Kiitokset linkistä. Ilmeisesti Bergenin projekti nyt todella vihdoin etenee. Norjan uusi "punamultahallitus" aikoo rahoittaa hanketta ensi vuonna 290 Norjan kruunulla eli vajaalla 40 miljoonalla eurolla.
UITP:n julkaisussa "Public Transport International" on julkaistu tiivis englanninkielinen projektinvetäjä Thomas Potterin artikkeli Bergenin pikaraitiotiehankkeesta. Artikkeli käsittelee hankkeen perusteet, rahoituksen, pääratkaisut ja hankkeesta käydyn julkisen keskustelun. Bergen on ensimmäinen pohjoismaiden kaupunki, joka palauttaa raitioliikenteen, työt alkavat vielä tänä vuonna.
http://www.bybane.no/PTI_200505_Bergen_EN.pdf
Pieni tarkennus "ensimmäiseen raitiotiet palauttavaan kaupunkiin":
Tukholmassa on aina ollut raitiovaunuilla liikennöitävät linjat 12 Nockebybanan ja 21 Lidingöbanan liikenteessä, vaikka pääosa raitiotiestä lakkauttettiinkin. Siksi tarkkaan ottaen Tukholma ei palauttanut raitioliikennettä 1991 Djurgårdslinjenin ja 1999 Tvärbanan yhteydessä, kun se ei koskaan ollut kokonaan lakannutkaan.
Kiitokset linkistä. Ilmeisesti Bergenin projekti nyt todella vihdoin etenee. Norjan uusi "punamultahallitus" aikoo rahoittaa hanketta ensi vuonna 290 Norjan kruunulla eli vajaalla 40 miljoonalla eurolla.
terveisin
JE
Kun nyt Bergenistä puhutaan, niin tuttavani kertoi että Nesttun kauppakeskuksen luona olevaa kävelykatua on alettu repiä auki. Ymmärsin että se on juuri pikaratikkahankeen vuoksi. Sitä vaan en ymmärrä että kun katsoo noita kartoja niin heti Nesttun terminaalin jälkeen menee yksi viiva joka kertoo että siinä ensimmäinen rakennusvaihe päättyy. Vasta sen viivan jälkeen alkaa se Nesttun keskustan kävelykatualue. Liityykö sitten tuo rakennustyömaa siihen vai ei, en pysty päättelemään näiden tietojen pohjalta. Toisaalta siihen karttaan on piiretty koko kävelykadun läpi rata. No minä näen sitten kuin lähden seuraavan kerran kyläilemään sinne.
/Skurubisin
Helsingfors har ein somletrikk!
Kyllä se on ihan selvä, että tässä vaiheessa tosiaan rakennetaan vain Nesttuniin. Tietysti päätepysäkkijärjestelyt voivat aina vaatia laajempaakin justeerausta. Joka tapauksessa hienoa on, jos konkreettiset työt edes jossain määrin ovat jo käynnissä.
terveisin
JE
Selattuna eteenpäin löysin että "bussipuolueella" on ollut Bergenissä kokeiltavana kaksinivelinen bussi. Sillä olisi ollut jopa ilmaista matkustaa, mutta vähän myöhäistä huomata se vasta nyt.![]()
Kjør gratis i toleddet buss
Helsingfors har ein somletrikk!
Näyttää siltä, että 2-nivelbussien kapasiteetti supistuu kuin pyy maailmanlopun edellä. Nyt tämä uutinen kertoo, että kapasiteetti on enää 186 matkustajaa ja 71 istumapaikkaa. Bussin pituus on 24,7 metriä.
Mikko Laaksonen on siis oikeassa kirjoittaessaan 16.10. suurikapasiteettisten bussien viestiketjussa:
AnteroAlunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Ellen ihan väärässä ole, 2-nivelbussipuuhat Bergenissä ovat historiaa.
Bussifirma Gaia Trafikk yritti lobbata tätä älyvapaata hanketta oikeistopopulistisena pidetyn edistyspuolueen tuella. Nyt käydyissä vaaleissa mainittu puolue kuitenkin menetti vaikutusvaltansa, ja maan uusi hallitus on vakuuttunut pikaraitiotien tarpeellisuudesta. Gaia Trafikk saa mainostaa 2-nivelbusseja jos niin haluaa, mutta ainakaan viranomaisilta ei näitä hankkeita kohtaan enää heru sympatiaa.
terveisin
JE