caen ei voi avata haluamaansa toista linjaa, koska Bombardier on luopunut tekniikan kehittämisestä kunnolla toimivaksi. Molemmissa on ongelmia saada nämä kulkuvälineet pysymään liikenteessä toinen vuosikymmen - alunperin kaluston käyttöiäksi oletettiin 30 vuotta. Bombardier on tarjonnut "upgradea" hintaan 568000-947000eur/liikenneväline, mutta Caen ja Nancy eivät maksa tätä. Vaihtoehdoksi kerrotaan Lohrin ekvivalentti, joka toimii menestyksellisesti Clermont-Ferrandissa, mutta tämä maksaisi 8-10Meur/km. Nyt Nancyssa harkitaan palaamista tavanomaisiin johdinautoihin tai korkealaatuiseen bussiliikenteeseen. Myös Caenissa harkitaan johdinautoa. Näin siin TRE-lehti.
 
Vs: Romua Nancyssa ja Caenissa

Nancyssa ollaan hyvin tyytymättömiä Bombardierin toimittamaan järjestelmään, jonka ylläpito maksaa enemmän kuin tavallisen raitiotien. Caen ei voi avata haluamaansa toista linjaa, koska Bombardier on luopunut tekniikan kehittämisestä kunnolla toimivaksi.

Nämähän ovat niitä kulkupelejä, jotka kelta-vihreässä värityksessä esiintyvät Helsingin johdinautoselvitysten havainnekuvissa.
 
Blickpunkt Strassenbahnin määritelmä on oikea. Kyse on johdinautoista. Tämä tiedetään myös Helsingissä, jonne näitä välineitä on viime aikoina innokkaasti kaavailtu. Ville Lehmuskoski itse mainitsi Hesarissa vuosi - puolitoista sitten, ettei tänne suinkaan olisi tulossa tavanomaisia perinteisiä johdinautoja, joten oletan että kyse on nimenomaan näistä Ranskan mallin mukaisista raideohjastetuista varianteista, varsinkin kun johdinautoselvityksen kanteenkin ovat päässeet. Ja hienoahan se olisi, kerrankin saataisiin maskottikulkuvälineen sijaan joku bussikonsulttienkin mielestä järkevä ja vakavasti otettava kulkupeli Helsinkiin. Harmi ettei Today's Railways erittele mitenkään näiden erinomaisten välineiden talviominaisuuksia. Ehkä välineen loistavuudesta huolimatta nyt olisi aika ihan kaiken varalta vielä tarkastella soveltuvuutta näihin Suomen erityisolosuhteisiin? Vaikka suuri pettymyshän se olisi, jos jokin ongelma ilmenisi. Helsingiltä menisi sivu suun mahdollisuus saada merkittävää näkyvyyttä raidetrollikoiden ainoana käyttökaupunkina Alppien pohjoispuolisessa Euroopassa.
 
Mikä idea noissa siis on verrattuna johdinautoihin? Onko raitiovaunumallinen runko edullisempi? Ei se ainakaan minusta "kauniimpi" ole, makuasia toki. Toivon ettei noita vakavasti harkita Helsinkiin jos on ollut noin huono menestyskin.
 
Mikä idea noissa siis on verrattuna johdinautoihin? Onko raitiovaunumallinen runko edullisempi?

Ilmeisesti pakko-ohjauksella on tarkoitus saada vaunu kulkemaan ratikkamaisesti vakiouraa eli viemään kapeamman kaistan kadusta. Kyydinkin kai piti olla parempaa kuin bussissa. Bussia halvempi vaunu ei varmaan ole, hyvä jos ratikkaa halvempi.
 
Helsingiltä menisi sivu suun mahdollisuus saada merkittävää näkyvyyttä raidetrollikoiden ainoana käyttökaupunkina Alppien pohjoispuolisessa Euroopassa.
Kyllä jatkosuunnitelmassa keskitytään ihan tavanomaisiin johdinautoihin, ja hankkeeseen liittyen meillä oli testiajossa Hessin BGGT-N2C:tä vastaava hybridikaksoisnivel. Voimansiirtoratkaisut yms. tekniikka ovat tuttua turvallista tavaraa, ei siis mitään napamoottorivirityksiä eikä muitakaan turhuuksia. Raidejutun yhdistämiseen Helsingin hankkeeseen en keksi mitään perusteluita.
 
Näin Nizzassa

Ranskan valtiolta Nizzan raitiotien kakkoslinjaan 54 miljoonaa euroa.

Nice: 54,3 M€ de l'Etat pour la ligne 2 du tramway

Nice Matin sanoi:
Nice: 54,3 M€ de l'Etat pour la ligne 2 du tramway

Le maire de Nice Christian Estrosi a dévoilé vendredi au palais Masséna le nom du maître d'oeuvre de la ligne Est-Ouest du tram. Au premier plan, une esquisse de la station souterraine "Alsace-Lorraine" d'un tramway qui se transformera en métro pour traverser le centre-ville. Franck Fernandes

La ministre de l'écologie, Nathalie Kosciusko-Morizet, vient de dévoiler les 78 projets de transports en commun en site propre (TCSP) qui bénéficieront d'aides de l'Etat. La ville de Nice rafle la deuxième plus grosse aide pour sa ligne 2 de tramway.

54,3 millions d'euros. C'est la somme obtenue par Nice pour financer sa deuxième ligne de tramway qui reliera la plaine du Var au port de Nice. Seul Rennes a fait mieux avec 90 M€ de subsides de l'Etat "glânés" pour sa deuxième ligne de métro automatique. Nice jouit de la plus grosse prime allouée pour un projet de tramway.

En tout, l'Etat a mis 590 M€ sur la table pour subventionner 78 projets de TSCP.

Cannes, seconde ville du département aidée, touchera 5,36 M€ pour son Bus à Haut Niveau de Service et son pôle d'échanges.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ideana ilmeisesti on, että jokainen vaunu on eri värinen? Helsinginkin kokoisessa verkostossa kävisi äkkiä maalikatalogi ahtaaksi... :)

Suomen Turussa taisi olla hevosraitiotien aikaan sama väritysideologia, eli kaikki vaunut olivat erivärisiä.
 
Seuraavina avataan Angers'n raitiotie ilmeisesti jo kesäkuussa, Brestin, Dijonin ja Le Havren raitiotiet ensi vuonna ja Toursin raitiotie ilmeisesti 2013.
 
Ideana ilmeisesti on, että jokainen vaunu on eri värinen? Helsinginkin kokoisessa verkostossa kävisi äkkiä maalikatalogi ahtaaksi... :)

Reimsin liikennelaitoksen värityksenä näyttäisi ainakin firman sivujen perusteella olevan kaikki sateenkaaren värit. Ehkä kuitenkin on niin, että loppupeleissä jokainen vaunu ei ole eri värinen, vaan eri värisiä vaunuja on kaikkia tietty määrä? Idea on kuitenkin ainakin minusta erittäin hauska (se herätti ihastusta myös puolisossani), vastaava väriloisto voisi olla omiaan myös täällä kylmässä pohjolassa varsinkin muuten ankeaan talviaikaan.

Nythän myös tuleville raitiokaupungeille tarjoituu mainio mahdollisuus käydä tarkkailemassa erilaisia värivaihtoehtoja luonnossa Reimsissä, niin ei tarvitse tehdä valintaa pelkän tietokonemuokkauksen pohjalta. :lol:
 
Takaisin
Ylös