Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
En nyt muista onko radassa tunnistimia, mutta syytä olisi olla. .

Kiskojen väliin upotetulla tunnistimilla ne toimii.
Lumisena talviaikana oli pitkä aika kun eivät toimineet.
Nyt kesällä tulee kolmas varoitusvalopaikka Laajalahden aukiolle.

Toimimattomuudesta on kuljettajien syytä ilmoittaa heti viasta ohjauskeskukseen.
 
Nuo Kadettitien ja Solnantien tasoristeykset Munkkiniemen puistotiellä voisi kyllä poistaa kokonaan. Minä kyllä voin ajaa Laajahdenaukiolle kääntyäkseen takasin oikealle osalle kadettintietä
 
Nuo Kadettitien ja Solnantien tasoristeykset Munkkiniemen puistotiellä voisi kyllä poistaa kokonaan.

Enemmän siinä saa varoa pyöräilijöitä nykyään, etenkin jalankulkijana.
Ne kun sujahtavat puistikosta äänettömästi kovalla vauhdilla jalankulkutien yli.
 
Ehkä tuossa vaunussa jonka näit oli LIVA-ongelma.

Saattaa hyvin olla, että siinä on liva-vikaa. Odotin nimittäin eilen 17.30 aikoihin nelosta Tullinpuomilla, ja pysäkkinäyttö kertoi seuraavan vaunun tulevan vasta 8 min kuluttua. Oikeasti sieltä tuli vaunu 2-3 min kuluttua, ja se oli juuri tämä 84, joka siis ei pysäkkinäytössä näkynyt.

Mutta liva-vika ei kyllä selitä Puistotien varoitusvalojen toimimattomuutta. Ne kun vilkkuvat myös hiomavaunuille ja jopa busseille.

Nuo Kadettitien ja Solnantien tasoristeykset Munkkiniemen puistotiellä voisi kyllä poistaa kokonaan.

Asun tässä ihan vieressä, ja niinpä tuosta tulee mentyä jalkaisin, autolla tai ratikalla käytännössä päivittäin. Kun varoitusvaloja asennettiin, noita tasoristeyksiä pidettiin aika pitkään suljettuna, ja autolla joutui kiertämään. Ei se oikeastaan minua juurikaan haitannut. Eli olisin ainakin itse valmis sulkemaan nuo molemmat tasoristeykset autoilta.
 
Saattaa hyvin olla, että siinä on liva-vikaa. Odotin nimittäin eilen 17.30 aikoihin nelosta Tullinpuomilla, ja pysäkkinäyttö kertoi seuraavan vaunun tulevan vasta 8 min kuluttua. Oikeasti sieltä tuli vaunu 2-3 min kuluttua, ja se oli juuri tämä 84, joka siis ei pysäkkinäytössä näkynyt.

Tullinpuomin näytössä Munkkiniemen suuntaan eivät näy vuorot, jotka ovat linjalla 4T (vaikka sähkötaulussa lukeekin 4/4T Munkkiniemi). Oopperan pysäkin sähkötaulussa (s1) 4T-linjan vaunut taasen tulkitaan useimmiten linjan 10 vaunuiksi. Vastaavanlaisia pikkubugeja tuntuun esiintyvän liva-järjestelmässä paljon ja niiden korjaaminen kestää. Esim. viime vuonna oli pitkään Varsapuistikon ja Kaisaniemen pysäkeillä (s2) sellainen häiriö linjan 3B-vuoroissa, että seuraavan vaunun minuuttilukema oli aina 3 minuuttia väärässä. Eli kun vaunu oli vaikka 4 minuutin päässä, näytti taulu 7 min ja vaunun ollessa pysäkillä taulussa luki 3 min.
 
Tullinpuomin näytössä Munkkiniemen suuntaan eivät näy vuorot, jotka ovat linjalla 4T (vaikka sähkötaulussa lukeekin 4/4T Munkkiniemi).

Kas vain! Se 84 oli nimen omaan 4T:llä, eli siinä siis selitys. Miten ihmeessä tuollainen bugi on mahdollinen? Onko tieto siitä mennyt eteenpäin, eli tuleeko jossain vaiheessa korjaus?
 
Tullinpuomin näytössä Munkkiniemen suuntaan eivät näy vuorot, jotka ovat linjalla 4T (vaikka sähkötaulussa lukeekin 4/4T Munkkiniemi). Oopperan pysäkin sähkötaulussa (s1) 4T-linjan vaunut taasen tulkitaan useimmiten linjan 10 vaunuiksi.

Tässä mielessä olisi parempi palata vanhaan käytäntöön jossa Katajanokan terminaalista lähtevät vuorot muuttuvat automaattisesti linjan 4 vaunuiksi.
 
Totesin eilen omakohtaisesti, ettei ole ihan helppoa vaihtaa Manskun ja Nordenskiöldinkadun kulmassa ratikkaa Pasilasta Munkkiniemen suuntaan... Ihan vain neljät valot ylitettävänä pysäkkien välisellä matkalla.
 
Tiistaina 25.5 klo 18 maissa: Kasilla oli kuskin vaihto oopperan pysäkillä. Onkos tämä nykyisin tavanomaista vai olikohan tässä vaan joku poikkeustilanne?
 
Tiistaina 25.5 klo 18 maissa: Kasilla oli kuskin vaihto oopperan pysäkillä. Onkos tämä nykyisin tavanomaista vai olikohan tässä vaan joku poikkeustilanne?

Linjaa 6/8 ajetaan Koskelasta käsin, ja vaihdot on normaalisti Hakaniemessä, mutta tarvittaessa voidaan laittaa Töölöstä kuljettaja ajamaan kasia, ja silloin ooppera on lähin vaihtopysäkki. Ja siis kyseessä poikkeustilanne.
 
28. 5. havaittua

BS 1 Hämeentien alkupäässä 13.20
HKL 150 liikehti keskustassa ainakin 14.30 tienoilla
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös