Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Oliko tuo yksilö se joka sippasi tänään iltapäivällä Kaivopuistossa?

Kyseinen vaunu tuli vastaan n. klo 14.30 brahenkentän kohdalla matkalla Kauppatorille, tuolloin oli vielä kilvitettynä ykköselle eli ilmeisesti viimeinen perusykkösen lähtö Käpylästä klo 14.06.
 
Kesäkuussa on saatu käyttöön sähköisiä aikataulunäyttöjä parille uudelle raitiovaunupysäkille: Bulevardilla Fredrikinkadun pysäkki molempiin suuntiin ja Arkadiankadulla Kauppakorkeakoulujen pysäkki molempiin suuntiin. Keskeisiä ja suosittuja pysäkkejä, joihin mielestäni olisi hyvä saada vielä sähkönäytöt olisi ainakin Urheilutalo, Apollonkatu, Hesperian puisto ja Hattulantie.

Toisena infrahavaintona kerrottakoon, että Munkkiniemen puistotielle on ripustettu valaisimet myös rataosuudelle. Tämä onkin ollut harvoja osuuksia, jossa on voinut nähdä raitiovaunun käyttävän pimeällä kaukovaloja.
 
Toisena infrahavaintona kerrottakoon, että Munkkiniemen puistotielle on ripustettu valaisimet myös rataosuudelle. Tämä onkin ollut harvoja osuuksia, jossa on voinut nähdä raitiovaunun käyttävän pimeällä kaukovaloja.

Huomasin nuo eilen iltakävelyllä ja sanoin täsmälleen samat sanat mukana olleelle kaverille: yksi harvoista paikoista, joissa ratikat ovat käyttäneet kaukovaloja. Puistotien radasta tuli aika juhlavan oloinen nyt valaistuna. Oudolta se näyttää, ennen kuin silmä tottuu. Valo on myös kauniimmanväristä kuin viereisillä autokaistoilla (nekin valaisimet on vastikään vaihdettu). Autoille annetaan oranssia valoa, mutta ratikkakaistojen valo on vaalempaa, luonnollisempaa. Jotenkin tunnelmallisempaa.

Eilen oli nelosella muuten nauhakilvellinen Nr I, vaunun numeroa en nähnyt.

Ja Itämerenkadulle on luvattu ensi viikolla sulkuviivat, vihdoin. Toivotaan, että lupaus pitää.
 
Puistotien valaisimet ovat kyllä samanlaisia kuin ajoradoilla ja syynä oli asukasyhdistyksen toive saada parempi valaistus puitten keskellä oleville kevyenliikenteen väylille ja helpompi oli sijoittaa uudet valaisimet keskelle valaisemaan kaikkia ajo-ratoja.
Valaisimet ovat uusia eu-hyväksyttyjä natrium valisimia.
HKR on kyllä todennut, että itse raitiovaunut eivät katuvaloja tarvitse.

Valaistus on yksi osatyö puistotien peruskorjauksesta, vuosi sitten aloitettiin raudanvaihdolla ja nurmiradalla.

Eilen oli nelosella nauhakilvellinen Nr I vaunu 37.
 
Tämän jälkeen kaukovaloja käyttäviä raitiovaunuja voi siis nähdä enää linjalla seitsemän. Pasilankadun rataosuudella Länsi-Pasilassa sekä Radanrakentajantiellä Itä-Pasilassa.
 
Puistotien valaisimet ovat kyllä samanlaisia kuin ajoradoilla

Itse valaisin on samannäköinen, mutta polttimoissa on eroa, koska niiden tuottaman valon väri on ihan erilainen. Ajoradoilla oranssi, ratikkaradalla miellyttävä lämmin väri. Muistuttaa halogeenilampun väriä.
 
Palataksemme raitiovaunuhavaintojen pariin, tänään 10. 6. HKL 150 liikehti tilausajossa (kuinkas muutenkaan?) Mannerheimintiellä Forumin kohdalla 16.40 tienoilla.
 
Palataksemme raitiovaunuhavaintojen pariin, tänään 10. 6. HKL 150 liikehti tilausajossa

Samoin vaunu 161 oli tilausajossa. Ikkunoissa on jo sightseeing-teipaukset. Linjatunnusrullat on tilapäisesti poistettu, niihin lisätään sightseeing-tekstit. Vaunussa on myös oppaan mikrofoni.
 
Perjantai-iltana 11.06. näkyi 1950-luvun kalustoa ilahduttavasti Helsingin katukuvassa. Spårakoff 175:n lisäksi vaunut 12 ja 339 olivat tilausajossa.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
14.6.2010 HKL #57 nähty Vuosaaren satamassa, taitaa mennä Saksaan.
EDIT: Joo, ed. viesti ^ :)
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös