Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/48

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

  1. #16
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Eilen keskiviikkona 16.6.2010 havaittu vaunu HKL 165 aamuruuhkassa linjalla 1A. Tämä vaunu ei olekaan tainnut kovin montaa kertaa linjalla liikkua tätä ennen.
    terveisin
    JE

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Eilen keskiviikkona 16.6.2010 havaittu vaunu HKL 165 aamuruuhkassa linjalla 1A. Tämä vaunu ei olekaan tainnut kovin montaa kertaa linjalla liikkua tätä ennen.
    Käyttäjän rvk1249 aiemmin raportoiman mukaan se on ollut 14.9.2009 vuorossa 73. Aika vähänhän 161, 163 ja 165 ovat olleet linjalla.

  3. #18
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    19.6. Joitakin päivän aiheisiin liittyviä kuvia SRS-uutisissa.
    Jos nyt häähumulta ehditte .

  4. #19
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Voimassa olevat poikkeusreitit sekoittivat taas kerran vaunujen määränpäätekstit. Sekä eilen että tänään kaikki havaitsemani Eläintarhasta kohti Eiraa ajaneet linjan 3T vaunut olivat ulkokilpien mukaan matkalla Koskelan halliin. Eilen myös matkustin kahdessa näistä erittäin harhaanjohtavasti kilvitetyistä vaunuista, joiden sisäkilvissä näkyi onneksi todellinen määränpää, eli Eira. Nämä väärin kilvitetyt vaunut eivät myöskään näkyneet pysäkkien infotauluissa, joissa 3T:n rivillä oli pelkkiä viivoja. Miten voi olla niin vaikeaa?!!!

  5. #20
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Koskelan halli -kilvitettyjen lisäksi bongasin itse eilen yhden 3B:ksi kilvitetyn 3T:n sekä yhden keskustaan päin menossa olleen ysin Pasilaan kilvitettynä.

    Ainakin kello 15-16 tienoilla näyttivät pysäkkien infotaulut myös kuutoselle pelkkää viivaa (pysäkeillä, joilla linja siis kulki).

    Poikkeusreitit eivät myöskään tuntuneet olevan täysin selviä kuljettajille, itse kuljin 7A:lla Pasilasta keskustaan ja Hakaniemen pysäkillä kuljettaja kuulutti sinällään korrektisti Krunikkaan ja Aleksille matkalla olevia vaihtamaan 3B:hen, mutta väitti sitten 3B:n jatkavan poikkeusreitillä Eiraan. Ilmeisesti myös matkustajille oli kulkenut tieto poikkeusreitistä huonosti, koska kuulutusta seurasi varsinainen joukkopako vaunusta.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Kaksi edellistä viestiä ovat linjassa omien havaintojeni kanssa.

    Näytti olevan yleistä, että Eiraan ("Perämiehenkadulle") menossa olevien 3T:iden määränpäinä on lukenut yleisesti "Koskelan halli". Tänään näin ainakin yhden 3T:n, jossa kuitenkin määränpäänä oli "Kaivopuisto". Lauantaina esiintyi määränpäätään vilkuttavakin 3T, ulkonäytössä vaihtuivat "Eira" ja "Eläintarha". Sisänäyttöjen tiedot olivat paljon paremmalla tolalla.

    3B:issä näkyi esiintyvän sellaista, että määräpäänä esiintyi ulkokilvessä Eläintarha, oltiin sitten menossa kumpaan suuntaan tahansa. Kutosen vaunuissa määräänpää oli Arabia kahdella kielellä hyvin yleisesti ajosuunnasta riippumatta. Joissakin tapauksissa kutosissa saattoi lukea "Hietalahti" todellisen määränpään ollessa Rautatientori.

    Ysin ja kympin omilla osuuksilla määränpää oli yleensä aina Pasila / Pikku Huopalahti ajosuunnasta riippumatta. Seiskan keskustaa osoittava määränpää oli ulkokilvissä Senaatintori. No sattumalta, ottaessani 7A:n vaunun #217 Hakaniemestä noin klo 15:30, tämä 7A todellakin meni Kruununhaan ja Senaatintorin kautta. Kilpiteksti piti sittenkin paikkansa, joskin kuljettajan erehdyksen takia. Sisänäytöt luettelivat pysäkit sen mukaan, että reitti olisi kulkenut Kaisaniemen ja Kaivokadun kautta. No kyllähän Kaivokadullekin lopulta tultiin Aleksin ja Mikonkadun "saitsarin" jälkeen.

  7. #22

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Näin kävi tosiaan taas kerran, että linjadatassa oli aimo nippu virheitä. Kuljettajalla ei ole mitään helppoa keinoa saa kilpiä näyttämään oikeaa määränpäätä, varsinkaan kun se pitäisi vielä tehdä lennossa. Poikkeuksena muutamat 90-luvulla täyskorjatut nivelet joiden nauhakilvet vaihtuivat käden käänteessä...

    Eilen aamulla hallissa kikat touhusivat oman vaununi kanssa kymmenisen minuuttia ja luovuttivat. Lähdettiin sitten kympillä Töölöstä kilvillä "10 Töölön Halli". Nimenomaan 2-suuntaan eli keskustaan päin olivat määränpäät kilvityksissä aina väärin, yleensä näyttäen sen päättärin nimeä, jolta oli lähdetty.

    Järjestelmä on ilmeisesti niin vaikea ohjelmoida, ettei homma mene koskaan kerralla oikein, vaan ainoastaan pysyvät reitit saadaan kuntoon, erehdysten kautta.

    Positiivistakin viikonlopun järjestelyistä löytyi: aikataulut olivat melko realistisesti laadittuja. Seiskalla oli vähän tiukkaa aamulla kun liikennevalot menivät päälle ja iltaa kohden tuntui ysillä myös köysi kiristyvän, mutta yleisesti pystyttiin kuitenkin ajamaan aikataulun mukaan. Kauppatorin pitkät tasaukset ja museoliikenne aiheuttivat hieman tungosta, samoin eilen aamulla kahden ysin tasatessa aikaa jouduttiin hieman luovimaan että 69 ja 7B pääsivät omille pysäkeilleen.

  8. #23

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Järjestelmä on ilmeisesti niin vaikea ohjelmoida, ettei homma mene koskaan kerralla oikein, vaan ainoastaan pysyvät reitit saadaan kuntoon, erehdysten kautta.
    Täällä olen minä ja muutkin rutisseet julkisen sektorin tilaamista ohjelmistoista ennenkin, mutta todettakoon nyt taas, että tuon homman pitäisi kaiken maalaisjärjen mukaan olla aivan triviaalin yksinkertainen. No, metrojunissa on ilmeisesti sama juttu: nopeammin saa uutta tekstiä hautakiveen kuin vaunun kilpeen.

  9. #24

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Millainen järjestelmä oikeastaan hoitaa kilvityksiä? Onko siitä jonkinlaisia dokumentteja, teknisiä tai muuten?

    Tekniseltä kantilta eihän sen pitäisi olla juuri sen monimutkaisempi kuin lista määränpäitä ja lista joka luettelee linjakohtaisen listan (tapahtuma, määränpään indeksi / hakutunniste)-tuplia.

    Ohjelmia tarvittaisiin kaksi. Yksi tarkkailee livasta tapahtumia odottaen sillä hetkellä valitun linjan määränpäälistan seuraavaksi merkittyä tapahtumaa vastaavaa tapahtumaa. Käytännössä siis automatisoi kilvityksen vaihdon esim. tietylle pysäkille tai reittipisteelle tullessa.

    Toinen ohjelma tarkkailee kalusto-internetyhteyden kautta reaaliaikaista reittitietoa ja päivittää määränpäälistoja.

    Kuljettajan tulee valita linja ja aloituspaikka listalla itse.

    Kun perustoiminnot ovat hanskassa, jatkokehitystä voisi tehdä esim: seuraaviin osa-alueisiin:
    - Aloituspaikan fiksu arvaaminen vaunun paikan ja kulkusuunnan perusteella
    - "haarautuvat" määränpäälistat, jotka rukkaavat kilvitystä itsestään kuljettajan poiketessa esim. epätavalliseen vaihteeseen: esim. hallisivulle siirtyminen
    - Oletuslinjavariaatio, kun poikkeusliikennettä varten samalla linjalla voi olla useampia samalla numerolla olevia määränpäälistoja
    - "hypyt" määränpäälistassa tai listalta toiselle, kuten hallista lähdettäessä

    Automaatiolle ei periaatteessa ole kattona kuin taivas, mutta vanhat jutut tulisi saada toimimaan täydellisesti ennen uusien osien toimittamista.

  10. #25

    Liittynyt
    02.01.2008
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Näytti olevan yleistä, että Eiraan ("Perämiehenkadulle") menossa olevien 3T:iden määränpäinä on lukenut yleisesti "Koskelan halli". Tänään näin ainakin yhden 3T:n, jossa kuitenkin määränpäänä oli "Kaivopuisto".
    Siinä vaunussa, jossa luki "Kaivopuisto" ei ollut poikkeusreittidata päivittynyt. Eli automatiikka yritti ajattaa täysin normaalia reittiä. Aamun ensimmäinen kuljettaja oli ratkaissut asian niin että kilvitti manuaalisesti ulkokilvet. Toisaalta eipähän tarvinnut kyllästymiseen asti selittää joka ikisellä pysäkillä että tämä ratikka ei todellakaan ole menossa Koskelan halliin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.06.2010 kello 23:33. Syy: korjattu lainaus

  11. #26
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    3B:issä näkyi esiintyvän sellaista, että määräpäänä esiintyi ulkokilvessä Eläintarha, oltiin sitten menossa kumpaan suuntaan tahansa.
    Tänään törmäsin myös yhteen 3B:hen, jossa oli Eläintarhaan päin mennessä kilvityksenä "Eira".

  12. #27
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Edellisissä viesteissä ja aiemminkin tällä foorumilla on siis todettu: Vaunujen määränpääkyltit toimivat normaalin liikenteen vallitessa enimmäkseen oikein, mutta silloin useimmat matkustajat tietävät muutenkin minne vaunut ovat menossa. Poikkeusreittien aikaan, jolloin kylteistä voisi olla suurtakin apua, ne näyttävät usein harhaanjohtavaa tietoa. Sama pätee pysäkkien odotusaikanäyttöihin. Tämän tietäen luulisi olevan viisainta sammuttaa ne tuolloin kokonaan.

  13. #28
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Edellisissä viesteissä ja aiemminkin tällä foorumilla on siis todettu: Vaunujen määränpääkyltit toimivat normaalin liikenteen vallitessa enimmäkseen oikein, mutta silloin useimmat matkustajat tietävät muutenkin minne vaunut ovat menossa. Poikkeusreittien aikaan, jolloin kylteistä voisi olla suurtakin apua, ne näyttävät usein harhaanjohtavaa tietoa. Sama pätee pysäkkien odotusaikanäyttöihin. Tämän tietäen luulisi olevan viisainta sammuttaa ne tuolloin kokonaan.
    Samaa mieltä! Tällaisten suurempien poikkeusliikennetilanteiden aikana voitaisiin käyttää ainoastaan linjanumeroita eikä lainkaan määränpäänäyttöjä jos niiden ohjelmointi kerran on liian hankalaa! Lisäinformaatioksi riittäisi kuljettajakuulutukset joissa kerrottaisiin vaunun lähtevän poikkeusreitille, esim. nelosella "vaunu ajaa poikkeusreittiä Rautatieaseman ja Kruunuhaan kautta Katajanokalle" tai seiskoilla "vaunu ajaa poikkeusreittiä Rautatieaseman ja Kaisaniemen kautta Hakaniemeen" Pysäkeille vielä kunnollisen kokoiset ja selkeät tiedotteet poikkeusreiteistä niin eiköhän homma toimisi!

  14. #29
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Viikonloppuna linjakivet tosiaan olivat mitä sattuivat. Tässä muutamia havaintoja:

    Hakaniemessä havaittu 9 Senaatintorille, 10 Kirurgille, 3T Eiraan/Eläintarhaan ja Rautatieasemalle meneviä kuutosoa kulki myös Arabian kilvin sekä seiskat tietysti Senaatintorin kilvin.

    Kauppatorilla useampi 3T jotka olivat todellisuudessa 3B:llä. 3T:t Eiran suuntaan järjestäen määränpääteksteinään Töölön- tai Koskelan halli ja yksi myös ilman linjanumeroa. Kampin suuntaan "3 Eläintarha".

    Toivottavasti saataisiin sellainen järjestelmä, jota voisi ohjata edes jotenkin järkevästi manuallisesti.
    Näin se nyt vaan menee

  15. #30
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

    Sightseeingratikka on aloittanut liikenteen tänään 21.6. Inhimillisen erehdyksen vuoksi ensimmäinen lähtö oli klo 11.25 eikä 10.25, kuten oli tarkoitus.

    Sightseeingreitti on tuonut mukanaan myös "uuden" raitiovaunupysäkin, kun Luonnontieteellisen museon pysäkille suunnassa I on jälleen tullut raitiovaunupysäkkiä osoittava merkki.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 76
    Viimeisin viesti: 06.07.2011, 09:13
  2. Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2009
    kirjoittanut risukasa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 80
    Viimeisin viesti: 02.07.2009, 15:38
  3. Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2008
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 01.07.2008, 06:48
  4. Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 119
    Viimeisin viesti: 06.07.2007, 10:43
  5. Raitiovaunuhavaintoja touko - kesäkuu 2006
    kirjoittanut aki foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 30.06.2006, 22:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •