Katsoin äsken pikaisesti parin viikon päästä voimaan tulevia raitioliikenteen talviaikatauluja. Painetussa aikataulukirjassa on nyt siirrytty käytäntöön, jossa sininen lähtöaika merkitsee korkealla vaunulla ajettavaa vuoroa, eikä matalaa vaunua, kuten aiemmissa aikataulukirjoissa. Varmaankin looginen muutos, nyt kun matalalattiavaunuja on jo selvä enemmistö, ja busseillakin on ollut sama merkintätapa käytössä jo pitempään.

Matalalattaisten vaunujen suhteellinen määrä laskee taas talveksi selvästi kesään verrattuna, kun vaunuja tarvitaan linjoilla huomattavasti enemmän. Tutkiskelin erityisesti matalien vaunujen (välipalojen) jakautumista linjojen 4 ja 10 kesken, ja huomioni kiinnittyi niiden epätasaiseen jakaumaan lauantaisin. Arkisin ja sunnuntaisin korkeita vaunuja on suunnilleen saman verran molemmilla linjoilla, mutta jostain syystä nelosen matkustajat saavat lauantaisin kärsiä (?) neljästä korkeasta vaunusta, kun taas kympin matkustajat saavat pelkästään matalaa (ja ulisevaa ) kyytiä. Mistäköhän tämä johtuu?