Bergenin pikaraitiotie: hyvä ja tiivis artikkeli

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
UITP:n julkaisussa "Public Transport International" on julkaistu tiivis englanninkielinen projektinvetäjä Thomas Potterin artikkeli Bergenin pikaraitiotiehankkeesta. Artikkeli käsittelee hankkeen perusteet, rahoituksen, pääratkaisut ja hankkeesta käydyn julkisen keskustelun. Bergen on ensimmäinen pohjoismaiden kaupunki, joka palauttaa raitioliikenteen, työt alkavat vielä tänä vuonna.

http://www.bybane.no/PTI_200505_Bergen_EN.pdf

Pieni tarkennus "ensimmäiseen raitiotiet palauttavaan kaupunkiin":
Tukholmassa on aina ollut raitiovaunuilla liikennöitävät linjat 12 Nockebybanan ja 21 Lidingöbanan liikenteessä, vaikka pääosa raitiotiestä lakkauttettiinkin. Siksi tarkkaan ottaen Tukholma ei palauttanut raitioliikennettä 1991 Djurgårdslinjenin ja 1999 Tvärbanan yhteydessä, kun se ei koskaan ollut kokonaan lakannutkaan.
 
Kiitokset linkistä. Ilmeisesti Bergenin projekti nyt todella vihdoin etenee. Norjan uusi "punamultahallitus" aikoo rahoittaa hanketta ensi vuonna 290 Norjan kruunulla eli vajaalla 40 miljoonalla eurolla.
 
Kun nyt Bergenistä puhutaan, niin tuttavani kertoi että Nesttun kauppakeskuksen luona olevaa kävelykatua on alettu repiä auki. Ymmärsin että se on juuri pikaratikkahankeen vuoksi. Sitä vaan en ymmärrä että kun katsoo noita kartoja niin heti Nesttun terminaalin jälkeen menee yksi viiva joka kertoo että siinä ensimmäinen rakennusvaihe päättyy. Vasta sen viivan jälkeen alkaa se Nesttun keskustan kävelykatualue. Liityykö sitten tuo rakennustyömaa siihen vai ei, en pysty päättelemään näiden tietojen pohjalta. Toisaalta siihen karttaan on piiretty koko kävelykadun läpi rata. No minä näen sitten kuin lähden seuraavan kerran kyläilemään sinne. :)

/Skurubisin
 
Kyllä se on ihan selvä, että tässä vaiheessa tosiaan rakennetaan vain Nesttuniin. Tietysti päätepysäkkijärjestelyt voivat aina vaatia laajempaakin justeerausta. Joka tapauksessa hienoa on, jos konkreettiset työt edes jossain määrin ovat jo käynnissä.
 
Selattuna eteenpäin löysin että "bussipuolueella" on ollut Bergenissä kokeiltavana kaksinivelinen bussi. Sillä olisi ollut jopa ilmaista matkustaa, mutta vähän myöhäistä huomata se vasta nyt. :D

Kjør gratis i toleddet buss
 
Näyttää siltä, että 2-nivelbussien kapasiteetti supistuu kuin pyy maailmanlopun edellä. Nyt tämä uutinen kertoo, että kapasiteetti on enää 186 matkustajaa ja 71 istumapaikkaa. Bussin pituus on 24,7 metriä.

Mikko Laaksonen on siis oikeassa kirjoittaessaan 16.10. suurikapasiteettisten bussien viestiketjussa:

Mikko Laaksonen sanoi:
Tämän kertoo hyvin se, että yhdessä Elmerin esittämässä linkissä tavallisen Volvo 7000 - sarjan 18 m nivelbussin kapasiteetiksi ilmoitetaan 180 henkilöä, kun yleisesti tunnettu ja käytetty kapasiteetti näille on 120 henkilöä.

24 m pitkän bussin kapasiteetti ei voi olla oleellisesti suurempi kuin saman mittaisen raitiovaunun eikä myöskään muutenkaan 220 henkilöä.

Todellinen kapasiteetti 24 m pitkälle bussille on noin 180 henkilöä yleisesti hyväksyttävällä länsieurooppalaisella mitoituksella.
Antero
 
Ellen ihan väärässä ole, 2-nivelbussipuuhat Bergenissä ovat historiaa.
Bussifirma Gaia Trafikk yritti lobbata tätä älyvapaata hanketta oikeistopopulistisena pidetyn edistyspuolueen tuella. Nyt käydyissä vaaleissa mainittu puolue kuitenkin menetti vaikutusvaltansa, ja maan uusi hallitus on vakuuttunut pikaraitiotien tarpeellisuudesta. Gaia Trafikk saa mainostaa 2-nivelbusseja jos niin haluaa, mutta ainakaan viranomaisilta ei näitä hankkeita kohtaan enää heru sympatiaa.
 
Takaisin
Ylös