Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Norja: Bergenin ensimmäinen naisratikkakuski

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Norja: Bergenin ensimmäinen naisratikkakuski

    Nyt Bergen on saanut ensimmäisen ratikkakuskin joka on nainen. Tässä on lehtiartikkeli paikallisessa lehdessä.

    http://www.bt.no/lokalt/bergen/article212773.ece

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  2. #2

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Norjassa ei sotien aikana ollut Suomen kaltaista pulaa mieskuljettajista, joten siksi naisia ei päästetty Helsingin tapaan "kahvimyllyn" ääreen Norjan trikke-kaupungeissa. Siten Tale lienee oikeasti Bergenin ensimmäinen ei-mies-ratikkakuski. Heräsi muuten kysymys Turusta ja Viipurista. Saivatko naiset ajaa näissäkin kaupungeissa ratikoita sodan aikana vai oliko naiskuljettajuus puhtaasti Helsingin sota-aikojen yksinoikeus?

    Mielenkiintoista tuon em. artikkelin suhteen on se, että Bergens Tidenden toimittaja kirjoittaa trikkenistä. Trikken on/oli puhtaasti Oslon (ja Drammenin) asukkaiden nimitys sähköisistä joukkokulkimista. Oslossa trikken tarkoitti ratikkaa ja Drammenissa johdinautoa. Bergenissä ja Trondheimissä ratikka oli sporvogn.

    Piirka

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Mielenkiintoista tuon em. artikkelin suhteen on se, että Bergens Tidenden toimittaja kirjoittaa trikkenistä. Trikken on/oli puhtaasti Oslon (ja Drammenin) asukkaiden nimitys sähköisistä joukkokulkimista.
    Selvää toki on, että trikken-nimi on (ratikoita tarkoittaessaan) Oslosta lähtöisin. Mutta onko se todellakin "väärä" nimitys käytettäväksi toisaalla? Olen kuullut norjalaisten käyttävän trikken-nimitystä myös mm. Trondheimin vaunuista.
    terveisin
    JE

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Heräsi muuten kysymys Turusta ja Viipurista. Saivatko naiset ajaa näissäkin kaupungeissa ratikoita sodan aikana vai oliko naiskuljettajuus puhtaasti Helsingin sota-aikojen yksinoikeus?
    Turussa käytettiin sodan aikana rahastajia kuljettajina. Marita Söderström: Ratatieosakeyhtiöstä keltaiseen vaaraan, s. 105:

    "Lisääntyneen liikenteen hoitamista vaikeutti kalustopulan ohella miespuolisten raitovaununkuljettajien joutuminen sotaan. Tämän vuoksi jatkettiin jo talvisodan aikana alkanutta rahastajien kouluttamista kuljettajiksi. Koulutus kesti noin kolme viikkoa. Ajotutkinnon suoritettuaan rahastajat saivat ajokortin, joka oikeutti kuljettamaan raitiovaunua. Sodan loputtua kaikki naiset palasivat takaisin rahastajiksi."

    Asiasta keskusteltiin myös "Raitiovaunut Martissa" - tilaisuudessa. Läsnäolleiden keskustelijoiden arvion mukaan naisraitsikkakuskeja oli vain sota-aikana, ja myöskään 1950-60-70-luvulla naispuolisia raitiovaununkuljettajia ei ollut vaikka naisten työssäkäynti tänä aikana muuten lisääntyi.

  5. #5

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Selvää toki on, että trikken-nimi on (ratikoita tarkoittaessaan) Oslosta lähtöisin. Mutta onko se todellakin "väärä" nimitys käytettäväksi toisaalla? Olen kuullut norjalaisten käyttävän trikken-nimitystä myös mm. Trondheimin vaunuista.
    Ei väärää, vaan ehkäpä "Turku/Helsinki -syndrooma" tyylin raitsikka/ratikka. Se, että Trånnhjæmmissäkin käytetään ratikasta nimitystä trikken, johtunee murteitten/puhekielten sekoittumisesta nykymedian aikana. Eri paikkakunnilla elettiin naapuripaikkakunnista eristyneenä pitkälle viime. Ainoa yhteys ulkomaailmaan saattoi olla Bergenin ja Kirkkoniemen väliä sahaavat Pikalinja-laivat. Monelle paikkakunnalle saatiin autotie rakennettua vasta 1950-luvulla, jolloin bussiliikenne tuli mahdolliseksi ja eristyneisyys väheni.

    Piirka

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Norrköpingissä käytettäneen raitiovaunuista ainakin ihan puhekielessä tricken (tai trikken) -lempinimeä vähän samaan tapaan kuin Helsingissä puhutaan spårista tai skuruista.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ensimmäinen linjasi?
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 25.06.2012, 15:24
  2. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  3. Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 03.08.2006, 09:04
  4. Ensimmäinen todennäköinen pikaraitioyhteys seudulla
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 03.04.2006, 20:00
  5. Bergenin pikaraitiotie: hyvä ja tiivis artikkeli
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 23.10.2005, 20:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •