Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Amsterdamin Leidsestraat

  1. #1

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Amsterdamin Leidsestraat

    Human Transit -blogissaan Jarret Walker kommentoi World Cup -hulinaa Amsterdamin Leidsestraatilla. Hän taivastelee raitiotien yksiraiteisia osia ja jälleen kerran vaunujen hitautta. Amsterdamissa keskinopeus on luemma 16 km/h, eli lähellä helsinkiläisiä lukuja. Leidsestraatin kävelyalue on luemma aikataulutettu n. 9 km/h mukaan.

    http://www.humantransit.org/2010/07/...ith-trams.html

  2. #2

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Amsterdamin Leidsestraat

    Piti kelata kommenttien loppuun ennen kuin joku viimein kauan se koko kadunmitta kestää, jos oikein ymmärsin niin nelisen minuuttia aikataulun mukaan. Onhan se hidasta, mutta jotenkin tulee vähän sama kysymys mieleen kuin Kaivokadun hitautta kauhistellessa, eli että onko tuo ihan oikeasti niin iso ongelma kun kysymys on kuitenkin pienestä pätkästä?

  3. #3

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Amsterdamin Leidsestraat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    onko tuo ihan oikeasti niin iso ongelma kun kysymys on kuitenkin pienestä pätkästä?
    Niinpä. Jos vaihtoehto on tehdä metroasemia harvempaan maan alle tai ylle, niin kuinka paljon nopeampaa meno oikeasti on kävelyajat huomioon ottaen? Walker on kirjoittanut aiheesta jonkin verran, ja hänen argumenttinsa näyttää olevan, että hidas pätkä on läpikulkijoiden kannalta este, ja totta tietysti on, että sillalla tai tunnelissa ratikka hujauttaisi tuosta ohi nopeasti.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Amsterdamin Leidsestraat

    Enpä tiedä, mikä on Kaivokadun suunniteltu keskinopeus, mutta käytännössä hajonta on tällä osuudella valtavaa. Jos hyvin sattuu, pääsee Kaisaniemen pysäkiltä pysähtymättä aseman pysäkille saakka. Ja jos huonosti, seistään useamman kerran. Aseman pysäkin jälkeen onkin sitten oma haasteensa siinä, että Sokoksen kohdalla mahtuu seisomaan vain yksi vaunu kerrallaan (kaksi, jos jompikumpi tai molemmat seisovat osittain suojatiellä) ja aseman pysäkin ja Sokoksen väliin mahtuu samoin yksi vaunu. Kun vaunut usein ajavat tällä osuudella peräkkäin, ja menevät Manskun risteyksestä kuka mihinkin, niin odotusajat ovat joskus todella pitkiä.

    Risteystä helpottanee ysin siirto Simonkadulle, sillä nyt minusta vaikuttaa siltä, etta 3T Simonkadulle kulkee aika hyvin autoliikenteen aallossa, kun taas 3B, 6 ja 9 Manskulle vaativat oman valovaiheensa, joka kyllä tulee suht nopeasti mutta vaatii silti joka kerta odotusta. Se, että ratikoille tehtäisiin aalto, joka mahdollistaisi sen, että aseman pysäkiltä lähdettäessä ei tarvitsisi pysähtyä kuin vasta Ylioppilastalon pysäkillä, ei toki ole mahdollista, kun prioriteetit ovat muualla.

    Leidsestraatilla, samoin kuin Kaivokadulla, voisi perustellusti kysyä, kumpi vaihtoehto on parempi: se, että madellaan hissukseen keskustan lapi, vai se, että päätetaan linjat ongelma-alueen laidoille (tyyliin Hietalahti-Ylioppilastalo ja Rautatientori-Arabia). Tässä yhtälössä tuo hissukseen matelu on sittenkin palvelutason kannalta parempi vaihtoehto. Huolta täytyisi vain pitää siitä, että näitä ongelmakohtia on verkolla mahdollisimman vähän.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.07.2010 kello 22:34. Syy: ääkköset
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Amsterdamin rahtiratikat
    kirjoittanut teme foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.09.2008, 09:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •