Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
26 Kesäkuu 2008
Viestit
546
Keskikesäaikatauluista huolimatta (tai niistä johtuen) miellyttävän paljon mannevoimaa liikkeellä tänään (8. 7.):

HKL 151 (Opera) ja 164 (Expressbus) linjalla 1A
HKL 152 (Alepa) linjalla 9

Ilmeisesti 18.00 tienoilla tullut rankkasade häiritsi liikennettä jonkun verran; illalla useammalla linjalla oli vaunuja "helsinkiläisessä multippeliajossa", eli saman linjan vaunut peräkkäin.
 
Keskikesäaikatauluista huolimatta (tai niistä johtuen) miellyttävän paljon mannevoimaa liikkeellä tänään (8. 7.):

Eikö ollut mannea sightseeing-ajolla? Ainakin pitäisi olla ollut 161.

---------- Viesti lisätty kello 13:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:25 ----------


Taitaa olla peräisin ihan HKL:n työntekijöiltä. Kampin ratakiskoissakin oli jotain huumoritekstiä, josta otin kuvan ennen kuin kiskot oli asennettu maahan. Enpä nyt enää muista, mitä sinne oli kirjoitettu.
 
Taitaa olla peräisin ihan HKL:n työntekijöiltä. Kampin ratakiskoissakin oli jotain huumoritekstiä, josta otin kuvan ennen kuin kiskot oli asennettu maahan. Enpä nyt enää muista, mitä sinne oli kirjoitettu.

Minäkin näin erään huumoritekstin ysin rakentamisen aikoihin. Siinä luki "AKK loiva"! :lol:
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / N/A
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / [co-lor=blue]ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen[/color])
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / N/A
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / [co-lor=blue]ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen[/color])
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Välipalavaunu 108 oli tänään 4T:llä. Vaunussa on oikein mukava vika: välipalan oven sulkeutuessa ei kuulu mitään piip-tuut-ääniä, äänimerkki siis jostain syystä epäkunnossa. En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi ratikassa, jonka kaikki ovet vieläpä toimivat itsenäisesti ja eri aikoihin, pitää olla sellainen kakofonia kuin variotramissa on ovien sulkeutuessa. Mutta eikös tämäkin ole joku EU-tason määräys?
 
Olen joskus tehnyt vikailmoituksen kyseisen vaunun viasta. Eipä ole tullut korjattua:icon_frown:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Variotrameissa tosin on vielä vanhempi systeemi. Uusissahan vaaditaan että äänimerkki kuuluu koko ajan kun ovi sulkeutuu. Näinhän on pk-seudun Flirteissä.

Jaa, vai sen takia sitten metronkin merkkiääni on muuttunut pidemmäksi ja entistä ärsyttävämmäksi piippaukseksi peruskorjauksen yhteydessä. Selvisi sitten syy siihenkin. Metrossa, kun kaikki ovet suljetaan yhtä aikaa ja vain kerran per asema, sen vanhan äänen sieti ihan hyvin. Mutta uusi piip-piip-piip on kyllä ärsyttävyydessään samaa luokkaa herätyskellon kanssa.

Mitenköhän EU-kansalainen pärjää busseissa, kun ei siellä tarvita tällaista oven sulkeutumisesta varoittavaa merkkiääntä? Kyllä merkkiääni pitää ehdottomasti saada busseihin ja Alepan liukuoviinkin!
 
Jaa, vai sen takia sitten metronkin merkkiääni on muuttunut pidemmäksi ja entistä ärsyttävämmäksi piippaukseksi peruskorjauksen yhteydessä.

Eihän se edes vielä ole yhtä ärsyttävä kuin Flirteissä, kun se ei vielä edes kuulu koko oven sulkeutumisajan. Ärsyttävyyttä on siis tulossa vielä lisää. Olen edelleen itse sitä mieltä, että Flirteissä asemalta lähtö muistuttaa sitä kuin viisi herätyskelloa pirisisi yhtä aikaa. Ovet kun eivät edes sulkeudu yhtä aikaa, kakofonia on valmis. Miksei Flirteissäkin voisi metromaisesti sulkea ovet yhtä aikaa kuljettajan toimesta?
 
Eihän se edes vielä ole yhtä ärsyttävä kuin Flirteissä, kun se ei vielä edes kuulu koko oven sulkeutumisajan. Ärsyttävyyttä on siis tulossa vielä lisää. Olen edelleen itse sitä mieltä, että Flirteissä asemalta lähtö muistuttaa sitä kuin viisi herätyskelloa pirisisi yhtä aikaa.

En ole Flirtillä vielä mennyt. Kuulostaa kamalalta. Kaupungissa on melua ja melusaastetta muutenkin ihan tarpeeksi, ja toki erilaiset elämän äänet kuuluvat kaupunkiin, mutta kyllä tuollaista turhaa pirinää pitäisi välttää.

Onkohan taas niin, että Suomi on liian nöyrä mallioppilas? Jos kerran merkkiääni voi hajota HKL108:ssa, niin mitä jos se hajoaisi kaikissa ratikoissa ja Flirteissä? ;) Tuskinpa siitä kukaan käräjille joutuisi.

Ovet kun eivät edes sulkeudu yhtä aikaa, kakofonia on valmis. Miksei Flirteissäkin voisi metromaisesti sulkea ovet yhtä aikaa kuljettajan toimesta?

Eikös muissa lähijunissa ovet pääsääntöisesti sulkeudu yhtäaikaisesti? Miksei sitten Flirteissäkin? Tuohon varmaan voisi saada asiakaspalautteella muutoksen.
 
Eikös muissa lähijunissa ovet pääsääntöisesti sulkeudu yhtäaikaisesti? Miksei sitten Flirteissäkin? Tuohon varmaan voisi saada asiakaspalautteella muutoksen.

Vanhoissa Sm 1 ja Sm 2 junissa ovet eivät sulkeudu automaattisesti, vaan ne pitää sulkea ohjaamosta. Sm 4:ssä ja Filirtissä ovet sulkeutuvat automaattisesti sen jälkeen kun ovesta ei enää kuljeta (3-5 sek?). Tämä kaiketi siksi, että lämpö/kylmä pysyy paremmin junassa sisällä eikä mene harakoille auki olevista ovista, vaikkakin Flirtissä on nämä "ilmaverhot".
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös