Norja: Bergenin ensimmäinen naisratikkakuski

Norjassa ei sotien aikana ollut Suomen kaltaista pulaa mieskuljettajista, joten siksi naisia ei päästetty Helsingin tapaan "kahvimyllyn" ääreen Norjan trikke-kaupungeissa. Siten Tale lienee oikeasti Bergenin ensimmäinen ei-mies-ratikkakuski. Heräsi muuten kysymys Turusta ja Viipurista. Saivatko naiset ajaa näissäkin kaupungeissa ratikoita sodan aikana vai oliko naiskuljettajuus puhtaasti Helsingin sota-aikojen yksinoikeus?

Mielenkiintoista tuon em. artikkelin suhteen on se, että Bergens Tidenden toimittaja kirjoittaa trikkenistä. Trikken on/oli puhtaasti Oslon (ja Drammenin) asukkaiden nimitys sähköisistä joukkokulkimista. Oslossa trikken tarkoitti ratikkaa ja Drammenissa johdinautoa. Bergenissä ja Trondheimissä ratikka oli sporvogn.

Piirka
 
Piirka sanoi:
Mielenkiintoista tuon em. artikkelin suhteen on se, että Bergens Tidenden toimittaja kirjoittaa trikkenistä. Trikken on/oli puhtaasti Oslon (ja Drammenin) asukkaiden nimitys sähköisistä joukkokulkimista.
Selvää toki on, että trikken-nimi on (ratikoita tarkoittaessaan) Oslosta lähtöisin. Mutta onko se todellakin "väärä" nimitys käytettäväksi toisaalla? Olen kuullut norjalaisten käyttävän trikken-nimitystä myös mm. Trondheimin vaunuista.
 
Piirka sanoi:
Heräsi muuten kysymys Turusta ja Viipurista. Saivatko naiset ajaa näissäkin kaupungeissa ratikoita sodan aikana vai oliko naiskuljettajuus puhtaasti Helsingin sota-aikojen yksinoikeus?
Turussa käytettiin sodan aikana rahastajia kuljettajina. Marita Söderström: Ratatieosakeyhtiöstä keltaiseen vaaraan, s. 105:

"Lisääntyneen liikenteen hoitamista vaikeutti kalustopulan ohella miespuolisten raitovaununkuljettajien joutuminen sotaan. Tämän vuoksi jatkettiin jo talvisodan aikana alkanutta rahastajien kouluttamista kuljettajiksi. Koulutus kesti noin kolme viikkoa. Ajotutkinnon suoritettuaan rahastajat saivat ajokortin, joka oikeutti kuljettamaan raitiovaunua. Sodan loputtua kaikki naiset palasivat takaisin rahastajiksi."

Asiasta keskusteltiin myös "Raitiovaunut Martissa" - tilaisuudessa. Läsnäolleiden keskustelijoiden arvion mukaan naisraitsikkakuskeja oli vain sota-aikana, ja myöskään 1950-60-70-luvulla naispuolisia raitiovaununkuljettajia ei ollut vaikka naisten työssäkäynti tänä aikana muuten lisääntyi.
 
JE sanoi:
Selvää toki on, että trikken-nimi on (ratikoita tarkoittaessaan) Oslosta lähtöisin. Mutta onko se todellakin "väärä" nimitys käytettäväksi toisaalla? Olen kuullut norjalaisten käyttävän trikken-nimitystä myös mm. Trondheimin vaunuista.
Ei väärää, vaan ehkäpä "Turku/Helsinki -syndrooma" tyylin raitsikka/ratikka. Se, että Trånnhjæmmissäkin käytetään ratikasta nimitystä trikken, johtunee murteitten/puhekielten sekoittumisesta nykymedian aikana. Eri paikkakunnilla elettiin naapuripaikkakunnista eristyneenä pitkälle viime. Ainoa yhteys ulkomaailmaan saattoi olla Bergenin ja Kirkkoniemen väliä sahaavat Pikalinja-laivat. Monelle paikkakunnalle saatiin autotie rakennettua vasta 1950-luvulla, jolloin bussiliikenne tuli mahdolliseksi ja eristyneisyys väheni.

Piirka
 
Norrköpingissä käytettäneen raitiovaunuista ainakin ihan puhekielessä tricken (tai trikken) -lempinimeä vähän samaan tapaan kuin Helsingissä puhutaan spårista tai skuruista.
 
Takaisin
Ylös