Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Viestit
406
Jos on vaikkapa aamukuuden aikaan menossa Arabiasta Kallioon, voiko 70T:n ja 8-ratikan lisäksi nousta hallista tulevan Eiraan menossa olevan 1A-ratikan kyytiin jo ennen, kuin se on normaalilla reittiosuudellaan?

Niin ja mitenkä nuo muutamat pysäkit, jotka on tuolla Toukolassa (vai mitä kaupunginosaa se onkaan) hallin ja raitiolinjojen 6 ja 8 reitin varrella? Ovatko ne matkustajien käytössä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Varikkojen laajentaminen

Jos on vaikkapa aamukuuden aikaan menossa Arabiasta Kallioon, voiko 70T:n ja 8-ratikan lisäksi nousta hallista tulevan Eiraan menossa olevan 1A-ratikan kyytiin jo ennen, kuin se on normaalilla reittiosuudellaan?

Kyllä voi, Helsingin raitioliikenteessä vaunut ovat matkustajien käytettävissä myös hallireiteillä. Hallireittien aikatauluja ei ainakaan tässä vaiheessa ole julkaistu missään, mutta ne voi toki karkeasti päätellä sen perusteella mihin aikaan vuorot aloittavat omalla reittiosuudellaan.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Kyllä voi, Helsingin raitioliikenteessä vaunut ovat matkustajien käytettävissä myös hallireiteillä. Hallireittien aikatauluja ei ainakaan tässä vaiheessa ole julkaistu missään, mutta ne voi toki karkeasti päätellä sen perusteella mihin aikaan vuorot aloittavat omalla reittiosuudellaan.
Ihan aina Koskelan hallireittiä ajava kuljettaja ei tosin tahdo päästää sisään vauvuun tai ei ylipäätään pysähdy pysäkin kohdalla. Kokemukseni koskevat kylläkin lähinnä myöhäisillan liikenteen lopun hallivuoroja.

Kerran luulin pääseväni illan toiseksi viimeisellä 7B:llä Pasilasta joutuisasti Kumpulaan, lähes kotinurkille asti, mutta kyydistä tuli poistuminen ennen kuin vaunu kääntyi Sturenkadulle. Koskelanhalli-kasilla tuntuu aina pääsevän ainakin Kustaa Vaasan alkupäähän asti, missä on tähän tarkoitukseen varattu poistumispysäkki, mutta Kurvin jälkeen kyytiin pääsemisestä ei aina ole takeita.

Kutonen taas ajaa myös viimeiset vuoronsa Arabian päätepysäkille asti ja joutuu siten Koskelaan poistuakseen käymään Vallilassa asti kääntymässä. Kuuluuko tämän osuuden olla matkustajien käytettävissä? Havaintoni tästä ovat aika ristiriitaiset.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Kerran luulin pääseväni illan toiseksi viimeisellä 7B:llä Pasilasta joutuisasti Kumpulaan, lähes kotinurkille asti, mutta kyydistä tuli poistuminen ennen kuin vaunu kääntyi Sturenkadulle.

Kutonen taas ajaa myös viimeiset vuoronsa Arabian päätepysäkille asti ja joutuu siten Koskelaan poistuakseen käymään Vallilassa asti kääntymässä.

Kaikki illan viimeiset 7B:n vaunut ajavat Länsi-Pasilan kautta Töölön hallipihalle, josta ne liikennöintipäivän mukaan joko jatkavat Koskelaan tai ajavat sisään Töölön halliin.

Linjan 6 viimeinen lähtö Hietalahdesta puolestaan ajetaan suoraan Koskelaan (paitsi la).

Halliaikatauluista puheenollen mistäköhän johtuu, että linjan 1A osalta on aikatauluihin merkattu hallista Eiraan lähtevien vuorojen lähtöpysäkiksi Urheilutalo, vaikka vaunut Sturenkatua tullessaan ohittavat kaksi linjalle kuuluvaa pysäkkiä. Jos esim. Roineentien pysäkkiaikataulusta katsoo, niin aamun ensimmäinen 1A tulee 6.10, vaikka tosiasiassa pysäkin on jo ehtinyt ohittaa kolme vaunua.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Kaikki illan viimeiset 7B:n vaunut ajavat Länsi-Pasilan kautta Töölön hallipihalle, josta ne liikennöintipäivän mukaan joko jatkavat Koskelaan tai ajavat sisään Töölön halliin.
Anteeksi, olin siis matkalla Pasilasta Arabiaan, eli puhuin 7A:sta. Hallivuoro Koskelaan kääntyy Mäkelänkadulta Sturenkadulle joten arvelin pääseväni lähes perille asti ilman vaihtoa.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Anteeksi, olin siis matkalla Pasilasta Arabiaan, eli puhuin 7A:sta. Hallivuoro Koskelaan kääntyy Mäkelänkadulta Sturenkadulle joten arvelin pääseväni lähes perille asti ilman vaihtoa.

9:n hallivuorot ajavat reittiä PRA-ST-PVK-KH.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Halliaikatauluista puheenollen mistäköhän johtuu, että linjan 1A osalta on aikatauluihin merkattu hallista Eiraan lähtevien vuorojen lähtöpysäkiksi Urheilutalo, vaikka vaunut Sturenkatua tullessaan ohittavat kaksi linjalle kuuluvaa pysäkkiä.

Linjalla 1 ja 1A Urheilutalo on hallista tulevien vuorojen osalta ensimmäinen välipiste. Laadittaessa erilaisia aikataulutuotteita, esim. pysäkkiaikatauluja, merkitään aikatauluihin vuorot ensimmäisestä välipisteistä alkaen, ykkösten tapauksessa Urheilutalolta alkaen.

Netissä oleviin pysäkkiaikatauluihin tämä ei kaikilta osin päde, vaan siellä vuorot voivat näkyä pysäkkiaikatauluissa jo ennen linjan ensimmäistä välipistettä (esim. linjojen 6 ja 8 pysäkki Paavalin kirkko, ensimmäinen välipiste Sturenkatu) tai myöhemmin (linjan 3B Hakaniemestä aloittava vuoro näkyy nettiaikatauluissa vasta Varsapuistikon pysäkiltä alkaen).

Tämä asia kuvastaa hyvin eri aikataulutuotteiden laadintaan käytettävien järjestelmien eritasoista rajoittuneisuutta. Se mikä on yhteen formaattiin mahdollista, voi olla toiseen mahdotonta, ainakin toistaiseksi. Teoriassa olisi mahdollista luoda linjaverkolle nykyistä useampia välipisteitä, jotta joitain rajoitteita voitaisiin kiertää. Nykytilanteessa sitä ei kuitenkaan ole pidetty tietojen ylläpitoon liittyvän työmäärän ja virhemahdollisuuksien lisääntymisen vuoksi järkevänä.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Kuljettajilla on myös ohjeet, että saavat ottaa matkustajia kyytiin, vain merkityiltä pysäkeiltä, eli Koskelasta lähdettäessä ensimmäinen merkitty (pysäkkimerkki) pysäkki on vasta Paavalin kirkko.↲
Mutta tervettä järkeä saa käyttää... Ketään ei rankaista, jos Intiankadun kohdilla olevalta pysäkin näköiseltä rakennelmalta kyytiin ottaa matkustajia.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Hmm voisi sitten huvikseen vaikka ensi viikolla joku aamu käväistä kokeilemassa ottaako 1A:n kuljettaja meikäläisen kyytiin tuolta ennen 6:n ja 8:n reittejä olevalta "pysäkin näköiseltä rakennelmalta" :D
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Hmm voisi sitten huvikseen vaikka ensi viikolla joku aamu käväistä kokeilemassa ottaako 1A:n kuljettaja meikäläisen kyytiin tuolta ennen 6:n ja 8:n reittejä olevalta "pysäkin näköiseltä rakennelmalta" :D

Miksei niitä pysäkkitolppia palauteta jo paikoilleen? Nehän otettiin pois vain siksi kun tehtiin ns. nurmi- eli betoninappularataa Kustaa Vaasan tielle ja ratapohjaa myllättiin. Nykyiset tolpanpuutteet ovat puhtaasti huolimattomuutta.

Missään en ole nähnyt Helsingin kaupungin virallista päätöstä, että niillä paikoilla ikiajat olleet H-pysäkit olisi lakkautettu. Pysäkkipartio nyt kiireen vilkkaa laittamaan tolpat kohdilleen, ettei tarvitse ryhtyä vakavampiin toimenpiteisiin.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Kuljettajilla on myös ohjeet, että saavat ottaa matkustajia kyytiin, vain merkityiltä pysäkeiltä, eli Koskelasta lähdettäessä ensimmäinen merkitty (pysäkkimerkki) pysäkki on vasta Paavalin kirkko.↲
Mutta tervettä järkeä saa käyttää... Ketään ei rankaista, jos Intiankadun kohdilla olevalta pysäkin näköiseltä rakennelmalta kyytiin ottaa matkustajia.

Se on hyvä, jos järjenkäyttö on sallittu. Mutta kuitenkin tuollainen tulkinnanvapaus johtaa siihen, että tänään pääsee kyytiin ja huomenna ei. Palvelun pitäisi olla johdonmukaista: joko niin, että tuodaan sinne se pysäkkikilpi ja otetaan aina kyytiin (se on sitten matkustajan asia ymmärtää, minne sillä vaunulla pääsee...) tai sitten niin, ettei oteta kyytiin ollenkaan. Näistä vaihtoehdoista kannatan kyllä tuota pysäkkikilven asentamista.
 
Olinpa seuraamassa kerran valtuuston kokousta ja myöhään illalla sitten kokouksen jälkeen Aleksanterikadun pysäkille joka on lähellä Unioninkadun kulmaa. Vaunu lähestyy ja annan selkeän merkin kuljettajalle, mutta mitään ei tee kuljettaja vaunun vauhdin hidastamiseksi. Pysäkin penkillä nimittäin istui hieman maistanut mies, joka vaunun lähestymisestä riemastuneena antoi oman merkkinsä siten, että kuljettaja havaitsi miehen olotilan.

Kuljettaja teki päätöksen jotta humalaista ei tarvitse ottaa kyytiin ei pysähdystä laisinikaan. Siihen jäivät humalainen asiakas ja selvä asiakas. Arvatkaapas mitä siinä vesisateessa selvä asiakas mietti.

Yhtä merkillinen asiakaspalveluhalukkuus sattui kerran kun olin menossa Pohjolan Liikenteen bussilla Tervalammen Kartanoon. Sunnuntaina pitempi reitti kulkee Vihdin keskustan ja Klaukkalan kautta. Klaukkalasta lähdettyämme olimme kuljettajan kanssa kaksistaan ja tuli siinä sitten rupateltua joukkoliikennejuttuja ja muutenkin niiitä näitä. Muutama kilometri ennen Kartanon pysäkkiä kuljettaja näkee asiakkaita eli tyhjään autoon pyrkiviä matkustajia. Tähän kuljettaja lausuu loogisesti : " No tätä se nyt tästä päivästä vielä puuttui !"

Pysäkillä oli runsaasti 10 - 15 vuotiaita tyttöjä, jotka oliva tulossa viereiseltä ratsastustilalta. Tyttöjen iloinen kikattava äänekkyys oli ilmeisesti kuskille liikaa, kun kuukausipalkka olisi ollut sama, jos tytöt olisi jättänyt pysäkille. Ajan silloin tällöin taksia ja valitsen siihen asiakkaita, jos on varaa valita, mutta valintaa voidaan myös tehdä näköjään isommilla kiinteää reittiä ajavilla laitteilla.

Martti
 
Ajan silloin tällöin taksia ja valitsen siihen asiakkaita, jos on varaa valita, mutta valintaa voidaan myös tehdä näköjään isommilla kiinteää reittiä ajavilla laitteilla.
Olen nähnyt ja oppinut, miten valikointi suoritetaan hyväksyttävällä verukkeella: Kuljettaja avaa ainoastaan etuoven ja tarkistaa, että sisään valuvilla on matkalippu. Onnistuu ilman ylimääräistä kitinää, kun kukaan ei ole poistumassa kyydistä. Tällä keinoin ainakin Arabiankadun pysäkillä yhtenä iltana lorvineet pummit jäivät odottamaan seuraavaa sporaa.
 
Olen nähnyt ja oppinut, miten valikointi suoritetaan hyväksyttävällä verukkeella: Kuljettaja avaa ainoastaan etuoven ja tarkistaa, että sisään valuvilla on matkalippu.

Turha niitä lippuja on kysellä, kännikaloillakin on usein sellainen. Kyytiin pääsyn voi kieltää ihan suoraan päihtymyksen perusteella.

Kustaa Vaasan tielle paras ratkaisu olisi siirtää linjan 8 päättäri Koskelan hallille.
 
Turha niitä lippuja on kysellä, kännikaloillakin on usein sellainen. Kyytiin pääsyn voi kieltää ihan suoraan päihtymyksen perusteella.

Asiaa koskevat säädökset ja pykälät eivät vain anna kuljettajalle oikeutta evätä kyytiin pääsy pelkän päihtymyksen perusteella. No, tuskin nämä tässä kyseessä olevat henkilöt siitä juttua nostavat.

Bussien yölinjoilla olisi aika hiljaista, jos kuljettajat eväisivät kyytiin pääsyn päihtymyksen perusteella:lol:
 
Takaisin
Ylös