Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Spåratäti neuvoo

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2009
    Viestejä
    2

    oletus Spåratäti neuvoo

    http://www.aasiakas.net/index.php/20...matkustaville/

    Alkaakohan Spåratädillä kohta kesäloma? Vois olla tarvis

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    No enpä tiedä loman tarpeesta. Mun mielestä hyvin kirjotettu juttu. Pidin tuosta ajatuksesta, että joukkoliikenne on joukkoja varten. Näin on, ja ihan kaikkia erityisryhmiä ei siten voi eikä pidäkään ottaa huomioon varsinkaan silloin, jos siitä aiheutuu joukoille haittaa.

    Sellainen kommentti silti, että näiden nykyisten hidastettujen aikataulujen aikana tuntuu kyllä siltä, että ratikka tahallaan jättäytyy liikennevaloihin. Madellaan ennen valoja sata metriä melkein kävelyvauhtia että ne varmasti ehtis vaihtua punaisiksi / ässäksi.

    Ei sekään silti kuljettajan vika ole. Matkustaja haluaisi nopeasti ja sujuvasti perille ja varmaan kuljettajakin, mutta jos etuajassa ajaminen kielletään ja aikaa pistetään linjalle aivan liian paljon, niin minkäs teet...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Oudoimmasta päästä tuossa oli mielestäni kehotus tervehtiä kuskia. Meikäläisen kokemuksen mukaan tuo on kyllä niin sanotusti turhaa hommaa, sekä busseissa että ratikoissa ja myös muualla kuin Helsingissä. Vastausta ei tule, minkä kyllä ymmärrän hyvin. Ei meikäläisenkään "päivää"-kiintiö piisaisi kovin pitkälle, jos olisin ruuhkabussia/ratikkaa ajamassa.

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Hyvin monet neuvot pätevät ihan sellaisinaan myös lähiliikennejuniin.

    Terv. Stogesetä

  5. #5
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sellainen kommentti silti, että näiden nykyisten hidastettujen aikataulujen aikana tuntuu kyllä siltä, että ratikka tahallaan jättäytyy liikennevaloihin. Madellaan ennen valoja sata metriä melkein kävelyvauhtia että ne varmasti ehtis vaihtua punaisiksi / ässäksi.
    Tuollaisesta ajotyylistä ei tule juuri lainkaan suoraa valitusta. Sen sijaan jos jäädään tasaamaan aikaa jollekin pysäkille niin mellakka on valmis.
    "Juna toisi huumeet."

  6. #6

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sellainen kommentti silti, että näiden nykyisten hidastettujen aikataulujen aikana tuntuu kyllä siltä, että ratikka tahallaan jättäytyy liikennevaloihin. Madellaan ennen valoja sata metriä melkein kävelyvauhtia että ne varmasti ehtis vaihtua punaisiksi / ässäksi.
    Eipä tämä järkevältä vaikuta. Taitaa tulla vieläpä muillekin osapuolille hidastusta, kun ratikka saa kuitenkin liikennevaloetuutta eikä sitä kumminkaan käytä - toisaalta välillä tuntuu, että se S vaihtuu joka tapauksessa nokan edessä.
    Heka

  7. #7
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Oudoimmasta päästä tuossa oli mielestäni kehotus tervehtiä kuskia. Meikäläisen kokemuksen mukaan tuo on kyllä niin sanotusti turhaa hommaa, sekä busseissa että ratikoissa ja myös muualla kuin Helsingissä. Vastausta ei tule, minkä kyllä ymmärrän hyvin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Hyvin monet neuvot pätevät ihan sellaisinaan myös lähiliikennejuniin.
    "On kohteliasta tervehtiä lähijunan kuljettajaa aina kun nouset kyytiin."

    Heh, tästä tulee mieleen monituisten vuosien takainen "TV-ohjelma Kettunen", jonka "Kettunen" eli Markus Kajo sittemmin kirjoitti jonkinlaisen pakinakokoelman. Taitaa se jossain kirjahyllyn syövereissä olla, mutta en löydä tähän hätään. No, pointti on, että yhdessä jutussa Kajo pohdiskeli, että olisikohan ilkeää kutsua joukko ulkomaalaisia turisteja Suomeen, opettaa niille jotain ihan siansaksan sekoitusta muka suomena ja sitten päästää vapaaksi kaupungille aiheuttamaan hämminkiä. Tästä inspiroituneena voisihan sitä laatia myös ohjeet joukkoliikenteen käyttäjille soveltamalla hieman luovaa hulluutta eli keksimällä yllä olevan kaltaisia muka-ohjeita.

    No, sitten tosikseen: mielenkiintoinen kirjoitus spåratädiltä, mutta onkohan kukkahattu sittenkin hiukkasen liian tiukalla? Jos asiakkaat eivät osaa käyttäytyä, niin onko rakentavin tapa yrittää nalkuttaa niille, että tehkää nyt tumpelot näin eikä noin? Jotkut kommentoijat olivatkin oivaltaneet, että kyse on siitä, että Helsingissä (tai missään muuallakaan Suomessa) joukkoliikennettä ei todellakaan ole koetettu tehdä helpoksi ja loogiseksi käyttää: Helsingissä ei ratikassa lue mistä ovista saa mennä sisään, Tampereella on bussilinjakartta, johon ei ole merkitty pysäkkejä jne.

    Esimerkkejä riittäisi vaikka pilvin pimein kun ryhtyisi miettimään. Miksi suomalaisista liikennesuunnittelijoista tuntuisi nololta selittää kyltein yms. asiakkaille asioita, jotka suunnittelijalle itselleen ovat itsestäänselviä? Kun kaikki eivät ole liikennesuunnittelijoita eivätkä voi automaattisesti tietää miten milloinkin pitää toimia. Asiakaslähtöisyyttä kaipaisin hieman tähän touhuun. Ulkomailla monessa paikassa tämä osataan (no ei ihan joka paikassa sentään mutta suurimmalta osaltaan kyllä), mutta ei meillä Suomessa.

  8. #8

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Heh, tästä tulee mieleen monituisten vuosien takainen "TV-ohjelma Kettunen", jonka "Kettunen" eli Markus Kajo sittemmin kirjoitti jonkinlaisen pakinakokoelman. Taitaa se jossain kirjahyllyn syövereissä olla, mutta en löydä tähän hätään. No, pointti on, että yhdessä jutussa Kajo pohdiskeli, että olisikohan ilkeää kutsua joukko ulkomaalaisia turisteja Suomeen, opettaa niille jotain ihan siansaksan sekoitusta muka suomena ja sitten päästää vapaaksi kaupungille aiheuttamaan hämminkiä.
    Muistaakseni pakina kulminoitui siihen, että turhautunut ulkomaalainen etsii käsiinsä poliisin, jolta tiukkaa suunnilleen "Työkö se outta se Henry Thil? Auttakee meitä!". Innoitusta Kajo lienee saanut Monty Pythonin Dirty Hungarian Phrasebook -sketsistä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Miksi suomalaisista liikennesuunnittelijoista tuntuisi nololta selittää kyltein yms. asiakkaille asioita, jotka suunnittelijalle itselleen ovat itsestäänselviä? Kun kaikki eivät ole liikennesuunnittelijoita eivätkä voi automaattisesti tietää miten milloinkin pitää toimia. Asiakaslähtöisyyttä kaipaisin hieman tähän touhuun. Ulkomailla monessa paikassa tämä osataan (no ei ihan joka paikassa sentään mutta suurimmalta osaltaan kyllä), mutta ei meillä Suomessa.
    Muistelen joskus vekarana Helsingissä käydessäni, kun metrokin oli (kohtalaisen) uusi, saaneeni jostain käsiini joukkoliikennekartan, jonka johonkin kulmaan tai kääntöpuolelle tms. oli painettu toimintaohjeita joukkoliikennevälineissä. Mistä ovista saa nousta sisään, mihin maksetaan jne. Sitä oli muistaakseni erikseen painotettu, että metrosta poistuvat matkustajat pitää päästää ovista ensin. Olisi käyttöä tuolle ohjeelle tänäkin päivänä...

  9. #9
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Muistaakseni pakina kulminoitui siihen, että turhautunut ulkomaalainen etsii käsiinsä poliisin, jolta tiukkaa suunnilleen "Työkö se outta se Henry Thil? Auttakee meitä!". Innoitusta Kajo lienee saanut Monty Pythonin Dirty Hungarian Phrasebook -sketsistä.
    Jeps. Noin se meni.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Muistelen joskus vekarana Helsingissä käydessäni, kun metrokin oli (kohtalaisen) uusi, saaneeni jostain käsiini joukkoliikennekartan, jonka johonkin kulmaan tai kääntöpuolelle tms. oli painettu toimintaohjeita joukkoliikennevälineissä. Mistä ovista saa nousta sisään, mihin maksetaan jne. Sitä oli muistaakseni erikseen painotettu, että metrosta poistuvat matkustajat pitää päästää ovista ensin. Olisi käyttöä tuolle ohjeelle tänäkin päivänä...
    Onhan niitä painettuja ohjeita toisinaan ollut kai jossain, mutta ei voitane silti olettaa, että jokaikinen joukkoliikenteen käyttäjä tenttii läpi ensin jonkun pumaskan ennen kuin uskaltaa kyytiin. Ohjeisiin paikan päällä sekä yleiseen loogisuuteen kannattaisi panostaa suunnittelussa.

    Tuo "antakaa kyydissä olevien poistua ensin ja nouskaa vasta sitten itse kyytiin" -ohje on muuten jo aika klassinen. Muistan nähneeni pätkän Lontoon metron mustavalkoisesta ja mykästä valistusfilmistä jostain 1900-luvun alusta, jossa näytetään miten tämä tehdään väärin -- ja oikein. Ohje oli lisäksi vielä runomuodossa. Pikainen googletus löysi muutaman sanan perusteella pari mätchiä, ja näinhän se kuului: "Let those who wish to first alight, then pass on quickly left and right".

    Varmaan suomenkielisiäkin runoja aiheesta löytyy historiasta, mutta koetanpa itsekin improvisoida: "Kyydistä kun ensin päästät, täten aikaa kaikille säästät".
    Viimeisin muokkaaja janihyvarinen; 06.05.2010 kello 09:41.

  10. #10

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    494

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti

    Varmaan suomenkielisiäkin runoja aiheesta löytyy historiasta, mutta koetanpa itsekin improvisoida: "Kyydistä kun ensin päästät, täten aikaa kaikille säästät".
    Ja kun noihin ohjeisiin viitataan, niin valitettavasti tämä ohje on mennyt vanhaksi...

  11. #11

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Onhan niitä painettuja ohjeita toisinaan ollut kai jossain, mutta ei voitane silti olettaa, että jokaikinen joukkoliikenteen käyttäjä tenttii läpi ensin jonkun pumaskan ennen kuin uskaltaa kyytiin. Ohjeisiin paikan päällä sekä yleiseen loogisuuteen kannattaisi panostaa suunnittelussa.
    Ei toki voikaan olettaa, mutta veikkaisin, että painetuista ohjeista olisi vähemmän haittaa kuin hyötyä. Paikanpäälliset ohjeet toki ovat siinä mielessä tärkeimmät, että niitä tulee tutkailtua siinä ja silloin. Tässä suhteessa täkäläiset opasteet missään (edes tienviitat) eivät ole mitenkään erityisen hyviä (ei sillä, että osaisin sanoa, missä ovat). Varsinkin juuri poikkeustilanteissa, silloin kun paikkakuntalainenkin tarvitsisi opastusta, on opastus erityisen surkeaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Varmaan suomenkielisiäkin runoja aiheesta löytyy historiasta, mutta koetanpa itsekin improvisoida: "Kyydistä kun ensin päästät, täten aikaa kaikille säästät".
    Tuota täten-sanaa lukuunottamatta kuulostaa varsin 80-lukulaiselta Eipä silti, runomitta tunnetusti muistetaan paremmin kuin suora teksti, ja ihmisten päähänhän tämä nimenomaan pitäisi saada tarttumaan. Pitääköhän muuten nyky-yhteiskunta tällaisia yksityiskohtaisia ohjeita liian holhoavina, vai miksi niitä ei (enää) näe missään?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Ja kun noihin ohjeisiin viitataan, niin valitettavasti tämä ohje on mennyt vanhaksi...
    Toikalla on hauskoja juttuja, mutta en ole oikein koskaan pitänyt hänen yltiödramaattisesta tyylistään. Mutta silti, tuon pätkän voi käsittää kannanottona helsinkiläisten ylimielisyyteen, "maalaisten" kömpelyyteen "oikeassa" kaupungissa tai vaikka tietoiskutyyppisenä opastuksena Helsingin raitiovaunuilla liikkumiseen. Onnistuisikohan saman tekeminen tänä päivänä joltain koomikolta tai huumoriryhmältä? Olisiko siitä apua?

  12. #12
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Tuota täten-sanaa lukuunottamatta kuulostaa varsin 80-lukulaiselta Eipä silti, runomitta tunnetusti muistetaan paremmin kuin suora teksti, ja ihmisten päähänhän tämä nimenomaan pitäisi saada tarttumaan. Pitääköhän muuten nyky-yhteiskunta tällaisia yksityiskohtaisia ohjeita liian holhoavina, vai miksi niitä ei (enää) näe missään?
    No sittenhän meni oikein, kun olen lapsuuteni elänyt 80-luvulla. Mietin tuota sanaa "täten", ja se kuulostaa kyllä vanhahtavalta. Se vaan tuntui rimmaavan vähän paremmin kuin vaihtoehdot. Saa ehdottaa parannuksia.

    Joo, veikkaan että näissä kaikuu 70-luvun "tiedostava" asenne liian vahvasti. Ei ole ollut muodissa enää pariinkymmeneen vuoteen. Jossain vaiheessa vaan kaikki lakkasivat piittaamasta yhtään mistään, eikä ohjetekstejäkään enää laitettu julki kylttien avulla.

  13. #13

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Jossain vaiheessa vaan kaikki lakkasivat piittaamasta yhtään mistään, eikä ohjetekstejäkään enää laitettu julki kylttien avulla.
    Onneksi sentään ihan kaikki eivät ole lakanneet piittaamasta. Oviaukoissa törmäily olisi vielä pahempaa, ellei silloin tällöin jokunen satunnainen matkustaja osaisi päästää poistuvia ulos ennen sisään tunkemistaan.

    Takavuosina oli yleisesti tajuttua, että ovesta mennään ensin ulos ja sitten vasta sisään. Tämä siis muuallakin kuin liikennevälineissä. Vaikkapa kaupassa tai kirjastossa tai missä vaan. Tuo iskostui lapsuudessa 50-60-luvulla ihan itsestäänselväksi käyttäytymissäännöksi. Ei siinä silloinkaan kylttejä tarvittu, vaan mallia otettiin isommista ihmisistä. Ryysääjiä katsottiin silloisessa Stadissa kieroon.

    Tämän päivän asenneilmastossa on hienoa olla olevinaan "klopaali maailmankansalainen", vaikka alkeellisimmat kansainvälisesti tunnustetut käytöstavat ovat ihan hukassa.

    Entisinä aikoina piittaamattomia pyrkyreiltä paheksuttiin ja hienosteleville "euroopanomistajille" naureskeltiin. Mutta vielä se kvartaali kääntyy...
    Viimeisin muokkaaja Ilmari Syrjälä; 06.05.2010 kello 18:48. Syy: kiroitusvirneen korjaus
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Kaksin käykää sisään ulos, matkan joutuisuus on tulos (tai sinnepäin).
    Kyllä nämä runo-ohjeet vievät stadissa tuonne 50-luvulle. Ja sinne jäivätkin.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Spåratäti neuvoo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kaksin käykää sisään ulos, matkan joutuisuus on tulos (tai sinnepäin).
    Kyllä nämä runo-ohjeet vievät stadissa tuonne 50-luvulle. Ja sinne jäivätkin.
    Oikein on muistettu. Ja sama ruotsiksi: Dubbla dörrar vagnen har, "köa" i dem par om par.

    Liikennepäällikön päiväkäsky N:o 160/1952 (28.11.1952) kertoo kuudesta julisteesta, jotka otetaan käyttöön joulukuun alussa. Tuo edelläkuvattu oli juliste nro 1. Julisteiden yhteinen teema oli "Vauhtia vaunuille - Fortare fram".

    Hauskoja ovat ne viisi muutakin ohjetta!

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL neuvoo parhaat pyöräilyreitit Fillarimessuilla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.03.2011, 09:40
  2. HSL: Reittiopas neuvoo parhaan reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.05.2010, 09:40
  3. HSL: HSL neuvoo parhaat pyöräilyreitit Fillarimessuilla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.03.2010, 14:30

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •