Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Positiivistakin viikonlopun järjestelyistä löytyi: aikataulut olivat melko realistisesti laadittuja.

Paitsi linjalla 4, jossa ajettiin normaaleilla aikatauluilla, vaikka kiertoreitti toi matkaan helpostikin useiden minuuttien lisäviiveen. Nelosen poikkeusreittiä ei myöskään oltu vaivauduttu ohjelmoimaan livaan.

Oli muuten hauska nähdä poikkeusjärjestelyiden takia Variotrameja pitkästä aikaa linjalla 10. Ihan silmiin pisti Pikku-Huopalahden suunnalla kolistelleet matalalattiavaunut. Edellisestä kerrasta onkin aikaa ja seuraavaan kertaan lienee myös pitkä tovi.
 
Paitsi linjalla 4, jossa ajettiin normaaleilla aikatauluilla, vaikka kiertoreitti toi matkaan helpostikin useiden minuuttien lisäviiveen.

Varmaan tuo parikin minuuttia lisää per sivu, veikkaisin. Mutta jos nelosen kierrosajat ovat kesäaikatauluissa yhtä pitkät kuin viime talvena, niin eiköhän tuon poikkeusreitin ehdi oikein hyvin normaaliaikatauluilla. Jää samalla pois se raivostuttava matelu Manskulla, jota jotkut nelosen kuljettajat harjoittavat.

Tänään muuten tulin Katajanokalta päätepysäkiltä Munkkiniemen puistotielle 31 minuutissa, meno oli oikein mukavaa. Reipasta ja kuitenkin olo oli turvallinen.
 
Tänään muuten tulin Katajanokalta päätepysäkiltä Munkkiniemen puistotielle 31 minuutissa, meno oli oikein mukavaa. Reipasta ja kuitenkin olo oli turvallinen.

Ajoaika maksimissaan välillä Matruusinkatu - Munkkiniemen puistotie on 32 minuuttia iltapäivän ruuhkahuipussa noin klo 15-17. Riippuen siitä mihin aikaan päivästä matkustit ja kuinka tarkka ajanottosi oli, saapui vaunu perille joko täsmälleen oikeassa ajassa tai noin minuutin etuajassa. Viestistäsi sain sellaisen kuvan, että kiitos kuljettajan reippaan ajotyylin, pääsit tavallista nopeammin perille. Näyttäisi kuitenkin siltä, että matkaan on kulunut kokolailla aikataulun mukainen määrä minuutteja. Vai tarkoititko Munkkiniemen puistotiellä pysäkin sijasta hetkeä, kun avain pyörii kotioven lukossa?
 
Jää samalla pois se raivostuttava matelu Manskulla, jota jotkut nelosen kuljettajat harjoittavat.

"Jotkut" kuljettajat harjoittavat sitä pakon edessä kun aikataulu on löysä ja aikataulun mukaan kuitenkin pitäisi ajaa. "Jotkut" kuljettajat ajavat ehkä reippaammin mutta samalla etuajassa ja sehän ei ole hyvää asiakaspalvelua. Vuoro voi olla myös valmiiksi myöhässä hypätessäsi kyytiin ja yrittää kiriä aikaa reippaasti ajamalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viestistäsi sain sellaisen kuvan, että kiitos kuljettajan reippaan ajotyylin, pääsit tavallista nopeammin perille. Näyttäisi kuitenkin siltä, että matkaan on kulunut kokolailla aikataulun mukainen määrä minuutteja. Vai tarkoititko Munkkiniemen puistotiellä pysäkin sijasta hetkeä, kun avain pyörii kotioven lukossa?

Tarkoitin Puistotie-nimistä pysäkkiä. En sekunnilleen kellottanut, vaan matkakorttilaitteesta katsoin vain minuutit. Mutta nyt sait minut epäilemään, josko sittenkin muistan väärin ja matka olisikin kestänyt vain 25 min. Paljonko tuolle välille varataan aikaa klo 20 jälkeen illalla?

Tai sitten olin vaan itse niin väsynyt, että tavallinen kyyti tuntui jostain syystä nopealta. :) No, oli syy mikä tahansan, niin matkustaja oli tyytyväinen ja sehän on tärkeintä ;)

"Jotkut" kuljettajat harjoittavat sitä pakon edessä kun aikataulu on löysä ja aikataulun mukaan kuitenkin pitäisi ajaa. "Jotkut" kuljettajat ajavat ehkä reippaammin mutta samalla etuajassa ja sehän ei ole hyvää asiakaspalvelua.

Tämä on kyllä hyvin tiedossani, ja ongelmastahan on keskusteltu täällä paljonkin. Kuljettaja jää ikävään välikäteen, jos ovat liian löysät ja ohje on silti, että etuajassa ei saa ajaa (ja ohje sinänsä onkin tietysti ihan oikein, vika ei ole ohjeessa eikä kuljettajassa vaan aikataulussa).
 
(ja ohje sinänsä onkin tietysti ihan oikein, vika ei ole ohjeessa eikä kuljettajassa vaan aikataulussa)

Ei välttämättä aikataulussakaan, vaan liikenneympäristössä, joka aiheuttaa todellisiin ajoaikoihin liikaa satunnaisuutta, jolloin aikataulu joudutaan laatimaan sellaiseksi, että sen saa useimmiten pidettyä.
 
Mutta nyt sait minut epäilemään, josko sittenkin muistan väärin ja matka olisikin kestänyt vain 25 min. Paljonko tuolle välille varataan aikaa klo 20 jälkeen illalla?

Iltasella ajoaika on 29 minuuttia, joten jos matka taittui 25 minuutissa, niin vauhti on sittenkin ollut reipasta. Arkiöisin ajoaika on 27 min, joten jos olisit matkustanut yhdeltä yöllä niin silloinkin olisit ollut etuajassa.
 
HKL 164 (ExpressBus) juhannusaaton kunniaksi linjalla 7A. Vaunun ansiosta poistua allekirjoittaneen raitioharrastajastatuksen häpeäpilkku, kun pääsin vihdoin matkustamaan välipalamannella. :p
 
Sähköisten aikataulunäyttöjen asennukset uusiin kohteisiin jatkuvat, nyt pysäkit Apollonkatu ja Kansallismuseo. Viimeksi mainitulla taulut on tosin laitettu vääriin suuntiin eli 1-suunnan taulu on 2-suunnassa ja toisinpäin. No eiköhän tämä viimeistään huomata sitten, kun virtaa ollaan kytkemässä.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös